Beamerkeuze

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 23:47

Sjors

PSN: SSjors

Topicstarter
Goedemiddag Tweakers,

Ik ben op zoek naar een beamer voor hoofdzakelijk thuisgebruik (PS4, Home Cinema). Ik ben niet heel erg bekend met beamers en waar je op moet letten, maar heb op dit forum al begrepen dat 1 beamer heel erg geschikt is voor PS4 gebruikt (goede recensies etc.)

Nu ben ik bij Coolblue aan het kijken maar zie ik dat deze beamer met DLP projectietechniek werkt. Nu vind ik op de site ook een andere beamer met LED DLP techniek. Buiten dat het 2 keer zoveel kost, zitten hier nog meer nadelen aan dit soort beamers? Welke van de 2 adviseren jullie? Of toch een ander? Ik wil direct een goede beamer kopen, dus wil liever niet besparen. Budget is rond de 1200 euro zonder scherm.

De link van de coolblue vergelijking:

http://www.beamercenter.nl/vergelijken/714081/499249

Groet,

Sjors

Beste antwoord (via Sjors op 23-06-2016 10:37)

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:15
Ik heb nu al enige tijd een LED beamer. De reden hiervoor is dat ik de beamer heel vaak wil gebruiken en een normale beamer na 3000 uur de lamp moet worden vervangen. Bij LED is dat eerder 25k a 30k branduren, ofwel 10x zo lange levensduur. Het nadeel is dat het beeld minder helder is. De normale beamer heeft 2500 a 3000 lumen waar een goede LED beamer Maar 1000 a 1500 lumen kan uitspugen.

Hierdoor zit je dan met slechts 1 vraag: Kann jij de ruimte goed verduisteren? Indien ja, dan zou ik zeker een LED beamer aanraden!

Ik gebruik momenteel een LG PA1000. Deze unit heeft een klein beetje last van het zogenaamde rainbow effect maar als je de 120hz mode inschakeld is dat compleet verdwenen. Het nadeel van 120hz is dat alle grafische Settings niet gebruikt kunnen worden (color correction / dynamic contrast ect...).

Momenteel overweeg ik nog om mijn PA1000 te gaan vervangen door de PF1500 omdat de 1000 slechts 720p heeft en de 1500 een 1080p beamer is (kost dan uiteraard ook behoorlijk meer).

De PF1000 in jouw vergelijking is tevens een nieuw model. Geen Idee hoe deze presteerd tegen over de PF1500. Het voordeel van de PF1000 is dat deze vlak voor de muur geplaatst wordt en de PF1500 aan het platfond moet of op een kast.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik heb nu al enige tijd een LED beamer. De reden hiervoor is dat ik de beamer heel vaak wil gebruiken en een normale beamer na 3000 uur de lamp moet worden vervangen. Bij LED is dat eerder 25k a 30k branduren, ofwel 10x zo lange levensduur. Het nadeel is dat het beeld minder helder is. De normale beamer heeft 2500 a 3000 lumen waar een goede LED beamer Maar 1000 a 1500 lumen kan uitspugen.

Hierdoor zit je dan met slechts 1 vraag: Kann jij de ruimte goed verduisteren? Indien ja, dan zou ik zeker een LED beamer aanraden!

Ik gebruik momenteel een LG PA1000. Deze unit heeft een klein beetje last van het zogenaamde rainbow effect maar als je de 120hz mode inschakeld is dat compleet verdwenen. Het nadeel van 120hz is dat alle grafische Settings niet gebruikt kunnen worden (color correction / dynamic contrast ect...).

Momenteel overweeg ik nog om mijn PA1000 te gaan vervangen door de PF1500 omdat de 1000 slechts 720p heeft en de 1500 een 1080p beamer is (kost dan uiteraard ook behoorlijk meer).

De PF1000 in jouw vergelijking is tevens een nieuw model. Geen Idee hoe deze presteerd tegen over de PF1500. Het voordeel van de PF1000 is dat deze vlak voor de muur geplaatst wordt en de PF1500 aan het platfond moet of op een kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors

Sjors

Topicstarter
Duidelijk verhaal. Ik overweeg een LED inderdaad vanwege de lange levensduur.

Helaas kan ik de ruimte niet goed verduisteren. Aan uw verhaal te horen ben ik dus 'beperkt' tot een beamer met lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik heb rolluiken voor de ramen. Compleet naar beneden is het hier hartstikke donker en is het beeld erg mooi. Als ik het 25% omhoog doe is het beeld nog best goed te zien alleen duidelijk minder contrast aanwezig. Ik denk dat deze situatie vergelijkbaar is met een ruimte waar gordijnen hangen ipv rolluiken voor de ramen. Gordijnen laten meestal nog wat licht door. In dat geval kun je alleen 's avond vollop genieten van de beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjors schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:52:
Duidelijk verhaal. Ik overweeg een LED inderdaad vanwege de lange levensduur.

Helaas kan ik de ruimte niet goed verduisteren. Aan uw verhaal te horen ben ik dus 'beperkt' tot een beamer met lamp?
Als je de kamer maar weinig kan verduisteren ben je beperkt tot een beamer met een heel hoge lumen-waarde (en die zijn vrij duur). Zeker als je hem wil gebruiken voor je ps4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors

Sjors

Topicstarter
Hoi,

Mijn appartement beschikt alleen over gordijnen. Thanks voor de info!

