Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7rey7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-06-2024
Inleiding:
Ik heb de 5.1 boksen set van logitech Z906.
Met games werkt de 5.1 prima. In de software kan ik de boksen testen en geven ze gewoon gehoor.

Probleem:
Bij het afspelen van muziek en video zoals Mkv bestanden geven mijn achterste twee boksen geen gehoor.
Nu als ik op de Control Pod van mijn logitech boksen de Stereo effect knop gebruik, kan ik naar de zo geheten 3D stand gaan en dan werken alle 5 de boksen wel, alleen veranderd het geluid wel enigszins en vooral bij de achterste twee boksen komt er een blikkerig geluid uit.

Mijn vraag:
Hoe kan ik in de 5.1 stand gewoon geluid krijgen uit alle boksen met het luisteren van muziek / kijken van films.

Relevante software en hardware die ik gebruik :
MSI Z170A GAMING M5 - Audiochip Realtek ALC1150
Logitech Z906 (deze werkt met de bekende 3 tulps stekkers groen,zwart,oranje)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Andere geluidskaart van "Creative Sound Blaster" (probleem blijft bestaan)
- Mijn home cinema set aangesloten deze werkt via een optische kabel en hier mee werkt alles perfect. (kan dus wel)
- http://windows.microsoft....-music-from-your-computer Deze instellingen zijn gecontroleerd en staan op 5.1 ingesteld.
- Flac muziek bestanden geprobeerd (probleem blijft bestaan)
- Als ik games draai en in de settings op 5.1 zet werken alle boksen prima.

Beste antwoord (via 7rey7 op 20-06-2016 20:47)

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Met MKV e.d. hangt het er ook maar net vanaf of er wel een 5.1 audio signaal zit. Veel videobestanden beschikken ook maar over een stereo audio signaal. Je kunt dat zien met een tooltje als MediaInfo.
Met de SPDIF vervallen inderdaad de signaal modi van de controller, vermoedelijk omdat het geluid dan simpelweg als stream doorgegeven wordt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:53

itarix

404 soul not found

De meeste muziek bestanden zijn enkel en alleen stereo. mkv's "kunnen" 5.1 surround hebben maar dat hoeft niet perse.

Bij sommige programma's moet je ook instellen wat voor speaker opstelling je hebt.

Weet je zeker dat je content 5.1 audio bevat? Heb je wel geluid als je een dvdtje in je pc doet (waarbij op de hoes staat of het 5.1 support of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Bij normale versterkers heet dit "all channel stereo". Nu probeert je Logitech maar wat met het geluid, en gezien muziek in de regel niet 5.1 is klinken je achterspeakers blikkerig. In die hoek moet je het zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Klik hem nog eentje verder en de Z906 heeft ook all channel stereo ;) 2.1 wordt dan gewoon 4.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7rey7
itarix schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:11:
De meeste muziek bestanden zijn enkel en alleen stereo. mkv's "kunnen" 5.1 surround hebben maar dat hoeft niet perse.

Bij sommige programma's moet je ook instellen wat voor speaker opstelling je hebt.

Weet je zeker dat je content 5.1 audio bevat? Heb je wel geluid als je een dvdtje in je pc doet (waarbij op de hoes staat of het 5.1 support of niet)
Bedankt voor u snelle reactie,
Bij de downloads van de Mkv bestanden die ik heb staat wel aangegeven dat het 5.1 is en op me home cinema werkt dit ook daadwerkelijk. Verder heb ik zo juist een originele muziek album CD geprobeerd en deze geeft ook geen 5.1 op de logitech boksen. Werkt tevens wel als ik de home cinema set aansluit op me pc.

(klein toevoeging) Op de 3D stereo stand van de boksen klinkt de met de officele muziek CD het wel al aanzienlijk minder blikkerig.

