Antiek waterblok hergebruiken in nieuwe build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Na een tijd uit het pc wereldtje geweest te zijn en lekker op de bank heb gegamed, wil ik weer eens een fatsoendelijke pc bouwen.

Nu heb ik sinds 2001 al mijn homemade waterkoeling set, en zit nog ingebouwd in mijn laatste PC (specs zie Sig) die als een museum stuk hier stof staat te happen. :P

Even wat gegevens:
Oude waterblok : Maze 2 (Wat foto's 1, 2 voor nostalgie voor sommige misschien. ;))
Eheim 1048 pomp
Oude radiator wil ik vervangen want dat is een enorm geval voor:
Ex240 Dual Fan Radiator

Specs nieuwe pc:
- MSI Z170A Gaming Pro Carbon
- i7 6700K
- Corsair Vengeance LPX
- PSU: Corsair RM650x
- Kast: FD Define R5

Nu wil ik eigenlijk vooral weten of mijn blok nog wel goed genoeg zou zijn om mijn nieuwe CPU koel te houden en of door zo'n enorm blok tegenwoordig niet teveel de airflow rond CPU wordt tegengehouden.

Tips of aanmerkingen over mijn antieke waterkoeling altijd welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steineken
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:51
Waarom koop je niet voor 3 tientjes een tweedehands blokje?

Ik heb een tweedehandse xspc raystorm block gekocht voor die prijs:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/1370269021.jpeg

[ Voor 89% gewijzigd door steineken op 23-06-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Ik kan je bijna met zekerheid zeggen dat het hergebruiken van je oude waterblok niet zal werken. Als eerste omdat het niet lijkt of de pin lay-out van de gaatjes overeen komt :P
Je kan inderdaat gewoon een 2e hands block kopen. of een nieuw kopen.
Of je kan er zelf eentje maken. ( je krijgt echter nooit zulke lagen temps als met een commercieel block )
Of je moet wel een hele goede frees machine hebben :)
K zal eerst gewoon ff lucht koelen doen. voordat je meteen veel geld gaat uitgeven aan watercooling. en vraag en aanbod afspeuren naar watercooling stuff :)

gr,
Robin }:O }:O

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
Zeg we zitten op tweakers. :P Dat waterblok krijg ik er wel op, heb hem met eigengemaakte klem ook op de Athlon 64 gekregen. :)

Het gaat me er meer om of het koelvermogen nog groot genoeg zou zijn en of die radiator ook de hitte genoeg kan kwijt raken.

En waarom ik het wil hergebruiken enige reden is gewoon lekker nostalgie, omdat het mooi zou zijn als bijna de gehele koeling het 20 jaar zou overleven. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:21
Albinoraptor schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:30:
Na een tijd uit het pc wereldtje geweest te zijn en lekker op de bank heb gegamed, wil ik weer eens een fatsoendelijke pc bouwen.

Nu heb ik sinds 2001 al mijn homemade waterkoeling set, en zit nog ingebouwd in mijn laatste PC (specs zie Sig) die als een museum stuk hier stof staat te happen. :P

Even wat gegevens:
Oude waterblok : Maze 2 (Wat foto's 1, 2 voor nostalgie voor sommige misschien. ;))
Eheim 1048 pomp
Oude radiator wil ik vervangen want dat is een enorm geval voor:
[url="https://tweakers.net/pricewatch/360673/xspc-ex240-dual-fan-radiator/specificaties/"]Ex240 Dual Fan Radiator[/url

Specs nieuwe pc:
- MSI Z170A Gaming Pro Carbon
- i7 6700K
- Corsair Vengeance LPX
- PSU: Corsair RM650x
- Kast: FD Define R5

Nu wil ik eigenlijk vooral weten of mijn blok nog wel goed genoeg zou zijn om mijn nieuwe CPU koel te houden en of door zo'n enorm blok tegenwoordig niet teveel de airflow rond CPU wordt tegengehouden.

Tips of aanmerkingen over mijn antieke waterkoeling altijd welkom.
Ha da,s een goed idee, hier nog een oud stukje van t-net,s Hielko v/d Hoorn _/-\o_

reviews: Waterkoeling en casemodding guide, deel 2

Mocht hij het onverwachts toch niet meer kunnen trekken, kun je hier nog kijken.

https://www.freezinghardw...55--1156--1366--2011.html

Succes er mee en laat ons het resultaat ook weten Alstublieft (best dapper) :9~

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Skylake heeft wel een heel erg dunne PCB, i/e zonder fatsoenlijke mount kan de PCB vrij gemakkelijk buigen.
Was het geval bij verschillende luchtkoelers van grote fabrikanten (welke precies weet ik niet meer)

In ieder geval wel iets om in je achterhoofd te houden.

Bovendien komt zo'n zelf gemaakt koelblok zeker niet in de buurt van een EK Supremacy EVO, of soortgelijk waterblock.

iig succes!

