Kelder ontvochtigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 15:10

B2

wa' seggie?

Topicstarter
In ons nieuwe huis hebben we een relatief grote kelder van 4x4x2. De kelder ligt geheel onder de grond en heeft een gladde geschilderde vloer. Een week of wat geleden tijdens de warmere (vochtigere) dagen kreeg ik condens water op de vloer van de kelder. Temperatuur in de kelder is aanzienlijk lager dan in de rest van het huis en buiten.

De kelder is niet lek, het is in de afgelopen maanden ook niet voor gekomen.

Nu wil ik (naast ventilatie bij drogere lucht) de kelder ook gaan ontvochtigen. Heeft er iemand ervaring met ontvochtigen of zelfs specifieke ontvochtigers? Ik heb al gezien dat er grofweg 2 types zijn, de condens en adsorptie ontvochtigers.

Beste antwoord (via B2 op 21-06-2016 19:54)

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 14:28
AutCha schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:41:
Wij hebben een tijdje die chemische ontvochtigers geprobeerd, dat was een drama. Nu draait er al een tijdje een Delonghi ontvochtiger (deze) en dat werkt eigenlijk erg goed. Op bepaalde dagen moeten we hem meerdere keren per week legen, tijdens andere perioden één keer per maand.
Maakt wel een beetje herrie, dus als je het permanent als werkruimte wilt gebruiken moet je een stille variant zoeken.
Waarschijnlijk in de winter eenmaal per week en in de zomer meerdere keren?

Dat is bij ons het geval namelijk.

In de zomer is de buitenlucht een stuk warmer en bevat relatief dus veel meer vocht dan in de winter. Dus wordt er meer vocht in de kelder getransporteerd via de lucht.

Maak de kelder zo kierdicht als mogelijk en ontvochtig inderdaad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Move naar AZ. :)

Uit mijn hoofd zijn hier recent wel een paar topics over geweest.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:35:
[Mbr]Move naar AZ. :)[/]

Uit mijn hoofd zijn hier recent wel een paar topics over geweest.
Ik had via de search inderdaad ook al wat gevonden, maar dat gaat eigenlijk allemaal over vochtdoorslag in de muren. Daar heb ik geen last van.

Nu ligt er bijvoorbeeld geen water op de grond. Alhoewel de grond buiten door alle regen zeiknat is. De lucht in de kelder is wel vochtig, daar ga ik ook een ventilatierooster in het raam (onder maaiveld niveau) voor laten plaatsen, maar dat lost niks op als de lucht buiten ook vochtig is.

Op andere sites kom ik naast productinformatie jammergenoeg niet echt ervaringen tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Toch echt een isolatiaprobleem.

Laatst m'n Duitse neef geholpen, mn familie is half duits. Die had een huis uit 1919 met kelder gekocht en dat ding was een groot schimmelhok. Kraantje gehuurd, heel het huis ontgraven, niet alles in 1x uiteraard maar per kant. Toen de muren ingesmeerd met eoa teermiddel en bitumenlaag aangebracht, daarna isolatiemateriaal er tegenaan en weer dicht gooien.

Afbeeldingslocatie: http://www.monsterhaus.at/_data/container/container_29/Bild.144_2.jpg
We hadden alleen de mannelijke variant groene kleur uitgekozen hehe.

Dan wat dikke vochtapparaten er een tijdje neerzetten en de vloer isoleren.

Weer een vergelijkbaar teer op de vloer

Afbeeldingslocatie: http://www.mautner.ca/hausbau/c6a3f003bd51f305044a8428608d258b.jpg

En daar overheen een mooie gepolijst betonnenvloer gegoten.

materiaal daarvoor zou ik mooi in Duitsland inslaan, veel goedkoper en doen ze dit dagelijks.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 319464 op 21-06-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:55:
Toch echt een isolatiaprobleem.

Laatst m'n Duitse neef geholpen, mn familie is half duits. Die had een huis uit 1919 met kelder gekocht en dat ding was een groot schimmelhok. Kraantje gehuurd, heel het huis ontgraven, niet alles in 1x uiteraard maar per kant. Toen de muren ingesmeerd met eoa teermiddel en bitumenlaag aangebracht, daarna isolatiemateriaal er tegenaan en weer dicht gooien.