[ Voor 7% gewijzigd door 7rey7 op 20-06-2016 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7rey7
Kaalus schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:19:
Klik hem nog eentje verder en de Z906 heeft ook all channel stereo ;) 2.1 wordt dan gewoon 4.1.
Op de 4.1 stand functioneert het afspelen van muziek idd goed! (geen blikkerige achter boksen)
Alleen ben ik dan wel me center boks kwijt aangezien het 5.1 hoort te zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Dat gaat niet lukken. 5.1 met muziek gaat niet vanwege het feit dat er simpelweg geen kanaal is om te weergeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7rey7
Kaalus schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:30:
Dat gaat niet lukken. 5.1 met muziek gaat niet vanwege het feit dat er simpelweg geen kanaal is om te weergeven ;)
Bedankt voor je antwoord maar vraag me dan nog wel af waarom werkt de 5.1 dan niet met de video bestanden (Mkv) en hoort het niet mogelijk te zijn met de grotere muziek bestanden zoals FLAC - DTS om 5.1 te krijgen in muziek ?
En het vreemde vind ik dat met de home cinema set alles in 5.1 draait. Of heeft dat te maken met het feit dat die via een optische kabel werkt ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Met MKV e.d. hangt het er ook maar net vanaf of er wel een 5.1 audio signaal zit. Veel videobestanden beschikken ook maar over een stereo audio signaal. Je kunt dat zien met een tooltje als MediaInfo.
Met de SPDIF vervallen inderdaad de signaal modi van de controller, vermoedelijk omdat het geluid dan simpelweg als stream doorgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7rey7
Ik heb het tooltje Mediainfo even getest op een Mkv bestand dat ik hier heb, en komt als volgt uit bij Audio steam : 385Kbps, 48,0KHz, 6 channels, AC3
Iedergeval bedankt voor je info en begrijp dat me poging tot 5.1 met deze boksen simpel zat niet mogelijk zal zijn met muziek. en zal de 4.1 knop onthouden als oplossing.
Heb ondertussen nog geprobeerd om een DTS file aftespelen maar deze geeft enkel ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14

MeNTaL_TO

The future is not set

Hoe heb je de speakers exact aangesloten?
Ik lees op de site dat ie digitale en analoge ingangen heeft, in het geval van analoog moet je per 2 kanalen een kabel aansluiten, bij digitaal niet, aangezien deze versterker zelf een decoder heeft zou ik hem digitaal aansluiten, als je dan een passthrough stand gebruikt zul je wel 5.1 geluid krijgen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7rey7
MeNTaL_TO schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:11:
Hoe heb je de speakers exact aangesloten?
Ik lees op de site dat ie digitale en analoge ingangen heeft, in het geval van analoog moet je per 2 kanalen een kabel aansluiten, bij digitaal niet, aangezien deze versterker zelf een decoder heeft zou ik hem digitaal aansluiten, als je dan een passthrough stand gebruikt zul je wel 5.1 geluid krijgen.
Ik heb ze aangesloten via 6-channel direct (PC sound card). (groen.zwart,oranje stekkertjes)
Grappig dat je het opnoemde en ik heb dus nooit gezien dat er een digitaal aansluiting in de versterker van de logitech boksen zit (zat dus een afscherm dopje in)
Deze ook uitgetest maar bij het gebruik van digitale kabel kan ik de optie voor 5.1 niet eens selecteren in de Control Pod. Wel de 3D stand en die is surround maar dan ook weer blikkerig.

In de manual lees ik wel het volgende over het digitaal aansluiten

For digital content, the control console automatically detects and displays the Digital stream as long
as the device is connected to a digital input. For example, if you have selected the DTS Digital Sound
or Dolby Digital 5.1 stream for a DVD you want to watch, it will be detected automatically when you
choose the applicable input.

Lijkt er op als het signaal 5.1 is dat deze automatisch daar op afspeelt, en vandaar dat ik hem niet zelf op 5.1 kon zetten

[ Voor 22% gewijzigd door 7rey7 op 20-06-2016 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Je hoeft 5.1 ook niet te selecteren, dat is de default stand. De lampjes bij het Stereo label zijn dan allemaal uit. Via DTS wordt simpelweg het geluid van de bron gedecodeerd en afgespeeld. Als je er dan 5.1 heen stuurt met software die dat allemaal ondersteunt (bij mij werkt VLC prima) dan heb je als het goed is 5.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7rey7
Ben idd bewust van als er geen lampjes branden dat die op 5.1 staat, maar met de digitale kabel krijg ik de lampjes niet uit :P

Heb ook even de DTS file in VLC afgespeeld en dan werkt de 5.1 met muziek op de 3 tulps stekkers!

[ Voor 28% gewijzigd door 7rey7 op 20-06-2016 21:43 ]

Pagina: 1