Welke geluidskaart moet ik kopen voor mijn setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koffiewafel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-01-2024
Hallo tweakers-leden,

Ik heb achter mijn pc een Philips FA950 versterker hangen. (In groene audio poort van pc) aan een MSI MS-7850 moederbord. Achter mijn versteker heb ik oude, maar lompe B&W's hangen. Omdat ik zelf geen audiokenner ben, vroeg ik me af of er beduidend verschil zit in het plaatsen van een geluidskaart of dat ik het moet houden bij het geluid van m'n moederbord. En als het verschil maakt, welke geluidskaart sluit daar het beste bij aan? Nu is het stereo geluid, maargoed. Het kostenplaatje maakt voor mij niet uit, ik wil vooral hard en helder geluid hebben. Ik heb geen voorkeuren voor bepaalde modellen. De setup wordt gebruikt voor een kamer van pakweg 3 bij 3 meter. De kabel die tussen de versterker en pc zit is een gele jack(in moederbord) naar een rood en wit stuk dat zich in tweeën verdeeld. (aan versterker).

Alvast bedankt,

Koffiewafel.

Alle reacties

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-02 11:13
Je hebt een digitale uitgang, dus als je moederbord een digitale COAX uitgang heeft zou je het op die manier kunnen aansluiten. Daarmee voorkom je wat storingen e.d. in je analoge signaal. Aan de andere kant, als je nu geen problemen hebt met de geluidskwaliteit dan zou ik het mooi zo laten ;)

• Koffiewafel
Hij krijgt af en toe inderdaad wel eens een storing. Als de kabel niet goed ligt blijft hij dat geluid geven dus ik moet hem vaak in een positie leggen zodat hij niet kraakt. Dan houdt hij het een tijd vol, en als ik game gaat hij weer kraken en moet ik de kabel weer verleggen. Het moederbord is trouwens de Z87-G41 (iets specifieker). Heb je een bepaalde voorkeur bij de aanschaf van een digitale coax kabel?

[ Voor 9% gewijzigd door Koffiewafel op 20-06-2016 11:16 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je moederbord heeft zo te zien geen digitale audio poorten, dus als je iets wilt verbeteren dan zou dat een optie kunnen zijn. Voordeel daarvan is dat je versterker het digitaal>analoog proces afhandelt en een digitaal signaal minder gevoelig is voor storing etc.
Ik zou dan wel voor een optische (TOSLINK) aansluiting gaan, aangezien je hiermee ook PC en versterker elektrisch scheidt en wederom minder kans op bijgeluiden en storing in het geluid.
Bijv: http://hifimediy.com/UX1-dac
Of zoiets:
pricewatch: Behringer U-Control UCA222

[ Voor 12% gewijzigd door wagenveld op 20-06-2016 11:33 ]

• Koffiewafel
Dan ga ik denk ik voor een ander moederbord :P Is het dan nog de moeite waard om er een geluidskaart bij te pompen?

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:35
Koffiewafel schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:35:
Dan ga ik denk ik voor een ander moederbord :P Is het dan nog de moeite waard om er een geluidskaart bij te pompen?
Of zoiets?
pricewatch: Asus Xonar DG

• wagenveld
  • Niet online
@TS: Nouja, dat lijkt me wat overdreven toch? Die UCA222 is maar 30 euro en plug je zo in een USB poort. Er zijn vast nog wel goedkopere USB>SPDIF opties via Ebay, dan moet je even zoeken.

• Xudonax
Ik weet alleen niet of je receiver ook een optisch digitaal in heeft. Voor zover ik zie niet...

• Clavis
Xudonax schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:40:
Ik weet alleen niet of je receiver ook een optisch digitaal in heeft. Voor zover ik zie niet...
Zoals ik op google zie wel
https://www.google.nl/url...Wadg&ust=1466502126068314

• Koffiewafel
Ok, bedankt voor de hulp zover. Zoals ik zei maakt prijs niet uit, maar misschien is die UCA222 dan idd een goede optie. Zit er kwaliteitsverschil in dat soort dingen? Wellicht een duurder model? Welke digitale coax kabel moet ik dan hebben bij dat USB>SPDIF apparaat?

• wagenveld
  • Niet online
Toslink, niet Coax:
pricewatch: Konig Toslink Male/Toslink Male, 1 m

Zie vorige post.

edit: Kwaliteits verschil is minimaal aangezien het alleen om een chipje gaat wat digitaal (USB) naar digitaal (SPDIF) omzet. Er zijn wel wat verschillende oplossingen in de omloop, Asynchroon tegenover synchroon, eigen digitale klok, hogere sample rates enz. Async zou de timing verbeteren en daarmee (digitale) jitter omdat de chip als het ware de verbinding opzet en niet de PC. Of je daar in de praktijk wat van merkt? Die Hifimediy is Async, maar ik zie de laatste tijd flink duurder geworden.
Hogere sample rates kun je ook naar kijken, maar als je materiaal standaard MP3/FLAC spul is dan ga je daar in praktijk niks merken van alles wat hoger is dan 44,1KHz.