[afbeelding]
We hadden alleen de mannelijke variant groene kleur uitgekozen hehe.

Dan wat dikke vochtapparaten er een tijdje neerzetten en de vloer isoleren.

Weer een vergelijkbaar teer op de vloer

[afbeelding]

En daar overheen een mooie gepolijst betonnenvloer gegoten.

materiaal daarvoor zou ik mooi in Duitsland inslaan, veel goedkoper en doen ze dit dagelijks.
Zoals ik al aangaf is dit niet het probleem. Dit gaat over vochtdoorslag. Daar heb ik geen last van, dan zou ik schimmel op de muren verwachten en ook een relatief vochtige kruipruimte.

Het is puur condensatie bij warme dagen van warmere vochtige lucht op de koude vloer.

[ Voor 5% gewijzigd door B2 op 21-06-2016 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch is het een deel van het probleem, een goed geisoleerde kelder heeft weinig ventilatie nodig. Ik denk dat deze kelder verder niet geisoleerd is.

Voel de muren maar eens of de vloer als die koud en klam zijn succes met je ontvocht apparaten. Heb je ze opgeruimd over een paar weken kun je ze een paar maanden later weer terugzetten.

Ik heb bijvoorbeeld geen kelder, maar een kruipruimte. Huis is uit 1986. toen is deze volledig geisoleerd. De kruipruimte heeft geen ventilatie maar is altijd kurkdroog.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 319464 op 21-06-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je kelder heeft hetzelfde effect als een koude fles uit de koelkast halen met warm en klam weer. Binnen no-time hangen de druppels aan de fles.
Zo komt er op de koude oppervlakken van je kelder ook vocht.
Een oplossing is om je kelder te verwarmen, wat dus niet echt handig is aangezien de kou in de kelder vaak gebruikt wordt voor opslag van eten ed.
Veel mensen denken dat je ook ventileren, maar dat werkt op zulke dagen ook niet aangezien je dan steeds warme vochtige lucht in de ruimte zuigt, die weer gaat condenseren op de koude oppervlakken.

Beste is om te zorgen dat er geen extra (vochtige) lucht in de ruimte kan komen. Dus op de dagen in het jaar dat het zo lekker klam is, de deur van de kelder goed gesloten houden. Net zoals bij een diepvries zodat er geen ijs aan de binnenkant van de vriezer komt door de vochtige lucht die binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:15:
Toch is het een deel van het probleem, een goed geisoleerde kelder heeft weinig ventilatie nodig. Ik denk dat deze kelder verder niet geisoleerd is.

Voel de muren maar eens of de vloer als die koud en klam zijn succes met je ontvocht apparaten. Heb je ze opgeruimd over een paar weken kun je ze een paar maanden later weer terugzetten.

Ik heb bijvoorbeeld geen kelder, maar een kruipruimte. Huis is uit 1986. toen is deze volledig geisoleerd. De kruipruimte heeft geen ventilatie maar is altijd kurkdroog.
Uiteraard heeft de kelder buiten de spouw geen isolatie. Het huis is van 1938. De kruipruimte heeft ook geen ventilatie en is kurkdroog.

Op warme dagen, met een relatief hoge luchtvochtigheid wil je juist in dit geval geen ventilatie. Dan komt de warmere lucht namelijk de koude kelder in en gaat condenseren omdat de lucht afkoelt en dus minder waterdamp kan bevatten.
Prima dat je je punt wil maken, maar dat is niet de informatie waar ik om vraag. Mijn vraag is wie er ervaringen heeft met een ontvochtiger in de kelder.
Ernemmer schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:25:
Je kelder heeft hetzelfde effect als een koude fles uit de koelkast halen met warm en klam weer. Binnen no-time hangen de druppels aan de fles.
Zo komt er op de koude oppervlakken van je kelder ook vocht.
Een oplossing is om je kelder te verwarmen, wat dus niet echt handig is aangezien de kou in de kelder vaak gebruikt wordt voor opslag van eten ed.
Veel mensen denken dat je ook ventileren, maar dat werkt op zulke dagen ook niet aangezien je dan steeds warme vochtige lucht in de ruimte zuigt, die weer gaat condenseren op de koude oppervlakken.

