42dpi schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:10:
Domeinen vallen ook gewoon onder wet van dam stilzwijgend verlengen kan, alleen jij kan elke maand opzeggen en resterende geld terug vragen, jaar prijs delen door 12 resterend bedrag laten crediteren.
Bedankt! Dat wist ik nog niet!
croxz schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:18:
Uit de Algemene Voorwaarden van Neostrada:
[...]
Ze zeggen zelf dat het nu maandelijks op te zeggen is. Daarna staat nog een stukje over kosten die ze door mogen berekenen, maar dat lijkt me een wassen neus: je contract mogen opzeggen maar nog wel verplicht het hele jaar door moeten betalen is natuurlijk niet opzeggen. Daarnaast zouden ze dan inzichtelijk moeten maken welke kosten ze precies gemaakt hebben, en nu vragen ze gewoon het hele jaarbedrag.
Precies! Bedankt voor het even mee te bekijken!

Aganim schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:28:
Vanuit provideroogpunt kan ik het begrijpen, wij lopen tegen hetzelfde aan: voor veel TLD's moet je minimaal een jaar afnemen. Echter valt dit onder ondernemersrisico, de Wet van Dam maakt (helaas?

) geen uitzondering voor producten die je als leverancier per langere tijdsperiode moet afnemen.
Overigens zijn .nl domeinen al enkele jaren per maand of desnoods kwartaal af te rekenen:
https://www.verenigingvanregistrars.nl/dossiers/facturatie/. Dus mocht het om .nl domeinen gaan: daar is sowieso geen enkel excuus voor om een jaarlijkse betaling te verlangen.
Bedankt, dat wist ik dus nog niet!
Het gaat inderdaad om 2 .nl domeinnamen en 2 .be domeinnamen. Bedankt, ook dat wist ik nog niet!

GEi schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:32:
Dit is wel zuur voor je. Toch heb je een mail gehad, die krijg ik ook ieder jaar om mij te informeren dat ze weer gaan verlengen en incasseren. Kan mij niet voorstellen dat je deze mail niet hebt gehad.
Neostrada staat in haar recht, maar zou wellicht enige coulance kunnen betrachten.
Correct, maar deze heb ik straal genegeerd en niet eens bekeken omdat ik niets meer te maken wou hebben met Neostrada en verwachtte dat zij mijn diensten wel zouden beëindigen na een jaar aangezien ik me maar heb aangemeld voor 1 jaar.
Overigens heb ik net de mail gezocht en hij was zelfs nog ongeopend en behalve een factuur was er niets terug te vinden over verlengen en incasseren:
http://prntscr.com/bj541w
Er werd dus niets gezegd over verlengen en incasseren: ik kreeg plots gewoon een factuur toegestuurd.
En inderdaad, zelfs als zouden ze in hun recht staan, ik snap niet dat zulk groot bedrijf zich kan veroorloven om de consument niet bij te staan.
henk1994 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:41:
Ik heb zelf gewerkt bij een hostingprovider. Daar kwamen we ook regelmatig dergelijke gevallen tegen. Voor de hosting is inderdaad de Wet van Dam van toepassing. Die is na een jaar maandelijks opzegbaar. Voor domeinnamen was dat (toen) niet het geval. Een domeinnaam is namelijk maatwerk, en maatwerk valt niet onder die wet. De hosting zou je per maand op kunnen zeggen, de domeinnamen wordt (voor zover ik weet) een ander verhaal...
Volgens de reacties hierboven zijn de .nl domeinnamen in ieder geval al zeker wel maandelijks opzegbaar en domeinen in het algemeen vallen boven sommigen ook onder die wet dus dan nog zou ik moeten uitkomen op een lagere prijs.
Nu stellen ze voor 1 .nl domeinnaam en de hosting voor hun eigen rekening te nemen en dan komt het op 40 euro uit.. Nogsteeds 40 euro te veel lijkt me dan, zeker voor niets.
Ik heb hun net een mail teruggestuurd met wat ik heb geleerd uit deze discussie en ook de link van dit discussiepunt.
Allemaal alvast bedankt voor jullie hulp! Het voelt soms toch zo fijn om Tweaker te zijn