Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een opvolger van mijn BlackBerry Classic. Hoewel ik het toetsenbord nog steeds heel chill vind, wordt de hoeveelheid ondersteunde apps steeds minder en klooien met non-native Android apps vind ik ook kut. Dat Whatsapp in 2017 stopt met BB10 ondersteuning was voor mij de druppel om op zoek te gaan naar een nieuwe telefoon.

Ik zoek een?
Een telefoon. :+ Ik hoef niks speciaals, ik heb in het verleden altijd Nokia's of BlackBerry's gehad, met andere woorden: enorm goede hardware, brakke software.

Ik ben niet op zoek naar de nieuwste snufjes, maar wil gewoon een degelijke telefoon die goed gebouwd is, lang mee gaat op een accu en een goede camera heeft. Verder natuurlijk goede antenne's, microfoons en luidsprekers om te bellen. Het liefst een kale Android die altijd up to date is, of de mogelijkheid om dat te installeren. Een fingerprint reader zou een leuke extra zijn.

Verder moet de telefoon niet te groot zijn. Mijn Classic vind ik al aan de grote kant, maar 5" zou ik misschien nog aan kunnen. Groter beslist niet.

Wat is je budget?
Ik zit nog tot November 2017 aan mijn abonnement vast, dus wil een betaalbare losse telefoon. Laat ik zeggen, niet meer dan €300. Het liefst zo min mogelijk, als ik voor €80 klaar kan zijn is dat prima.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil er voornamelijk mee gaan whatsappen en browsen. Op whatsapp stuur ik vaak foto's dus een camera van enige kwaliteit zou prettig zijn. Verder gewoon de dingen die iedereen met z'n telefoon doet: facebooken, af en toe een locatie opzoeken, muziek/radio luisteren met oordopjes etc.

Wat heb je zelf al gevonden?
Het liefst zou ik een iPhone SE aanschaffen maar die is te duur. De Xiaomi Redmi 3s vind ik een erg interessant alternatief maar daar schijn je niet zo eenvoudig een kale Android op te kunnen zetten. Met Windows Phone heb ik nog steeds niet alle apps dus dat hoef ik niet. Een BlackBerry Priv is natuurlijk leuk met z'n toetsenbord maar ook onbetaalbaar helaas.

LG en Samsung hebben niet mijn voorkeur, vanwege de (gebrekkige) bouwkwaliteit die ik in mijn omgeving heb waargenomen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe is de bouw- en belkwaliteit van andere merken ten opzichte van Nokia en BlackBerry?
Hoe zijn onbekende Chinese Androids in vergelijking met de gevestigde merken?
Ik draai Linux op m'n computer, werkt dat gewoon met het syncen van contacten en media, en met het updaten van de software op de telefoon?

Door alle bomen zie ik het bos niet meer, er zijn zo enorm veel Android telefoons en ze verschillen allemaal niet bijster veel van elkaar. Wat ik op prijs zou stellen, is dat iemand mij wat meer kan vertellen over de Xiaomi Redmi 3s of mij een gelijkwaardig (of beter) alternatief aan kan raden.

Ik hoop dat ik mijn situatie en wensen zo voldoende heb toegelicht. Bij voorbaat dank. :)

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-11 22:07
Let niet alleen op het schermformaat maar op de totale afmetingen van de telefoon. dat bepaald wanneer het onhandig vasthouden wordt.

Je Redmi 3s optie is ten opzichte van een Nexus 5x maar 3mm smaller, dat gaat de gemiddelde tweaker geen last mee hebben. en dan heb je van een 5'' inch een 5,2'' inch.

• wimjongil
  • Niet online
Purehz schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:37:
Let niet alleen op het schermformaat maar op de totale afmetingen van de telefoon. dat bepaald wanneer het onhandig vasthouden wordt.

Je Redmi 3s optie is ten opzichte van een Nexus 5x maar 3mm smaller, dat gaat de gemiddelde tweaker geen last mee hebben. en dan heb je van een 5'' inch een 5,2'' inch.
Goeie, maar de Nexus 5x is ook hoger. Ik heb nu al af en toe moeite om knoppen bovenin het scherm met één hand te bedienen, dus groter dan 5" lijkt me zeker te veel.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04
Linux en syncen, ik zou dat gewoon via de cloud doen. Je neemt een Android toestel, dus dan is het het makkelijkst om je contacten in je Google account te zetten en die te syncen, idem voor je mail, en bestanden / foto's via Google Drive.
Overigens is Android op Linux gebaseerd, dus doe je een beetje moeite kan alles wel, mits er drivers voor zijn.
Het beste check je dat op XDA. http://www.xda-developers.com
Voor je toestel, neem een Nexus, dat is de meest open keuze en geeft ook de mogelijkheid zelf lekker ermee aan de spelerij te gaan.

• wimjongil
  • Niet online
Ah ja oke, dat syncen klinkt wel als iets dat mogelijk is.

De Nexus is mij eignelijk net iets te groot en is die accu niet aan de kleine kant?

• Flitz76
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:59
Na jaren Windows Phone gehad te hebben, gebruik ik nu een Nexus 5X. En ik moet zeggen, het bevalt me prima. Ligt prima in de hand, haal makkelijk 1,5 dag - met wat moeite 2 dagen op een volle accu bij normaal gebruik (paar telefoontjes per dag, wat browsen, whatsappen, mail). De fingerprintscanner op de achterzijde is fantastisch. Waar ik eerst dacht "waarom heb je het nodig" kan ik me nu niet voorstellen zonder te kunnen.
Software is ook top, geen toeters en bellen maar simpelweg handig. Ik ben enthousiast :-)
Succes met je keuze.

• wimjongil
  • Niet online
Flitz76 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:59:
Na jaren Windows Phone gehad te hebben, gebruik ik nu een Nexus 5X. En ik moet zeggen, het bevalt me prima. Ligt prima in de hand, haal makkelijk 1,5 dag - met wat moeite 2 dagen op een volle accu bij normaal gebruik (paar telefoontjes per dag, wat browsen, whatsappen, mail). De fingerprintscanner op de achterzijde is fantastisch. Waar ik eerst dacht "waarom heb je het nodig" kan ik me nu niet voorstellen zonder te kunnen.
Software is ook top, geen toeters en bellen maar simpelweg handig. Ik ben enthousiast :-)
Succes met je keuze.
Dat klinkt veelbelovend!

Zie net dit nieuws: nieuws: Eerste specs van door HTC gemaakte 5"-Nexus-telefoon verschijnen online

5", ideaal dus. Daar maar op wachten. :)

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:12
Maar dan zal je waarschijnlijk wel buiten je budget geraken, zeker als je hem direct bij uitkomen aanschaft. Is een WileyFox Swift of zoiets niet een leuke optie voor je? Lees het topic maar eens door, leuk budget telefoontje.

• wimjongil
  • Niet online
Knielen schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:27:
Maar dan zal je waarschijnlijk wel buiten je budget geraken, zeker als je hem direct bij uitkomen aanschaft. Is een WileyFox Swift of zoiets niet een leuke optie voor je? Lees het topic maar eens door, leuk budget telefoontje.
Dat is ook weer zo ja.

Ik ben er voor mezelf trouwens uit: m'n broer gaat volgende week naar China, als hij daar een Redmi 3s tegen het lijf loopt koopt hij hem. Voor 100 piek neem ik alle minpunten voor lief. :+ Mocht hij er geen vinden, dan wacht ik op de nieuwe Nexus. Dan heb ik ook nog een paar maandjes om m'n budget wat op te krikken.
Pagina: 1