Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-11 23:15
Mijn vraag
Ik heb een probleem met het aansluiten van mijn thuisnetwerk, vorig jaar bij de verbouwing heb ik dit voor het eerst zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o8v4vAq.png
en na vaak wegvallen van de wifi kanalen ben ik pas geleden begonnen om het aan te pakken.

Ik wil het probleem oplossen door de modem router in bridge mode te zetten en mijn eigen router te gebruiken. Ik dacht het op te kunnen lossen met een extra switch er tussen te zetten echter worden mijn apparaten dan niet verbonden met het internet (ik denk omdat de router dan geen ip adressen kan uitdelen) aangezien ik de meeste bedrade apparaten een statisch ip wil geven en poorten wil openen voor de gameconsoles, is het wel een must dat ik de router settings kan aanpassen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UnuNpj5.png

Zie ik iets over het hoofd of is de volgorde gewoon verkeerd aangesloten, of kan het niet en moet ik echt nog een kabel erbij te trekken of de router in de meterkast laten staan (wat eigenlijk geen goede oplossing is).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Modem/Router in bridge mode (CISCO EPC3940)
- Router in DHCP mode (NETGEAR WNDR3700V2)
- Netgear Switch GS105E
- Netgear Switch GS108E
- 2 stugge S/FTP Cat6a kabels met keystones, 1 naar de woonkamer, 1 naar de verdieping
- Apparaten zijn allen verbonden met S/FTP Cat6a kabels.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De cisco niet in bridge mode zetten en de Netgear als access point gebruiken. Wifi valt dan vaak weg en moet vaak wisselen tussen 2,4ghz en 5ghz.

De router in de meterkast zetten en zo aan sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aDbGQpl.png

Werkt wel maar ik wil de router liever niet in de meterkast hebben dit omdat hij dan niet op alle plaatsen bereikbaar is voor wifi.

Denk dat ik het op kan lossen om nog een kabel te trekken naar de verdieping om dan de routerpoort LAN 1 terug te doen naar de switch, dan vervalt de GS105E omdat ik die kabel rechtstreeks op de keystone van de GS108E switch kan aansluiten. Echter is het enorm lastig om nog een kabel te trekken, geen ruimte en moet door een plafond en 3 muren.

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken en hoe ik het kan oplossen.

Alle reacties

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09
Plaatje 1 werkte toch al, alleen viel WiFi weg. Dat ligt dan aan de WNDR3700 lijkt me en daar zou ik dan wat aan doen. Als je het modem in bridge mode zet dan moet er een router achter en kom je dus op het laatste plaatje terecht. Wil je geen extra kabel trekken, dan moet je apparaten gaan gebruiken die VLAN ondersteunen of de WNDR beneden plaatsen. Eventueel nog router beneden plaatsen i.p.v. de 5 port switch en dan de WNDR boven als AP only inzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door lazybones op 20-06-2016 22:51 ]

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Als je de modem router in bridge zet, dan MOET je eerst naar je router toe. Daar kan verder niets tussen, dus kom je inderdaad op het onderste plaatje terecht. Plaatje 2 gaat niet werken. Ziggo apparatuur in bridge accepteerd gewoon maar 1 apparaat, het eerste waar het verbinding mee maakt na opstarten. Je kunt dus niet meer dan 1 apparaat er op aan sluiten ook niet via een switch, hij moet echt rechtstreeks naar de WAN poort van je router.

Maar oude situatie was toch verder goed, alleen wifi problemen. Dat ligt dan aan je accespoint, en zul je niet oplossen door het accespoint nu er ook nog bij te laten routeren. Je zou deze beter kunnen vervangen , bijvoorbeeld door het accespoint van Ziggo zelf:
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/
ben je voor 59 euro klaar (deze zend zowel 2.4 als 5 ghz uit).

