moederboard upgrade, schone windows installatie of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 07:21
Beste,

Zeer binnenkort ga ik een upgrade uitvoeren van mijn moerderboard, cpu en geheugen.
Hierbij ga ik van een h77 chipset naar een z170 chipset.

Ik draai op dit moment nog windows 7, retail versie.

Nu vraag ik mij af of ik mijn bestaande windows installatie gewoon mee kan nemen naar de nieuwe pc, mits ik de drivers deinstalleer. En deze naarna te upgraden naar windows 10.
Ik lees namelijk steeds vaker dat het mogelijk is om een bestaande windows installatie mee te nemen naar een nieuwe pc/ nieuw moederboard. De informatie die ik vind is echter meestal lichtelijk verwarrend.

De andere optie is een schone installatie van windows 10 en deze te activeren met de windows 7 sleutel.
Dit is voor mij een iets minder aantrekkelijke optie, omdat ik een aantal prgramma's heb die zonder de registery entry niet meer goed werken. Hier kwam ik achter na mijn laatste pc upgrade toen ik wel een schone windows installatie heb gedaan. (van Vista naar 7)
Ik kan mij echter niet precies meer herrineren welke programma's dit waren, dus ik zou dan alles na moeten lopen wat nogal veel tijd zou kosten samen met het herinstalleren van deze programma's.

Aan de andere zijde, het ruimt wel lekker op om een schone installatie uit te voeren :).

Verder zit ik nog met een kleine vraag,
Omdat spellen steeds groter worden zit ik te denken om ook mijn opslag capaciteit uit te breiden.
Ik twijfel op dit moment echter nog tussen een 500gb SSD of een 1/2 tb 7200 rpm harde schijf.
SSD is sneller en stiller, maar heeft behalve gereduceerde laadtijd weinig voordeel in games.
HDD is langzamer, maar veel groter voor de helft van het geld.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutkins
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 02:05
Hoi Havoc,

Sinds de komst van Windows 10 is het vrijwel niet meer mogelijk om licenties over te plaatsen naar andere systemen (dit kon bij de eerdere Windows versies wel). Een Windows 10 licentie is gekoppeld aan een bepaald systeem.

Wanneer je besluit een ander moederbord en/of CPU in te bouwen, wordt dit meestal geregistreerd als een nieuw systeem. Dit betekent dat de Windows licentie komt te vervallen, en je weer een nieuwe licentie moet aanschaffen.
Er zijn gevallen dat de licentie zonder moeite wordt overgenomen naar het nieuwe systeem, maar dat is een 50/50 geval.

Zelf zou ik eerst even naar de klantenservice bellen, en vragen of het mogelijk is om de licentie over te nemen naar een nieuw systeem. Daarbij zou ik vermelden dat het gaat om een vervanging van de CPU en moederbord.
Als ze vertellen dat het niet mogelijk is; dan kan je proberen met het nieuwe systeem of de Windows licentie wordt meegenomen. Zo niet, dan moet je toch helaas een nieuwe licentie kopen. (je kan een goedkope windows 7 of 8 licentie kopen, en die vervolgens gratis upgraden naar Windows 10, voor 29 juli)

M.b.t. tot jouw vraag over de harde schijf, een SSD tegenwoordig is wel echt een MUST-have t.o.v. een HDD. Wat ik zou aanraden is het volgende, een 64-240 GB SSD voor Windows en de programma's die je het meest gebruikt. En daarbij een 500GB-1 TB voor alle games toevoegen.

Hopelijk heb je wat aan mijn informatie en advies! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Nutkins schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:03:
Sinds de komst van Windows 10 is het vrijwel niet meer mogelijk om licenties over te plaatsen naar andere systemen (dit kon bij de eerdere Windows versies wel). Een Windows 10 licentie is gekoppeld aan een bepaald systeem.
Dit is niet waar.

Qua overdragen van de licentie volgt Windows 10 het licentiemodel van de voorgangers Windows 7 en 8.1. Een Retail licentie mag op een andere computer geïnstalleerd worden zolang je deze van de oude computer verwijderd.

Een OEM licentie is gebonden aan de hardware. De gratis upgrade naar Windows 10 volgt het OEM model qua licentie.
havoc764 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:11:
Ik draai op dit moment nog windows 7, retail versie.