Beste is om te zorgen dat er geen extra (vochtige) lucht in de ruimte kan komen. Dus op de dagen in het jaar dat het zo lekker klam is, de deur van de kelder goed gesloten houden. Net zoals bij een diepvries zodat er geen ijs aan de binnenkant van de vriezer komt door de vochtige lucht die binnenkomt.
Precies. Nu alleen nog het aanwezige vocht eruit krijgen ;)
De kelderdeur en het raam zijn op zulke dagen ook dicht. Alleen moeten we soms gewoon in de kelder zijn om spullen uit de voorraad of voor de keuken te halen. Enige warmere lucht komt er dus altijd in.

[ Voor 34% gewijzigd door B2 op 21-06-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dweilen :D of een elektrisch ontvochtiger van een degelijk merk.

Die werken op dezelfde manier als jouw wanden. Het temperatuurverschil zal dus niet heel groot zijn en dan zal het wel een tijdje duren voordat je wanden en vloer droog zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 21-06-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

In de basis kun je drie dingen doen tegen vocht:
1) vocht bron aanpakken
2) ruimte verwarmen
3) ruimte ontvochtigen.

Als je zegt dat de bron 'gewoon' de lucht is, en dat er geen andere oorzaak is, dan is dat klaar. Zorg dat er geen vochtige lucht inkomt, en het probleem is opgelost.

Als je toch vocht hebt / blijft houden, kun je kiezen om te verwarmen. Termperatuur omhoog = relatieve luchtvochtigheid omlaag.

Wil je dit niet, dan blijft de derde optie over: koop een ontvochtiger. Dat kan chemisch:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/8/8/9/8/9200000010528988.jpg

Of electrisch, en terwijl ik dit tiep, schrijft Fable boven mij daar wat over ;)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B2 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:42:
[...]

Uiteraard heeft de kelder buiten de spouw geen isolatie. Het huis is van 1938. De kruipruimte heeft ook geen ventilatie en is kurkdroog.

Op warme dagen, met een relatief hoge luchtvochtigheid wil je juist in dit geval geen ventilatie. Dan komt de warmere lucht namelijk de koude kelder in en gaat condenseren omdat de lucht afkoelt en dus minder waterdamp kan bevatten.
Prima dat je je punt wil maken, maar dat is niet de informatie waar ik om vraag. Mijn vraag is wie er ervaringen heeft met een ontvochtiger in de kelder.

[...]

Precies. Nu alleen nog het aanwezige vocht eruit krijgen ;)
De kelderdeur en het raam zijn op zulke dagen ook dicht. Alleen moeten we soms gewoon in de kelder zijn om spullen uit de voorraad of voor de keuken te halen. Enige warmere lucht komt er dus altijd in.
Ik geef alleen advies, kijk maar wat je ermee doet. Maar met alleen ontvochters kom je er niet. Ga je die ieder jaar plaatsen? En die verbruiken nogal wat stroom. En je moet een industriele gebruiken, niet zo een supermarkt ding die hierboven staat. En dat geld wat je nu steekt om eentje te huren kun je beter apart zetten en gewoon het echte probleem aanpakken ipv een tijdelijke tussenoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Als die vloer op een zandbodem ligt zonder isolatie valt er weinig te ontvochtigen. Dat vocht trekt gewoon door de vloer.

Dan zal je de vloer moeten verwijderen, vlakken, plastic, isolatie en dan weer beton moeten storten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:59

Theo

moederbord

Hier valt niks aan te doen punt.

Langere uitleg:

Lucht bevat vocht. Hoe warmer de lucht is, hoe meer vocht er in de lucht past. De verhouding tussen de hoeveelheid vocht in de lucht, ten opzichten van de maximum hoeveelheid vocht bij een bepaalde temperatuur dat is de relatieve luchtvochtigheid.

