Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi of PoE?

Pagina: 1
Acties:

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 10:33
Voor een kennis moet ik een internetverbinding realiseren in zijn tuinhuisje. De situatie daar is als volgt:

Ziggo modem en router met Wifi zitten voorin de woonkamer aangesloten. In het verlengde van de 6 meter diepe woonkamer is de keuken, waar een bekabelde netwerkaansluiting is gemaakt. Achter de keuken ligt een langwerpige tuin, pakweg 12 meter diep, met dus helemaal achterin de blokhut. In de keuken is het Wifi-signaal ruwweg 50%, maar bij de blokhut is het nauwelijks nog op te pikken. Nu wil hij bij de blokhut op zijn laptop mail kunnen lezen, offertes maken, beetje internetten, etc. Geen spannende dingen dus.

Ik twijfel een beetje tussen een Wifi-accesspoint of PoE PowerLine. Stroom is aanwezig en volgens zeggen zitten keuken en blokhut op dezelfde (redelijk nieuw aangelegde) groep, maar het huis zelf is vrij oud en ik ben niet echt een fan van PoE PowerLine. Aan de andere kant vraag ik mij af of een Accesspoint vanuit de keuken tot achterin de tuin een voldoende sterk signaal kan verzorgen. Er zit een dubbel-glas wand tussen, met aluminium profielen.

Een kabel leggen is geen optie, en aangezien mijn kennis op computer-gebied een totale leek is, dient het geheel niet alleen rete-stabiel, maar ook van het type fire-and-forget te zijn. Budget maximaal rond de € 100,-

Iemand die hier een advies over kan geven?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11 21:14
PoE, is power over ethernet, dit is bijvoorbeeld handig om een accespoint van stroom te voorzien via de netwerkkabel.
Ik denk dat jij Powerline bedoelt in plaats van PoE

Ik zou op de netwerkaansluiting in de keuken en knappe accespoint aansluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door kipneck op 20-06-2016 10:05 ]

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:58
Je geeft zelf al de oplossing, "maar bij de blokhut is het nauwelijks nog op te pikken"
Als je het signaal niet beter bij de blokhut kan krijgen is dat geen optie.

De afstand die wifi kan afleggen is meestal beperkt dus hooguit kun je proberen om het extra Wifi punt in de keuken te plaatsen en hopen dat het dan beter wordt. Als je geen kabel kunt leggen dan ga je dus een AP via WiFi verbinden wat ook je wifi snelheid gaat halveren.

Er blijft dan niet veel snelheid meer over als het tegen zit en is een Powerline een betere optie is maar deze werken ook niet altijd goed dus blijft kwestie van proberen.

Persoonlijk zou ik toch gaan voor het aanleggen van een netwerkkabel. Je geeft helaas niet aan waarom dit geen optie is. In een tuin een gleuf in de grond of mogelijk in een plastic pijp langs een meur is op zich goed te doen.
Even wat werkt maar wel de betere oplossing.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeOO op 20-06-2016 10:07 ]

• Enki
Ach, ja natuurlijk! Ik bedoel inderdaad Powerline.
Maandagmorgen... :$

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:53

Rannasha

Does not compute.

Kun je de netwerkaansluiting in de keuken niet naar buiten laten lopen en het AP aan de buitenmuur hangen? Dat scheelt qua afstand niet veel, maar dan heb je in ieder geval niet die extra muur die er tussen zit.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Enki
MikeOO schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:04:
Je geeft zelf al de oplossing, "maar bij de blokhut is het nauwelijks nog op te pikken"
Als je het signaal niet beter bij de blokhut kan krijgen is dat geen optie.

