• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:24
Beste Tweakers,

Ik heb een AMD 9370 op een Asus Crosshair Formula V met een Scythe Kotetsu als CPU koeler. In de BIOS zie ik dat de temperatuur van de CPU idle rond de 45 graden is. Dan staat de fanspeed al op 100%. Dit vond ik wel erg hoog, maar het kan natuurlijk.

Vervolgens ben ik in Windows gaan kijken en wilde ik de temperatuur uitlezen met RealTemp. Deze gaf een foutmelding dat de FX 9370 niet werd ondersteund. Vervolgens heb ik Piriform Speccy geprobeerd, deze geeft wel de juist moederbord temperatuur, maar de temp van de CPU kan niet kloppen. Deze schommelt van 30 naar 10 en weer terug. Toen heb ik HW Info geïnstalleerd, hiermee kreeg ik ook extreem lage waardes. Ik heb het idee dat er iets mis is met de sensor, kan dat?

Ik heb gevoeld bij de CPU of hij daadwerkelijk 45 graden was, maar dat leek van niet. De heatsink van het moederbord voelde beduidend warmer aan en die was rond de 30 graden.

Iemand een idee of tips om de juiste temperatuur uit te lezen?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je een heatsink aanraakt en die is onder de 35 graden, dan voelt die niet warm aan (want je handen zijn zelf ongeveer 37 graden).
De temp uitlezing van de bios is meestal de beste die je hebben kan.

Je CPU heeft een TDP van 220 watt. Een heethoofd dus. Waarschijnlijk dat bij idle dat ding al redelijk wat verbruikt.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:56

Esumontere

Floep, banaan.

Je kunt Core Temp eens proberen (http://www.alcpu.com/CoreTemp/). Wel een vreemd probleem, hoor. Het klopt wel dat 45C voor een AMD processor idle vrij hoog is, dus dat is wel vreemd. Zit je koeler goed gemonteerd? Niet teveel of te weinig koelpasta? Wordt de koeler warm als je de CPU belast?

[ Voor 23% gewijzigd door Esumontere op 21-06-2016 15:25 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 20:58

Nemesizz

Untouchable

AMD temperatuur sensors geven wel vaker problemen (de sensor zelf niet, maar software die hem probeert uit te lezen wel). Dit zie je regelmatig terug bij FX'jes maar vooral de APU's.

Gewoon wat programma's proberen. Vaak zit er bij je moederbord ook wel een programma, over het algemeen kunnen die wat beter de temp uitlezen als andere programma's onrealistische waardes geven.

Vingers zijn over het algemeen zeer inaccuraat als het om temperatuur meten gaat. Wat de een heet vind kan een ander nog wel hebben. Al is een temperatuur boven de 45ºC voor de meeste wel pijnlijk aan de vingers.
Als je een heatsink aanraakt en die is onder de 35 graden, dan voelt die niet warm aan (want je handen zijn zelf ongeveer 37 graden).
Huid temperatuur is meestal lager dan je kern temperatuur. Als ik met een IR thermometer op m'n handen richt zijn die ongeveer 34ºC, als dat m'n kern temperatuur zou zijn zou ik een probleem hebben :P
Zoals ik hierboven al aangaf, vingers zijn heel inaccuraat als je een temperatuur wilt meten.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Trouwens, wat haalde je in je hoofd toen je een koeler van drie tientjes bestelde voor een 220W processor? Dat gaat nooit goed. Zoveel warmte kan die Kotetsu echt niet afvoeren op piekbelasting.

AMD leverde zelf optioneel waterkoeling als enige optie bij, dat zou een idee moeten geven.

[ Voor 19% gewijzigd door nelizmastr op 21-06-2016 17:30 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 20:58

Nemesizz

Untouchable

nelizmastr schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:30:
AMD leverde zelf optioneel waterkoeling als enige optie bij, dat zou een idee moeten geven.
Wat weer voor andere problemen zorgt :P

Oorspronkelijk was het volgens mij helemaal niet de bedoeling dat die FX9000 serie in de retail markt kwam, alleen voor speciale OEM PC's. Gezien alle problemen wat een FX9000 met zich mee brengt (koeling, moederbord support, enz) hadden ze zich daar beter aan kunnen houden volgens mij.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Ik denk dat 45 graden idle best wel een eerlijk getal is voor deze processor met de koeler die jij gebruikt.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
nelizmastr schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:30:
Trouwens, wat haalde je in je hoofd toen je een koeler van drie tientjes bestelde voor een 220W processor? Dat gaat nooit goed. Zoveel warmte kan die Kotetsu echt niet afvoeren op piekbelasting.

