Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 784405

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort heb ik het plan opgevat om in de toekomst evenementen (sport, theater, bruiloften etc) zowel te filmen als te fotograferen.

Wat video betreft:

>Resultaten bij voorkeur in professionele beeldkwaliteit.
>Doeleinden: YouTube-filmpjes op het wereldwijde web en filmpjes op CD/DVD zetten.

Wat fotograferen betreft: ik zoek allereerst een goede video-camera die OOK goede foto's kan maken..

Welke camera is bij uitstek geschikt om professionele foto-opnamen EN video-opnamen te maken?

MvG
Freddy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03:56
Welke auto is geschikt om >250km/h te rijden en tevens geschikt als terreinwagen?

Ondanks dat er van dezelfde technieken gebruik gemaakt stelt video geheel andere eisen dan fotografie.
Je komt dus op een compromis uit als je die twee wilt combineren. Het kan overigens beide met een iPhone of andere camphone.

Veel fotocamera's kunnen tegenwoordig ook video opnemen, maar dat heeft een flink aantal nadelen. In ieder geval meer dan het nadeel van twee toestellen meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 09:53
Heb je een voorbeeld van wat volgens jou professioneel oogt?

Het type evenementen die je beschrijft zal iig hoge eisen stellen aan je "gear". Voor bruiloften zul je met een standaard snelle zoom (F2.8) het beste kunnen starten en deze combineren met een flitser. Punt blijft wel dat je zal moeten kiezen tussen het moment vastleggen op video of foto. 4k grabs van de video zijn te gebruiken alleen zul je met een sluitertijd van 1/50 al snel tegen motion blur aan lopen.

Sport ga je meer bereik en goede AFC met tracking nodig hebben, als het ook indoor sport evenementen zijn zou ik kijken naar een snelle tele zoom van minimaal 70-200.

Verder zul je bij video ook aan goede beeld stabilisatie moeten denken en dat kun je in "post" doen maar de voorkeur gaat uit naar actieve stabilisatie (gimbal > in body > lens).

Opties:

RX10 II / III
Flexibiliteit en prijs een goede keus alleen wel ten koste van AF performance en kwaliteit. Ook de ingebouwde ND in de mark II is een pre.

GH4 / GX85 / GH5 (?) + Panasonic 12-35mm F2.8 + Panasonic 35-100mm F2.8
Je zou ook kunnen kijken naar de Panasonic 100-400mm voor dat extra beetje bereik voor buiten.

A6300 + Sony 16-70mm F4 + Sony 70-200mm G F4
Eigenlijk de enige camera naast de Canon 80D/Samsung NX1 waar je enigzins kunt vertrouwen op de AF tijdens video alleen is bepalen van het focus punt minder makkelijk.

A7R2 + Sony 24-70mm GM F2.8 + Sony 70-300mm F4.5-F5.6
Degelijke AF met goede video mogelijkheden, wel aan de prijs.

Als ik zelf zoiets zou gaan ondernemen had ik gekozen voor twee bodies (en een assistent :)):

A6300 + 70-200mm G F4
A7R2 + 24-70mm GM F2.8

En dan nog audio........ :)

[ Voor 7% gewijzigd door Furfoot op 21-06-2016 09:06 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:56
Voor de Audio kan je er een degelijke field recorder aanhangen. Bijvoorbeeld de Samson Zoom H4n is een razend populair product en beschikt over twee zeer goede condenser mics.

Afbeeldingslocatie: https://www.mercurymusic.co.za/image/cache/catalog/products/Zoom/aph4n-2-800x800.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Sir_Hendro op 21-06-2016 08:46 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-05 11:50
coinman63 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:26:
Welke auto is geschikt om >250km/h te rijden en tevens geschikt als terreinwagen?
http://www.hartvoorautos.nl/review-2014-range-rover-sport/

de Canon 5D MK III

[ Voor 4% gewijzigd door Tomas_ op 21-06-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50
Anoniem: 784405 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 04:00:
Hallo,

Sinds kort heb ik het plan opgevat om in de toekomst evenementen (sport, theater, bruiloften etc) zowel te filmen als te fotograferen.