De afstand die wifi kan afleggen is meestal beperkt dus hooguit kun je proberen om het extra Wifi punt in de keuken te plaatsen en hopen dat het dan beter wordt. Als je geen kabel kunt leggen dan ga je dus een AP via WiFi verbinden wat ook je wifi snelheid gaat halveren.
Dat zou ook de bedoeling zijn, een Accesspoint in de keuken. Dan staat ie 30% dichter bij. Maar dan nog kan ik niet goed inschatten of een gemiddelde (lees: rond het genoemde bedrag kostende) Accesspoint dit goed kan halen.
Rannasha schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:09:
Kun je de netwerkaansluiting in de keuken niet naar buiten laten lopen en het AP aan de buitenmuur hangen? Dat scheelt qua afstand niet veel, maar dan heb je in ieder geval niet die extra muur die er tussen zit.
Ik denk niet dat ie dat wil: er moest zo min mogelijke geboord en geschroefd worden. Ik had al moeite om hem te overtuigen dat een eventueel AP niet ergens uit het zicht achter een radiator geplaatst kon worden in de keuken, maar liefst toch wel op een wat hogere, vrijstaande plek moest komen. :+

[ Voor 28% gewijzigd door Enki op 20-06-2016 10:13 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik hoor vaker "kabel leggen is geen optie", maar is dat echt zo?
Vaak is er nog wel genoeg ruimte in de bestaande leidingen, en is het een kwestie van kabel trekken (niks nieuws aanleggen).

Voor je budget van max. 100 euro zou je wellicht zelfs een elektricien kunnen inschakelen als het alleen kabel trekken is, en je het niet zelf aandurft.

Anders is het wat mij betreft allebei suboptimaal (powerline vs. wifi), maar zou ik denk ik voor wifi gaan met een AP zo dicht mogelijk bij de blokhut. Als het even kan inderdaad buiten zoals hierboven geadviseerd.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Enki schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:10:
[...]

Dat zou ook de bedoeling zijn, een Accesspoint in de keuken. Dan staat ie 30% dichter bij. Maar dan nog kan ik niet goed inschatten of een gemiddelde (lees: rond het genoemde bedrag kostende) Accesspoint dit goed kan halen.
Grootste obstakel is (letterlijk) die muur. +12 naar de schuur is lastig, zelfs met een dikke zender zal het laptopje maar nauwelijks iets terug kunnen sturen.

Ik zou in dit geval eerst even testen. Hang een APtje aan de kabel bij het raam en kijk of het werkbaar is. Dan pas iets kopen. Anders idd over de stroomkabel (gaat ook niet supersnel zijn, maar in ieder geval stabiel). Kun je naast die stroomkabel trouwens niet gewoon een ethernet leggen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MikeOO
Enki schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:10:
[...]

Bedenk ook dat externe factoren kunnen storen. Stel je kan een redelijk signaal krijgen maar een buurman zet net de babyfoon in de tuin dan bestaat de kans dat je signaal weer zwak wordt.

Maar kwestie van een (oude) router tijdelijk als AP instellen en even testen vanuit de keuken om te zien wat er van het signaal overblijft. Mogelijk kun je er 1 lenen van iemand.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Niemand kan je garanderen dat het werkt.
Zo heb jij bagger bereik met de Ziggo modem, en heb ik prima bereik achter in de tuin over dezelfde afstand.
Hangt gewoon van omstandigheden af.
Koop er gewoon 1 online en test, als deze niet voldoet, kun je hem onder wkoa terugsturen.
enne, bij wireless NOOIT wat garanderen. Wil de afnemer gegarandeerde ontvangst, dan kan alleen bekabeling daaraan voldoen.

• MikeOO
defusion schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:12:
Ik hoor vaker "kabel leggen is geen optie", maar is dat echt zo?
Vaak is er nog wel genoeg ruimte in de bestaande leidingen, en is het een kwestie van kabel trekken (niks nieuws aanleggen).

Voor je budget van max. 100 euro zou je wellicht zelfs een elektricien kunnen inschakelen als het alleen kabel trekken is, en je het niet zelf aandurft.

Anders is het wat mij betreft allebei suboptimaal (powerline vs. wifi), maar zou ik denk ik voor wifi gaan met een AP zo dicht mogelijk bij de blokhut. Als het even kan inderdaad buiten zoals hierboven geadviseerd.
Een elektricien zal nooit een netwerkkabel bij bestaande stroomdraden trekken. ;)

• Enki
Volgens mij zijn APs aan een maximum vermogen gebonden (100 mW) maar staan de meesten standaard op 50 mW. Ik meen dat Engenius het bij zijn modellen toelaat deze op max in te stellen. Deze liggen dan wel weer iets boven het budget, maar zou dat helpen?

