Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptopaanschaf school, privé en gaming

Pagina: 1
Acties:

• D3nn0s
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-07-2024
Dag iedereen, ik ben van plan een nieuwe laptop aan te schaffen voor mijn volgende studie.
Ik heb iets gevonden en zou graag jullie mening willen weten met eventuele alternatieven.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
  • Windows 10 :*)
  • Virtualisatie, denk aan 2 tot 4 VM's tegelijk.
  • Gebruik van Office
  • Gaming zou fijn zijn, voornamelijk Overwatch en Guild Wars 2. Werking van bijvoorbeeld The Witcher 3 op medium settings zou al heel wat zijn :)
  • Fotobewerking (Photoshop/GIMP)
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik zat te denken aan zo'n €1500,- Net een honderdje erboven zou moeten kunnen, maar dat is dan ook wel echt het maximum.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ja, naar school. Maakt dit mij uit? Nee. Huidige laptop is een 17,3" beest met best wat gewicht, een goede rugtas doet al wonderen. Verder zit ik in de lessen en wanneer ik hem thuis gebruik, gewoon aan het bureau en toch vaak aan de netstroom. Het zou leuk zijn als de laptop het een paar uur in de klas kan volhouden maar eigenlijk pak ik altijd wel de stekker. :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik heb niet een bepaald voorkeur, alleen een idee wat ik eventueel zou willen kopen. Alternatieven zijn zeker welkom!

Op het moment heb ik via BTO een laptop samengesteld die mij wel aardig leek.
Het gaat om de pricewatch: BTO X•BOOK 17CL73
Op de site van BTO is deze aardig aan te passen. Mijn gekozen configuratie ziet er zo uit:
  • 17.3" mat Full HD IPS-scherm met Intel Core i7-6700HQ quad-core en GTX 965M (2.6GHz, max. 3.5GHz)
  • 2x 8GB DDR3L (1866MHz), Corsair Vengeance RAM
  • [i]Hier meteen een extra vraag over, is DDR3L geen probleem i.c.m. een Skylake chip? Zover het mij duidelijk is is het verschil met DDR4 niet gigantisch en zijn alleen DDR3 modules schadelijk vanwege het hogere (1.5v) voltage. Klopt dit? Zit ik goed met DDR3L geheugen of moet ik toch op zoek naar een laptop met DDR4?[/i]
  • 120GB Samsung 850 EVO Solid State (SSD) Disk, M.2
  • 500GB 7200rpm 2.5 inch harddisk
  • [i]Deze wil ik in een HDD caddy stoppen die ik erbij koop en vervolgens een 500GB Samsung SSD in deze slot zetten.[/i]
  • BTO HDD/SSD Caddy
  • [i]Caddy voor de 500GB HDD[/i]
  • Intel® Dual Band Wireless-AC 3160 M.2 (802.11ac 2.4/5GHz, 433Mbps) + Bluetooth 4.0
En tot slot dus nog een pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB erbij.

Met dit alles kom ik uit op een bedrag van circa €1480,-. Netjes binnen het budget. :*)

Zouden er meer voor deze keuze gaan, of heb je andere ideeën? Laat het me gerust weten, mijn dank is groot. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door D3nn0s op 21-06-2016 14:43 ]

• SebasC88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-10 22:07
Hoi D3nn0s,

Zit zelf ook naar deze te kijken als vervanging voor mijn huidige BTO van 5jr geleden. Ik ben zelf over de mijne altijd wel tevreden geweest. Enige moeilijke was dat het soms tijdje duurde om de goede drivers te pakken te krijgen voor de onderdelen. Verder zijn er mensen die wisselende ervaringen hebben met de bouwkwaliteit van Clevo laptops (dit is de originele fabrikant van het model, BTO en andere bedrijven passen ze iets aan en plaatsen er hun logo op, zie bijvoorbeeld ook even de sites laptopplus.nl en xnotebooks.nl). Zelf heb ik hier geen last van gehad, maar blijkbaar zijn sommige wat gammel?

Trouwens sowieso wel idee om op laptopplus te kijken. Via hen worden ook BTO laptops verkocht en soms zijn ze daar net iets goedkoper. De link hierboven is voor dezelfde BTO als jij. Als ik al jouw opties aanklik kom ik rond de 1295 euro, daar dan nog 150 voor die SSD bij en je zit op 1450, dus scheelt ietsje.

Voor de technische vragen zoals over je RAM weet ik verder te weinig om dat te beantwoorden, dus als een andere tweaker dat weet hoor ik het ook graag.

Qua reviews zijn het verder niet laptops die veel verkocht worden, maar je kan ook kijken naar de reviews van overeenkomstige Clevo modellen zoals:
https://tweakers.net/prod...levo-n170rd-gtx-960m.html

Die zijn net iets anders, qua RAM enzo bijvoorbeeld maar komen waarschijnlijk voor >90% overeen qua prestaties en kan je in ieder geval andere dingen zoals beeld en bouwkwaliteit vergelijken.