Bij 15°C kan een kilo lucht maximaal 10.7 gram vocht bevatten. Bij 25°C is dit 20 gram.

Stel dat het buiten 25 graden is, met een relatieve luchtvochtigheid van 70% dan zit er in de lucht (0.7*20=) 14 gram vocht per kilo lucht.
Verander je de temperatuur van de lucht, dan verandert de relatieve luchtvochtigheid ook daar de absolute hoeveelheid vocht in de lucht niet veranderd. Wordt de lucht van 25°C 70% afgekoeld naar 15 graden dan past al het vocht niet meer in de lucht; immers kan lucht van 15°C fysiek maar 10.7 gram vocht bevatten. De overige 4.3 gram vocht zal dus neerslaan als condens.

Bij jouw kelder is dit dus exact wat er gebeurd; doordat de lucht goed kouder is dan buiten is de luchttemperatuur gewoon fysiek te laag om de hoeveelheid vocht te kunnen bevatten die in de warme lucht aanwezig is. En dit overschot aan vocht moet ergens heen, en zal dus neerslaan als condens.

Wil je hier iets aan doen dan zul je:
- de keldertemperatuur moeten verhogen zodat deze meer vocht kan bevatten.
- het vocht moeten opvangen door bijv een koud punt te maken in je kelder waar het vocht eerder neerslaat
- zorgen dat de warmte lucht niet je kelder in kan gaan (niet meer ventileren)

Maar als de kelder goed geventileerd is dan ontkom je dus niet aan vochtproblemen. Door heel goed te ventileren kun je dit tegengaan daar dan de temperatuur in de kelder omhoog gaat, en er dus meer vocht in de warme lucht past.

belangrijke calculator:
http://www.lenntech.com/c...ity/relative-humidity.htm

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 15:58
Om op je originele vraag te antwoorden :
Bij lage temperaturen (je kelder dus) kan je beter een adsorptie ontvochtiger plaatsen.

bron : https://www.luchtreinigeronline.nl/nieuws/absorptie_en_condens_ontvochtigers/

Maar zoals de meerderheid hier al aangeeft (en volgens mij ook) zal het probleem niet ontstaan door de kleine hoeveelheid warme lucht die een kelder inkomt. En als er condensvocht op de vloer licht dan zou er dus een warme luchtstroom direct over de vloer in contact moeten komen met de koude ondergrond.

Je geeft aan dat het huis van 1938 is en een vlakke geschilderde vloer heeft. Heb je deze zelf geschilderd? Is dat een gegoten vloer? Wanneer is die gegoten? Er worden wel vaker kelders even "opgeknapt" waardoor het probleem zich pas later manifesteert.

Een huis van 1938 heeft heel vaak bakstenen als ondervloer van de kelder die naast elkaar gelegd worden.
door het vocht zetten deze uit en krijg je een vast geheel. Daarbovenop worden dan meerdere lagen gegoten om een vlak resultaat te krijgen. En een kelder van 1938 heeft naar mijn weten geen spouw, maar is vaak een "steense muur", dus gewoon een hoop bakstenen zonder spouw.
Na verloop van tijd, door werking van mineralen en dergelijke kan het wel eens zijn dat er een klein lekje opduikt en er dus vocht in je kelder komt.
Als in de onderlaag ergens een klein gaatje zit van een speldekop groot komt dit vocht tussen je bakstenen onderlaag en bovenliggende laag (bezetting of gegoten beton). Als deze dan nog geschilderd is duikt dit vocht echt op de meest rare plekken op. En dat weet ik jammer genoeg uit ervaring.

Ook bij mij was het voordien nog nooit voorgevallen, maar door de aanhoudende regen / vochtigheid stond het grondwater wat hoger dan normaal en dook het probleem plots wel op. En vanaf dan wordt het probleem alleen maar erger.

Dit zal je enkel kunnen controleren door te kijken wat er onder je laag verf zit.

Als dit het geval is zal je er zelfs met een ontvochtiger weinig aan kunnen doen maar dien je de oorzaak aan te pakken.