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:37
Enki schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:23:
Volgens mij zijn APs aan een maximum vermogen gebonden (100 mW) maar staan de meesten standaard op 50 mW. Ik meen dat Engenius het bij zijn modellen toelaat deze op max in te stellen. Deze liggen dan wel weer iets boven het budget, maar zou dat helpen?
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Prima apparaat. Zeer goed signaal en stabiel.

Verwijderd

Het beste is, om een kabel te trekken. En ja, je kan ook door 40 cm beton boren (bv. fundament). Huur een boorhamer met een goede Hilti boor of laat het doen. Betaalt zich dubbel en dwars terug. Dat komt omdat als je met een kabel aanlegt, voor de eerst volgende 20 jaar geen gezeik hebt met WiFi.

• Enki
"Java software required"

Thanks, but no thanks!

Verwijderd

So what? Je hoeft het maar één keer in te stellen, daarna is het klaar. Dan heb je die Java niet meer nodig. Of even aanzetten, configureren die AP, en weer de Java uitzetten.

Big deal....

Je kan hem ook via CLI instellen. Dan moet je wel al die commando's kennen. Is wel te vinden op het internet.

Is lastiger, maar dan heb je dus geen Java nodig, alleen een Telnet client (putty of iets dergelijks)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2016 10:33 ]

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 15:18
Ze hebben ook een speciale long range: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Long Range

• Enki
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:32:
So what? Je hoeft het maar één keer in te stellen, daarna is het klaar. Dan heb je die Java niet meer nodig. Of even aanzetten, configureren die AP, en weer de Java uitzetten.

Big deal....

Je kan hem ook via CLI instellen. Dan moet je wel al die commando's kennen. Is wel te vinden op het internet.

Is lastiger, maar dan heb je dus geen Java nodig, alleen een Telnet client (putty of iets dergelijks)
Da's waar.
Interessant, alleen aangezien dit PoE is zou ik er een aparte switch tussen moeten zetten. Bestaat deze ook in een reguliere (niet-PoE) uitvoering?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 23:20

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Enki schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:45:
[...]

Da's waar.

[...]

Interessant, alleen aangezien dit PoE is zou ik er een aparte switch tussen moeten zetten. Bestaat deze ook in een reguliere (niet-PoE) uitvoering?
Je hebt ook power-injectoren, welke je kunt gebruiken zonder PoE switch, deze zet dan de spanning voor het AP op de kabel.

www.google.nl

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 15:18
Enki schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:45:
[...]

Hoezo een aparte switch er tussen? Hij wordt geleverd met een PoE injector. Je stop dus een kort kabletje in jouw bestaande router of switch en de andere kant in de PoE injector. Die injector sluit je aan op stroom en stop je ook de netwerkkabel in die naar je AP gaat.

Geen extra switch nodig hoor...

• Enki
Ok, die injector had ik even gemist.

Dank voor de input allen, ik ga maar eens met hem overleggen over de beschikbare opties.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Aangezien je bij ziggo zit, zou ik eerst de powerline(PLC) set van ziggo proberen.

Dit omdat het wanneer het werkt je voor 99 euro, met het insteken van ongeveer 3 stekkers klaar bent (en dan heb je gelijk wifi in het huisje), en als het niet werkt stuur je hem binnen 30 dagen retour aan ziggo en krijg je je geld terug!. Of te wel, geen risico's om te kijken of de powerline optie gaat werken of niet.

Dit omdat powerline erg afhankelijk is van de kabels die er liggen, het kan dus prima werken, maar ook niet. Vaak is het probleem dat je het niet kan proberen zonder gedoe en mogelijk moeilijkheden met het ruilen van de powerline set, maar omdat je bij ziggo zit heb je daar geen last van
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-stopcontact/

Als dat niet werk, set retour en hier verder lezen naar andere oplossingen.
Pagina: 1