Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Beste medetweakers,

Gister heb ik mijn systeempje in een nieuwe kast overgezet, namelijk de Enthoo Luxe van Phanteks. Naast dat het een heerlijke kast is om in te bouwen én om naar te kijken zit er ook een groot koelpotentieel in. Hier wil ik ook graag meer gebruik van gaan maken. Ik ben opzoek naar de beste koeling voor zowel de kast als voor mijn CPU, welke ik graag maximaal wil overclocken.

Huidige situatie
De huidige situatie van de kast is als volgt:
1x 200mm intake front
2x 140mm outtake top
1x 140mm outtake rear

De top fans behoren tot mijn H115i (voorheen H110i GTX) koeler. Dit zijn de standaard meegeleverde fans. Verder heb ik nog 2x 140mm fans welke oorspronkelijk in de kast zaten en nog een extra 140mm bequiet PureWings 2 liggen.

Nu is het zo dat mijn kast prima gekoeld wordt, en mijn CPU volgens mij ook. het betreft een 4690K @4,4 Ghz met 1,28V. In Prime95 26.6 behaalt deze een max temperatuur van 78 graden, met een gemiddelde van 69 (met 73 op Core #2). In GTA V behaalde ik maximaal 65 graden en in AIDA64 maximaal 59 graden.

Mijn vragen

Nu heb ik meerdere vragen. Zoals eerder aangegeven wil ik mijn koeling optimaliseren van de kast én de CPU zodat ik het maximale overclock potentieel kan behalen zonder dat ik een heethoofd van een CPU heb.

Allereerst; zijn deze temperaturen acceptabel voor die overclock en die koeler? IK vind 78 graden nogal hoog namelijk. Als de CPU stock loopt wordt hij maximaal 54 graden, maar nu wordt hij wel heel erg warm.

Heeft het nut om 2 extra fans aan te schaffen en de radiator in push/pull te plaatsen? Of is het vervangen van de standaard fans al voldoende? En moet ik de 200mm front fan vervangen voor de 2x 140mm fans die ik over heb?

Alvast bedankt voor jullie expertise! Hopelijk kan ik er een hoop mee :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er is op youtube veel te vinden over airflow, casefans en placements, bijvoorbeeld.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8OmkmluAYAQ%5B]

Rond de 80 graden klinkt niet slecht voor een overclock.
Het verhogen van de vcore geeft ook een hogere cpu temperatuur. Probeer bij het overclocken de vcore zo laag mogelijk te houden, verhoog deze alleen als het systeem niet stabiel is.