Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initech
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 08:55
Ik zoek een?
Mobiel toestel met Full HD of HD-ready scherm (maximaal 5 inch).

Wat is je budget?
450 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Browsen, Spotify, Navigatie, Mail.

Wat heb je zelf al gevonden?
Sony Xperia XA vs Sony Xperia X. Maximaal 5 inch.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben op zoek naar een opvolger voor mijn 4,3" Sony Xperia Z1 Compact. Nu zou ik graag een groter scherm willen (5 inch). Als ik zoek naar toestellen op dit schermformaat, kan ik kiezen voor 720P of 1080P schermen. Als ik genoegen neem met 720P kan ik flink besparen op mijn uitgave. Wat is nu het voordeel van een 1080P scherm tov 720P? Krijg je met een 1080P scherm ook meer werkruimte (zoals bij Windows desktop) of wordt dat verschil door Android 'weggeschaald'? Ik zie bijvoorbeeld dat de interface van de laatste versie van Google Maps best veel ruimte in beslag neemt in het totale scherm. Lost een 1080P paneel dat op?

[ Voor 12% gewijzigd door Initech op 22-06-2016 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijs333
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-06-2023
Misschien de HTC Desire 628, maar ik denk dat de Sony Xperia XA dan toch een betere keuze is. Ik denk dat je wel veel meer voor die prijs kan krijgen indien je naar toestellen gaat kijken over 5 inch. Ikzelf kom van een Iphone 4 met 3.5 inch die ik langer als 4 jaar heb gebruikt, heb onlangs een 5.5 inch (Moto G4 Plus) aangeschaft en ben het nu al gewend :)

[ Voor 14% gewijzigd door mathijs333 op 22-06-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:02
Het verschil tussen HD en Full HD zijn het aantal pixels per inch. Hoe hoger dat aantal, hoe moeilijker voor jou om losse pixels te zien en hoe scherper het beeld, echter ook hoger stroom gebruik dus minder tijd op een accu.

Zelf denk ik dat op een 5 inch HD echt wel voldoende is tenzij je er met je ogen ongeveer in kruipt. Als je jou toestellen vergelijkt met bijvoorbeeld een iPhone zie je ook dat HD op 5 inch erg dicht tegen hun resolutie aan zit, en iPhone is toch een soort van benchmark voor wat mensen over het algemeen fijn vinden.

http://www.phonearena.com...-6s/phones/9987,9986,9501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:54
Initech schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:34:
Krijg je met een 1080P scherm ook meer werkruimte (zoals bij Windows desktop) of wordt dat verschil door Android 'weggeschaald'? Ik zie bijvoorbeeld dat de interface van de laatste versie van Google Maps best veel ruimte in beslag neemt in het totale scherm. Lost een 1080P paneel dat op?[/i]
In principe schaalt Android gewoon mee. Dat wil zeggen... In het hoofdscherm kun je op een enkele 'regel' vijf icoontjes kwijt. Dit blijft hetzelfde tussen 720p en 1080p.

Echter, wanneer je de browser opent zie je wel dat je meer data/ruimte hebt op een 1080p. Dus het is afhankelijk of de app mee schaalt, maar als dit het geval is dan heb je in mijn ogen wel meer aan 1080p.
Voor navigatie is het dus zeker aan te raden om een 1080p scherm te nemen zodat niet alle icoontjes op elkaar gepropt zitten.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
swhnld schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:31:
[..] .. en iPhone is toch een soort van benchmark voor wat mensen over het algemeen fijn vinden.
8)7

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Haha, ik snap je wel! Maar serieus, hoe veel reviews van een iPhone heb je gelezen waarin geklaagd wordt over het aantal PPI waardoor het scherm niet scherp genoeg is?
Echter, wanneer je de browser opent zie je wel dat je meer data/ruimte hebt op een 1080p
Hoe gaat het dan met in en uitzoomen? Hef je daarmee dat verschil op in ruimte, of wordt het korreliger er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
swhnld schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:50:
[..]

Hoe gaat het dan met in en uitzoomen? Hef je daarmee dat verschil op in ruimte, of wordt het korreliger er van?
Waar ik op doel is het schalen van websites. Neem bijvoorbeeld Tweakers.net Als je deze opent op een 720p scherm krijg je net iets minder informatie te zien dan wanneer je deze site opent op een 1080p scherm.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initech
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 08:55
Bedankt voor jullie reacties. In principe schaalt Android dus gewoon mee, maar ik begrijp dat dit bij apps anders kan uitvallen. Zou je - met het oog op de toekomst - kunnen stellen dat de meeste apps ontwikkeld worden voor Full HD resoluties omdat dit steeds meer een 'gangbare' resolutie is geworden? Ik las ook dat sommige games niet goed werken op een 720P scherm omdat de interface te groot wordt (GSMArena Xperia Z5 compact review). Nu speel ik geen games, maar ik kan me voorstellen dat dit ook een rol kan spelen in andere apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Het gros van de wereld werkt met toestellen met een lagere resolutie, dus ik verwacht niet op korte termijn veel apps die een hogere resolutie zullen vereisen (jou opmerking is voor mij de eerste die ik hier over hoor).

Je geeft zelf aan dat er een duidelijk prijsverschil zit tussen de 2 toestellen. Is dat verschil de gok waard? Of is dat voor jou te klein? Jij moet je uiteindelijk goed voelen bij je kueze, en hier geef je een mogelijk klein risico dat de lagere resolutie ooit met apps problemen geeft voor jou. Neem je dat risico niet en ga je voor het duurdere toestel, of koop je een nieuw toestel tegen dat het ooit mis gaat?
Pagina: 1