Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11-2023
Hi Tweakers,

Momenteel ben ik in de markt om een nieuw speakersetje te kopen voor mijn desktop. De reden is heel simpel: mijn oude speakerset (Logitech Z2300) past niet meer bij mijn setup (ik hou echt niet van de liggende satelliet speakers: zie foto) en soms hoor ik een klein kraakje wanneer ik aan de volumeknop draai…

Het is de bedoeling dat de satelliet speakers (‘bookshelf speakers’) boven de twee zijmonitors komen te hangen (met behulp van twee monitorarmen die ik op de bestaande houders vastmaak). Hieronder een foto om duidelijk te maken wat ik precies bedoel. Intussen zijn er al kleine aanpassingen gebeurd, zoals het dichtmaken van alle lichtspleten tussen de monitors.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8DXyQZql.jpg

Dus mijn zoektocht is begonnen met volgende eisen:
- Moet natuurlijk mooi geluid produceren (zowel lage/middel en hoge tonen)
- Moet er mooi uitzien en passen bij mijn setup
- Moet minimaal even krachtig zijn als mijn actuele speakerset (2x 40W satelliet speaker en 120W subwoofer)

Hierbij dacht ik aan een 2.1 setje, aangezien ik totaal niet wil inboeten op de lage tonen. Volgende opties had ik in gedachten:
OPTIE 1: Klipsch R-15PM in combinatie met Klipsch R-10SW subwoofer.
Voordelen:
- Ziet er geweldig uit en zou qua afmetingen goed passen boven mijn zijmonitors.
- Geen aankoop van receiver/amplifier doordat het allemaal actieve speakers zijn.
- Rechter satelliet speaker heeft een subwoofer uitgang
Nadeel: lichtje en blinkend gedeelte op rechterspeaker. Bij gevolg is symmetrie niet mogelijk…

OPTIE 2: 2x Klipsch RP-150M in combinatie met Klipsch R-10SW subwoofer.
Voordelen:
- Mooie identieke bookshelf speakers
- Krachtig
Nadelen:
- Zeer duur
- Aankoop van receiver/amplifier noodzakelijk
- Groot om boven de zijmonitoren te hangen, maar mogelijk.

OPTIE 3: Edifier S730D
Voordelen:
- Compleet pakket
- Zou krachtig en mooi geluid weergeven
- Relatief goedkoop
Nadelen:
- Ziet er verschrikkelijk uit op elke productfoto naar mijn mening
- Geen goeie plaats om de volumeknop/infopaneeltje te zetten

Ik heb ook gekeken naar de Klipsch R-15M speakers, maar ik vind het zeer jammer dat er gaatjes zijn in de speakers wanneer je het ‘gaas’ van de speakers verwijdert…

Betreffende de receiver/amplifier heb ik geen enkel idee wat ik het best koop qua prijs/kwaliteit mocht ik voor optie 2 gaan. Iemand advies?
Is het mogelijk om DIT / DIT / DIT te gebruiken en hierbij een goeie geluidskwaliteit te produceren?

Maar ik sta natuurlijk open voor andere suggesties. Is het trouwens echt nodig om een subwoofer aan te schaffen als ik zeer goeie bookshelf speakers koop? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Even voor de duidelijkheid, want wellicht realiseer je het je niet.
* De Klipsch r15pm zie ik slechts bij doublepoint.nl verkrijgbaar en die kost daar €499,-
* De Klipsch rp150m is een passieve speaker, wat betekent dat ze per stuk verkocht worden. Die €200,- die de pricewatch aangeeft, mag dus x2.
* Staar je niet blind op vermogen, veelal betreft het een piekwaarde, waar je in de praktijk niets aan hebt. Verder zegt het niets over de prestaties van speakers. Icm gevoeligheid zegt het wel iets over hoe luid ze kunnen spelen, maar in de praktijk en zeker in een kleinere ruimte als kantoor of slaapkamer, is dit zelden een issue. Ik heb speakertjes langs m'n pc met 20w vermogen en heb het volume zelden boven de 5 à 10% staan. Ze gaan luid genoeg om een klein huiskamerfeestje van muziek te voorzien.
* Investeer niet teveel in zogenaamde audiofiele apparatuur. Jouw gewenste opstelling is verre van ideaal, dus denk niet dat je er profijt van gaat hebben. Ik zet persoonlijk ook altijd mijn vraagtekens bij het gebruik van grotere speakers die eigenlijk voor de woonkamer bedoeld zijn. Je zit er veel dichter op, dus meestal zijn ze overkill.

Ik heb zelf een setje ruark audio mr1 op m'n kantoor van 8m^2. Voor dat geld kan ik me geen betere speakers voorstellen. Maar ook die zullen lang niet hun potentie halen wanneer ze op jouw gewenste positie komen.

