350€ Secondhand Haswell build.

Pagina: 1
Acties:

• roelvdm3
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-11 19:13
Voor een mijn (toekomstige) all-round PC heb ik recentelijk een tweede-hands Haswell chip op de kop getikt. Deze chip gaat als basis voor mijn nieuwe build dienen. Momenteel kom ik van een 13" laptop af (i5-2450M/GT 525m/SSD), ik merk dat deze voor het spelen van casual games en video editing niet lekker werkt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem wil ik voornamelijk voor licht gebruik gaan gebruiken office, chrome af en toe iets programmeren. Wel zou ik graag over het vermogen bezitten om indien ik iets zwaarders wil doen bijvoorbeeld 1080p video editen met Sony Vegas/Adobe of video games spelen (GTA V, indie games en nog wat anderen) ik dit met enig gemak kan doen. Dit zijn echter geen routine taken die ik dagelijks zal uitvoeren, maar incidenteel plaatst vinden (+/-2 maal per maand).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit voor de rest van deze build te kijken naar +/- 300€ dit mag ook iets meer zijn als het het systeem ten goede komt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een I5-4440 liggen deze wil ik graag gaan gebruiken. Windows licentie krijg ik via school en de randapparatuur heb ik ook al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor nu ben ik opzoek naar een basis build, ik zou deze over +/-1,5 maand willen uitbreiden met bijvoorbeeld een RX480. Voor massa opslag heb ik mijn NAS dus een kleinere SSD zou momenteel volstaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen directe voorkeur, wel zou ik graag voor een a-merk gaan. Echter zal er met het budget natuurlijk wat ingeleverd moeten worden ;). Indien er een wezenlijk verschil is mogen componenten ook secondhand zijn, ik zag zelf echter maar kleine prijsverschillen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke eisen binnen het budget een mooi gebalanceerd systeempje. Wel is het bevorderlijk als het systeem niet heel veel kabaal maakt (mag wel hoorbaar zijn).

Ga je overklokken?
Ik zal niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Is het systeem zoals hieronder gespecificeerd in orde? Nog aanbevelingen met betrekking tot de case? Is het beter te wachten op de RX480 of te gaan voor een tweedehands videokaart?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4440 Boxed€ 0,00€ 0,00
1ASRock B85M Pro4€ 60,95€ 60,95
1Corsair Carbide 100R Standaard€ 43,95€ 43,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,95€ 28,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 52,95€ 52,95
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,45

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
mooie build eigelijk vrijweining op aan te merken.
behalven dat je nu een Micro-ATX moederbord hebt wat je minder upgrade mogelijkheid geeft in de toekomst.

Verwijderd

mcmlevi schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:29:
mooie build eigelijk vrijweining op aan te merken.
behalven dat je nu een Micro-ATX moederbord hebt wat je minder upgrade mogelijkheid geeft in de toekomst.
Hoezo, leg uit.
Als je nou had gezegd dat de ATX variant van dat moederbord er mooier uit ziet omdat de behuizing een window heeft dan zou ik het begrijpen.

• mcmlevi
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2016 @ 23:08:
[...]

Hoezo, leg uit.
Als je nou had gezegd dat de ATX variant van dat moederbord er mooier uit ziet omdat de behuizing een window heeft dan zou ik het begrijpen.
Micro-atx heeft vaak minder pci-e lanes vooral dat bedoel ik met minder upgrade mogelijkheden zo worden dingen als sli/crossfire een probleem (als je dat überhaupt al wilt) of extra insteek kaarten zoals wifi,capture Card, extra usb gaan ook niet lukken.(Hoewel dit model 4 lanes heeft,maar volgens mij wel door een 2 slots videokaart afgesloten kan worden.

Dus persoonlijk denk ik dat het zonde is om niet voor een atx mobo te gaan als het in je pc past.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Met B85 heb je toch al niks aan SLI en Crossfire, en al die andere dingen zijn een behoorlijk niche.

Voor 99% van de gebruikers is een enkel PCIe slot al voldoende.

People as things, that’s where it starts.

• mcmlevi
RobinHood schreef op maandag 20 juni 2016 @ 23:22:
Met B85 heb je toch al niks aan SLI en Crossfire, en al die andere dingen zijn een behoorlijk niche.

Voor 99% van de gebruikers is een enkel PCIe slot al voldoende.
Daar heb je ook een punt.

• roelvdm3
Bedankt voor alle input. Dit zal inderdaad niet het systeem worden dat CF of SLI zal gaan gebruiken. Mocht dat later wel zo zijn dan zal de hele setup omgegooid moeten worden. Qua case ben ik nog aan het zoeken, momenteel kijk ik naar de: Fractal Design Core 1100 of de BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart (ligt net buiten het budget maar daar is overheen te komen :)).

[ Voor 18% gewijzigd door roelvdm3 op 21-06-2016 00:13 ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Heb zelf een BitFenix Phenom als NAS case. Leuk ding, maar echt klein issie eigenlijk niet. Heb zelf het idee dat de Core series cases ook wat stiller zijn, hoewel je daarin de HDD een stuk meer hoort dan in de Phenom.

Ter vergelijking, de Phenom voelt even groot als m'n oude Silencio 690 case van CM. Die is 1/3 smaller en 1/3 hoger. Maar daar gaat wel een stuk meer hardware in. (En voelt minder stevig - BitFenix heeft dat wel goed voor elkaar!)

Voor de prijs kunnen ze alleen beide niet heel erg tegen de Carbide opboxen eigenlijk. Ik denk dat ik persoonlijk die case zou pakken voor een dergelijk systeem.

De CM 212 cooler ben ik niet zo'n fan van, de Gelid Tranquilo doet het net even beter voor om en nabij dezelfde prijs met een iets stillere fan. Niet dat ik het een echt goede koeler vind nog steeds, heb er één op een 4790 (non K, non-OC dus) build zitten in een Antec N200 case en eigenlijk is dat te weinig om throttling te voorkomen. Nu is de 4440 natuurlijk een stukje minder heet maar ik weet niet hoe belangrijk een stille kast voor je is.

Oh en als het even kan, pak een MX200 pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB SSD mee. Duurder, ja maar ook wel wat duurzamer. Zonder snelle locale backups is je SSD na een jaar of 2 verliezen nog steeds wel zuur zeg maar. Niet dat de BX die reputatie heeft, maar naar rato is het wel wat minder.

• roelvdm3
Bedankt voor de input, ik heb de CPU koeler aangepast naar de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2.

En de PSU veranderd van een Corsair CX450M naar een Cooler Master GM G450M.

De SSD heb ik niet aangepast maar ik denk dat dat een onderdeel is dat op den duur ook vervangen wordt tijdens het gebruik van deze PC.

Hiermee kom ik op de volgende build uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4440 Boxed€ 0,00€ 0,00
1ASRock B85M Pro4€ 60,95€ 60,95
1BitFenix Phenom Micro-ATX Wit€ 63,95€ 63,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 52,95€ 52,95
1Cooler Master GM G450M€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,65