Uitzonderingen op 'koop op afstand' in voorwaarden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:01

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Bij een online winkel wil ik graag een set luidsprekerstandaarden aanschaffen. Op de productfoto's zien ze er prachtig uit. Maar ik ben ook benieuwd hoe ze in verhouding met mijn luidsprekers staan en of ze stabiel genoeg zijn. Dat kan ik alleen na ontvangst beoordelen.

Gelukkig is er wetgeving voor koop op afstand, en dit staat vermeldt in de voorwaarden.
Elke consument heeft recht op de afkoelperiode. Dat is een periode van 14 dagen waarin de consument de tijd krijgt om het aangeschafte product te proberen. In deze periode mag u het product bekijken en testen om te beoordelen of het product aan al uw wensen voldoet. Bent u binnen de afkoelperiode toch niet helemaal tevreden met het aangeschafte product? Dan hebt u het recht om het product te retourneren. Het is dan wel belangrijk om het product en de verpakking in originele staat te houden.
Op [url=Consuwijzer]https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand[/url] staan producten die hiervan uitgezonderd zijn. Bijvoorbeeld: tijdsgebonden producten, producten die u speciaal laat maken, producten die snel kunnen bederven, hygiëne producten, verzegelde cd's en dvd's en digitale producten. Allemaal heel logisch.

Nu heeft deze specifieke winkel ook uitzonderingen voor bepaalde productgroepen opgenomen in de voorwaarden.
  • Hoofdtelefoons i.v.m. hygiëne. Check.
  • Op maat gemaakte speakerdoek en kabels. Helder.
  • Gebruikte speakerstands. :/
Mijn vraag is nu of de uitzondering voor speakerstands wettelijk gezien wel mag?

Bij Coolblue is het bijvoorbeeld geen enkel probleem. En het is prima mogelijk om zonder beschadiging een stand te monteren.

Natuurlijk zal ik nooit iets bestellen met de intentie het te retourneren, maar mocht ik toch niet tevreden zijn, dan mogen ze voor zover ik weet een retournering niet weigeren.

Kan ik de voorwaarden op dit punt negeren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL3Y4R
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-10 15:34
Is het niet mogelijk bij een andere (web)shop te bestellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:34
Verkopen ze bij die webshop wellicht ook gebruikte speakerstands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kn je de precieze bewoording geven? Ik zie niets speciaals aan speakerstands. Wat geven ze als reden als je ze er schriftelijk (email, social media, oid.) naar vraagt? Uitsluiting zou ik dan als reden zien om er niet te bestellen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je het ze vraagt gaan ze een of andere onzinreden geven. Als je er iets bestelt en je wilt gebruikmaken van je retourrecht, dan gaan ze moeilijk doen en zich beroepen op diezelfde onzinreden. Kortom, niet bestellen dus. Ook al is dit tegen de wet, er is een verschil tussen je gelijk hebben, en het krijgen. Heel slecht, maar waarschijnlijk komt deze shop er dus mee weg. Bestel voor die paar euro meer bij een betrouwbare webwinkel, zou ik zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wet > Algemene Voorwaarden, maar precies zoals hierboven al gezegd is: met dergelijke winkels doe je geen zaken.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou zeggen, vraag ze om uitleg en geef aan dat je geen reden ziet om ze uit te sluiten van het retourrecht. Maar wie weet waar ze mee komen, dan kan het hier gefileerd worden :)

Als de winkel in de Pricewatch staat, geef het dan ook even door; dan kunnen de collega's van de Pricewatch daar naar kijken. Zet eventueel de naam van de shop in een topicreport, als je het niet publiek wilt doen, dan geven wij het door.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:56
Ik denk (net als Logico) dat het best eens zou kunnen dat ze hiermee gewoon bedoelen dat speakerstands "uit de koopjeshoek" (dus m.a.w. artikelen die zij al als tweedehands hebben aangeboden) niet retour zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ik heb zowel via chat als telefonisch om uitleg gevraagd. In mijn eigen bewoording zijn de speakerstands uitgezonderd van retournering, omdat de winkel geretourneerde speakerstands niet meer als nieuw kan verkopen.

Om een speakerstand te monteren moet namelijk het e.e.a. aan bevestigingsmateriaal uit een gesloten plastic verpakking worden gehaald.

De precieze bewoording is zoals in de TS:
Welke producten kunnen worden geretourneerd?

Vrijwel alle producten kunt u retourneren. Toch zijn er enkele uitzonderingen. Hieronder een overzicht van producten die niet geretourneerd kunnen worden.

