Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Experia Box v10 gezeik, nieuwe modem/router combo.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

De afgelopen paar jaar hadden wij een abonnement bij KPN. De bundel gaf aan dat we ongeveer 16Mb/s horen te krijgen. Zelf zit ik op zolder en ben ik verbonden met een router van KPN, die via een lange ethernet kabel is verbonden met de modem. Voorheen kreeg ik een downloadsnelheid van 1,6MB/s als ik mijn PC aan de router aansloot via een ethernet kabel (geen idee wat voor kabel, moet ik thuis even kijken). Ik heb een router en modem combo van KPN (Experia Box). Wij hebben net een nieuwe modem gekregen (Experia Box v10), maar mijn router is nog steeds dezelfde oude.

Mijn downloadsnelheid bleef echter hetzelfde, behalve als ik de kabel die van de modem naar de router gaat direct aansluit op mijn PC. Dan krijg ik gewoon prima internet van ong 2,3MB/s. Dit moet natuurlijk niet de bedoeling zijn en aangezien ik de laatste tjid ontiegelijk veel lag spikes krijg tijdens het gamen (elke 1 a 2 minuten ongeveer 5 seconden dikke lag) wil ik nu ff fatsoenlijk internet fixen. Ook is er MEGA lag als iemand in huis aan het downloaden is.

DUS wij hebben ons abonnement verhoogd naar een 100Mb/s abonnement en dat zou binnenkort geactiveerd moeten worden. Echter vind ik de modem/router combo nu al dikke kutzooi en hoop veel betere performance te krijgen (downloadsnelheid en stabieler internet) door een fatsoenlijke upgrade te doen.

Ik ben echt een mega Internet noob dus dit is voor mij allemaal heel lastig te beslissen. Ik heb nu (eerste beste click op google) de 'NETGEAR Nighthawk AC1900 – Wi-Fi DOCSIS 3.0 Cable Modem/Router Combo' op het oog, in de hoop dat alles gewoon een stuk stabieler loopt. (ik ga nog wel verder zoeken)

Mijn vraag is echter, zit ik op het goede pad? Waar moet ik echt op letten bij dit soort zaken en heeft het uberhaupt nut? Sorry als het niet te lezen is ik ben niet zo taalkundig haha ;)

Thnx!

P.S. We hebben geen glasvezel
P.P.S We hebben dus 1 modem/router combo beneden staan, en 1 router op mijn zolder. Ik moet/wil ze beide upgraden.

Alle reacties

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Als je nu een verbindng hebt van 2,3 mbit terwijl kpn aangeeft tot 16mbit te kunnen leveren, dan heeft een upgrade naar 100 mbit ook geen zin,

Overstappen naar kabel is geen optie? Woon je in het buitengebied of op een afstand van een stad? Kan best zijn dat de kabellengtes naar je huis te lang zijn en je daardoor die 2,3 mbit overhoudt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
shure-fan schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:30:
Als je nu een verbindng hebt van 2,3 mbit terwijl kpn aangeeft tot 16mbit te kunnen leveren, dan heeft een upgrade naar 100 mbit ook geen zin,

Overstappen naar kabel is geen optie? Woon je in het buitengebied of op een afstand van een stad? Kan best zijn dat de kabellengtes naar je huis te lang zijn en je daardoor die 2,3 mbit overhoudt
Hey man,

Nee ik bedoel Megabye en Megabit. 16 Mb gedeeld door 8 word 2 MB.

Ik woon in een dorp naast Den Bosch. Geen idee waar de hotspots zijn.

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
Best een hoop onduidelijkheden, maar als ik het goed begrijp heb je een xDSL verbinding van KPN met 16Mbit downloadsnelheid. (=ongeveer 2MB/sec)

Als je de kabel van de Experiabox in je eigen router plugged en vandaar doorverbind naar je PC houd je daar 1.6MB (=12.8Mbit) van over. Over dezelfde kabel direct van Experiabox naar PC haal je 2.3MB (18.4Mbit). Dus je maximale pakketsnelheid.

Als dit reproduceerbare meetresulaten zijn zou je het 'probleem' dus kunnen leggen bij je router. Gezien je PC, Kabel en Experiabox de contstanten zijn.

Eerste vraag die bij me speelt is: Waarom heb je een extra router tussen de experiabox en je PC zitten? De Experiabox kan dit, zeker voor een 'mega internet noob', prima beiden doen. Wat ik je aanraad: haal lekker die router er tussen uit. Koop eventueel een switch om je netwerk op zolder verder te verdelen.

