Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:49
Beste Tweakers,

Net als velen hier ben ik een liefhebber van films, muziek en games. Vroeger kocht ik uiteraard alles op een schijfje, en zo heb ik een mooie verzameling opgebouwd. Dit is leuk, maar neemt ook veel plaats is beslag en eindigt vaak diep in een kast.

De afgelopen jaren heb ik zowat alle digitale platform geprobeerd, itunes, spotify, netlfix, xbox music, google play, steam.. Met uitzondering van Steam, ben ik echter van geen enkel 100% overtuigd. Enkele bemerkingen van mezelf:

- iTunes: Top aanbod en kwaliteit, maar voor altijd vast aan het Apple ecosysteem (toekomst?)
- Spotify / Netflix: Bieden een mooi aanbod maar je kan niet echt media 'verzamelen', en net die ene film die ik vandaag wil zien staat er natuurlijk weer niet tussen.
Xbox, Google, ... : Degelijke service maar opnieuw gesloten in hun ecosysteem en veel slechter aanbod dan iTunes.
- Fysiek: Groot aanbod, top kwaliteit, maar weinig toekomstgericht en neemt een massa plaats in.

Mijn (luxe)probleem? Dat ik tegenwoordig niet meer weet waar ik het best mijn films of muziek op koop. Fysiek blijft ook een optie, maar digitaal lijkt me toch meer de toekomst. Alleen, op welk platform dan? Is streaming de toekomst? Of moet ik mijn zieltje verkopen aan een bepaald ecosysteem?

Graag had ik eens geweten hoe de andere Tweakers het doen :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:08
Ik koop al mijn media nog steeds als fysieke media, niet omdat ik het leuk vindt, maar het is kwalitatief beter, maar ik ben ook vrijer wat ik er mee mag doen, uitlenen, 2e hands doorverkopen, converteren.

Nog steeds is de digitale download van een film bij lange na niet de goede kwaliteit van een Bluray schijfje helaas !
en CD is ook vele malen beter dan MP3.

Digitale media is de toekomst, dat is wat zeker is,
Maar dat heeft meer te maken met het feit dat die rechthebbende van die media meer controle hebben over jouw media,
Alle media die je nu download ben je niet perse eigenaar van, en mag je in bijna alle gevallen niet doen wat je zelf wilt, zoals converteren voor al je devices of 2e hands doorverkopen.

Men doet voorkomen dat het reuze handig is om al je media in de cloud te hebben, en hoef je niets zelf te bewaren wat opslag ruimte scheelt, en het "nooit" verloren gaat.
maar de keerzijden is dat ze zonder enige aanleiding je media kunnen verwijderen of aanpassen, als ze dat willen.
dit is menig iTunes gebruiker al gebeurd dat een "gekochte" film/muziek niet meer in de cloud stond, omdat er een andere versie voor in de plaats was gekomen of de rechten waren verandert, en zonder backup heb je niks.
En kan het gebeuren dat de de huidige rechthebbende, van die media, in de toekomst die rechten niet meer heeft, en dan verdwijnt alles uit jouw cloud.

Ik zie langzaam de prijzen voor fysieke media stijgen tegenover de digitale media (had al lang zo moeten zijn), maar nu om de gebruiker over te halen om naar digitaal over te stappen.
maar ik vindt het vreemd dat je dan ook een grote stap terug zet met kwaliteit van die media, en juist nu dat media devices vele male hoger in afspeel kwaliteit zijn.
en zolang ik niet zelf kan bepalen wat ik met mijn gekochte media kan doen, en de kwaliteit zo ver achterblijft, blijf ik bij mijn schijfjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik wil best digitaal gaan, maar dan wel 24/96 zoals mijn SACD collectie. Dus albums van 3GB wil ik downloaden. DRM kan ik nog wel mee leven, mits ik wel gewoon echt eigenaar er van blijft. SACD is nu ook niet echt een makkelijk te rippen medium. Heb wel een oude PS3 staan daarvoor gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
Leuk onderwerp:)

Zelf overgestapt op alles digitaal.
Koop eigenlijk niks meer fysiek of de cover moet me zo aanspreken(zoals vroeger bij platen).

