Vraag

• Proliges
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-01 09:52
Ik heb zelf een I7 en heb wat vragen die onbeantwoord blijven na online research.

Het schijnt zo te zijn dat het in principe qua performance niks uitmaakt of je een i5 of i7 koopt want de games die er op dit moment zijn kunnen slechts 4 cores gebruiken en geen 8.

Ik heb zelf meerdere schermen aan mijn pc hangen, en nu wil het wel eens voorkomen dat ik 2 games tegelijk aan heb staan, of Chrome met 20 tabs open.

Heeft een i7 in dat geval wel meer voordelen dan een i5? Ofwel, als ik 2 games tegelijk speel, zou ik dan wel alle 8 de cores gebruiken?

Beste antwoord (via Proliges op 21-06-2016 12:26)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

stin00 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:48:
Nee dit heeft geen nut, je hebt namelijk 4 cores en niet 8 in je i7 zitten; hyperthreading betekent niet dat je 4 extra cores hebt. Bij het spelen van 2 games tegelijkertijd heb je vooral veel rauwe rekenkracht nodig, dus een hoge clocksnelheid (overclock) kan hierbij wel helpen.
Oneens. De meerwaarde van meerdere cores en multithreading is juist dat meerdere taken in parallel gedaan kunnen worden. Dat kunnen prima de hoofdprocessen zijn van twee verschillende spellen. Of het verstandig is om twee spellen tegelijk te draaien is een tweede, maar dat doe je echt op verschillende cores en niet 'bovenop' elkaar op dezelfde core :o

Die hoofdprocessen hebben dan weer weinig baat bij multithreading. Multithreading laat een tweede proces gebruik maken van de resources van een core terwijl de eerste staat te wachten (bijv op I/O). Dat zal bij het hoofdproces niet snel het geval zijn, maar voor nevenprocessen kan het flink schelen.
Een i7 is vooral leuk voor gamen + streamen. Dankzij hyperthreading kan je namelijk in hoge kwalitieit streamen zonder FPS drops.
Wacht even... je zegt hierboven dat voor verschillende processen naast elkaar brute CPU-kracht nodig zijn zijn en hieronder dat je met een i7 dankzij multithreading wel baat hebt ervan 8)7

Bij multitasking is meer cores erg handig en meer threads beperkt nuttig.

Er zijn echter twee andere verschillen tussen de meeste i5 en i7 modellen:
- i7 heeft meer cache
- i7 heeft een hogere turboboost

Beide leveren hogere performance, los van cores en threads. Mag duidelijk zijn dat als je een geheel vrije keuze hebt, je liever een i7 in je bak hebt. Maar op een bepaald prijspunt heb je met een i5 doorgaans veel meer relevante performance voor je geld. Als je budget beperkt is en je met het prijsverschil i5 <-> i7 bijvoorbeeld een snellere GPU of betere monitor zou kunnen kopen, is nog maar de vraag of een i7 een betere keuze is.
Proliges schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:01:
[...]

Zou je toevallig een paar van die situaties kunnen beschrijven? Of een linkje naar een site die een aantal specifieke situaties geeft. Ben gewoon benieuwd wanneer ik nou eigenlijk voordeel ondervind van mijn I7.
Er is veel info over op internet (de technologie is al ruim 15 jaar oud :o ), lees je een beetje in:
http://www.makeuseof.com/...ing-technology-explained/

Gewoon googlen op "hyperthreading explained"

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 21-06-2016 11:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Een i7 heeft geen 8 cores maar 4. Hyperthreading zorgt er alleen voor dat een enkele CPU core twee threads kan verwerken. Uit testen is gebleken dat dit bij gamen geen voordeel oplevert. Als je in het theoretische geval twee games tegelijk zou kunnen draaien, dan heb je 8 fysieke cores nodig (en twee grafische kaarten natuurlijk)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nee dit heeft geen nut, je hebt namelijk 4 cores en niet 8 in je i7 zitten; hyperthreading betekent niet dat je 4 extra cores hebt. Bij het spelen van 2 games tegelijkertijd heb je vooral veel rauwe rekenkracht nodig, dus een hoge clocksnelheid (overclock) kan hierbij wel helpen.