Maargoed als je die router toch wilt upgraden is het handig om te vermelden wat je nu hebt staan en wat je doel precies is voor die router. (WiFi misschien??)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom wil je op zolder nog een router? Zet hier eenswitch neer dubbel routeren is geen meerwaarde. Helaas als je internet en bellen hebt kan je het modem/router niet vervangen. Verder zoek en lees je een beetje in er zijn voldoende antwoorden te vinden .

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment ben ik op mijn werk dus ik kan niet overal antwoord op geven.
Echter weet ik dat we dus beneden zo'n apparaat hebben staan. De wifi range daarvan is echter niet ver genoeg om op zolder (fatsoenlijk) te komen. Dus ik heb op zolder nog een apparaat staan die ook een wifi signaal afgeeft. en via kabels mijn PS4, Computer en TV voorziet van internet voorziet van internet. Zelf gebruik ik dat wifi signaal niet vaak.

Dus als ik het goed begrijp, is het een stuk slimmer om alleen de Experiabox te vervangen (ik lees veel ervaringen van onstabiel internet met die modem..), en boven een fatsoenlijke 'switch' gebruiken?

Waarom die router daar staat weet ik echt niet dat hebben mijn ouders vroeger aangesloten. Ik ga er van uit dat als ik de box upgrade, het bereik wat groter zou moeten worden. Maargoed ik snap steeds meer van het hele gedoe en ga nu even verder googlen op je suggestie!

Thanks

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
Als je echt voor een andere router+wifiAP wilt kiezen heb je wel wat kennis nodig om 'm in te stellen. Een Experiabox vervangen is niet eenvoudig voor veel mensen. Waarom laat je die niet staan.

Vervang je 'router' op zolder bijvoorbeeld door zoiets:
https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

(meer informatie: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99)

Deze zorgt ervoor dat je wifi beter wordt (extra accesspoint) en bevat een switch waarop je andere apparaten, je PC, bekabeld kan aansluiten.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
De modem/router beneden kan je alleen vervangen als je geen gebruik maakt van bellen/televisie van KPN. Anders haal je veel teveel technische handelingen op je hals waar je (no offense) geen kaas van gegeten lijkt te hebben.

De modem beneden is een v10 zeg je, die zou prima stabiel normale snelheden moeten kunnen halen, afhankelijk van de afstand tussen wijkcentrale->huis en de aansluiting in de woning zelf (dit laatste gaat helaas vaker mis dan nodig).

Wat ik zou aanraden:
  • Als je nog een 10-15 meter UTP kabel hebt, leg deze een keer van beneden naar boven (gewoon over de trap) om te testen of de huidige kabel niet een probleem vormt. Daarbij ook even testen of er een groot verschil is tussen rechstreeks in de PC boven en via de router boven.
  • Daarnaast vraag ik mij af wat voor router je op zolder hebt staan, merk+model, daarop kunnen wij ook meer advies geven. Tevens zou ik ook het advies willen geven deze te vervangen door een switch, dan heb je niet 2 verkeersagenten in huis zoals nu.
  • [i]De internetsnelheid blind verhogen van 20 naar 100 mbit heeft geen zin, de berperking zal waarschijnlijk bij de wijkcentrale liggen, dit los je niet op door meer te gaan betalen, KPN is bezig met de upgrade van wijkcentrales, maar dat is gewoon HEEL VEEL werk. Zijn er lijnmetingen gedaan om te kijken of 100 mbit (of een deel daarvan) wel haalbaar is.[/li]
  • Als laatste, dat je ping omhoog schiet als iemand anders download is niet meer als logisch, als ik op mijn glasverbinding ga zitten downloaden en gamen krijg ik dat ook nog voor elkaar, als de download maar genoeg snelheid wegjat. m.b.t. de lagspikes/stutter kan dat aan downloads en je router boven liggen.

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Let wel op: Lag wordt niet per definitie veroorzaakt door bandbreedte. Oftewel: veel mensen denken bij traagheid: ik gooi m'n abonnement gewoon 2-3 keer omhoog, dan zal het wel beter zijn.

Lag = hoge latency = hoge reactietijd.
Ter verduidelijking:
A. Een 100 Mbit (voor het gemak zowel 100 Mbit download als upload in dit voorbeeld) verbinding met een latency van 100ms voor een netwerkpakketje naar b.v. www.google.com
B. Een 10 Mbit (voor het gemak zowel 10 Mbit download als upload in dit voorbeeld) verbinding met en latency van 15ms voor een netwerkpakketje naar b.v. www.google.com

Voorbeeld B zal in dit geval (website opvragen b.v.) een snellere ervaring leveren, ondanks dat de bandbreedte 1/10e is van optie A.