Nu vraag ik mij af of ik mijn bestaande windows installatie gewoon mee kan nemen naar de nieuwe pc, mits ik de drivers deinstalleer. En deze naarna te upgraden naar windows 10.
Ik lees namelijk steeds vaker dat het mogelijk is om een bestaande windows installatie mee te nemen naar een nieuwe pc/ nieuw moederboard. De informatie die ik vind is echter meestal lichtelijk verwarrend.
Je hebt een Retail versie van Windows 7, die licentie mag je dus meenemen naar nieuwe hardware. Je kan eventueel met je Windows 7 key meteen Windows 10 activeren. De 1511 versie van Windows 10 accepteert in ieder geval tot 29 juli keys van Windows 7 en 8.1.

Wel moet je Windows 7 verwijderen van je oude machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havoc764
CMD-Snake schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:12:
[...]

Dit is niet waar.

Qua overdragen van de licentie volgt Windows 10 het licentiemodel van de voorgangers Windows 7 en 8.1. Een Retail licentie mag op een andere computer geïnstalleerd worden zolang je deze van de oude computer verwijderd.

Een OEM licentie is gebonden aan de hardware. De gratis upgrade naar Windows 10 volgt het OEM model qua licentie.

[...]

Je hebt een Retail versie van Windows 7, die licentie mag je dus meenemen naar nieuwe hardware. Je kan eventueel met je Windows 7 key meteen Windows 10 activeren. De 1511 versie van Windows 10 accepteert in ieder geval tot 29 juli keys van Windows 7 en 8.1.

Wel moet je Windows 7 verwijderen van je oude machine.
Oeps, ben blijkbaar niet helemaal duidelijk geweest.
Ik bedoelde of ik windows helemaal opnieuw moet installeren of niet.
Dus of ik eerst mijn hidige C schijf moet formatteren en dan windows opnieuw moet installeren of dat het mogelijk is om mijn huidige SSD op het nieuwe moederboard aan te sluiten.
vervolgens windows 7 te booten en dan te upgraden naar windows 10. Dit omdat ik dan lekker weinig opnieuw moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:47
Dat kan gewoon voor zover ik weet. Geen probleem.

Wel is het qua licenties zo bij Windows 10 dat je alles mag vervangen behalve het moederbord omdat dan de licentie vervalt dacht ik.

[ Voor 72% gewijzigd door Aschtra op 22-06-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:47
Als je nog Windows 7 hebt kun je er 99% van uit gaan dat Windhoos niet eens op start icm de nieuwe chipset.
Gewoon een backup maken, formatteren en rechtstreeks met W10 installeren.
Tegenwoordig kun je je Windows 7 key gebruiken om W10 te activeren. Anders van te voren je PC opstarten, met het tooltje "GetWin8Key" je key uitlezen en opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Clavis schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:34:
Als je nog Windows 7 hebt kun je er 99% van uit gaan dat Windhoos niet eens op start icm de nieuwe chipset.
Lukt in 99% van de gevallen juist wel. Het is geen Windows XP met een upgrade van E_ISA_UP naar ACPIAPIC_MP. Het is daarnaast niet de chipset die hindert, maar de eventuele PCIIDE of MSAHCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havoc764
Clavis schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:34:
Gewoon een backup maken, formatteren en rechtstreeks met W10 installeren.
Tegenwoordig kun je je Windows 7 key gebruiken om W10 te activeren. Anders van te voren je PC opstarten, met het tooltje "GetWin8Key" je key uitlezen en opslaan.
Trommelrem schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:37:
[...]
Lukt in 99% van de gevallen juist wel. Het is geen Windows XP met een upgrade van E_ISA_UP naar ACPIAPIC_MP. Het is daarnaast niet de chipset die hindert, maar de eventuele PCIIDE of MSAHCI.
Ik zorg dat ik van te voren een backup heb liggen, samen met een boot usb met de windows 10 installatie.
Zodat ik zeker goed voorbereid ben.

Maar als het inderdaad mogelijk is om de boel gewoon in te pluggen, mits ik de drivers van te voren heb gedeinstalleerd dan is dat wel ideaal. Moet ik dan het systeem voorbereiden met sysprep?
Zoals hier beschreven wordt?
http://www.sevenforums.co...ransfer-new-computer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
havoc764 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:30:
Ik bedoelde of ik windows helemaal opnieuw moet installeren of niet.
Dus of ik eerst mijn hidige C schijf moet formatteren en dan windows opnieuw moet installeren of dat het mogelijk is om mijn huidige SSD op het nieuwe moederboard aan te sluiten.
vervolgens windows 7 te booten en dan te upgraden naar windows 10. Dit omdat ik dan lekker weinig opnieuw moet installeren.
Ik zou de boel schoon installeren. Er veranderd een hoop aan je PC, dan zou ik geen risico nemen en meteen een clean install doen. Dan weet je zeker dat alles goed werkt en dat er geen oude rommel meekomt.
Pagina: 1