Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelman
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 18:24
Beste Medetweakers,
Na een aantal jaren mijn trouwe i7-3820 te hebben gebruikt, afgelopen weekend de beslissing genomen om een i7-5820k te kopen icm een msi x99a gaming pro Carbon en 16gb Geil geheugen. Werkt allemaal retesnel, maar het probleem is nu dat de temperatuur van de processor zonder dat er iets met de computer gedaan wordt omhoog schiet naar 90~100 graden. Er zit een corsair h110i GT op gemonteerd (direct vanaf mijn oude computer overgezet). De fans blazen door de radiator heen naar buiten.

Ik heb zelf al opnieuw koelpasta gemonteerd, maar heeft niks geholpen helaas :'(

Nu ben ik zelf natuurlijk al even verder wezen zoeken. Alle programma's geven dezelfde temperatuur aan (corsair link zelf, CAM, AIDA64 en zelfs het moederbord) dus lijkt me niet dat deze waarden niet kloppen.

Verder heb ik gekeken naar de pomp. Volgens mij is deze niet stuk, aangezien corsair link en Windows gewoon een rpm aangeven (tussen 2000 en 3000).

Ik weet het verder echt niet meer! :'(

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eerste waar ik aan denk is de montage van het blok op de CPU.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 20-06-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:09

FlyEragon

Alien Monkeys

Voelt het koelblok warm of koud aan?
Bij 90-100 graden zou het koelblok ook erg warm moeten zijn, ik denk eerder slechte montage, als je het blok er van af haalt zie je dan ook dat de pasta helemaal lekker is uitgezaaid/pannekoek geworden is?

[ Voor 4% gewijzigd door FlyEragon op 20-06-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelman
Beste Pilatus,
Was inderdaad ook mijn eerste idee! Daarom meteen nog een keer losgehaald en gecontroleerd. Voor zover ik kon zien was er gewoon goed contact tussen het blok en de cpu zelf. Toch nog maar een keer opnieuw proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelman
Het blok is wel warm, maar niet heel erg heet ofzo. De koelpasta was netjes over de processor verspreid, hooguit een beetje te dik de eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:09

FlyEragon

Alien Monkeys

Dan denk ik dat het er niet stevig genoeg op heeft gezeten. Koelpaste moet je een heel klein drupje in het midden van de cpu doen en dan het koelblok goed en stevig aandrukken in 1 vloeiende beweging, zie de vele youtube videos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelman
Beste,
Dit was de eerste keer. Daarna nog een keer over gedaan. Klein balletje in het midden en koeler goed aangedrukt. Kan het zijn dat de koelpasta niet goed meer is? Is een jaartje oud ongeveer, van cooler master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het kan bijna niets anders zijn dan contact met CPU blok en CPU. Als de pomp werkt en de radiatorfans draaien en het water niet heet word, moet het wel de montage zijn. De hitte van de CPU komt niet in het water terecht.

Je kan even zoeken op deze koeler en hoge temps. Er staat mij iets van bij dat het bij sommige setups niet goed contact maakt en dat er een mod voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Hen je voor de 2011-v3 niet een speciale adapter nodig? Is bij bepaalde luchtkoelers wel zo meen ik...

Edit: kan er zelf niet veel over vinden... maar kwam in me op op 1 of andere manier 8)7

http://www.fudzilla.com/2...02?print=1&tmpl=component

[ Voor 57% gewijzigd door Mr-E op 20-06-2016 17:57 ]

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelman
Nee, over het algemeen hebben ze dezelfde aansluiting. Als die op de 2011 past (wat die doet) dan past die ook op de 2011-3. (Voor zover ik heb begrepen). Bij de compatibiliteit staat ook 2011-3 dus dat zal het niet zijn denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
michelman schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:49:
Beste Medetweakers,
Na een aantal jaren mijn trouwe i7-3820 te hebben gebruikt, afgelopen weekend de beslissing genomen om een i7-5820k te kopen icm een msi x99a gaming pro Carbon en 16gb Geil geheugen. Werkt allemaal retesnel, maar het probleem is nu dat de temperatuur van de processor zonder dat er iets met de computer gedaan wordt omhoog schiet naar 90~100 graden. Er zit een corsair h110i GT op gemonteerd (direct vanaf mijn oude computer overgezet). De fans blazen door de radiator heen naar buiten.

Ik heb zelf al opnieuw koelpasta gemonteerd, maar heeft niks geholpen helaas :'(

Nu ben ik zelf natuurlijk al even verder wezen zoeken. Alle programma's geven dezelfde temperatuur aan (corsair link zelf, CAM, AIDA64 en zelfs het moederbord) dus lijkt me niet dat deze waarden niet kloppen.