Nu verder met jouw voorbeeld. Als ik het goed begrijp is jouw situatie:
Internet KPN --> Modem KPN --> Router --> Jouw PC

Latency kan door veel factoren beinvloed worden. In veel gevallen is een oude Hub, 10/100 Switch of inferieure kabels (Cat5 bijvoorbeeld) de boosdoener.

Wat is verstandig
- Loop de kabels na. Je wilt alles minimaal Cat5e (Cat6 is natuurlijk ook prima)
- Loop de apparatuur langs. Kom je ergens een Hub tegen: oppakken -> weggooien -> bij de lokale elektronicaboer een 10/100/1000 (kortweg "Gigabit") switch halen. Hetzelfde geld voor een 10/100 switch
- Update je netwerkkaart drivers

Als het nu nog niet in orde is zul je moeten gaan meten. Dit kun je simpelweg doen met een ping-testje.
1. Zet een ping open vanaf jouw PC naar het IP adres van de Router
2. Zet een ping open vanaf jouw PC naar het IP adres van de KPN Moden
3. Zet een ping open vanaf jouw PC naar een IP adres op internet, bijvoorbeeld 8.8.8.8 (DNS server van Google)

Zodra jij Lag ervaar zal één of meerdere van bovenstaande tests hogere reactietijden (***ms) tonen.
Als alleen test 3 hoge reactietijden geeft dan is vermoedelijk KPN de boosdoener en zullen zij je verder moeten gaan helpen. Houd er rekening mee dat het pingen een "ketting-reactie" is. Oftewel: als jij al hoge reactietijden ervaart bij het pingen naar jouw lokale router dan zal het pingen naar de modem en vervolgens het internet ook hogere reactietijden geven.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Inderdaad je wilt juist geen extra routers hebben (je experiabox is je router en die kun je niet zo maar even vervangen, zelf al heb je alleen internet, dan zou ik het in dit geval nog afraden), zeker gezien je aangeeft een noob te zijn op dit gebied, lekker laten staan dat ding.

Verder alle routers er uit (zeker als ze oud zijn) en vervangen door KPN accespoints. Die kunnen gegarandeerd de snelheid aan en dan heb je ook geen gedoe met meerdere routers en alle ellende wat dat met zich mee brengt (zoals je nu al hebt met de tragere verbinding via je router boven). Daarnaast inderdaad zoals boven wordt aangegeven, netwerk na lopen en zorgen dat je overal minimaal gigabit switches hebt staan en zeker geen hubs.

Die KPN accespoints doen zowel WiFi als zijn ook gelijk een switch, je kan dus je kabel die van beneden komt daar op aansluiten en dan vervolgens ook nog 3 andere apparaten via een netwerk kabel + van alles via WiFi. Ook zijn ze slechts 50 euro, voor dat geld koop je geen (degelijke) andere oplossing om je WiFi ook boven uit te zenden.

[ Voor 24% gewijzigd door VVV-007 op 20-06-2016 14:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Top! Bedankt voor jullie reacties.
Ja die technische dingetjes om die modem te vervangen lijken me erg lastig, maar zou ze wel graag willen leren (omdat ik eigenlijk alles wat met computers te maken heeft graag wil leren). Ik zal er echter rekening mee houden dat die modem upgraden geen doen is :P

Ik ga al jullie tips even nalopen. Wat misschien wel handig te vermelden is: De lag blijft als ik de kabel uit de modem met mijn pc verbind. Dus zonder tussenhub of switch. Elke minuut(?) krijg ik 5 seconden lang een kut verbinding, en gisteren sprong mijn ping ineens naar 800 uit het niets, zonder duidelijke reden (niemand was aan het downloaden of iets).

Wat ik erg vervelend vind met dit soort netwerk kwesties is dat het echt tering lastig is om te achterhalen wat het probleem is. Gelukkig heb ik vandaag al een hoop geleerd van google en van jullie, maar het blijft frustrerend.

Ga straks gelijk ff alles checken en testen, hoop dat ik tot een oplossing kan komen. Mijn internetsnelheid is niet eens echt het probleem, het onstabiele internet is gewoon verschrikkelijk. Dus ik ben bang dat het niet aan mijn tussenhub kan liggen.

PS Nice logo Eric, dit weekend ook present?

Thanks!
Pagina: 1