Om op je originele vraag te antwoorden :
Bij lage temperaturen (je kelder dus) kan je beter een adsorptie ontvochtiger plaatsen.
bron :
https://www.luchtreinigeronline.nl/nieuws/absorptie_en_condens_ontvochtigers/
Maar zoals de meerderheid hier al aangeeft (en volgens mij ook) zal het probleem niet ontstaan door de kleine hoeveelheid warme lucht die een kelder inkomt. En als er condensvocht op de vloer licht dan zou er dus een warme luchtstroom direct over de vloer in contact moeten komen met de koude ondergrond.
Je geeft aan dat het huis van 1938 is en een vlakke geschilderde vloer heeft. Heb je deze zelf geschilderd? Is dat een gegoten vloer? Wanneer is die gegoten? Er worden wel vaker kelders even "opgeknapt" waardoor het probleem zich pas later manifesteert.
Een huis van 1938 heeft heel vaak bakstenen als ondervloer van de kelder die naast elkaar gelegd worden.
door het vocht zetten deze uit en krijg je een vast geheel. Daarbovenop worden dan meerdere lagen gegoten om een vlak resultaat te krijgen. En een kelder van 1938 heeft naar mijn weten geen spouw, maar is vaak een "steense muur", dus gewoon een hoop bakstenen zonder spouw.
Na verloop van tijd, door werking van mineralen en dergelijke kan het wel eens zijn dat er een klein lekje opduikt en er dus vocht in je kelder komt.
Als in de onderlaag ergens een klein gaatje zit van een speldekop groot komt dit vocht tussen je bakstenen onderlaag en bovenliggende laag (bezetting of gegoten beton). Als deze dan nog geschilderd is duikt dit vocht echt op de meest rare plekken op. En dat weet ik jammer genoeg uit ervaring.
Ook bij mij was het voordien nog nooit voorgevallen, maar door de aanhoudende regen / vochtigheid stond het grondwater wat hoger dan normaal en dook het probleem plots wel op. En vanaf dan wordt het probleem alleen maar erger.
Dit zal je enkel kunnen controleren door te kijken wat er onder je laag verf zit.
Als dit het geval is zal je er zelfs met een ontvochtiger weinig aan kunnen doen maar dien je de oorzaak aan te pakken.
Als ik een oud huis (jaren '50 en ouder) ga bekijken en ik zie een beschilderde vlakke keldervloer dan weet ik al hoe laat het is