Beste Tweakers,
Al jaren ben ik een enthousiaste Tweaker. Ná het zelf bouwen van mijn case & waterkoelingssysteem heb ik het een tijdje rustiger aan gedaan. Hoewel ik de PC nog dagelijks gebruikte voor allerlei verschillende doeleinden merkte ik de laatste tijd dat de 560Ti's het gamen op 1440p niet meer aankunnen en ook het moederbord begint kuren te vertonen. Tijd voor een upgrade dus.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
2=20% Surfen, Office-werk
30% Gamen op 1440p (CS:GO en diverse MMORPG's)
40% CAD-applicaties, voornamelijk AutoDesk Civil 3D (Professioneel gebruik)
10% Foto-/videoberking (hobby)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Best back-for-buck, €500,- zou mooi zijn, maar mocht het een goede investering zijn is €1000,- ook acceptabel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hieronder het huidige systeem dat toe is aan een upgrade.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- CPU
- Moederbord
- Grafische kaart
- Werkgeheugen
- ?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tja, het moet de bovengenoemde werkzaamheden kunnen dragen. Zoals je wellicht had gezien game ik op 1440p, mogelijk dat dit de keuze voor de videokaart beïnvloed.
Verder zou ik wél graag de mogelijkheid open willen houden om in de toekomst Crossfire of SLI te gaan draaien.
Ga je overklokken?
Niet noodzakelijk, maar altijd leuk om eens mee te prutsen. Is mij de paar extra centen wel waard.
Wat heb je zelf al gevonden?
Wat verwacht je van ons?
Allereerst zou ik graag jullie reactie willen op het bovenstaande lijstje. Tevens heb ik een aantal vragen:
- Ik lees veel over de nieuwe RX480-kaart van AMD. Dit lijkt me op het eerste oog de perfecte kaart voor mijn situatie.
- Is bijvoorbeeld een Xeon-cpu van Intel ook een goede keuze voor mijn werkzaamheden? Zo ja, welke chipsets horen daar dan bijvoorbeeld bij. Volgens mij verschilt dat nog weer met de standaard socket 1151-CPU's, niet waar?
- Geeft een SSD met PCI/e aansluiting een grote boost in performance t.o.v. een Samsung 830 EVO of is dit de extra kosten niet waard?
Al jaren ben ik een enthousiaste Tweaker. Ná het zelf bouwen van mijn case & waterkoelingssysteem heb ik het een tijdje rustiger aan gedaan. Hoewel ik de PC nog dagelijks gebruikte voor allerlei verschillende doeleinden merkte ik de laatste tijd dat de 560Ti's het gamen op 1440p niet meer aankunnen en ook het moederbord begint kuren te vertonen. Tijd voor een upgrade dus.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
2=20% Surfen, Office-werk
30% Gamen op 1440p (CS:GO en diverse MMORPG's)
40% CAD-applicaties, voornamelijk AutoDesk Civil 3D (Professioneel gebruik)
10% Foto-/videoberking (hobby)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Best back-for-buck, €500,- zou mooi zijn, maar mocht het een goede investering zijn is €1000,- ook acceptabel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hieronder het huidige systeem dat toe is aan een upgrade.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus Maximus IV Extreme-Z | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Asus ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI/1GD5 | € 0,- | € 0,- |
| 3 | Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB | € 119,95 | € 359,85 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2515H Zwart | € 324,90 | € 324,90 |
| 1 | Logitech G510 Gaming Keyboard | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Vengeance M60 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Razer Goliathus Extended Speed Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Dominator CMP16GX3M4X1866C9 | € 297,- | € 297,- |
| 1 | Samsung Series 5 UE22D5000 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair RM750 | € 129,91 | € 129,91 |
| 1 | Samsung 830 series 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.111,66 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- CPU
- Moederbord
- Grafische kaart
- Werkgeheugen
- ?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tja, het moet de bovengenoemde werkzaamheden kunnen dragen. Zoals je wellicht had gezien game ik op 1440p, mogelijk dat dit de keuze voor de videokaart beïnvloed.
Verder zou ik wél graag de mogelijkheid open willen houden om in de toekomst Crossfire of SLI te gaan draaien.
Ga je overklokken?
Niet noodzakelijk, maar altijd leuk om eens mee te prutsen. Is mij de paar extra centen wel waard.
Wat heb je zelf al gevonden?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 239,70 | € 239,70 |
| 1 | Asus Z170 PRO GAMING | € 141,95 | € 141,95 |
| 1 | AMD Radeon RX 480 8GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 | € 68,95 | € 68,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 450,60 | |
Wat verwacht je van ons?
Allereerst zou ik graag jullie reactie willen op het bovenstaande lijstje. Tevens heb ik een aantal vragen:
- Ik lees veel over de nieuwe RX480-kaart van AMD. Dit lijkt me op het eerste oog de perfecte kaart voor mijn situatie.
- Is bijvoorbeeld een Xeon-cpu van Intel ook een goede keuze voor mijn werkzaamheden? Zo ja, welke chipsets horen daar dan bijvoorbeeld bij. Volgens mij verschilt dat nog weer met de standaard socket 1151-CPU's, niet waar?
- Geeft een SSD met PCI/e aansluiting een grote boost in performance t.o.v. een Samsung 830 EVO of is dit de extra kosten niet waard?