Als ik een oud huis (jaren '50 en ouder) ga bekijken en ik zie een beschilderde vlakke keldervloer dan weet ik al hoe laat het is :|

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Fragbeestje schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:33:
Om op je originele vraag te antwoorden :
Bij lage temperaturen (je kelder dus) kan je beter een adsorptie ontvochtiger plaatsen.

bron : https://www.luchtreinigeronline.nl/nieuws/absorptie_en_condens_ontvochtigers/

Maar zoals de meerderheid hier al aangeeft (en volgens mij ook) zal het probleem niet ontstaan door de kleine hoeveelheid warme lucht die een kelder inkomt. En als er condensvocht op de vloer licht dan zou er dus een warme luchtstroom direct over de vloer in contact moeten komen met de koude ondergrond.

Je geeft aan dat het huis van 1938 is en een vlakke geschilderde vloer heeft. Heb je deze zelf geschilderd? Is dat een gegoten vloer? Wanneer is die gegoten? Er worden wel vaker kelders even "opgeknapt" waardoor het probleem zich pas later manifesteert.

Een huis van 1938 heeft heel vaak bakstenen als ondervloer van de kelder die naast elkaar gelegd worden.
door het vocht zetten deze uit en krijg je een vast geheel. Daarbovenop worden dan meerdere lagen gegoten om een vlak resultaat te krijgen. En een kelder van 1938 heeft naar mijn weten geen spouw, maar is vaak een "steense muur", dus gewoon een hoop bakstenen zonder spouw.
Na verloop van tijd, door werking van mineralen en dergelijke kan het wel eens zijn dat er een klein lekje opduikt en er dus vocht in je kelder komt.
Als in de onderlaag ergens een klein gaatje zit van een speldekop groot komt dit vocht tussen je bakstenen onderlaag en bovenliggende laag (bezetting of gegoten beton). Als deze dan nog geschilderd is duikt dit vocht echt op de meest rare plekken op. En dat weet ik jammer genoeg uit ervaring.

Ook bij mij was het voordien nog nooit voorgevallen, maar door de aanhoudende regen / vochtigheid stond het grondwater wat hoger dan normaal en dook het probleem plots wel op. En vanaf dan wordt het probleem alleen maar erger.

Dit zal je enkel kunnen controleren door te kijken wat er onder je laag verf zit.

Als dit het geval is zal je er zelfs met een ontvochtiger weinig aan kunnen doen maar dien je de oorzaak aan te pakken.

Als ik een oud huis (jaren '50 en ouder) ga bekijken en ik zie een beschilderde vlakke keldervloer dan weet ik al hoe laat het is :|
Als het een lekkage in de vloer zou zijn zou ik het altijd verwachten en met name in de dagen dat het veel geregend heeft of daarna. Maar dat is juist niet het geval. Nu staat er ook geen water op de vloer en voelt de vloer ook niet vochtig aan, alleen op de dagen dat het 25+ graden is. Afgelopen week was ik ook met een hekwerk buiten bezig en de grond naast de kelder buiten was zo goed als kurkdroog. (kruipruimte naast kelder idem)

Luchtreinigeronline raadt juist een condens ontvochtiger aan bij temperaturen tussen 15-20 graden. Ik verwacht hem in de winter juist niet nodig te hebben en het dan af te kunnen met natuurlijke ventilatie.

Ik ben ook bang dat een ontvochtiger ook niet 100% zal helpen en dat het gewoon een te accepteren probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:59

Theo

moederbord

Wat nog wel een optie is dat is een balansventilatie aanleggen voor je kelder die je in de zomermaanden aanzet. Dan blijft het koel zonder condens. Een balansventilatie kost tweedehands echter wel al snel 300 euro , en je zult wat ventilatiepijpen en een waterafvoer moeten aanleggen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 14:22
Wij hebben een tijdje die chemische ontvochtigers geprobeerd, dat was een drama. Nu draait er al een tijdje een Delonghi ontvochtiger (deze) en dat werkt eigenlijk erg goed. Op bepaalde dagen moeten we hem meerdere keren per week legen, tijdens andere perioden één keer per maand.
Maakt wel een beetje herrie, dus als je het permanent als werkruimte wilt gebruiken moet je een stille variant zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:16:
Als die vloer op een zandbodem ligt zonder isolatie valt er weinig te ontvochtigen. Dat vocht trekt gewoon door de vloer.