- Hoofdtelefoons en aanverwante artikelen kunnen niet geretourneerd worden als de verpakking open is geweest en/of de zegel is verbroken. Dit in verband met hygiëne.
Gebruikte speakerstands
- Speakerdoek en op maat gemaakte kabels
- Pickup- en platenspelernaalden kunnen niet geretourneerd worden, nadat de verpakking is geopend en/of de zegel verbroken is.
- Vloeistoffen (zoals reinigingsmiddelen) kunnen niet geretourneerd worden wanneer de verpakking geopend is geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Zo werkt het volgens mij niet. Dat zou betekenen dat alles wat ze in een blisterverpakking duwen, uitgezonderd is omdat die niet zonder schade te openen zijn. Echter kan je niet v.z.i.w. de wet om omzeilen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat je het product niet kan beoordelen zonder verpakkingen te openen is alles behalve het probleem van de klant, gewoon een onterechte uitsluiting van het retourrecht. Maar je weet natuurlijk op voorhand al dat je daar gedoe mee gaat krijgen mocht je ze retour willen sturen. Dus ik zou zoals anderen ook al aanraden kijken of je het niet elders kan bestellen.

Daarnaast wellicht even melden bij de consumentenautoriteit en bij eventuele keurmerken waar de winkel bij aangesloten is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, aan de andere kant, is de zichttermijn bedoeld zodat je producten kan testen zoals je testen kan in de winkel. Als ik speakerstands zou kopen in een winkel, zie ik mezelf niet sjouwen met een speaker, of ik moet heel gericht gaan shoppen (enkel voor de speakerstands dus) en vlakbij kunnen parkeren, zodat ik niet al te lang hoef te sjouwen met een speaker.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

M-ThijZ schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 22:56:
Bij een online winkel wil ik graag een set luidsprekerstandaarden aanschaffen. Op de productfoto's zien ze er prachtig uit. Maar ik ben ook benieuwd hoe ze in verhouding met mijn luidsprekers staan en of ze stabiel genoeg zijn. Dat kan ik alleen na ontvangst beoordelen.

Gelukkig is er wetgeving voor koop op afstand, en dit staat vermeldt in de voorwaarden.

[...]

Op [url=Consuwijzer]https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand[/url] staan producten die hiervan uitgezonderd zijn. Bijvoorbeeld: tijdsgebonden producten, producten die u speciaal laat maken, producten die snel kunnen bederven, hygiëne producten, verzegelde cd's en dvd's en digitale producten. Allemaal heel logisch.

Nu heeft deze specifieke winkel ook uitzonderingen voor bepaalde productgroepen opgenomen in de voorwaarden.
  • Hoofdtelefoons i.v.m. hygiëne. Check.
  • Op maat gemaakte speakerdoek en kabels. Helder.
  • Gebruikte speakerstands. :/
Mijn vraag is nu of de uitzondering voor speakerstands wettelijk gezien wel mag?

Bij Coolblue is het bijvoorbeeld geen enkel probleem. En het is prima mogelijk om zonder beschadiging een stand te monteren.

Natuurlijk zal ik nooit iets bestellen met de intentie het te retourneren, maar mocht ik toch niet tevreden zijn, dan mogen ze voor zover ik weet een retournering niet weigeren.

Kan ik de voorwaarden op dit punt negeren?
https://www.thuiswinkel.o...wetgeving-koop-op-afstand
a. Zichttermijn is geen gebruiktermijn

De consument dient tijdens de bedenktijd voorzichtig met de toegezonden zaak om te gaan. Deze heeft het recht om het product te beoordelen of hij het wil houden, en te proberen zoals hij dat normaal gesproken ook in de winkel zou mogen. Zolang de consument nog niet besloten heeft het product te houden, mag hij het niet gebruiken.

Wanneer de consument het product voor meer heeft gebruikt dan nodig is om te beoordelen of hij de zaak daadwerkelijk wil houden, is deze aansprakelijk voor de waardevermindering. De webwinkelier heeft dus recht op vergoeding wanneer de consument het product gebruikt retourneert.
Gewoon volgens de (Nieuwe sinds 13 juni 2014 ) wkoa.

Speaker standaards, twijfelgeval, ik zou zeggen als het losstaande zijn dan kan je het in de winkel ook uit de doos halen en neerzetten en weer netjes in de doos terug doen.

Moet je ze aan de muur monteren, tjah dat kan je ook niet in de winkel dus daar iets iets voor te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:40:

Speaker standaards, twijfelgeval,
waarom? het is niet een op maat gemaakt product en valt ook niet onder hygiene.

Sowieso dit bedrijf links laten liggen als ze het in eerste instantie al niet zo nauw nemen met consumentenrecht. Zoals gezegd is het niet het probleem van de klant dat ze het niet meer als nieuw kunnen verkopen. Dan hebben ze te weinig marge genomen voor retouren in hun prijsstelling.

