KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik ben bang dat Ziggo je weinig hulp gaat bieden tenzij zij in een lijn-test problemen ontdekken. Het is altijd het proberen waard maar vaak blijkt toch dat het niet in de internetlijn zit.THE_BASE schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:08:
Hoi,
Ik had altijd perfect internet in mijn oude huis, in mijn nieuwe huis lukt het vooralsnog niet goed internet voor elkaar te boxen.
Speedtest meet maximale snelheid, ping ligt rond 30ms.
Websites laden op zich prima, afbeeldingen zeer traag. Cookies verwijderd, twee browsers getest, zowel een MacBook Air als een iMac. Beiden hetzelfde probleem. Kan dit bij Ziggo liggen of moet ik toch iets anders doen?
Wat ik hier wel even mis: hoe ben je verbonden? Wifi of bedraad?
Begin met het uitsluiten van apparatuur. Pak een Cat5e of Cat6 kabel en prik deze direct in je modem. Wat is het resultaat?
Mijn vermoeden zegt dat je Wifi gebruikt. Wifi reageerd in elk huis weer anders. Zo heb ik op de begane grond 1 router staan die prima op 2 verdiepingen voor dekking zorgt. Exact dezelfde router maar dan in een nieuwbouwwoning bij een maat van me haalde het niet eens vanaf de meterkast tot in de woonkamer.
My PC Steam Profile PSN: AfcaEricNL
In de meterkast (ik weet, niet handig) staat modem en router. Snelheid is dus perfect: maximaal. Maar afbeeldingen en websites laden traag. Ik moet maar even gaan stoeien met mij router op een andere locatie.EricNL schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:23:
[...]
Ik ben bang dat Ziggo je weinig hulp gaat bieden tenzij zij in een lijn-test problemen ontdekken. Het is altijd het proberen waard maar vaak blijkt toch dat het niet in de internetlijn zit.
Wat ik hier wel even mis: hoe ben je verbonden? Wifi of bedraad?
Begin met het uitsluiten van apparatuur. Pak een Cat5e of Cat6 kabel en prik deze direct in je modem. Wat is het resultaat?
Mijn vermoeden zegt dat je Wifi gebruikt. Wifi reageerd in elk huis weer anders. Zo heb ik op de begane grond 1 router staan die prima op 2 verdiepingen voor dekking zorgt. Exact dezelfde router maar dan in een nieuwbouwwoning bij een maat van me haalde het niet eens vanaf de meterkast tot in de woonkamer.
Wat ik vreemd vind is dat ik een goede speedtest heb, maar laden van websites toch traag is!
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Hoe zit het met DNS? Zou kunnen dat de nslookups traag gaan.
Open eens Windows PowerShell en voer dan de volgende opdrachten uit:
De eerste commando meet hoe lang het duurt om iets op te zoeken met je default DNS server.
De tweede commando meet hoe lang het duurt om hetzelfde op te zoeken met Googles public DNS server.
De derde commando zoekt een FQDN op met je default DNS server, en geeft je IP van die server.
Als het goed is krijg je bij eerste en tweede bij benadering dezelfde resultaten (als je een DNS server elders op internet hebt) of een veel sneller resultaat bij de eerste (als je router DNS caching doet). Is een daarentegen traag en twee veel sneller, dan hebben we je probleem te pakken. Geef dan aan welk DNS server bij de derde commando gegeven werd.
FYI, mijn router doet DNS caching. Bij mij geeft de eerste commando zo'n 10ms, de tweede 115ms. Veel trager dan 125ms wil je het niet hebben.
Open eens Windows PowerShell en voer dan de volgende opdrachten uit:
code:
1
| Measure-Command {nslookup www.bokt.nl} |
code:
1
| Measure-Command {nslookup www.bokt.nl 8.8.8.8} |
code:
1
| nslookup www.bokt.nl |
De eerste commando meet hoe lang het duurt om iets op te zoeken met je default DNS server.
De tweede commando meet hoe lang het duurt om hetzelfde op te zoeken met Googles public DNS server.
De derde commando zoekt een FQDN op met je default DNS server, en geeft je IP van die server.
Als het goed is krijg je bij eerste en tweede bij benadering dezelfde resultaten (als je een DNS server elders op internet hebt) of een veel sneller resultaat bij de eerste (als je router DNS caching doet). Is een daarentegen traag en twee veel sneller, dan hebben we je probleem te pakken. Geef dan aan welk DNS server bij de derde commando gegeven werd.
FYI, mijn router doet DNS caching. Bij mij geeft de eerste commando zo'n 10ms, de tweede 115ms. Veel trager dan 125ms wil je het niet hebben.
Oslik blyat! Oslik!