Dan zal je de vloer moeten verwijderen, vlakken, plastic, isolatie en dan weer beton moeten storten.
Vloer kan gewoon blijven, is vaak stevigheid van het huis. Gewoon bestaande vloer isoleren en nieuwe vloer overheen storten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
AutCha schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:41:
Waarschijnlijk in de winter eenmaal per week en in de zomer meerdere keren?

Dat is bij ons het geval namelijk.

In de zomer is de buitenlucht een stuk warmer en bevat relatief dus veel meer vocht dan in de winter. Dus wordt er meer vocht in de kelder getransporteerd via de lucht.

Maak de kelder zo kierdicht als mogelijk en ontvochtig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Anoniem: 319464 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:20:
[...]

Vloer kan gewoon blijven, is vaak stevigheid van het huis. Gewoon bestaande vloer isoleren en nieuwe vloer overheen storten.
In een kelder? Denk het niet. Fundering is de stevigheid van het huis. Kelder is vaak al niet zo hoog. Nog eens 10 tot 15 cm nieuwe vloer storten en je hebt geen normale hoogte meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Een spouwmuur uit 1938 :?
Dacht dat een spouwconstructie pas toegepast werd >1960 ongeveer...

Als het niet zo heel erg is en je ook niet vaak in je kelder komt, kun je ook gewoon iets van fijn (zilver)zand neerstrooien, dan absorbeert het op vochtige dagen het vocht, omdat het op droge dagen weer af te staan aan de lucht (als een buffer), er zijn ook gipssoorten (Gyproc Active Air dacht ik), die op de wand het vocht enigszins bufferen en weer afstaan bij een lage Rv. Is wel wat duurder per baal dan Goldband etc.

Mooiste is een neutrale, passive oplossing die geen extra belasting oplevert voor je elektra rekening etc.

Wellicht dat je een systeem kunt bedenken, waarbij je de lucht eenzijdig omhoog zuigt via een actieve ventilator (badkamer type), naar een situatie boven het maaiveld en dan buiten (rooster in de muur tegen de regen en insecten/muizen.) Die zet je dan alleen aan bij een hoge Rv.

Als je zo'n ruimte chemisch wilt absorberen, mag je wel een baal calciumhydroxide oid neerleggen van 25KG ofzo, want met zo'n prutdingetje van de winkel van 15x15x15cm kom je er niet :')

Ruikt het er muf? Als je zoveel vocht in die ruimte hebt, dat er zich condens vormt, krijg je vanzelf wel schimmels op een gegeven moment...mogelijk dat de vorige eigenaar speciale schimmelwerende verf heeft aangebracht om die reden.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 21-06-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Anoniem: 132566 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:17:
Een spouwmuur uit 1938 :?
Dacht dat een spouwconstructie pas toegepast werd >1960 ongeveer...

Als het niet zo heel erg is en je ook niet vaak in je kelder komt, kun je ook gewoon iets van fijn (zilver)zand neerstrooien, dan absorbeert het op vochtige dagen het vocht, omdat het op droge dagen weer af te staan aan de lucht (als een buffer), er zijn ook gipssoorten (Gyproc Active Air dacht ik), die op de wand het vocht enigszins bufferen en weer afstaan bij een lage Rv. Is wel wat duurder per baal dan Goldband etc.

Mooiste is een neutrale, passive oplossing die geen extra belasting oplevert voor je elektra rekening etc.

Wellicht dat je een systeem kunt bedenken, waarbij je de lucht eenzijdig omhoog zuigt via een actieve ventilator (badkamer type), naar een situatie boven het maaiveld en dan buiten (rooster in de muur tegen de regen en insecten/muizen.) Die zet je dan alleen aan bij een hoge Rv.