Verder heb ik gekeken naar de pomp. Volgens mij is deze niet stuk, aangezien corsair link en Windows gewoon een rpm aangeven (tussen 2000 en 3000).

Ik weet het verder echt niet meer! :'(

Alvast bedankt!
Je pomp hoord op een vast rpm (100%)te draaien deze zit dus niet goed aangesloten of ingesteld in bios.
Zit het block zeker weten goed op je cpu gedrukt? (even voelen)
Word je block warm en zo ja word je radiator dan net zo warm?
Lees je cpu voltage eens uit met cpu-z?Misschien perongeluk auto oc aangezet?

Vragen vragen vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelman
De pomp draait nu op 3222 rpm. Dit is aan te passen in corsair link zelf. Het block kan ik echt niet verder op de cpu drukken. Kan de schroeven niet strakker draaien dan ze nu al zitten, en kan ook de afstandsbusjes niet verder in het moederbord draaien. Nu is het wel zo dat de schroefdraad van het moederbord zelf al een beetje uitsteekt. Is dit normaal? Anders zou dit de reden kunnen zijn dat ik hem niet strakker op de processor kan zetten natuurlijk.

Block is wel warm maar niet heet oid. Kan makkelijk m'n hand erop leggen. De socket waar de processor inzit (het metaal) kan ik niet aanraken. dat wordt wel heel erg heet. De radiator wordt niet echt warm, maar daar staan dan ook 2 fans op volle kracht doorheen te blazen om nog een soort van de processor te koelen.

Voltage is rond de 0.9 volt. Heel gek allemaal!

Net mijn h110i gt vervangen door een kraken x41 die ik op dat moment op mijn videokaart had zitten. Temperaturen zijn nu opeens wel normaal! Rond de 30 graden idle en 50 load. Lijkt er dus op dat de standoffs van de h110i gt net iets te lang zijn waardoor deze niet goed contact maakt. Maar even een mailtje sturen naar corsair!

Hartstikke bedankt voor jullie hulp :)

[ Voor 18% gewijzigd door michelman op 20-06-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-09 14:18

Simii

[u]bold[/u]

Ik heb wel eens verhalen gehoord dat het water in AIO koelers 'verdampt' naar verloop der jaren (geen idee hoeveel jaar dit kan duren).

Zit er wel nog genoeg water in de H110i?

cursief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelman
jaa nouwja, ik heb hem direct vanaf mijn 3820 overgeheveld, dus lijkt me wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als ik het met goed herinner heeft socket 2011-3 geen backplate nodig bij het installeren van een Corsair H110i GT, toch? Ik heb de koeler zelf ook gehad en kan me herinneren dat er 2 typen stand-off screw bij zitten, waarvan eentje specifiek is bedoeld voor socket 2011. De kans is groot, ondanks dat je hem hebt overgeheveld van je 3820, dat er iets mis zit in de montage. Ik zie regelmatig dat 1. de backplate verkeerd om is geïnstalleerd (nvt op socket 2011-3) en 2. de stand-offs verkeerde zijn gebruikt (verkeerde stand-offs / verkeerd om).

Ik heb even een afbeelding opgezocht ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zJvuCMgl.png

Check even zeer goed of je de juiste stand-offs voor socket 2011 hebt gebruikt en of deze correct zijn geïnstalleerd.

Verdamping gebeurt niet in een AIO koeler. Het koelvloeistof bestaat voornamelijk uit vrij agressief spul om aluminium vs koper/nikkel corrosie tegen te gaan, dit gaat niet verdamep. Daarnaast is het een volledig gesloten systeem dus wordt verdamping nogal lastig.. Het verdampte vloeistof zou in theorie weer als condens neerdruppelen na afkoeling en altijd in de gesloten loop blijven. Pin me hier overigens niet op vast, dit is slechts hoe ik er over denk. Wellicht dat er zeer langzaam over tijd een heel klein beetje verdampt, maar dit zal miniem zijn. Ding gaat eerder kapot dan dat er te weinig vloeistof in zit.

Verder denk ik niet dat het probleem zit in het blokje monteren of koelpasta aanbrengen, iemand met een dergelijk dikke PC en kennis van zaken zal dit hopelijk wel kunnen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 21-06-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelman
Voor zover ik weet gebruiken socket 2011 en socket 2011-3 dezelfde standoffs (zitten 2 verschillenden bij, 1 inderdaad voor met backplate met een grotere standoff en 1 voor zonder backplate). Je kan ze niet door elkaar halen, want die voor de andere sockets met een backplate gaan dwars door de schroefgaten heen. Hetzelfde geldt voor de 2011 standoffs verkeerd om monteren. Dit is niet mogelijk vanwege een verschillende diameter van het schroefdraad.

Lijkt gewoon echt iets mis te zijn met deze koeler icm dit mobo oid. Helaas!
Pagina: 1