Steam (verruit het beste geregeld in mijn ogen, zekerheid dat als steam niet meer verder gaat je toch toegang houdt tot je spellen, helaas niet voor films en muziek)
Juke(niet beschikbaar binnen NL maar gebruik ik voor films en muziek naast Spotify en Deezer)
Netflix (10 euro per maand en enige die super app voor windows phone heeft)
Origin
Cloud(diverse aanbieders)

Kwaliteit tja, daar valt altijd over te twisten. Online is het niet altijd even goed in vergelijking met fysiek maar stoort mij niet dermate veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 09:45
Anoniem: 319464 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:18:
Ik wil best digitaal gaan, maar dan wel 24/96 zoals mijn SACD collectie. Dus albums van 3GB wil ik downloaden. DRM kan ik nog wel mee leven, mits ik wel gewoon echt eigenaar er van blijft. SACD is nu ook niet echt een makkelijk te rippen medium. Heb wel een oude PS3 staan daarvoor gelukkig.
Nooit geweten dat je SACD kunt rippen. Ik heb enkele SACD's liggen die ik kan afspelen met mijn BD player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Darks schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:37:

- iTunes: Top aanbod en kwaliteit, maar voor altijd vast aan het Apple ecosysteem (toekomst?)
Even een aanvulling hierop.
Je zit als je muziek koopt binnen iTunes niet vast in het Apple Ecosysteem. Muziek uit hun store is namelijk DRM vrij en daardoor overal op te slaan en te gebruiken buiten dit ecosysteem.

Verder snap ik niet echt wat je bedoelt met (toekomst?). Is dat als in Toekomst in het bedrijf Apple? Of de muziek dienst iTunes? Persoonlijk zie ik niet snel gebeuren dat Apple verdwijnt uit het huidige landschap maar dat dachten we 10 jaar geleden van Nokia ook natuurlijk, echter is dit niet een nadeel waar je mijn inziens rekening mee moet houden. Als dit met Apple kan gebeuren dan is dit voor diensten als Spotify en Netflix ook een "negatief" punt.

Zelf verzamel ik helemaal niets meer. Had honderden cd's en Dvd's maar zie het nut met AppleMusic/Spotify en HBO/Netflix niet meer zo eigenlijk.

Voor het bedrag wat Apple Music per maand kost koop ik nog geen hele CD, en voor het bedrag wat Netflix kost koop je geen BR.

Mijn strategie is zo
Luisteren op Apple Music > indien niet beschikbaar > cd kopen en digitaliseren.

Series kijken op HBO/Netflix > indien niet beschikbaar > wachten of kopen.

Nu heb ik het geluk dat 90% van mijn muziek smaak wel op Apple Music en/of Spotify staat maar buiten dat snap ik de drang tot verzamelen totaal niet meer.

Ik begrijp best dat de eerste keer dat je een hoesje opent van een DVD/Br of CD dat het een uniekere ervaring geeft als muziek van Spotify maar als je de cd voor de 8e keer pakt boeit dat toch ook totaal niet meer? Dan pak je het toch gewoon om te luisteren?

Voor al dat gemak wil ik persoonlijk best wat kwaliteit inleveren. Zoveel scheelt dat nou ook weer niet op normale hardware.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Met Apple's systeem heb je het voordeel dat muziek die je koopt DRM-vrij op je computer terecht komt en dus altijd beschikbaar blijft. Mocht iets niet beschikbaar zijn, dan kan je het kopen, digitaliseren en als je het dan ook in iTunes zet kan je het via iTunes Cloud (of hoe het ook heet) synchroniseren zodat je het ook mobiel en op 5 andere apparaten kan gebruiken. Het beste van 2 werelden dus. Spotify doet dat tot op zekere hoogte, je kan lokale files wel in Spotify toevoegen, maar niet synchroniseren of delen.