[ Voor 64% gewijzigd door wagenveld op 20-06-2016 12:06 ]

• Koffiewafel
Okay dus als ik die 2 dingen heb hoef ik mijn huidige kabel nu niet meer te gebruiken?

• wagenveld
  • Niet online
Nu wel, maar dan niet meer nee ;)

• Clavis
Koffiewafel schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:57:
Okay dus als ik die 2 dingen heb hoef ik mijn huidige kabel nu niet meer te gebruiken?
Nope. Toslink uit in de PC, en de andere kant van de kabel in Digital in.

• Koffiewafel
Ok dus als ik het goed begrijp, sluit dat ding via usb aan, toslink kabel in optical output van die UCA222 en de andere kant van die kabel in mijn versterker via die coax. opt. aansluiting?

• Clavis
Ja. Klopt helemaal. Let wel op met die toslink kabel. Mag je niet teveel buigen.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 14:55
Als stereo voldoende is kun je het gewoon zo laten en gebruik maken van de onboard digital Output. Wil je 5.1 digitaal dan moet je zoeken naar een geluidskaart die Dolby Live of DTS Connect heeft. Dan krijg je ook hoge kwaliteit 5.1 digitaal aangeleverd.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Koffiewafel
Oké thanks. Zit er nog kwaliteitsverschil in die kasjes? Of maakt dat niks uit?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-02 12:43
Welke windows draai je? want maar bar weinig geluidskaarten hebben win10 ondersteuning. En dan moet je met onofficiële vaak toch instabiele drivers werken. En dan is ook niet fijn.

• Koffiewafel
Ik draai 10 pro ja, 64-bit.

• Xudonax
Op USB is er gewoon een algemene USB Audio driver. Tenzij je hele specifieke dingen wilt doen heb je niets bijzonders nodig :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 08:10

FeaR

In GoT we trust

Sir_Hendro schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:17:
Als stereo voldoende is kun je het gewoon zo laten en gebruik maken van de onboard digital Output. Wil je 5.1 digitaal dan moet je zoeken naar een geluidskaart die Dolby Live of DTS Connect heeft. Dan krijg je ook hoge kwaliteit 5.1 digitaal aangeleverd.
Waar zie jij een digitale audio out op de MSI Z87-G41? Tevens is het te kort door de bocht om te stellen dat je per definitie Dolby Digital Live! dan wel DTS: Connect nodig hebt. (Onboard) Digital Audio Out kan veelal DTS dan wel Dolby Digital doorsturen bij bijvoorbeeld films waar de track standaard in de bron zit. DTS: Connect dan wel Dolby Digital Live! heb je alleen nodig als je met bronnen die standaard geen DTS dan wel DD ondersteunen toch surround wilt hebben. Dat is eigenlijk altijd met games doordat de track daar niet vast kan staan aangezien games interactief zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Sir_Hendro
Ja dat bedoel, gewoon realtime mixen van 5,1 signaal dat via coax of toslink naar de receiver gaat zodat je alles inclusief games in 5.1 kann genieten ipv alleen films met een DTS / DD spoor.

Verder ken ik het moederbord niet maar ik ging er vanuit dat vrijwel ieder modern moederbord wel een digitale uitgang heeft. Zo niet, dan moet hij er een kastje aanhangen of een inbouwkaart bijplaatsen.

• wagenveld
  • Niet online
Zover waren we al ja ;)

Voor de duidelijkheid, deze poort dus:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ndv67g1l.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door wagenveld op 20-06-2016 12:54 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 08:10

FeaR

In GoT we trust

wagenveld schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:53:
Zover waren we al ja ;)

Voor de duidelijkheid, deze poort dus:

[afbeelding]
En het knopje er boven dan ook indrukken om de optische aansluiting aan de CD ingang toe te wijzen en niet meer aan de Digitale Coax. Zie je niet vaak op een receiver dat je moet kiezen tussen de ene vorm van digitaal of de andere.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Sir_Hendro
Wat loki504 net al aangeaf. Gewoon eentje kopen met echte Windows 10 Drivers. Ik heb recent een EMU 0204 USB proberen te installeren op Win 10 doormiddel van een Windows 7 Driver (W10 Driver is er nog niet) en dat verneukte de hele Windows installatie. Ik moest uiteindelijk een recovery doorvoeren. Dus kijk goed naar officiele Windows 10 ondersteuning.

• Koffiewafel
Klasse guys thanks voor de info en fotohulp. Super bedankt.