[ Voor 40% gewijzigd door RodeStabilo op 22-06-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

Friespeuk schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:41:
[...]

waarom? het is niet een op maat gemaakt product en valt ook niet onder hygiene.
Omdat je deze mogelijk aan je speakers moet vastmaken, of aan een muur/vloer. In ieder geval komt er een montage stap bij te pas. Iets wat je ook niet in een winkel kan doen.

Dus uitpakken zou geen probleem moeten zijn, neerzetten ook niet echt, je speakers er los op zetten ook niet.

Maar volledig monteren valt niet onder wat je in een winkel kan doen -> op dat moment kunnen ze waardevermindering in rekening brengen

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 22-06-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:44:
Maar volledig monteren valt niet onder wat je in een winkel kan doen -> op dat moment kunnen ze waardevermindering in rekening brengen
Dat snap ik. maar dan hebben we het over waardevermindering. Deze zaak sluit retour in het geheel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoofdtelefoons weigeren onder WKOA mag bijv al niet.
(proberen ze je bij Ibood ook wijs te maken).
Let wel, houdt het artikel zo goed als nieuw als je het onder WKOA wilt retourneren, met alle originele verpakkingsmaterialen. Gebruiksschade is namelijk wel een valide rede om te weigeren.

Je mag letterlijk dat doen wat nodig is om de functionaliteit te testen (en dus ook niet meer dan dat).

[ Voor 90% gewijzigd door eL_Jay op 22-06-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Om geen discussie te krijgen over montage aan de muur: het gaat om een losstaand, vloerstaand model, waar je een speaker los op zet.

In de doos zitten de voet, het middenstuk en de bovenplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:12
eL_Jay schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:47:
(proberen ze je bij Ibood ook wijs te maken).
Let wel, houdt het artikel zo goed als nieuw als je het onder WKOA wilt retourneren, met alle originele verpakkingsmaterialen. Gebruiksschade is namelijk wel een valide rede om te weigeren.

Je mag letterlijk dat doen wat nodig is om de functionaliteit te testen (en dus ook niet meer dan dat).
Ik dacht dat weigeren sowieso nooit mocht?
Als er beschadigingen zijn kunnen ze hiervoor wel kosten rekenen maar ik dacht dat je het altijd terug mocht sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

eL_Jay schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:47:
Tja, aan de andere kant zit je wel met hygiëne...

Ik zit namelijk niet op een headset te wachten als iemand die al op heeft gehad en ik verwacht niet dat de winkel ze reinigt laat staan controleert of ze schoongemaakt moeten worden (want kost tijd en geld). Geen idee waarom, maar de gedachte vind ik in elk geval niet 100% fris. Ik begrijp het dus maar al te goed als winkels weigeren.

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Flapperbol schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:52:
[...]

Ik dacht dat weigeren sowieso nooit mocht?
Als er beschadigingen zijn kunnen ze hiervoor wel kosten rekenen maar ik dacht dat je het altijd terug mocht sturen.
Hygiene artikelen en maatwerk vormt de uitzondering op de wet. Daarom proberen winkels zoveel mogelijk onder hygiene artikelen te plaatsen. Dit is echter vaak niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

eL_Jay schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:23:
Hygiene artikelen en maatwerk vormt de uitzondering op de wet. Daarom proberen winkels zoveel mogelijk onder hygiene artikelen te plaatsen. Dit is echter vaak niet correct.
Ben benieuwd waarom dit dan zo zou zijn? Ik zit in elk geval niet te wachten een geretourneerde headset te moeten ontvangen, omdat je niet weet of de winkel uberhaupt headsets dan reinigt (ga maar uit van niet, iets met tijd en geld e.d.), om maar een voorbeeld te noemen. Zelf vind ik het althans geen fris idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-08 16:43
CH40S schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:07:
[...]
Ben benieuwd waarom dit dan zo zou zijn? Ik zit in elk geval niet te wachten een geretourneerde headset te moeten ontvangen, omdat je niet weet of de winkel uberhaupt headsets dan reinigt (ga maar uit van niet, iets met tijd en geld e.d.), om maar een voorbeeld te noemen. Zelf vind ik het althans geen fris idee.
Offtopic: Ik heb zo'n headset een keer gehad, een Sennheiser Game Zero om wel te verstaan, met beschadigingen(klein krasje). Ze konden hem ook niet meer omruilen want ze waren uit stock, toen maar terug gestuurd en ergens anders gehaalt...

Het foam om de speakers heen was ook al helemaal naar de vorige eigenaar zijn hoofd gaan staan, dit kon je merken doordat hij niet goed afsloot, bij de ''echte'' nieuwe had ik dit probleem totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Zojuist nog een goed telefonisch gesprek gehad. Het gaat ze duidelijk niet om het retourneren van geopende verpakkingen, daar hebben ze geen problemen mee.