Sjors

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Wat trouwens wel perfect helpt is een goed projectie scherm. Deze hebben een bepaalde gain factor waarmee het beeld weer mooi helder wordt. Het nadeel is dat hoge gain schermen vaak last gaan krijgen van hotspotting. Ik heb zelf eens de beamer getest met vol daglicht op een zwart reflecterend spul en het beeld was toen best mooi, zelfs bij daglicht zonder verduistering.

Mooi voorbeeld van normale projectiescherm vs high gain scherm:

Afbeeldingslocatie: http://industriumvita.com/wp-content/uploads/2010/02/hs.jpg

Bij een compleet zwart scherm zoals ik een keer had geknutseld had beeld zoals je op deze afbeelding links ziet. Als je schuin op het scherm keek zag je vrijwel niks, alleen als je precies ervoor zit krijg je mooi helder beeld met diep contrast. En dat dus zonder verduistering! Het is een leuke noodoplossing voor overdag. Ik had hem namelijk zelf gemaakt toen ik op vakantie was en de beamer had meegenomen. Op het verblijf waren geen gordijnen, vandaar de keuze voor een zelf gemaakte "high reflective black screen".

Hier een mooi voorbeeld van een blackscreen + LED beamer + veel daglicht:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=_8Db_L-H1N0]

[ Voor 54% gewijzigd door Sir_Hendro op 20-06-2016 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:47

killercow

eth0

Ik heb in mn woonkamer rondom ramen van plafond tot vloer op 2 hoog. Met normale gordijnen ervoor is het eigenlijk altijd wel redelijk te zien met een Normale Epson Eh-Tw-6000 beamer.

Na 3 jaar is er nog steeds een boel kijk-tijd over op de lamp, (hij hangt aan het plafond wat gekke schokken tijdens het afkoelen etc voorkomt). Daarbij, wanneer je kijkt maakt natuurlijk heel veel uit, in de zomer is het bij ons 'lastig' om donkere series te kijken voor 8 uur gezien de zon dan precies op het 'scherm' valt via de ramen, maar een uurtje later is dat al weer opgelost. De rest van de dag staat de zon al weer zo anders dat het allemaal prima werkt en zichtbaar is.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors

Sjors

Topicstarter
Hoi Sir_Hendro,

Is dit zo'n voorbeeld van een goed projectiescherm?

http://www.beamercenter.n...00uwh-16-9-228-x-137.html

Sjors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Volgens mij is dat scherm niet veel beter dan een standaard witte muur (zoals ik het thuis doe). Mocht je nog aardig wat last hebben van daglicht ondanks gesloten gordijnen dan kan je een high gain scherm nemen 1.4 of hoger maar het hotspot effect wordt dan ook steeds erger zoals op de foto hierboven. Hoe hoger de gain des te meer het beeld er zoals op de linker foto er uit zal zien.

Vergeet ook niet dat de kleur van je scherm je standaard zwart waarde wordt. Als je dus een wit scherm neemt en er is veel daglicht dan krijg je een lelijk grijs ipv zwart in donkere scenes door een gebrek aan contrast. Je kunt daarom overwegen juist een grijs scherm te nemen of zelfs zwart. Hoe donkerder je scherm des te donkerder ook het gehele beeld is. Een zwart scherm kan misschien maximaal maar 50" zijn waar een grijsscherm 80" groot kan zijn met het aantal lumen van je beamer. Op een witte muur en absoluut donkere ruimte haal ik met mijn PA1000 LED beamer een 120" scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
Sir_Hendro schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:56:
Volgens mij is dat scherm niet veel beter dan een standaard witte muur (zoals ik het thuis doe). Mocht je nog aardig wat last hebben van daglicht ondanks gesloten gordijnen dan kan je een high gain scherm nemen 1.4 of hoger maar het hotspot effect wordt dan ook steeds erger zoals op de foto hierboven. Hoe hoger de gain des te meer het beeld er zoals op de linker foto er uit zal zien.

Vergeet ook niet dat de kleur van je scherm je standaard zwart waarde wordt. Als je dus een wit scherm neemt en er is veel daglicht dan krijg je een lelijk grijs ipv zwart in donkere scenes door een gebrek aan contrast. Je kunt daarom overwegen juist een grijs scherm te nemen of zelfs zwart. Hoe donkerder je scherm des te donkerder ook het gehele beeld is. Een zwart scherm kan misschien maximaal maar 50" zijn waar een grijsscherm 80" groot kan zijn met het aantal lumen van je beamer. Op een witte muur en absoluut donkere ruimte haal ik met mijn PA1000 LED beamer een 120" scherm.
Heb je nog tips voor waar ik zo'n grijs/zwart scherm zou kunnen vinden? Wellicht ook vaste schermen/doeken die ik zelf kan opspannen?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Je zou een kunnen kijken naar dit merk (wel duur volgens mij):
http://www.screeninnovati...-materials/black-diamond/

Je zou ook zelf wat kunnen maken. Met zwart reflecterend materiaal kom je al een heel eind.

Pagina: 1