Wat video betreft:

>Resultaten bij voorkeur in professionele beeldkwaliteit.
>Doeleinden: YouTube-filmpjes op het wereldwijde web en filmpjes op CD/DVD zetten.

Wat fotograferen betreft: ik zoek allereerst een goede video-camera die OOK goede foto's kan maken..

Welke camera is bij uitstek geschikt om professionele foto-opnamen EN video-opnamen te maken?

MvG
Freddy
Zou je wat meer van je eigen zoekwerk en eisenpakket, hier willen vermelden, want nu is het wel heel karig en krijg ik het idee dat je zomaar aan iets begint waar je eigenlijk veel meer kennis en ervaring voor moet hebben.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi, hartelijk dank voor jullie reacties.

Jullie hebben gelijk, ik zal proberen wat gedetailleerder te zijn.

Mij gaat het er om dat ik in verschillende lichtomstandigheden kwalitatief goede opnamen kan maken, waarbij ik denk aan een prima resolutie, groot dynamisch bereik en de mogelijkheid tot spelen met scherpte-diepte.

Mijn voorkeur gaat uit naar een spiegelreflex camera. Vroeger heb ik een Nikon D80 gehad, maar die heb ik verkocht omdat de kleuren ten opzichte van een Canon toch minder levendig en natuurgetrouw op mij overkwamen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 784405 op 21-06-2016 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

MazeWing

The plot thickens...

Canon 80D is denk ik een zeer toereikende camera voor zowel foto's als video's.
De autofocus tijdens het opnemen van video is zeer goed en ook het feit dat het scherm aanraakgevoelig (tap to focus) en kantelbaar is, zijn zaken die erg veel meerwaarde hebben tijdens het opnemen van video.

Kijk anders eens op youtube naar de 80D review van thecamerastore
Deze is geheel met een 80D gemaakt en laat duidelijk zien waar de camera toe in staat is. Ook qua fotografie is het een goede DSLR die zich kan meten met de Nikon D7200.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wat is je budget en als je doel is om filmpjes op cd/dvd te zetten, dan heb je niet meer dan 576p nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MazeWing schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:09:
Canon 80D is denk ik een zeer toereikende camera voor zowel foto's als video's.
De autofocus tijdens het opnemen van video is zeer goed en ook het feit dat het scherm aanraakgevoelig (tap to focus) en kantelbaar is, zijn zaken die erg veel meerwaarde hebben tijdens het opnemen van video.

Kijk anders eens op youtube naar de 80D review van thecamerastore
Deze is geheel met een 80D gemaakt en laat duidelijk zien waar de camera toe in staat is. Ook qua fotografie is het een goede DSLR die zich kan meten met de Nikon D7200.
Gezien je recensie neig ik er erg naar om de 80D van Canon te kiezen, temeer omdat de AF zo goed is. Inmiddels bevestigd gezien op diverse filmpjes.
Universal Creations schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:12:
Wat is je budget en als je doel is om filmpjes op cd/dvd te zetten, dan heb je niet meer dan 576p nodig ;)
Budget ligt rond de 2000 euro. Met de 80D zit ik dan goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sir_Hendro schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:43:
Voor de Audio kan je er een degelijke field recorder aanhangen. Bijvoorbeeld de Samson Zoom H4n is een razend populair product en beschikt over twee zeer goede condenser mics.

[afbeelding]
Dank!

Goede tip, zeker het overwegen waard. Momenteel heb ik de Tascam DR-05.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tip: gebruik "Wijzig" i.p.v. een nieuw bericht aan te maken (je kunt ook meerdere mensen tegelijkertijd citeren).

Ontopic tip: als je voor de 80D gaat, kies dan voor STM lenzen met filmen. Deze focussen vloeiender dan niet-STM lenzen. De volgende lenzen zou ik dan zeker overwegen:

Voor algemeen gebruik: pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM
Voor "portret" met kleinere scherptediepte: pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM
Voor lichtsterkte, maar wat wijder: pricewatch: Canon EF-S 24mm f/2.8 STM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

MazeWing

The plot thickens...

