Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Koen1997
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-01 10:21
Hallo,

Ik heb voor een school een web applicatie gemaakt die volop wordt gebruikt. Nu loop ik tegen het probleem aan dit maar een stageopdracht is, echter moet de web applicatie nog enkele tientallen jaren meegaan.

Daarom wil ik een licentie afgeven dat ze mijn applicatie mogen exploiteren op het Wereldwijde Web, maar wat moet ik precies in die licentie zetten om hem rechtsgeldig te laten zijn en wat absoluut niet? Zijn er toevallig voorbeelden?

Groet,
Koen

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
In de meeste arbeidsovereenkomsten staat dat alles wat je maakt/verzint tijdens werktijd intellectueel eigendom is van de werkgever. Ik kan mij voorstellen dat dit ook geldt voor stageopdrachten van school ?

Ga dit eerst eens uitzoeken voordat je "eigendom"claimt en bezig gaat met licenties ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Koen1997
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-01 10:21
Daar heb ik naar gekeken en zo een onderdeel staat niet in mij stageovereenkomst. Dat houdt in dat het gewoon van mij is lijkt mij en dat ik het beheer, uitrollen en exploitatie beheer. Of zit ik er naast?

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
kloentje2 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:10:
Daar heb ik naar gekeken en zo een onderdeel staat niet in mij stageovereenkomst. Dat houdt in dat het gewoon van mij is lijkt mij en dat ik het beheer, uitrollen en exploitatie beheer. Of zit ik er naast?
Lastig te zeggen; er zijn verschillende uitspraken hierover die hier uitzonderingen op geven en dit zou ik eerst laten uitzoeken door een advocaat om hier zeker van te zijn voordat je met licenties bezig gaat.

Ik denk dat je verschillende zaken moet gaan aantonen en dat is o.a. dat je niet gebonden bent aan een overeenkomst (kan ook mantelovereenkomst van je school zijn, dus geen intellectueel eigendom afgegeven), dat je niet betaald bent (=werk), dat je geen materialen/onderdelen hebt gebruikt van opdrachtgever, dat je niet intensief bent begeleidt hierin etc, etc..

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat wil je uiteindelijk bereiken met de licenties? Wil je de webapplicatie commercieel gaan gebruiken of wil je het als open source beschikbaar stellen onder bepaalde voorwaarden? Kijk dus ook even heel goed, onder wat voor licentie je jouw webapplicatie wil laten vallen, als je al een bestaande license er aan zou willen hangen. Denk dan bijvoorbeeld aan GNU GPL, Creative Commons, BSD, etc.

Als je het commercieel wil gaan inzetten, dan is het wellicht handig om hulp in te schakelen (ervan uitgaande dat het nog niet commercieel ingezet is, anders had het imo al gedaan moeten zijn), anders zou ik persoonlijk niet al te moeilijk gaan doen en kijken wat het beste bij de webapplicatie past en welke kant je ermee op wilt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:38
Als er niet expliciet iets is afgesproken met het bedrijf (bijv met een NDA) is het volgens mij voor een groot deel eigendom van de opleidingsinstantie. Kijk eens in de documenten van je school, of vraag het na.
Pagina: 1