Stukje van MKV knippen zonder kwaliteitsverlies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 13:14
Ik heb een paar MKV bestanden waar het laatste stukje wel vanaf mag (luidruchtige reclame).

Nu ben ik bij Avidemux uit gekomen omdat dat programma gratis en relatief simpel te bedienen is.
Maar als ik na het knippen het betreffende bestand afspeel, heb ik toch iets van kwaliteitsverlies denk ik.

Bij het originele bestand kan ik gewoon zoeken (met de slider schuiven) met behoud van helder beeld.
Maar bij het geknipte bestand schiet het beeld op grijs met veel 'artifacts'. Dit is precies onhandig.

Als ik in Avidemux gaat knippen en daarna opnieuw encoden (dus niet de 'kopie' stand) dan hou ik een vele malen groter bestand over en neemt dit meer tijd in beslag dan wenselijk.

Verder heb ik ook andere freeware geprobeerd, maar tot op heden is Avidemux de enige die werkt.
Sommige zijn trials, dus met beperkte functionaliteit, en sommige werken gewoon niet of niet goed.

* Solveig
* Filmora
* Free video cutter joiner
* VSDC
* Gillisoft
* Cute video cutter

TL;DR:
Mis ik een instelling in Avidemux of is dit het beste wat er uit te halen is en moet ik naar een ander programma zoeken?

(Edit: Het forum van Avidemux al een beetje doorgespit maar nog niks nuttigs gevonden.)

[ Voor 4% gewijzigd door Hippocampus op 20-06-2016 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:16

DeTeraarist

#Boots2Asses

Grijze schermen en artifacts zijn doorgaans problemen met frames. Een video bestaat uit I, B en F frames. B- en F-frames halen data uit voorgaande en/of volgende frames. I-frames bevatten alle data om dat frame op te bouwen. Mist er dus een frame, dan kunnen de B- en/of F-frames niet opgebouwd worden, wat voor de grijze waas en/of artifacten zorgt. Zorg er dus voor dat je knipt vanaf en tot en met een I-frame.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
DeTeraarist schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:33:
Grijze schermen en artifacts zijn doorgaans problemen met frames. Een video bestaat uit I, B en F frames. B- en F-frames halen data uit voorgaande en/of volgende frames. I-frames bevatten alle data om dat frame op te bouwen. Mist er dus een frame, dan kunnen de B- en/of F-frames niet opgebouwd worden, wat voor de grijze waas en/of artifacten zorgt. Zorg er dus voor dat je knipt vanaf en tot en met een I-frame.
Bedankt voor je reactie.
Dat ik op/in het verkeerde frame knip zorgt misschien voor een slecht einde, maar dat moet er toch niet voor zorgen dat heel de MKV hier last van heeft?

Het is ook alleen tijdens het zoeken (verplaatsen van de slider) dat er even een seconde of twee slecht beeld is. Maar dat probleem heb ik niet in het originele ongeknipte bestand.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippocampus op 20-06-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:16

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik had er even overheen gelezen dat het alleen met zoeken gebeurt. Toch zijn het wel de symptonen van hetgeen ik net beschreef. Ik zou denken dat er verschil zit in de configuratie van de mkv containers, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of er uberhaupt opties zijn om dat gedrag aan te passen.
In de tussentijd zou ik het nog een keer proberen, maar even opletten op de laatste frame, al was het maar voor de zekerheid. Een directe copy gaat snel genoeg, wie weet hoe lang het duurt voor iemand een oplossing heeft.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
DeTeraarist schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:23:
Ik had er even overheen gelezen dat het alleen met zoeken gebeurt. Toch zijn het wel de symptonen van hetgeen ik net beschreef. Ik zou denken dat er verschil zit in de configuratie van de mkv containers, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of er uberhaupt opties zijn om dat gedrag aan te passen.
In de tussentijd zou ik het nog een keer proberen, maar even opletten op de laatste frame, al was het maar voor de zekerheid. Een directe copy gaat snel genoeg, wie weet hoe lang het duurt voor iemand een oplossing heeft.
Net nog een paar keer geprobeerd, op het einde 'springen naar het volgende Intra-frame' en dan knippen, maar helaas het probleem blijft.

In mkvmerge heeft het origineel 2 globale markeringen en het kopie maar 1, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik daar mee moet. :/
Verder viel me net op dat het zoeken in Avidemux zelf ook al deze artifacts geeft, dus misschien is het gewoon een decoder dingetje.

Bedankt voor het meedenken zo ver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Ik gebruik handbrake geloof ik voor zo dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ffmpeg is de tool die je zoekt.

Ik gebruik het volgende commando altijd voor MP4 containers, maar met MKV containers moet het ook werken.

code:
1
ffmpeg -i input.mp4 -vcodec copy -acodec copy -ss 00:01:00.000 -t 00:00:10.000 output.mp4

-ss is de start tijd en -t de duration.

[ Voor 16% gewijzigd door Rikkiz0r op 20-06-2016 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
Handbrake en Ffmpeg zijn video converters. Het zou zomaar kunnen zijn dat ik daarmee ook een stuk van de MKV kan doen verdwijnen, maar snel (en simpel) een stukje knippen kan ik er niet mee. (voor zover ik nu gezien heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User321
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 23:33
mkvtoolnix, al zul je daar ook handmatig de tijden moeten invullen (net als rikkiz0r hierboven voor ffmpeg demonstreerde, waar het zeker ook mee kan),
Pagina: 1