Trouwens, wat haalde hij zich in zijn hoofd toen ie een processer bestelde met een TDP van 220W?! :P Zelfs mijn oude i7 980X, met een TDP van 140W, vind ik al behoorlijk veel.

Meeste air-coolers trekken 220W TDP niet, of nauwelijks (al zeggen ze van wel). Mijn eigen Be Quiet! Dark Rock 3 zou ook ca. 220W TDP moeten kunnen wegwerken, maar kan dat volgens (gerenomeerde) tests toch niet echt goed.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Reepje
  • Niet online
albatross schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:32:
[...]
Trouwens, wat haalde hij zich in zijn hoofd toen ie een processer bestelde met een TDP van 220W?! :
Het grote probleem in de computerwereld.

Men ziet: 8 Core 4,7 GHz .... en minder dan 200 euro, hap.

Zelfde zie je met de nieuwe DDR4 modules, heel wat aspirant buyers willen de 3000 MHz modules.

Maar we horen niets meer van de TS. Mobo waarschijnlijk al doorgefikt want voor de Asus Crosshair Formula V geldt: Maximaal TDP processor 140W

[ Voor 14% gewijzigd door Reepje op 21-06-2016 18:42 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Reepje schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:38:
[...]

Het grote probleem in de computerwereld.

Men ziet: 8 Core 4,7 GHz .... en minder dan 200 euro, hap.

Zelfde zie je met de nieuwe DDR4 modules, heel wat aspirant buyers willen de 3000 MHz modules.

Maar we horen niets meer van de TS. Mobo waarschijnlijk al doorgefikt want voor de Asus Crosshair Formula V geldt: Maximaal TDP processor 140W
>:) AMD = AlgeheleMeltDown >:)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Het enige programma dat huidige AMD cpu's een beetje betrouwbaar uitleest is AMD Overdrive:
http://www.amd.com/en-us/...ologies-gaming/over-drive

Wat dit programma laat zien is de Thermal Margin, dus hoeveel graden de cores nog warmer mogen worden voordat de limiet bereikt wordt.

• Koen179
Had inderdaad geen rekening gehouden met de TDP van de FX 9370 en de koeler, maar daar zal ik in de toekomst opletten.

Ik ga nog wat andere programma's proberen, zodra ik resultaten heb zal ik het hier laten weten.

• Reepje
  • Niet online
Voor je verder gaat, weet je wel heel zeker dat het moederbord dat je hebt een 220 Watt cpu ondersteund?
Als dat niet het geval is, zal het bord op korte termijn de geest geven. En dat is zonde want het is wel een mooi bordje dat je hebt.
Naast de cpu zitten op een mobo de zogenaamde VRMs, deze zullen bij jouw cpu zeer warm worden, danwel te warm worden. Je moet goed opletten dat deze nu ook goed gekoeld worden.

ipv allemaal testjes uit te proberen mbt de cpu temp, zou ik eerst al je energie eens steken in een veel betere koeling voor je cpu en voor je moederbord/kast.

• Koen179
@Reepje:

Bedankt voor je advies. Ik twijfel om een andere CPU te nemen, mijn bord wil ik behouden. Volgens de specificaties ondersteunt mijn moederbord een CPU van maximaal 140w TDP. De CPU is met 220w dan te veel. Wat zou een goede vervanger voor de FX 9370 zijn? Ik dacht zelf aan de FX 8350, aangezien dat de beste AM3+ CPU is onder de 140w TDP. Waarschijnlijk zal mijn koeler dan nog steeds vervangen moeten worden, ik twijfel hier nog tussen een goede waterkoeler of een Noctua NH-D15.

Overigens is het niet zo dat ik voor het eerst een systeem bouw, maar ik heb weinig ervaring met AMD builds en had de TDP van de CPU i.c.m. het moederbord en de koeler niet in de gaten gehouden.

• albatross
Reepje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 07:53:
Voor je verder gaat, weet je wel heel zeker dat het moederbord dat je hebt een 220 Watt cpu ondersteund?
Als dat niet het geval is, zal het bord op korte termijn de geest geven. En dat is zonde want het is wel een mooi bordje dat je hebt.
Naast de cpu zitten op een mobo de zogenaamde VRMs, deze zullen bij jouw cpu zeer warm worden, danwel te warm worden. Je moet goed opletten dat deze nu ook goed gekoeld worden.

ipv allemaal testjes uit te proberen mbt de cpu temp, zou ik eerst al je energie eens steken in een veel betere koeling voor je cpu en voor je moederbord/kast.
Maar zoals je zelf al zegt, eigenlijk moet ie het met die 220W TDP niet eens proberen. Das bijna twee maal zo veel als zijn moederbord toestaat. Hij trekt zo zijn hele mosfets stuk. Als het ding al niet gewoon in de fik vliegt. Dan maar die FX 8350, ja; en voortaan geen AMD meer. :P (AMD, waarom niet? AMD = Achteraf Meestal Duidelijk)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:36
albatross schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:25:
[...]