Wat films/series/TV betreft: dat zal altijd nog lastig blijven zolang de content maatschappijen bepalen hoe toegankelijk de media mag zijn. TV zal dus via vieze hacks als IPTV streams uit je abbo kunnen komen in een centraal media platform (zoals bijv. Kodi of Plex), net als dat je soms de optie hebt om Netflix/HBO te integreren in een gedeeld media systeem. Probleem is dat zaken als HBO en Netflix nooit samen zullen werken en op z'n best dus alleen te integreren zijn met een third party media systeem. Als je dat doet heb je wel weer het voordeel dat je dan je offline media ook in hetzelfde systeem kan beheren. Dus ook daar zou je in theorie dan een overzicht van alles wat beschikbaar is + je eigen digitale content kunnen krijgen, net als muziek met Spotify of iTunes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGP84
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:08
Heb een tijdje google play films geprobeerd. Het meeste gaat goed. Een aantal films zijn niet beschikbaar, of hebben geen NL ondertiteling of zijn niet in het engels beschikbaar. Bij een animatiefilm bijvoorbeeld.

Dus wil best digitaal gaan, maar het wordt zo wel een beetje tegengewerkt. Dus kunt voor nu nog het beste een bluray kopen.

Mobile: Xiaomi Redmi Note 10 Pro - Gamestuff: Xbox Series X + PC: Intel Core i5-11400F / AMD 6650 + Thrustmaster TMX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 16:28
Ben een verzamelaar en ga daarom ook bij voorkeur voor fysiek.
Ben in 2001 begonnen en toen was het aanbod special editions een stuk beter.
Veel extra's, sleeves, digipacks etc.

Nu is het veel mager, maar de verzameldrang blijft wel. Out Of Print uitgaves die je nooit meer ziet of andere regio's.

Netflix maakt het wel gemakkelijker, maar is toch niet hetzelfde als fysiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-06 21:43

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Is het bij itunes ook nie mogelijk om net als met de muziek het te downloaden en op andere media te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 13:46

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

johnkeates schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 18:29:Mocht iets niet beschikbaar zijn, dan kan je het kopen, digitaliseren en als je het dan ook in iTunes zet kan je het via iTunes Cloud (of hoe het ook heet) synchroniseren zodat je het ook mobiel en op 5 andere apparaten kan gebruiken. Het beste van 2 werelden dus. Spotify doet dat tot op zekere hoogte, je kan lokale files wel in Spotify toevoegen, maar niet synchroniseren of delen.
Daar moet ik je even op tegenspreken, wanneer je in het bezit bent van spotify premium en je hebt lokale files toegevoegd in de library op je pc, deze staat aan en in hetzelfde netwerk, dan kun je deze gewoon synchroniseren op je device.

[ Voor 7% gewijzigd door Lawwie op 20-09-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megatron
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:48

Megatron

Intergalactic Planetary

absrnd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:48:
Ik koop al mijn media nog steeds als fysieke media, niet omdat ik het leuk vindt, maar het is kwalitatief beter, maar ik ben ook vrijer wat ik er mee mag doen, uitlenen, 2e hands doorverkopen, converteren.
Eens. Dat is ook voor mij de belangrijkste reden om fysieke media te blijven gebruiken. Als muziekliefhebber zit er voor mij ook een emotioneel aspect aan. Een plaat voorzien van mooi artwork doet me meer dan een kil MP3'tje ;) Echter, muziek 'consumeer' ik zowel fysiek als digitaal: ik gebruik een tablet met Spotify Premium icm een Sonos-speaker als centrale mediaspeler en ben daar zeer tevreden over. Het enige nadeel hiervan is dat mijn 6000-stuks tellende CD-collectie redelijk ligt te verstoffen. No way dat ik daar afscheid van neem overigens, want aan elk exemplaar zit een herinnering.