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-11 20:37
D3nn0s schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:38:
Hier meteen een extra vraag over, is DDR3L geen probleem i.c.m. een Skylake chip? Zover het mij duidelijk is is het verschil met DDR4 niet gigantisch en zijn alleen DDR3 modules schadelijk vanwege het hogere (1.5v) voltage. Klopt dit? Zit ik goed met DDR3L geheugen of moet ik toch op zoek naar een laptop met DDR4?[/i]
Het voltage van 1,5V of hoger kan schadelijk zijn voor skylakeprocessoren, als je op een intel skylake processor zoekt zoals http://ark.intel.com/nl/p...r-8M-Cache-up-to-4_20-GHz zie je bij gekeugentypes dat het de volgende soorten ram ondersteunt:

DDR4-1866/2133, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V

intel ondersteunt 1.35 volt voor ddr3 en het overklokken van ddr4. volgens http://www.legitreviews.c...emory-overclocking_150115 is 1,5V het max voor de skylake processor. het kan, maar het is niet aanbevolen.

kortom, je hoeft niet naar een andere laptop te zoeken, ddr3L en skylake gaan samen. hoelang het geen relulier DDR3 is is er geen probleem

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:15
Je kunt ook voor een Alienware gaan. T/m 22 juni (vandaag dus nog en wellicht met codes hier in het topic op GoT kun je 7% korting krijgen. De huidige code is nu: SUMMERSALE7

De goedkoopste 17,3 inch variant met 8 GB is dan: 1522 euro.
Alleen die 8GB ram is dan jammer. Wellicht is die zelf goedkoper nog aan te vullen. Weet namelijk niet hoeveel sloten er in zitten.
Je kunt er later nog een M.2 SSD in steken etc.

Zomaar een idee wellicht?
http://www.dell.com/nl/p/...0:1002~523234;1014~525238

Is 17 inch een harde eis of mag het ook kleiner zijn? Scheelt bij beide een paar 100 euro namelijk.
De XPS reeks is overigens ook een goede.

[ Voor 11% gewijzigd door Arunia op 22-06-2016 10:02 ]

• SebasC88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-10 22:07
@ ard1998

Ah duidelijke uitleg. Vroeg me nog dit af: BTO biedt de optie om 1866 MHz DDR3L RAM in te laten plaatsen van verschillende fabrikanten. Als ik voor de i7-6700HQ kijk dan staan er als opties: DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600.

Is DDR3L op 1866 MHz dan wel mogelijk, of wordt deze automatisch teruggeklokt naar 1600 of iets dergelijks?

• D3nn0s
Bedankt voor de reacties, ik probeer even op iedereen hier te reageren :)
Ten eerste, @SebasC88
Trouwens sowieso wel idee om op laptopplus te kijken. Via hen worden ook BTO laptops verkocht en soms zijn ze daar net iets goedkoper. De link hierboven is voor dezelfde BTO als jij. Als ik al jouw opties aanklik kom ik rond de 1295 euro, daar dan nog 150 voor die SSD bij en je zit op 1450, dus scheelt ietsje.
Ik heb hier even gekeken en ik kom inderdaad net iets goedkoper uit dan bij de BTO site zelf, dat is handig! Bedankt :)
Zelf ben ik bij BTO laptops gekomen door een aantal klasgenoten en ik heb geen problemen van ze vernomen. Ik zal de reviews eens doorkijken. :)

@ard1998
intel ondersteunt 1.35 volt voor ddr3 en het overklokken van ddr4. volgens http://www.legitreviews.c...emory-overclocking_150115 is 1,5V het max voor de skylake processor. het kan, maar het is niet aanbevolen.
Bedankt voor je opheldering! Dan zat ik gelukkig toch goed :) Ik sluit me wel aan bij de vraag van SebasC88, word de kloksnelheid automatisch teruggezet? Zelf nooit ervaring gehad met RAM boven de 1600 MHz.

@Arunia
Je kunt ook voor een Alienware gaan. T/m 22 juni (vandaag dus nog en wellicht met codes hier in het topic op GoT kun je 7% korting krijgen. De huidige code is nu: SUMMERSALE7
Kortingcodes altijd +1, hehe! Alleen denk ik niet vandaag al de beslissing te maken, dus dat laat ik even links liggen. De Alienwares zijn strakke machines, ook het overwegen waard. Ik vind het dan alleen jammer om te bedenken dat ik voor €1500 een configuratie bij elkaar hebt die wel aan 16GB RAM zit, een i7, M.2 SSD, SATA SSD en extra HDD space, met eigenlijk alleen ten koste van de net wat betere GPU.

Gamen is leuk, maar dat doe ik toch het liefste thuis op mijn PC. De prijsjump naar een GTX970M vind ik het inleveren van RAM en SSD's op het moment niet waard.