Als je zo'n ruimte chemisch wilt absorberen, mag je wel een baal calciumhydroxide oid neerleggen van 25KG ofzo, want met zo'n prutdingetje van de winkel van 15x15x15cm kom je er niet :')

Ruikt het er muf? Als je zoveel vocht in die ruimte hebt, dat er zich condens vormt, krijg je vanzelf wel schimmels op een gegeven moment...mogelijk dat de vorige eigenaar speciale schimmelwerende verf heeft aangebracht om die reden.
Spouwmuur als in de basale redenatie van spouw, twee muren met een luchtspouw. Velen (en ik denk ook hier) verwarren spouw met een geïsoleerde spouwmuur zoals dat tegenwoordig wordt toegepast. Deze spouwmuren zijn vanaf ongeveer 1930 toegepast, tenminste hier in de regio.

Ik had inderdaad als test 2 van die kleine bakjes vochtvreter hier neergezet. Komt genoeg water in het bakje ;)
Maar nu is de vloer weer aardig droog t.o.v. de warme dagen toen het begon. De muffe lucht is iets aan het wegtrekken door de kleine vochtvreters, maar het is wel aanwezig ja.

Ventilatie op die manier zat ik ook aan te denken. Het zou mogelijk zijn door het raam inderdaad. Vroeger zag je nog wel eens in keukenramen van die raamventilators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

B2 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:43:
[...]
Spouwmuur als in de basale redenatie van spouw, twee muren met een luchtspouw. Velen (en ik denk ook hier) verwarren spouw met een geïsoleerde spouwmuur zoals dat tegenwoordig wordt toegepast. Deze spouwmuren zijn vanaf ongeveer 1930 toegepast, tenminste hier in de regio.

Ik had inderdaad als test 2 van die kleine bakjes vochtvreter hier neergezet. Komt genoeg water in het bakje ;)
Een dergelijk spouwblad bedoelde ik ook, isolatie is pas later toegepast (ca. >jaren 80? Vandaar dat veel mensen nu nog na-isoleren met schuimparels tussen het binnen- en buitenblad.)

Dat er water in die bakjes komt, betekent niet automatisch dat de Rv dan op de gewenste hoogte zit (30 <-> 70%, gemiddeld ca. 45-50% voor een aangenaam klimaat in de woon of slaap-functie) dus dat vocht in die vochtvreter kan enigszins misleidend zijn, maar als de muffe geur wegtrekt dan is dat mooi- dan helpt het vast iets. :)

Zit er een raam in je kelder? (Wat je weleens ziet, vlak boven het maaiveld aan de buitenzijde en hoog binnenin, in de kelder.) Daar zou je dan wel zo'n ventilator in kunnen maken bijv. en dan de aanzuiging via de kier onder de toegangsdeur van de kelder binnen, dat er wel voldoende 'trek' is, zeg maar. Dan heb je het wel opgelost denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Mechanische ventilatie lijkt mij ook het beste, dan heb je altijd wel wat verse lucht en minder die grondlucht. En ben je ook gelijk van je vochtprobleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Anoniem: 132566 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:09:
[...]

Een dergelijk spouwblad bedoelde ik ook, isolatie is pas later toegepast (ca. >jaren 80? Vandaar dat veel mensen nu nog na-isoleren met schuimparels tussen het binnen- en buitenblad.)

Dat er water in die bakjes komt, betekent niet automatisch dat de Rv dan op de gewenste hoogte zit (30 <-> 70%, gemiddeld ca. 45-50% voor een aangenaam klimaat in de woon of slaap-functie) dus dat vocht in die vochtvreter kan enigszins misleidend zijn, maar als de muffe geur wegtrekt dan is dat mooi- dan helpt het vast iets. :)

Zit er een raam in je kelder? (Wat je weleens ziet, vlak boven het maaiveld aan de buitenzijde en hoog binnenin, in de kelder.) Daar zou je dan wel zo'n ventilator in kunnen maken bijv. en dan de aanzuiging via de kier onder de toegangsdeur van de kelder binnen, dat er wel voldoende 'trek' is, zeg maar. Dan heb je het wel opgelost denk ik.
Inderdaad heb ik ongeveer zo'n raam. Raam zit precies onder het maaiveld maar dat hiervoor niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:58

Dogooder

dus...