Goede films kan ik rustig tientallen keren bekijken. Ik heb films in de kast staan die ik zeker 200x heb gezien, en dan is een direct beschikbare fysieke mediadrager gewoon erg handig. Daarbij heb ik helemaal geen zin om allerlei moeite te moeten doen om een film digitaal binnen te slepen als ik zelf op 5 minuten lopen van de Media Markt woon. Ik zou niet eens weten hoe een torrent werkt, en het interesseert me ook helemaal niet. Legale aanbieders zijn er genoeg, maar ik moet de eerste met een volwaardig aanbod nog tegenkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Megatron op 20-09-2016 14:42 ]

Scranton! What? The electric city.

• Henkje.doc
Voor mij is dit de reden om fysiek te blijven:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g87YfW8.jpg

Blijft erg leuk om regelmatig eens een rondje te doen en iets uit de kast te trekken en te bekijken.
Maar nogmaals, de spoeling van leuke edities valt tegenwoordig vies tegen.
Grootste tegenvaller voor mij is toch wel de laatste Terminator film. Bij Terminator 2 gingen de uitgevers destijds helemaal los en daar is nu niet veel meer van overgebleven.

[ Voor 81% gewijzigd door Henkje.doc op 29-09-2016 07:35 . Reden: digitaal = fysiek :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
Nog een reden wat voor mij het fysiek verzamelen zo leuk maakt:

meerdere uitgaves van 1 specifiek film:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zLZ1Zp0.jpg

De speurtocht naar weer een nieuwe uitgave van een lievelingsfilm is het leukst. Dingen tegenkomen waarvan je het hele bestaat niet afwist, of juist wel, maar niet eerder kon aanschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Henkje.doc op 26-09-2016 05:41 . Reden: link plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-06 16:53
Leuke onderwerp. Persoonlijk werd ik ook recentelijk mee geconfronteerd.

Ik ben in bezit (al 3 jaar lang) van een Blu-ray brander. Ik kan dus een tv uitzending opnemen in hd en op een schijfje zetten. En dat heb ik best veel gedaan. Jaar geleden heb ik NAS gekocht en toen begon ik iedere keer een afweging maken of ik uitzending (film/serie etc.) op blu-ray schijfje zou branden of op computer overzetten, converteren en eindresultaat op NAS parkeren.

Het bleek een best lastige afweging te zijn. En sommige uitzendingen heb ik zowel op een schijfje als op NAS staan. Gewoon omdat keuze niet meeviel. De beide varianten bieden zowel voordelen als nadelen. Als je een (zeg maar) film op NAS heb staan (in hoge kwaliteit), kan je die op iPad meenemen (eventueel geconverteerd naar lagere kwaliteit ivm grootte bestand). Echter, NAS heeft niet onbeperkt ruimte. Een schijfje is sneller en goedkoper om aan te schaffen (al wellicht per kb NAS is goedkoper).

Persoonlijk vind ik beide manier niet toekomst proef. Het is gewoon bezopen dat tientalen duizenden (als geen miljoenen) mensen overal in de wereld dezelfde film (serie/ docu) ergens lokaal(in de cloud) hebben staan. Tevens Netflix en co zijn ook niet zaligmakend. Ik zie in toekomst mee een algemeen opstalsysteem met verzameling van allerlei media (iedere bestand eenmalig). Dus niet miljoen keer film Ghost Protocol (als voorbeeld), maar eenmalig. Heb je die gekocht, mag je die altijd en overal benaderen, downloaden naar je lokale apparaat, streamen etc. Heb je genoeg aan beperkte houdbaarheid, dan Netflix en co., wil je streamen dan Spotify en co. Zoiets. Ik heb nu zoiets met boeken en dat is ideaal!

segil schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:41:
[...]

