Triac/faseregeling

Pagina: 1
Acties:
  • 658 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 784511

Topicstarter
Mijn vraag
wie kan mij de werking van een triac uitleggen? en waarom kan deze niet op gelijkstroom?
ik heb het boek besturingstechniek gebruikt om erachter te komen, maar wordt daar niet wijzer van...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 784511 op 21-06-2016 12:18 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 784511 op 21-06-2016 15:40)

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 12:25
Ok, klein stukje hulp dan.

Er vanuit gaande dat je het wiki artikel hebt gelezen snap je nu dus dat iedere keer als de spanning wisselt (door de nul lijn heen gaat) de triac opnieuw moet worden ontstoken (in geleiding gebracht worden).

Dat betekend dat de triac dus gestopt kan worden door deze niet te ontsteken, wat zou er gebeuren als de spanning niet meer door de nullijn passeert?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
Hier wordt in grote lijnen uitgelegd hoe het werkt, de naam verklapt waarom een triac alleen werkt op wisselspanning : TRIode for Alternating Current

Wikipedia: Triac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

Anoniem: 784511 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:17:
Mijn vraag
wie kan mij de werking van een triac uitleggen? en waarom kan deze niet op gelijkstroom?
ik heb het boek besturingstechniek gebruikt om erachter te komen, maar wordt daar niet wijzer van...
Genoeg te vinden op het internet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik weet dat die niet kan op gelijkstroom, maar ik ben opzoek naar informatie waarom die niet op gelijkstroom kan want ik moet dit beargumenteerd aangeven in een school werkstuk...

de uitleg van wikipedia is mij niet duidelijk genoeg..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dragoncry
Ok, klein stukje hulp dan.

Er vanuit gaande dat je het wiki artikel hebt gelezen snap je nu dus dat iedere keer als de spanning wisselt (door de nul lijn heen gaat) de triac opnieuw moet worden ontstoken (in geleiding gebracht worden).

Dat betekend dat de triac dus gestopt kan worden door deze niet te ontsteken, wat zou er gebeuren als de spanning niet meer door de nullijn passeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja dat de spanning wisselt en dat die elke ontstoken moet worden was me wel duidelijk maar als die onder de nullijn zit dan moet die opnieuw ontstoken worden om spanning door te sturen neem ik aan?

en hij kan niet op gelijkstroom omdat hij anders nooit uit kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
Anoniem: 784511 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:17:
ja dat de spanning wisselt en dat die elke ontstoken moet worden was me wel duidelijk maar als die onder de nullijn zit dan moet die opnieuw ontstoken worden om spanning door te sturen neem ik aan?

en hij kan niet op gelijkstroom omdat hij anders nooit uit kan?
Inderdaat. als er gewoon gelijkspanning opstaat. kan je hem alleenmaar inschakelen omdat er geen 0 punt is in gelijkspanning. Wisselspanning werkt met een sinus.

Verder een Triac is opgebouwd uit 2 thyristors. Een thyristor is een stuurbare diode die je aan kan zetten als er een pulse op de gate wordt gezet. een triac is opgebouwd uit 2 thyristors.
doordat je kunt bepalen wanneer het signaal doorgaat. Ook wel fase aansnijding genoemd. de spanning die met een fase aansnijding bereikt wordt is simpel uit te rekenen door middel van integreren :)
Je hebt dan de RMS waarde nodig. Wikipedia: Root mean square <-- voor meet over RMS waarden.

**offtopic**
Als je aan fase aansnijding doet zal je powerfactor lager worden. dit komt omdat je bron spanning en bron stroom niet meer in fase lopen :) als je hier mer over wilt weten Wikipedia: Arbeidsfactor

wat is je onderwerp van je profielwerkstuk?
welk niveau zit je :)

gr,
Robin }:O }:O

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
Nu heb je het leermomentje verpest :P , maar inderdaad, wat Robin zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haha dankjewel voor je informatie!
ik zit op het hbo en studeer technische bedrijfskunde maar de docent vertelt me steeds dat ik het boek moet raadplegen.. maar dat dus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat een ouderwetse leraar... boeken.... Google is makkelijker ;)

Maar ook het deel fasesnijding. Fasesnijding gebeurt op het moment dat de stijgende sinus de inschakelspanning heeft bereikt. Bij gelijkspanning zal ook dit nooit werken...

Daarom hebben we op gelijkspanning PWM regelaars welke veel meer voordelen hebben dan fasesnijding.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
GoT is niet bedoeld voor simpele zoekvragen, dit topic gaat daarom ook dicht.

Een topic start zoals dit is veel te kort, als er specifieke punten zijn dan kan dat natuurlijk wel, maar dit is niet de plek om te vragen 'leg mij uit hoe een triac werkt', daar is genoeg over te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.