Ik ben niet iemand die graag nog dingen upgrade aan de laptop. Met mijn PC maar al te graag, maar de laptop moet werken en het 4 jaar uit kunnen houden. Het is een beste investering (1500-1600 op zichzelf al), maar het moet daarbij ook niet meer worden achteraf met toch een SSDtje erbij, of wat extra RAM. Liefste de bang for the buck en straight out of the box :D

Ik ga in ieder geval eens even naar die Alienware machientjes kijken, bedankt! :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:15
Dat is uiteraard te begrijpen. Je zou ook naar de Dell XPS machines kunnen kijken. Eigenlijk voorheen de gaming machines van Dell. Iets minder bedeelt qua grafisch, maar verder te vergelijken. Mijn vrouw heeft al sinds 2012 een XPS en die voldoet nog steeds. Behuizing is ook erg goed te noemen.
Bijvoorbeeld als je kortingscodes kunt vinden:
http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-15-9550-laptop
Om maar een voorbeeld te noemen. Ben overigens qua kwaliteit wel fan van Dell. Maar een andere laptop is ook prima te noemen. In de pricewatch kun je ook filteren op je eisen waaronder de processor. Let hierbij op dat bij de i7 de U variant maar een dual core is.

• D3nn0s
@Arunia
Je zou ook naar de Dell XPS machines kunnen kijken.
Mooi strak apparaat hoor! Ik ga eens door de verschillende modellen heen bladeren, de XPS 15 word me net wat te duur. (en even spieken voor een 17,3" hehe)

• Maxthabest
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik raad de Asus RoG serie aan. Accuduur is alleen niet indrukwekkend. Wel goede laptops.

Ik vind het vooral gaaf omdat je de RAM kunt uitbreiden naar 32GB (bij de GL552VW CN470T iig) zodat je lekker kunt VM'en (wat ondersteunt wordt).
En voor het gamen: 4GB videokaart 960M, geloof alleen dat 960 al wat ouder model is.

15.6" is makkelijk mee te nemen en het is ruim binnen je budget (€1199-1299) en is 2.6 kg.

Ook 1TB HDD en een 128GB SSD.

EDIT: omdat ik zo'n Tweakers-barbaar ben, vergeet ik de link: pricewatch: Asus ROG GL552VW-CN470T

[ Voor 16% gewijzigd door Maxthabest op 23-06-2016 12:19 . Reden: Link ]

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-11 20:37
SebasC88 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:19:
@ ard1998

Ah duidelijke uitleg. Vroeg me nog dit af: BTO biedt de optie om 1866 MHz DDR3L RAM in te laten plaatsen van verschillende fabrikanten. Als ik voor de i7-6700HQ kijk dan staan er als opties: DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600.

Is DDR3L op 1866 MHz dan wel mogelijk, of wordt deze automatisch teruggeklokt naar 1600 of iets dergelijks?
D3nn0s schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:28:
Bedankt voor je opheldering! Dan zat ik gelukkig toch goed :) Ik sluit me wel aan bij de vraag van SebasC88, word de kloksnelheid automatisch teruggezet? Zelf nooit ervaring gehad met RAM boven de 1600 MHz.
deze situatie heb ik zelf nooit gehad, maar als ik er een tijdje over nadenk dan zal ik het alsvolt versimpeld uitleggen op basis van wat ik nu weet:

een zesde generatie intel core i3/5/7 kan 1 type geheugen te gelijk aansturen, DDR4 of ddr3L (DDR3 kan maar kan zorgen voor hardwarematiche problemen, dus doe dit NIET) of je maakt een ddr3L opsteling of ddr4.

Voor ram geheugen geld de regel "langzamste component bepaalt de ram snelheid" dus als de processor (bijvoorbeeld) ddr3L-1333mhz en ddr3L-1600mhz en je stopt er 2 modulussen ddr3L-1866mhz in, dan zal het ram geheugen onderklokt worden naar de hoogst mogelijke onderklok snelheid voor een werkend systeem. Hoever ik weet is ram onderklok bijna nooit een probleem (maar het is beter als een onderklok niet nodig is).

je moet ook goed kijken of de cpu ddr3 of ddr3L ondersteunt voordat je er wat in propt.

@SebasC88
de i7-6700HQ ondersteunt ddr3L-1866 waardoor een ram module ddr3L-1866mhz op volledige snelheid zal draaien.

als er nog vragen zijn dan hoor ik ze graag

hierboven heb ik de echte termen weggehaald en heb ik de ram snelheden angepast naar de manier waarop het aan consumenten gepresenteerd word.

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

Laptopplus heeft ook die BTO Clevo laptops maar wel wat goedkoper! Zit zelf te denken daar een 15'6 inch met een GTX965m. Kan je voor €1100,- klaar zijn.

• D3nn0s
@Maxthabest, Bedankt voor je suggestie! Echter neig ik toch meer naar een 17 incher. Het gewicht en het formaat maakt me niet zo gek veel uit, ik ben grote schermen gewend en 17 inch vind ik al mwoah. Maarja, je moet het wel bij een laptop kunnen houden :P

@ard1998, Bedankt voor je uitleg!
de i7-6700HQ ondersteunt ddr3L-1866 waardoor een ram module ddr3L-1866mhz op volledige snelheid zal draaien.
Hier ga ik dus geen problemen mee krijgen, mocht ik voor de BTO gaan. :)

@janwillem_v, SebasC88 kwam ook met het idee over laptopplus. Ik kwam er inderdaad wat goedkoper op uit, dus dat is een leuk meenemertje. Alsnog bedankt voor je suggestie! :)
Pagina: 1