Ik heb een soortgelijk probleem in mijn kelder. Hiervoor heb ik een dehumidifier gekocht welke ik aanzet als de luchtvochtigheid vervelend hoog wordt.

Ik heb er een op gel basis, zonder compressor waardoor hij ook goed werkt als het koud is.

http://qlima.com/assortme...tion/dehumidifiers/dd108/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Dogooder schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 10:37:
Ik heb een soortgelijk probleem in mijn kelder. Hiervoor heb ik een dehumidifier gekocht welke ik aanzet als de luchtvochtigheid vervelend hoog wordt.

Ik heb er een op gel basis, zonder compressor waardoor hij ook goed werkt als het koud is.

http://qlima.com/assortme...tion/dehumidifiers/dd108/
Ik heb de D520 gekozen, op basis van een koudemiddel dus. Wat ik gelezen heb van de DD108 is dat deze behoorlijk warm wordt. En dat zo de kelder dus ook warmer zou worden.

We gaan het zien, heb deze bij bol.com gekocht, dus kan ook makkelijk terug als het niet bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Ik zal mn ervaring met de Qlima D520 even delen : Gisteren het apparaat ontvangen, in de kelder gezet. RV van 90% bij 17 graden. Na een nachtje draaien is dat teruggebracht naar 65% en is er ongeveer een liter of 5 aan water uit de ruimte gehaald. Vloeren zijn weer droog, voelen niet meer klam aan. Erg tevreden dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

Megamind schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:11:
Mechanische ventilatie lijkt mij ook het beste, dan heb je altijd wel wat verse lucht en minder die grondlucht. En ben je ook gelijk van je vochtprobleem af.
Onze berging beschikt ook over mechanische ventilatie, maar toch is het er heel erg vochtig (alles voelt klam of zelfs nat aan). Nu is er sowieso iets goed mis met de parkeerkelder, waarin de berging zich bevindt, aangezien langs diverse muren en door diverse scheuren in het plafond (flink veel) water komt, maar is de aanwezigheid van water / lekkage ook de reden voor de hoge luchtvochtigheid? Domme vraag wellicht, maar het antwoord is wel relevant om eventueel een luchtontvochtiger aan te schaffen. Het is er altijd wel lekker koel, maar doordat er geen windverplaatsing is blijven de auto's ook de hele nacht nat nadat ze nat binnen zijn gereden. Lijkt me ook niet ideaal maar goed.

De verhuurder / makelaar is gelukkig erg meegaand en er worden bouwkundige werkzaamheden gestart na overleg en goedkeuring. Eerder zijn al de goten en afvoeren gereinigd maar blijkbaar was dat niet afdoende. Ik kan vanavond wel wat foto's uploaden indien gewenst.

Ik vraag me eigenlijk ook af hoe het zit met het afnemen van stroom in de berging; er zit een 'gewone' WCD dus daar kan je in principe alles op aansluiten, maar hoe (als?) wordt dat doorbelast?

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 28-06-2016 13:09 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
De reden dat het zo vochtig aanvoelt in een ongeisoleerde kelder (en dan met name in de zomer), heeft alles te maken met de relatieve vochtigheid van lucht.

Warme lucht kan eenvoudig veel meer vocht opnemen dan koude.

In de zomer is de gemiddeld buitentemperatuur zeg 20 graden. Terwijl de wanden in een ongeisoleerde kelder meestal 15 graden of koeler zijn.

Hierdoor condenseert het vocht in de warme lucht tegen de koudere wanden. Net als een koud glas cola in de zomer dat doet.

(Mechanisch) ventileren heeft dan geen enkel nut. In tegendeel het voert juist meer vochtige lucht aan. Ventileren is dus een no-go.

Niet iedereen heeft direct de middelen of überhaupt de mogelijkheid om de kelder na te isoleren. Dan blijft er dus maar 1 optie over, en dat is ontvochtigen. Daarnaast moet je de toevoer van buitenlucht zoveel mogelijk beperken, dus zorg voor goede kierafdichting.

[ Voor 6% gewijzigd door Fornoo op 28-06-2016 13:23 ]

Pagina: 1