De nieuwe 18-135 nano USM is erg goed. Zeker icm die power zoom adapter die je onder de lens klikt kun je heel stil en vloeiend inzoomen!
pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM
En de zoom adapter: pricewatch: Canon Power Zoom Adapter PZ-E1

80D + 18-135 IS USM is als kit verkrijgbaar: pricewatch: Canon EOS 80D + EF-S 18-135 1:3.5-5.6 IS USM Zwart

[ Voor 19% gewijzigd door MazeWing op 21-06-2016 15:57 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Universal Creations schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:16:
Tip: gebruik "Wijzig" i.p.v. een nieuw bericht aan te maken (je kunt ook meerdere mensen tegelijkertijd citeren).

Ontopic tip: als je voor de 80D gaat, kies dan voor STM lenzen met filmen. Deze focussen vloeiender dan niet-STM lenzen. De volgende lenzen zou ik dan zeker overwegen:

Voor algemeen gebruik: pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM
Voor "portret" met kleinere scherptediepte: pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM
Voor lichtsterkte, maar wat wijder: pricewatch: Canon EF-S 24mm f/2.8 STM
Bij deze...
18-135mm als kitlens icm body zat ik ook naar te kijken. Ik woon in het midden van het land. Tips wellicht voor wat betreft fysieke winkels??

EDIT: ik ga waarschijnlijk een bezoek brengen aan Kamera Expres.
MazeWing schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:54:
De nieuwe 18-135 nano USM is erg goed. Zeker icm die power zoom adapter die je onder de lens klikt kun je heel stil en vloeiend inzoomen!
pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM
En de zoom adapter: pricewatch: Canon Power Zoom Adapter PZ-E1

80D + 18-135 IS USM is als kit verkrijgbaar.
Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 784405 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:59:
[...]

Bij deze...
18-135mm als kitlens icm body zat ik ook naar te kijken. Ik woon in het midden van het land. Tips wellicht voor wat betreft fysieke winkels??

EDIT: ik ga waarschijnlijk een bezoek brengen aan Kamera Expres.

[...]

Dank voor de tip!
Je kunt altijd winkels even bellen/mailen of ze een bepaalde combinatie hebben staan als demo en/of kunt reserveren zonder verplichtingen en dan kunt uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 785097

Dag allen,

ik wilde eigenlijk dezelfde vraag stellen, en toen ik dit topic zag leek het me beter om mijn vraag hier te stellen. Voor mij geld eigenlijk hetzelfde. Ik ben op zoek naar een camera die zowel voor film als foto gebruikt kan worden en dus een goede hybride is. Echter is mijn budget wat later. Mijn vraag daarom aan jullie: Is de Canon 700D in mijn geval een redelijke optie? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 785097 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:42:
Dag allen,

ik wilde eigenlijk dezelfde vraag stellen, en toen ik dit topic zag leek het me beter om mijn vraag hier te stellen. Voor mij geld eigenlijk hetzelfde. Ik ben op zoek naar een camera die zowel voor film als foto gebruikt kan worden en dus een goede hybride is. Echter is mijn budget wat later. Mijn vraag daarom aan jullie: Is de Canon 700D in mijn geval een redelijke optie? Alvast dank!
We hebben liever dat je een eigen topic met eigen eisen erin opent. Dit topic loopt ook nog gewoon, dus het is dan niet handig als er 2 discussies door elkaar gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, het was maar één vraag, die op hetzelfde neerkomt en daarnaast denk ik bijdraagt aan deze discussie...Dus snap je punt niet helemaal, maar goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 785097 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 20:48:
Ok, het was maar één vraag, die op hetzelfde neerkomt en daarnaast denk ik bijdraagt aan deze discussie...Dus snap je punt niet helemaal, maar goed
Je hebt duidelijk iets andere eisen, namelijk een ander budget om mee te beginnen. Dus dat verandert mogelijk nog meer dan enkel de body. Ik kan heel makkelijk zeggen: ja, de 700D is een goede keuze, dus ga ervoor. Maar daarmee scheep ik je af met een makkelijk antwoord zonder dat ik precies weet wat je eisen en budget zijn. Een nieuw topic aanmaken is gewoon gratis en past beter bij jouw vraag. Dit topic is een vraag van iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En om mee te eindigen, want dat is de enige andere 'eis.' Hoe dan ook, je gaat naar mijn mening meer off topic dan ik met deze reacties. Ik stel m'n vraag wel op een ander forum.
Pagina: 1