• wagenveld
  • Niet online
FeaR schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:56:
[...]

En het knopje er boven dan ook indrukken om de optische aansluiting aan de CD ingang toe te wijzen en niet meer aan de Digitale Coax. Zie je niet vaak op een receiver dat je moet kiezen tussen de ene vorm van digitaal of de andere.
Goeie, nog nooit gezien idd.

@TS: Laat nog even weten of het gelukt is :)

• Koffiewafel
Zal ik doen. Zal tegen het eind van de week worden, want ik laat nog wat lampjes vervangen die niet meer werken. Ik laat 't weten.

• Koffiewafel
Guys, heb alles aangesloten. Digital poort licht brand op de voorkant. Dus dat is goed teken. Alleen heb nog geen geluid. Ben de drivers gaan downloaden van de officiele website en kom uit bij asio4all versie 2.13. Heb ik geinstalleerd alleen ik kan het nergens terug vinden op mijn pc.

Mmm heb de driver eraf gehaald. Op de doos stond dat er geen drivers nodig zijn. Windows moet werken met dit USB apparaat. Moeten er bepaalde knoppen aan op de voorkant zoals source direct en speaker knop A en B of alleen A? Heb geen idee... Zou het kunnen zijn dat ik de luidsprekers verkeerd heb aangesloten?

Bij afspeelapparaten in windows maakt hij wel geluid dus hij moet werken alleen is er iets niet goed afgesteld wss.

http://prntscr.com/bn5108 een bewijsje.

Ik hoor net van mijn broer dat hij geen DAC heeft die versterker... die optisch digitale poort is alleen bedoeld om door te lussen? is dat een probleem? http://www.circuitsonline.net/forum/view/99467 hierin staat het, begrijp er niet al te veel van. Moet ik iets anders aanschaffen?

[ Voor 59% gewijzigd door Koffiewafel op 30-06-2016 20:23 ]

• wagenveld
  • Niet online
Wat heb je nou uiteindelijk gekocht dan? Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat een receiver wel een digital in heeft maar geen DAC? Heel vreemd.

• Xudonax
Heb je het apparaat wel als standaard afspeelapparaat aangegeven in Windows? Anders gaan andere applicaties er niet mee werken (tenzij je het in die applicatie instelt, mits daar de mogelijkheid toe is). Controleer ook dat je geen codecs ingeschakeld hebt die je receiver niet ondersteund, dit vind je bij de details van het afspeelapparaat in Windows.

• Koffiewafel
Heb de kabel en de behringer gekocht. Hij staat ingesteld als standaardapparaat ja, maar nog geen geluid. Iemand een idee wat ik nu moet doen of moet kopen?

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-02 10:37
Heb even zitten googeln op de fa950; er is bitter weinig te vinden op het www, maar helaas wel een paar keer gelezen dat er inderdaad geen dac in zit.......

Deze bijvoorbeeld: http://www.hifi-forum.de/viewthread-172-5874.html

Aansluiten met een digitale kabel kan dus wel, maar gaat niet werken.

Ik begrijp dat je probleem is dat je huidige setup soms kraakt en dat je dan wat moet friemelen met de kabel? Ik zou er een nieuwe kabel aan zetten en dan is dat probleem vermoedelijk weg. Als je de pc alleen gebruikt om muziek te luisteren en niet te bewerken dan zal een aparte geluidskaart je geen beter geluid opleveren.

[ Voor 34% gewijzigd door Philpend op 01-07-2016 14:03 ]

• Koffiewafel
Okay, goed om te weten. Maar zijn er geen digitale USB DAC dingen ofzo? Waarmee ik nog gebruik kan maken van mijn optische kabel die ik gekocht heb? Zodat het alsnog werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Koffiewafel op 01-07-2016 16:19 ]

• wagenveld
  • Niet online
De eerder genoemde Hifimediy is ook een USB DAC naast een transport, maar dan gebruik je geen optische kabel meer. Je zou op zoek kunnen gaan naar een tweedehands DACje die optisch in heeft, maar geen idee welke richting je dan op moet. Oude CD spelers misschien die dat kunnen?

• Koffiewafel
Ik zie dat die Hifimediy een optische ingang heeft. Stel ik zou die halen welke extra kabels heb ik dan nodig?
En hoe sluit ik deze aan? Ik stel hele domme vragen, maar ik wil het liefst toch digitale audio. En misschien een webshop uit nederland? De site is namelijk engels..

http://hificorner.nl/hifi/dac/audioengine/audioengine-d1 of http://hificorner.nl/hifi/dac/denon/denon-da-300usb? Is dat iets?

[ Voor 61% gewijzigd door Koffiewafel op 01-07-2016 20:26 ]

Pagina: 1