Ik vraag me af waarom iedereen computervoeding gebruikt voor het voeden van TEC's . Tuurlijk levert een goede computervoeding veel stroom maar met een gestabiliseerde spanning. Is die hoge stabilisatie nou nodig voor een TEC of Waterpomp ? Kan je niet zelf met een trafo + diodes en een elco zelf een sterke voeding maken ?
Een AT voeding kan natuurlijk ook: check this
Maar ik denk dat jij van het voedingidee af wilt. Vergeet niet dat je bij een TEC veel vermogen nodig hebt om het te laten draaien. Dus zoiets valt denk ik niet snel en goed te maken. Laat anders eens wat zien (tekeningen, plaatjes....).
Maar ik denk dat jij van het voedingidee af wilt. Vergeet niet dat je bij een TEC veel vermogen nodig hebt om het te laten draaien. Dus zoiets valt denk ik niet snel en goed te maken. Laat anders eens wat zien (tekeningen, plaatjes....).
Je hebt inderdaad gelijk, computervoedingen zijn geschakelde voedingen, ze kunnen veel stroom leveren tegen een kleine behuizing, lage hitte afgifte en lage prijs. Zelf 130 piek voor een Antec 300W is relatief een koopje..
Verwijderd
En een computer voeding is goedkoper omdat ze in grote hoeveelheden worden gemaakt. Als je in een electronicazaak om een 16 volt 5 ampere voeding vraagt moet je niet schrikken als je er 400 piek voor moet betalen. Zelf bouwen is ook niet een goed alternatief. Kost je zeker twee avonden knutselen, verschillende bezoeken aan de electronica winkelier, kastje in elkaar knutselen etc. Eem PC voeding is het beste alternatief. Zeker ook als je even de "check this" link van de andere collega hierboven bekijkt. Succes.
ze zijn idd gewoon het goedkoopst. een 300 watt noname voeding kost 65 piek. en hij hoeft toch niet echt goed te zijn voor peltiervoeding.
vooer 65 piek heb je echt geen mooie andere voeding.
wat je wel kan doen: als je nog trafo's hebt liggen en niet schrikt van een beetje solderen, maak je eigen voeding. een dikke gelijkrichter, dikke trafo en een paar elco's en daar is je voeding.
vooer 65 piek heb je echt geen mooie andere voeding.
wat je wel kan doen: als je nog trafo's hebt liggen en niet schrikt van een beetje solderen, maak je eigen voeding. een dikke gelijkrichter, dikke trafo en een paar elco's en daar is je voeding.