Ik heb de laatste twee a drie weken problemen met mijn PC. Ik gebruik de PC als "dataserver". Hier staan op een RAID configuratie al mijn series en films op. Voor andere dingen wordt hij ook niet gebuikt. De PC kan vaak een aantal uur goed draaien. Echter soms is het seconden/minuten werk. Hij heeft bijna een jaar lang zo prima gedraaid.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte GA-B150-HD3P - moederbord
Intel Core i3-6100 / 3.7 GHz
Kingston HyperX FURY DDR4 - Geheugen - 8 GB
Samsung 850 Pro SSD 256 GB
3 x WD Red WD30EFRX 3TB
2 x WD Red WD40EFRX 4TB
1 x WD Green WD30EZRX 3TB
HighPoint RocketRAID 2680SGL
CoolerMaster V450 Semi-Modular
De harde schijven staan in RAID 5 configuratie.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Aangezien er nog een oud moederbord en een oude CPU in zat heb ik deze al vervangen voor de bovenstaande. Daarmee is ook het RAM geheugen vernieuwd. Aangezien de RAID controller geen fouten gaf op de schijven heb ik daar in eerste instantie niet nagekeken. Windows is een aantal keer opnieuw geïnstalleerd om software problemen te ontsluiten.
Raid controller losgekoppeld en het probleem lijkt weg te zijn. Echter zit ik dan met de vraag waarom doet hij het regelmatig wel een paar uur lang? Hebben jullie nog eventuele tips hoe ik de Raid controller kan testen op defecten? En dan het liefst zonder mijn data te verliezen.
Alvast bedankt voor eventuele tips. Mochten er extra vragen zijn hoor ik het wel.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte GA-B150-HD3P - moederbord
Intel Core i3-6100 / 3.7 GHz
Kingston HyperX FURY DDR4 - Geheugen - 8 GB
Samsung 850 Pro SSD 256 GB
3 x WD Red WD30EFRX 3TB
2 x WD Red WD40EFRX 4TB
1 x WD Green WD30EZRX 3TB
HighPoint RocketRAID 2680SGL
CoolerMaster V450 Semi-Modular
De harde schijven staan in RAID 5 configuratie.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Aangezien er nog een oud moederbord en een oude CPU in zat heb ik deze al vervangen voor de bovenstaande. Daarmee is ook het RAM geheugen vernieuwd. Aangezien de RAID controller geen fouten gaf op de schijven heb ik daar in eerste instantie niet nagekeken. Windows is een aantal keer opnieuw geïnstalleerd om software problemen te ontsluiten.
Raid controller losgekoppeld en het probleem lijkt weg te zijn. Echter zit ik dan met de vraag waarom doet hij het regelmatig wel een paar uur lang? Hebben jullie nog eventuele tips hoe ik de Raid controller kan testen op defecten? En dan het liefst zonder mijn data te verliezen.
Alvast bedankt voor eventuele tips. Mochten er extra vragen zijn hoor ik het wel.