Nooit geweten dat je SACD kunt rippen. Ik heb enkele SACD's liggen die ik kan afspelen met mijn BD player.
Kan zeker, big ass ps3 nodig en firmware downgrade. Vond de investering wel nuttig, kom te vaak in japan om even geen sacd te shoppen. Daarna gaan ze ebay duitsland op. Hekel aan fysieke media.

Henkje.doc schreef op maandag 26 september 2016 @ 05:41:
Nog een reden wat voor mij het fysiek verzamelen zo leuk maakt:

meerdere uitgaves van 1 specifiek film:

[afbeelding]

De speurtocht naar weer een nieuwe uitgave van een lievelingsfilm is het leukst. Dingen tegenkomen waarvan je het hele bestaat niet afwist, of juist wel, maar niet eerder kon aanschaffen.
Leuk en aardig, maar 80% van alle bluray releases komen nooit uit in nl maar wel in de vs. Hou vooral van oudere films jaren 90/80/70/60 nou behalve de echt bekende films wordt het hier simpelweg niet uitgebracht. Vraag me af waarom dat is. Alles of niets

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 09:45
Anoniem: 319464 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 03:03:
[...]

Kan zeker, big ass ps3 nodig en firmware downgrade. Vond de investering wel nuttig, kom te vaak in japan om even geen sacd te shoppen. Daarna gaan ze ebay duitsland op. Hekel aan fysieke media.
In welk formaat rip je ze dan? En in hoeverre blijft de geluidskwaliteit dan hetzelfde?

Dsd en daarna afspelen met foobar. Is exacte rip van ca 1,8 gb tot 3,2. Afhankelijk van het origineel.

Wel deftige geluidsinstallatie hebben, anders is het zinloos. Heb zelf een htpc helemaal stealth gemaakt en kwaliteit geluidskaart erin gestopt. Lekker genieten

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:05
Fysiek - zeker bij CD's waar vaak boekjes bijzitten. De cover art is onderdeel van wat de artiest wil laten horen/zien. Was vroeger ook bij Dvd's het geval maar dat is helaas steeds minder geworden.
Wel geniet ik bij dvd's en blurays van de extra's die erbij zitten (deleted scenes, audiocommentaar etc).

Cd's rip of download ik meestal nog wel om ze ook mee te kunnen nemen op mijn telefoon.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 15:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

Henkje.doc schreef op woensdag 21 september 2016 @ 05:39:
Voor mij is dit de reden om digitiaal te blijven:

[afbeelding]

Blijft erg leuk om regelmatig eens een rondje te doen en iets uit de kast te trekken en te bekijken.
Maar nogmaals, de spoeling van leuke edities valt tegenwoordig vies tegen.
Grootste tegenvaller voor mij is toch wel de laatste Terminator film. Bij Terminator 2 gingen de uitgevers destijds helemaal los en daar is nu niet veel meer van overgebleven.
En voor mij is dat de reden om digitaal te gaan. mijn halve huis was overspoeld door dvd's cd's en spel dozen. En net wat ik wou zien kon ik nooit vinden. Nu staat alles op een mooit pc's van 30x30 cm. en heb ik altijd alles onder handbereik :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 13:51
Bij ons thuis is het een combinatie van. Veel digitaal, en alles wat we echt goed vinden op blu-ray. Voor muziek ben ik een paar jaar geleden overgestapt op vinyl. Vwb kwaliteit, ongetwijfeld dat het allemaal beter klinkt dan cd, ik hoor het verschil niet! Ik vind vinyl gewoon een stuk leuker dan een cdtje. Een verzameling vinyl in de kast oogt ook wat leuker dan een rijtje cd's:)

Films kijken we vaak in de bios, als het goed bevalt kopen we m daarna vaak op blu-ray. Als het een twijfelgevalletje is downloaden we m. Series downloaden, en daarna in de goede gevallen kopen op bluray:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Pagina: 1