Aangezien het probleem alleen in de WiFi zit zou ik niet de rest van je netwerk overhoop gaan halen. Eigen routers hebben ook een boel haken en ogen. Is leuk als je er echt iets mee wilt en wat verstand van hebt, maar als je gewoon wil dat het werkt laat de cisco van ziggo dan dat lekker doen. Zijn WiFi is niet best, maar als router en bedraad deel is prima (tenzij je dus specifieke wensen hebt en er mee wilt tweaken). Maar de zaken die je nu aan geeft zoals poorten openen en static IP's is geen enkel probleem voor de cisco als router.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wegvallende WiFi op een WNDR3700 is vaak eerste symptoom van een overlijdend voedingsblokje. Het is sowieso een oud beestje, maar goede kans dat het met een nieuwe voedingsadapter wel stabiel kan werken. Kijk of je een ander adapter hebt die zelfde voltage levert en minimaal zelfde vermogen aankan, en een passende stekker heeft. Zo ja, probeerd dat eens :)

Oslik blyat! Oslik!

• Getverdemme
Ok dan weet ik vooralsnog even genoeg en ga ik het weer terugbrengen naar de oude situatie.
Kan ik voor een beter bereik bij de cisco de router functie aanzetten en de netgear als access point gebruiken met dezelfde SSID? of staan deze elkaar dan in de weg?

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 15:18
Dat kan prima, zolang ze niet op het zelfde kanaal uitzenden, zorg dat er altijd 3 kanalen tussen zit... 1, 6 en 11 zijn vaak de meest gebruikte, mochten je buren deze al flink gebruiken kun je er net naast gaan zitten natuurlijk...

[ Voor 38% gewijzigd door Neal op 21-06-2016 13:43 ]

• VVV-007
Let wel even goed op de gebruikte termen. Router functie is iets anders dan WiFi uitzenden.

De router zorgt er voor dat alles met het internet wordt verbonden (verbind dus je thuis netwerk met het internet) Dat doet de Cisco voor je normaal gesproken (tenzij die in bridge staat).

WiFi komt van accespoints. Er zit in de cisco toevallig ook een accespoint in gebouwd, maar dat is dus wat anders dan de router.

Van routers wil je er maar 1 in je netwerk (normaal gesproken voor consumenten). Accespoints kun je er meerdere van nemen om een betere WiFi dekking te krijgen. Je kunt echter wel prima een (oudere) router gebruiken als accespoint, zoals je ook doet met de Netgear. Schakel daarvoor de DHCP server uit en gebruik alleen de LAN poorten (Sommige routers hebben ook een accespoint setting die je kan gebruiken dan gaat dit vanzelf en kun je vaak de WAN poort als extra LAN poort gebruiken... Maar als je het niet zeker weet en je hebt die 5e poort niet nodig, laat dan gewoon de WAN poort leeg, dan werkt het altijd)

• Getverdemme
Ok bedankt allemaal! ik heb nu de CISCO (192.168.1.1) in de meterkast op routerfunctie met dhcp vanaf (192.168.1.10 t/m 192.168.1.100) met wifi uitzenden en DMZ op (192.168.1.2), deze is verbonden via LAN 1 aan de switch in de woonkamer waarop alle apparaten weer zijn aangesloten en heb ik via LAN 2 op de LAN 1 van de NETGEAR (192.168.1.2) aangesloten bij deze staat DHCP uit en ze hebben beide dezelfde SSID. De NAS is dan weer aangesloten op de LAN2 van de NETGEAR.
Als ik het goed heb moet ik als ik poorten wil openen voor mijn gameconsoles bij mijn CISCO zijn?
Dan zou het nu naar behoren moeten werken, mocht het weer weg gaan vallen dan ga ik de NETGEAR maar eens vervangen.

• VVV-007
DMZ uitschakelen!!! je netgear zit in je eigen lan, en momenteel door de DMZ wordt al het verkeer wat naar jou externe IP komt door de firewall van de cisco gelaten naar je netgear (dat is wat de DMZ doet) met alle risico's van dien!!

Je hebt die DMZ zowieso niet nodig in je huidige setup, en zolang je hem aan hebt staan geef je jezelf een enorm risico. Zeker omdat hij al wat ouder is is het risico dat hackers er redelijk makkelijk kunnen inbreken, zeker als je bijvoorbeeld standaard wachtwoord gebruikt of de firmware niet hebt geupdate.

Verder klopt het hoe je alles hebt aangesloten.

Poorten open je inderdaad op de Cisco.

[ Voor 70% gewijzigd door VVV-007 op 22-06-2016 06:32 ]

Pagina: 1