Edit:

Linkje naar artikel over Skylake Bendgate ( van de buren :p)

http://nl.hardware.info/n...tel-over-skylake-bendgate

[ Voor 16% gewijzigd door wiLLius op 24-06-2016 09:05 ]

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Albinoraptor schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 21:22:
Zeg we zitten op tweakers. :P Dat waterblok krijg ik er wel op, heb hem met eigengemaakte klem ook op de Athlon 64 gekregen. :)

Het gaat me er meer om of het koelvermogen nog groot genoeg zou zijn en of die radiator ook de hitte genoeg kan kwijt raken.

En waarom ik het wil hergebruiken enige reden is gewoon lekker nostalgie, omdat het mooi zou zijn als bijna de gehele koeling het 20 jaar zou overleven. :D
:D de echte tweakende tweaker, een uitstervend ras :)
Het koelvermogen gaat wel goed komen. Het zit m allemaal in de flow en je radiator.
Het vermogen dat een cpu namelijk dissipeert is niet echt veel meer geworden dan dat het was. Daarnaast was waterkoeling altijd al overkill qua koeling.

Dus succes en post foto's! :D

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
Fordox schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:47:
[...]

:D de echte tweakende tweaker, een uitstervend ras :)
Het koelvermogen gaat wel goed komen. Het zit m allemaal in de flow en je radiator.
Het vermogen dat een cpu namelijk dissipeert is niet echt veel meer geworden dan dat het was. Daarnaast was waterkoeling altijd al overkill qua koeling.

Dus succes en post foto's! :D
Niet helemaal mee eens, volgens mij is het 1: contact, 2 flow, 3 radiator oppervlak :) Maar over het koelvermogen hoef je je geen zorgen te maken zo warm wordt skylake niet.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

Precies, Koelblokken hebben niet voor niets micro channels. :D
Zelfs binnen EK hun 2 koelblokken ( Evo en MX) zit een graad of 2 a 3 verschil.

Afbeeldingslocatie: http://imagescdn.tweaktown.com/content/6/7/6743_13_ek_supremacy_evo_clean_csq_cpu_water_block_review.jpg
Source tweaktown.com

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
Nou dat is voor mij genoeg geruststelling. We gaan het gewoon doen. :)

En ik kan je met zekerheid zeggen dat mijn blok geen microchannels heeft. Bekijk 2e foto maar eens in mijn start post. ;)

Dit is een blok van 15 jaar geleden, toen waterkoeling echt alleen nog maar homemade was. Dit is nog een blok die iemand in Engeland in zijn garage produceerde en toen met aantal tweakers samen blok besteld. (In Nederland echt niet te krijgen toen.)

Is blok met optioneel extra koperen blok waar peliers tussen konden (om CPU tot onder 0 graden te koelen), die heb ik ook nog liggen maar nooit echt iets mee gedaan, omdat ik het aanpassen van een voeding me iets te veel/moeilijk was. :D

Ik krijg binnen kort onderdelen en dan zal ik wat foto's posten als ik het in heb gebouwd. Laat ik ook wel oude koeling zien voordat ik hem uit kast haal. Mooi stukje geschiedenis. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

Albinoraptor schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:05:

En ik kan je met zekerheid zeggen dat mijn blok geen microchannels heeft. Bekijk 2e foto maar eens in mijn start post. ;)
Dat is het punt wat ik juist duidelijk probeerde te maken, over het feit dat t weinig uit zou maken ;)

Maar goed,

Iig succes, ben beniewd naar het resultaat!

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:52
Het kan aan mij liggen hoor. maar de onderkant is open??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:21
Albinoraptor schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:05:

Dit is een blok van 15 jaar geleden, toen waterkoeling echt alleen nog maar homemade was. Dit is nog een blok die iemand in Engeland in zijn garage produceerde en toen met aantal tweakers samen blok besteld. (In Nederland echt niet te krijgen toen.)

Is blok met optioneel extra koperen blok waar peliers tussen konden (om CPU tot onder 0 graden te koelen), die heb ik ook nog liggen maar nooit echt iets mee gedaan, omdat ik het aanpassen van een voeding me iets te veel/moeilijk was. :D

Ik krijg binnen kort onderdelen en dan zal ik wat foto's posten als ik het in heb gebouwd. Laat ik ook wel oude koeling zien voordat ik hem uit kast haal. Mooi stukje geschiedenis. :P
Ik weet natuurlijk niet welke (OUDE) hardware je nog hebt? maar zou het niet leuker/mooier/interessanter
zijn?..... Ism alle tweakers die nog spul hebben liggen uit die tijd? :9~

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
wessel145 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 00:42:
Het kan aan mij liggen hoor. maar de onderkant is open??
Lijkt mij een 2 delig blok waar de bovenkant even af is. Klopt dit?

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Pagina: 1