Hun ervaring is, dat bij het in elkaar zetten van een speakerstand, er snel schade ontstaat. Het is dan niet meer als nieuw te verkopen. Blijkbaar hebben ze in het verleden daar veel gedoe mee gehad.

Voor mijn standpunt was zeker begrip. De persoon die ik sprak was niet voldoende op de hoogte van wet- en regelgeving om te oordelen of het in strijd was met hun algemene voorwaarden. Om discussie achteraf te voorkomen, willen ze geen uitzondering op de regel maken.

Besloten hier geen bestelling te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ook een slecht argument natuurlijk. Ze kunnen namelijk waardevermindering gewoon in rekening brengen als ze beschadigd zijn. Dit is een goedkope manier om makkelijk van tweedehands stands met beschadigingen af te komen. Veel consumenten haken af zodra de "duscussie" over voorwaarden en hun geldigheid begint.

Niet bestellen is de enige juiste keuze, als je geen zin hebt in gedoe. Pas als jij de shop nog veel meer gedoe bezorgd, gaan ze dit oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:28

Racing_Reporter

Contentmaker

M-ThijZ schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:37:
Zojuist nog een goed telefonisch gesprek gehad. Het gaat ze duidelijk niet om het retourneren van geopende verpakkingen, daar hebben ze geen problemen mee.

Hun ervaring is, dat bij het in elkaar zetten van een speakerstand, er snel schade ontstaat. Het is dan niet meer als nieuw te verkopen. Blijkbaar hebben ze in het verleden daar veel gedoe mee gehad.

Voor mijn standpunt was zeker begrip. De persoon die ik sprak was niet voldoende op de hoogte van wet- en regelgeving om te oordelen of het in strijd was met hun algemene voorwaarden. Om discussie achteraf te voorkomen, willen ze geen uitzondering op de regel maken.

Besloten hier geen bestelling te plaatsen.
Begrip zeggen ze altijd te hebben, tot puntje bij paaltje komt en er actie ondernomen moet worden. Dan gebeurt er niks vaak. Daardoor ben ik ook altijd zeer kritisch op mensen die zeggen het te begrijpen.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, speakerstandaarden kunnen niet uitgezonderd worden. En het is niet mogelijk ze uit te proberen zonder speakers te monteren lijkt me.

Het is wel voorwaarde dat de klant dat zorgvuldig doet, zodat er absoluut geen schade ontstaat meer dan nodig om te kunnen testen. Beschadigt het toch meer dan voorkomen kan worden, dan is het mogelijk dat de klant voor de werkelijke schadekosten op moet draaien.

Koop op afstand mag echter sowieso nooit geweigerd worden anders dan in vastgestelde gevallen. Wel mogen de kosten voor het verder gaan dan nodig in rekening gebracht worden.
Bijvoorbeeld een blisterverpakking mag worden geopend. De boormachine in een speakerstandaard zetten om dingen passend te maken betekent wellicht een vergoeding bij retour.

Maar probeer eerst inderdaad goed met de winkel te overleggen. Zo te zien kloppen hun voorwaarden voor retourneren in basis wel, alleen mag deze uitzondering gewoon niet.
CH40S schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:30:
Tja, aan de andere kant, is de zichttermijn bedoeld zodat je producten kan testen zoals je testen kan in de winkel. Als ik speakerstands zou kopen in een winkel, zie ik mezelf niet sjouwen met een speaker, of ik moet heel gericht gaan shoppen (enkel voor de speakerstands dus) en vlakbij kunnen parkeren, zodat ik niet al te lang hoef te sjouwen met een speaker.
Laten we dat niet weer helemaal uitdiepen. Het verschilt per winkel wat mogelijk is, dus daar krijg je ook geen concensus over. Sommige winkels laten je helemaal niks proberen en demoën ook niets, dat betekent niet dat die hele wet het ram uit kan.
In de winkel probeer je sowieso dingen uit de verpakking uit. Verpakking openen kan nooit een beperking zijn. De verpakking verder beschadigen dan nodig kan wel tot kosten leiden. Maar montagemateriaal zit meestal in plastic dat echt open moet - dat mogen ze dus simpelweg niet uitsluiten.

Het lijkt hier dat de winkel problemen aan beide kanten probeert te voorkomen. Geen kwaadwil, maar onvoldoende kennis over wat mag en niet mag. Ik zou ze erop wijzen en kijken waar ze mee komen. Direct melden zonder dialoog bij een ACM en keurmerken gaat wat ver.
Antwoorden ze negatief, kan je altijd nog zeggen dat je het via het keurmerk aan gaat kaarten. Thuiswinkel heeft namelijk in de voorwaarden staan dat ze dienen te voldoen.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2016 16:24 ]

Pagina: 1