Die autoversterkers, leuk 2.1, maar daar heeft de subwoofer niets aan, die heeft z'n eigen versterker (vergelijkbaar met actieve speakers). Passieve sub is niet zo handig en laat weinig keuze.

Antwoord op je laatste vraag; eerst luisteren, maar waarschijnlijk "ja". Zeker Icm een (surround) receiver heeft een sub een meerwaarde. Normale speakers komen vaak volume tekort in de lagere frequenties, waardoor die tonen nooit zo goed klinken als bij een goede sub. Verder kun je bij veel (surround) receivers een crossover instellen, waarbij de gewone speakers frequenties onder de ingestelde waarde niet meer weergeven en deze naar de sub worden gestuurd. Je hebt dan niet alleen geen storing meer doordat de lage frequenties maar door 1 ipv 3 speakers worden weergegeven en de gewone speakers hoeven het veel belastende laag niet meer weer te geven, waardoor de overige frequenties beter gaan klinken.

Bij een actieve 2.1 set is dit niet van toepassing, tenzij er een crossover op de speakers zit.

[ Voor 26% gewijzigd door LA-384 op 20-06-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11-2023
LA-384 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:17:
Even voor de duidelijkheid, want wellicht realiseer je het je niet.
* De Klipsch r15pm zie ik slechts bij doublepoint.nl verkrijgbaar en die kost daar €499,-
* De Klipsch rp150m is een passieve speaker, wat betekent dat ze per stuk verkocht worden. Die €200,- die de pricewatch aangeeft, mag dus x2.
* Staar je niet blind op vermogen, veelal betreft het een piekwaarde, waar je in de praktijk niets aan hebt. Verder zegt het niets over de prestaties van speakers. Icm gevoeligheid zegt het wel iets over hoe luid ze kunnen spelen, maar in de praktijk en zeker in een kleinere ruimte als kantoor of slaapkamer, is dit zelden een issue. Ik heb speakertjes langs m'n pc met 20w vermogen en heb het volume zelden boven de 5 à 10% staan. Ze gaan luid genoeg om een klein huiskamerfeestje van muziek te voorzien.
* Investeer niet teveel in zogenaamde audiofiele apparatuur. Jouw gewenste opstelling is verre van ideaal, dus denk niet dat je er profijt van gaat hebben. Ik zet persoonlijk ook altijd mijn vraagtekens bij het gebruik van grotere speakers die eigenlijk voor de woonkamer bedoeld zijn. Je zit er veel dichter op, dus meestal zijn ze overkill.

Ik heb zelf een setje ruark audio mr1 op m'n kantoor van 8m^2. Voor dat geld kan ik me geen betere speakers voorstellen. Maar ook die zullen lang niet hun potentie halen wanneer ze op jouw gewenste positie komen.

Die autoversterkers, leuk 2.1, maar daar heeft de subwoofer niets aan, die heeft z'n eigen versterker (vergelijkbaar met actieve speakers). Passieve sub is niet zo handig en laat weinig keuze.

Antwoord op je laatste vraag; eerst luisteren, maar waarschijnlijk "ja". Zeker Icm een (surround) receiver heeft een sub een meerwaarde. Normale speakers komen vaak volume tekort in de lagere frequenties, waardoor die tonen nooit zo goed klinken als bij een goede sub. Verder kun je bij veel (surround) receivers een crossover instellen, waarbij de gewone speakers frequenties onder de ingestelde waarde niet meer weergeven en deze naar de sub worden gestuurd. Je hebt dan niet alleen geen storing meer doordat de lage frequenties maar door 1 ipv 3 speakers worden weergegeven en de gewone speakers hoeven het veel belastende laag niet meer weer te geven, waardoor de overige frequenties beter gaan klinken.

Bij een actieve 2.1 set is dit niet van toepassing, tenzij er een crossover op de speakers zit.
Bedankt voor jouw tijd en geweldige input! ;)
Zeer interessant punt over crossover. Maar om dit te bereiken, moet ik sowieso een amplifier/receiver kopen en natuurlijk passieve speakers. Alleen is er zoveel keuze en prijsverschil. Moeilijk om een mooi samenwerkend systeem uit te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koop een silver era jaren 70 versterker en hang daar een paar boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:36
Zou ook niet puur naar vermogen-cijfertjes kijken, zegt vaak niet heel veel.
Voor bij een PC / werkplek, zou ik eerder kijken naar monitor speakers. Betwijfel of 'gewone' speakers nog wel zo goed klinken als je er zeer dicht op zit.
Diverse audio (en producer-achtige zaken voor meer monitors) zaken bezoeken en wat gaan luisteren en dan ook aangeven hoe je het wilt gebruiken.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:55

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies, dus verhuizing naar CEA.

AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1