Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morwenna
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik heb net mn eerste PC in elkaar gezet met een Asus H170 Pro moederbord, welke nu de laatste BIOS versie 0903 heeft. Ik heb Windows 7 (64 bit) om te installeren, met de bedoeling om deze vrijwel direct te updaten naar Windows 10, en ik twijfel in welke volgorde ik mn moederbord / OS moet updaten.

Ik dacht:
1. BIOS updaten naar laatste Windows 7 versie
2. Windows 7 installeren
3. Windows 7 laatste updates/drivers installeren
4. Windows 7 updaten naar Windows 10 (drivers zouden dan automatisch mee moeten gaan?)
5. BIOS updaten naar laatste versie van Windows 10

Klopt deze volgorde?
Of verkloot ik dan alles? :P

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:23
Weet niet 100% zeker of je windows 10 al direct met een windows 7 key kan installeren.
Anders volgende volgorde

1 Windows 7 installeren
2 Per direct updaten naar 10.
3 Je bent nu klaar. met een beetje geluk hoef je niets qua divers te installeren. Bios update je alleen als het echt moet of er significante verbeteringen in de laatste versie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morwenna
BIOS van moederbord kan ik zo laten? Want dat zou al heel veel schelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Meteen windows 10 installeren, dat bespaart je uren werk en wellicht een hoop frustratie, want win7 kent je hardware natuurlijk niet..
windows 10 zal ook alle drivers al hebben, of zal deze bij de eerste update binnenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morwenna
OK thanks guys, dat scheelt een hoop tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:59
Bios updaten speciaal voor een Windows installatie is in princiepe nooit nodig. Tenzij er sprake is van een bekende bug, maar dat komt zelden voor.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morwenna
Ik heb even rond gegoogled op mn bios versie (0903) en ik kan niets raars vinden, dus dan laat ik het zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

BIOS is nooit gebonden aan een Windows versie anno 2016. 25 jaar geleden kon het wel eens uitmaken ja :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ook 25 jaar geleden had je geen speciale versie voor een OS hoor. Dat er tegenwoordig een download is voor je BIOS bij elke Windows versie is puur en alleen om de update zichtbaar te hebben als je die specifieke Windows versie selecteert. Kijk maar eens goed naar de versie. Allemaal dezelfde.

Check gewoon de changelog van het BIOS, let hierbij op fixes voor het aansturen van de hardware, zoals CPU microcode updates e.d. Dan is het niets meer dan BIOS bijwerken, Windows 10 erop, activeren met je W7 key en drivers bijwerken waar nodig (Windows heeft wel veel in zich en er komt ook wat via Windows Update, maar soms is een aparte versie van de fabrikant toch beter).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Hero of Time schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:36:
Ook 25 jaar geleden had je geen speciale versie voor een OS hoor.
Nou, heb hier wel een paar bordjes uit die tijd gehad die voor betere win95 compatibiliteit toch echt een nieuwere BIOS wilden hebben ;) maar dat geheel ter zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nelizmastr schreef op maandag 20 juni 2016 @ 23:49:
[...]

Nou, heb hier wel een paar bordjes uit die tijd gehad die voor betere win95 compatibiliteit toch echt een nieuwere BIOS wilden hebben ;) maar dat geheel ter zijde.
Ja, dat is een nieuwere, niet een hele andere versie. Je had toen echt niet dat je versie A04 voor DOS had en A04 om W95 te draaien. ;) Want ook heden ten dage heb je vergelijkbare situaties, waarbij ze dus de UEFI bijwerken om een nieuwere Windows te kunnen gebruiken. Heeft de jouwe bijvoorbeeld de optie voor "Other OS" en Windows? Zelfde BS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Hero of Time schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:13:
[...]

Ja, dat is een nieuwere, niet een hele andere versie. Je had toen echt niet dat je versie A04 voor DOS had en A04 om W95 te draaien. ;) Want ook heden ten dage heb je vergelijkbare situaties, waarbij ze dus de UEFI bijwerken om een nieuwere Windows te kunnen gebruiken. Heeft de jouwe bijvoorbeeld de optie voor "Other OS" en Windows? Zelfde BS.
Haha fair enough :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morwenna
Ik heb de BIOS gelaten voor wat het is en na veel gekloot met Windows 7 (driver BS en rare meldingen) ook dat links laten liggen en gewoon een clean install van Windows 10 gedraaid. Doet het meteen, super!

Thanks for alle tips jongens. :D
Pagina: 1