Maar zoals je zelf al zegt, eigenlijk moet ie het met die 220W TDP niet eens proberen. Das bijna twee maal zo veel als zijn moederbord toestaat. Hij trekt zo zijn hele mosfets stuk. Als het ding al niet gewoon in de fik vliegt. Dan maar die FX 8350, ja; en voortaan geen AMD meer. :P (AMD, waarom niet? AMD = Achteraf Meestal Duidelijk)
Dat het wat onduidelijk is bij het aanschaffen dat er rekening gehouden dient te worden met een hoge TDP betekend niet dat het hele merk af te schrijven is. Laat bij dit soort gevallen alstublief het fanboyisme er buiten.

De vraag is nu of je moederbord niet al te veel geleden heeft, daarnaast zit je natuurlijk nog met de hoge aanschafprijs van de nieuwe CPU. Persoonlijk zou ik kijken of er delen terug te sturen zijn of dat er een CPU wellicht 2e hands beschikbaar is.
De FX serie is wel zeker zijn geld waard, zelf tot een maand geleden altijd gebruik gemaakt van de FX 8150 en ik had geen reden om hem te vervangen behalve dat ik de overstap heb gemaakt naar de laptop (desktop vervanger a 2700,-). Maar qua CPU performance is het verschil in prijs niet geheel verantwoord :P

Anyways, ik hoop dat je er uit komt, want zo heb je een mooie pc zodra hij betrouwbaar draait!

• Koen179
Ik heb besloten om het moederbord en de CPU los van elkaar te verkopen. Ik wil dan voor een Intel combinatie gaan, mede door de lagere TDP van Intel CPU's.

Bedankt voor de reactie's!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Koen179 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:33:
Ik heb besloten om het moederbord en de CPU los van elkaar te verkopen. Ik wil dan voor een Intel combinatie gaan, mede door de lagere TDP van Intel CPU's.

Bedankt voor de reactie's!
Een pijnlijk maar wijs besluit in mijn ogen, het AM3 platform is helaas sterk verouderd momenteel en AMD Zen wordt hopelijk weer een interessante serie + keuze :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• albatross
stin00 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:39:
[...]

Een pijnlijk maar wijs besluit in mijn ogen, het AM3 platform is helaas sterk verouderd momenteel en AMD Zen wordt hopelijk weer een interessante serie + keuze :)
Totaal mee eens. En nee, dat heeft niets met 'fanboyisme' te maken. AMD heeft simpelweg verloren (big time). Ik heb zelf AMD processoren gehad, maar dat was zo'n 10 jaar geleden. Inmiddels loopt AMD gewoon hopeloos achter. En als ze al een CPU maken die een beetje meeblaast, dan heb je kennelijk 220W TDP nodig (dat laat op zich al zien dat AMD het procede gewoonweg niet goed beheerst). Intel heeft nu gewoon verreweg de beste papieren: lekker zuinig, bloedsnel, en goedkoop (zelfs die i7 6700K van mij is maar een kleine 300 euro). En een ongekend aantal mooie moederbordjes beschikbaar voor die Intel CPU's.

Ergo, verstandige keuze van de OP: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. En hij vat zijn miskoop sportief op.

• Reepje
  • Niet online
Eigenlijk een kwade zaak dat je deze cpu's gewoon los kan kopen. Je wil upgraden, ziet deze cpu's voor een redelijke prijs, socket is goed voor jouw bord en je denkt, ja waarom niet.

Hardware info gaf een goede conclusie bij hun review:

De FX-9370 is ongeveer even duur als een Core i5 4670K en in multi-threaded benchmarks is de AMD CPU in de regel wel wat sneller. Ook hier is Intel juist in games echter weer overtuigend beter en ook die FX-9370 heeft een absurd energieverbruik. Helaas moeten we ook hier concluderen dat er eigenlijk niets is wat voor deze CPU spreekt.

AMD's FX-reeks is zeker niet afgeschreven. Zeker de FX-6300 CPU, maar in mindere mate ook wel de FX-8350 bieden een prima prijs/prestatie-verhouding. Maar de FX-9370 en FX-9590 zijn wat ons betreft een interessant, maar mislukt experiment.
Pagina: 1