Een i7 is vooral leuk voor gamen + streamen. Dankzij hyperthreading kan je namelijk in hoge kwalitieit streamen zonder FPS drops.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Proliges

Dat geldt dan uiteraard ook voor bijv 20 chrome tabs en 2 games? Rekenkracht doet daarvoor dus meer dan hyperthreading als ik het goed begrijp?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:40
Hyperthreading geeft alleen in specifieke situaties een prestatiewinst. Deze situatie komt helaas nog vrij weinig voor in games (sommige games hebben wel baat bij hyperthreading though!)

• Proliges
Ardjee schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:57:
Hyperthreading geeft alleen in specifieke situaties een prestatiewinst. Deze situatie komt helaas nog vrij weinig voor in games (sommige games hebben wel baat bij hyperthreading though!)
Zou je toevallig een paar van die situaties kunnen beschrijven? Of een linkje naar een site die een aantal specifieke situaties geeft. Ben gewoon benieuwd wanneer ik nou eigenlijk voordeel ondervind van mijn I7.

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oneens. De meerwaarde van meerdere cores en multithreading is juist dat meerdere taken in parallel gedaan kunnen worden. Dat kunnen prima de hoofdprocessen zijn van twee verschillende spellen. Of het verstandig is om twee spellen tegelijk te draaien is een tweede, maar dat doe je echt op verschillende cores en niet 'bovenop' elkaar op dezelfde core :o

Die hoofdprocessen hebben dan weer weinig baat bij multithreading. Multithreading laat een tweede proces gebruik maken van de resources van een core terwijl de eerste staat te wachten (bijv op I/O). Dat zal bij het hoofdproces niet snel het geval zijn, maar voor nevenprocessen kan het flink schelen.
Wacht even... je zegt hierboven dat voor verschillende processen naast elkaar brute CPU-kracht nodig zijn zijn en hieronder dat je met een i7 dankzij multithreading wel baat hebt ervan 8)7

Bij multitasking is meer cores erg handig en meer threads beperkt nuttig.

Er zijn echter twee andere verschillen tussen de meeste i5 en i7 modellen:
- i7 heeft meer cache
- i7 heeft een hogere turboboost

Beide leveren hogere performance, los van cores en threads. Mag duidelijk zijn dat als je een geheel vrije keuze hebt, je liever een i7 in je bak hebt. Maar op een bepaald prijspunt heb je met een i5 doorgaans veel meer relevante performance voor je geld. Als je budget beperkt is en je met het prijsverschil i5 <-> i7 bijvoorbeeld een snellere GPU of betere monitor zou kunnen kopen, is nog maar de vraag of een i7 een betere keuze is.
Proliges schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:01:
[...]

Er is veel info over op internet (de technologie is al ruim 15 jaar oud :o ), lees je een beetje in:
http://www.makeuseof.com/...ing-technology-explained/

Gewoon googlen op "hyperthreading explained"

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 21-06-2016 11:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hmm fair points, I stand corrected :+

Enkele werkzaamheden waarbij hyperthreading je (veel) tijd kan schelen: foto-/videobewerking, in-/uitpakken van grote bestanden, Virtual Machines draaien, werken met enorme data hoeveelheden. Dit hangt echter sterk af van de werkzaamheden die je verricht + of de software gebruik kan maken van hyperthreading.

