Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan niet pingen naar loopback interface

Pagina: 1
Acties:

• DutchDeafBoy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik ben voor school op dit moment bezig met een project over EIGRP en OSPF in een netwerk met zes routers (drie met EIGRP, drie met OSPF). Voor dat project hebben we een aantal zinvolle testen moeten bedenken. Eén daarvan is het gebruik van dezelfde Loopback-interfaces op de routers L2 en R2 die OSPF gebruiken (zie screenshot onderaan).

Echter, om de een of andere reden kan ik niet ping van bijvoorbeeld PC 2 naar de loopback van R2. Ik kan wel gewoon naar PC 3 pingen zonder problemen. Ik las ergens dat gebruik van loopback interfaces in conjunctie met OSPF niet mogelijk is, daarom heb ik dat er ook even uitgegooid. Maar het werkt nog altijd niet. Hij geeft tevens aan dat de 'neighbors' in 'FULL/-' staat zitten. Dus daar lijkt wat te missen, al vind ik het dan vreemd dat hij wél degelijk kan pingen van PC 2 naar PC 3.

Iemand suggesties? Zou zeer op prijs gesteld worden. Misschien dat het normaal is? Dat zou voor het resultaat van dit project op zich niet uitmaken, daar het er om gaat dat je zinvolle testen bedenkt en het resultaat sowieso mag afwijken van wat je dacht dat het zou zijn. Maar wat meer duidelijkheid zou ik erg waarderen, dan begrijp ik ook het waarom ervan. En dat is uiteindelijk het belangrijkste van dit project, weten waarom iets wel of niet werkt zoals je dat wilt. :P

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/a4cuh.png

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Verwijderd

Waarom wil je de loopback pingen? Waarom niet de router zelf? Als jij Se0/0/01 van R2 kan pingen dan ben je er al. Helemaal als je GiG 0/0 van R2 kan pingen.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:28
Doe eens "show ip ospf interface" op R2. Kijk of de loopback interface deelneemt in OSPF proces. Zo ja, post de configuratie van R2. Zo, nee. Voeg de loopback interface netwerk toe aan het OSFP netwerk.