Zie hier een leuk voorbeeld van iemand die z'n i7 test met hyperthreading aan en uit: http://www.techpowerup.co...perthreading-test.219417/

Wellicht dat DirectX12 hier wat verschil in kan gaan maken, maar hier zijn nog weinig bewijzen voor. Er zijn simpelweg te weinig DX12 games om dit valide te benchmarken en hier wat nuttigs over te zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 21-06-2016 11:23 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het probleem is niet eens dat games niet goed multithreaded zijn, maar dat alleen zeer specifieke types load baat hebben bij multithreading. Games doen dat doorgaans niet, aangezien de hoofdthread doorgaans CPU-limited is en niet I/O-limited. In zo'n geval levert de kleine maar meetbare extra overhead van hyperthreading zelfs een kleine daling in prestatie op.

Maar dat is bij draaien van een enkele game. Ik vermoed dat het bij twee games tegelijkertijd en bij streamen van een ervan (dus tegelijk ook stevig aan het encoden zijn) wel helpt, zeker aangezien video encoding typisch soort load is dat wel baat heeft bij HT.

Overigens is dit niets nieuws, kijk maar naar deze review van Hyperthreading icm gaming uit 2002:
http://www.tomshardware.c...ual-operation,549-12.html
Ook in Q3A en Comanche (DX8 :z ) zie je dat P4 3.06 het in verreweg de meeste benches het beter doet met HT uit dan HT aan, althans als er maar één app (de game) draait.

Oslik blyat! Oslik!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Games zijn vooral GPU-bound. Op mijn oude i7 980X (6 cores) was, zelfs bij een goede multi-threaded game, de CPU belasting zelden over de 13%. En Intel processoren (i5 en i7, iig) komen met Turbo Boost, juist om 1 enkele core wat te boosten wanneer een game/applicatie wat minder multi-threaded is dan je had gehoopt.

Hyperthreading is feitelijk niets anders dan wat efficienter omgaan met je enkele CPU (door te doen alsof je 2 cores hebt, kunnen bepaalde instructies al op de andere logical core worden uitgevoerd, waar er anders wat gewacht had moeten worden). Maar je gaat er uiteraard nooit 2 echte cores van krijgen. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

albatross schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:44:
Games zijn vooral GPU-bound. Op mijn oude i7 980X (6 cores) was, zelfs juist bij een goede multi-threaded game, de CPU belasting zelden over de 13%. En Intel processoren (i5 en i7, iig) komen met Turbo Boost, juist om 1 enkele core wat te boosten wanneer een game/applicatie wat minder multi-threaded is dan je had gehoopt.
Dat verschilt erg per game, en welke settings/resoluties je speelt. Juist multi-threaded games belasten de CPU beter waardoor de GPU veel sneller bottleneck is. Single-threaded games daarentegen... ik speel nogal eens de X-series (X3 Terran Conflict, X3 Albion Prelude etc). Het zijn oudjes, maar weten nog steeds m'n Core i7 volledig op z'n knieen te krijgen. Beter gezegd: een van de cores op max turbo boost krijgt hij op de knieen. De andere 3 echte/7 virtuele staan uit hun neus te eten. En de enige verbetering die ik sinds m'n oude Core2Duo gemerkt heb is puur gerelateerd aan de verbeterde single-thread performance. Doodzonde trouwens, het is bij uitstek een set games die meerdere threads zouden kunnen gebruiken (eentje voor het actieve vliegwerk waar je zelf zit, de rest om de economie van het universum bij te houden en wat er in de ruimte buiten de sector waar je zit).
Hyperthreading is feitelijk niets anders dan wat efficienter omgaan met je enkele CPU (door te doen alsof je 2 cores hebt, kunnen bepaalde instructies al op de andere logical core worden uitgevoerd, waar er anders wat gewacht had moeten worden). Maar je gaat er uiteraard nooit 2 echte cores van krijgen. :)
Idd. Het is juist opvallend dat Intel HT aan thuisgebruikers market terwijl het absoluut niet de markt is waar het meeste voordeel ermee te behalen valt. Dat is webservers, en dat is waarom Sun daar de UltraSparc T-series daarvoor ontwikkelde, waar 4-8 cores per CPU niet minder dan 8 threads per core afhandelen en dat zowel sneller als zuinger doen dan alternatieven.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1