[Dell U2515H] Af en toe artifacts bij opstarten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mijn Dell U2515H monitor geeft af en toe een vreemde lijnen op het beeld net na het opstarten. Zie afbeelding. Ik noem het maar even artifacts al weet ik niet zeker of dit de juiste term is in dit geval.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/HDrqPEPUL5MyBSXhVYkgBO9w/medium.jpg

Dit gebeurt alleen soms bij het opstarten van de machine. Laten we zeggen 1 op de 20 keer. en soms weken niet.

De oplossing is om weer normaal beeld te krijgen is vrij simpel. Monitor even uit en weer aan en het probleem is weg. Tijdens het gebruik van de PC kom ik verder nooit meer deze artifacts tegen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik draai Windows 10 Pro. Deze is up to date.

Verdere hardware:

#Product
1Intel Core i5-6600K Boxed
1Asus Z170 PRO GAMING
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
1WD Blue WD10EZEX, 1TB
1Fractal Design Define S
1Scythe Mugen 4
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16
1Seasonic G-series 550 watt
2Samsung 850 EVO 250GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Daarnaast gebruik ik een Dell AC511 Soundbar welke op de USB poort aan de achterzijde van de monitor is aangesloten. Toestenbord en muis zijn een Cooler Master Masterkeys Pro L en Logitech G502 Core muis.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gescanned op virussen en malware. Ik heb erg lang gegoogled naar een mogelijke oplossing maar nog niet kunnen vinden. Ik kom alleen problemen tegen met het niet wakker worden van de monitor, maar dat is niet het probleem welke in ondervind.

De videokaart driver is ook up to date. 2 dagen geleden weer de nieuwste driver geïnstalleerd, maar ook dat scheelt niets.

Ik heb verschillende kabels geprobeerd. Een goeie HDMI kabel en de bijgeleverde displayport-kabel. Beide kabels kennen dit probleem.

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken? Het probleem is lastig te reproduceren.

Moet ik het probleem bij de videokaart zoeken, of in de monitor zelf?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Alle reacties

• SamD
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-12-2025
Je zou kunnen proberen om een tijdje een andere monitor te kunnen gebruiken tot dat je het probleem weer tegenkomt, of juist niet. Dat zou dan op z'n minst je huidige monitor uitsluiten. Het kan alleen zoals je zelf aangeeft ook wel een tijdje duren..

• BillSpaarbank
  • Niet online
SamD schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:52:
Je zou kunnen proberen om een tijdje een andere monitor te kunnen gebruiken tot dat je het probleem weer tegenkomt, of juist niet. Dat zou dan op z'n minst je huidige monitor uitsluiten. Het kan alleen zoals je zelf aangeeft ook wel een tijdje duren..
Ik heb hiervoor een Dell s2240L monitor gebruikt en hierbij de problemen nooit gezien. Ik zou deze weer uit de doos kunnen halen en het daarmee nogmaals proberen. Dat is alleen een 1080p monitor ipv 1440p.

Het probleem trad na zo'n beetje 2-3 weken op na het gebruik van de nieuwe monitor.

• SamD
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-12-2025
BillSpaarbank schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:55:
[...]

Ik heb hiervoor een Dell s2240L monitor gebruikt en hierbij de problemen nooit gezien. Ik zou deze weer uit de doos kunnen halen en het daarmee nogmaals proberen. Dat is alleen een 1080p monitor ipv 1440p.

Het probleem trad na zo'n beetje 2-3 weken op na het gebruik van de nieuwe monitor.
Ja precies. Of zoals je zegt als het alleen bij het opstarten is, start hem continue opnieuw op?

Ja 1440p, als je er eenmaal aan gewend bent is 1080p niks meer :p. Het zelf ook deze monitor, vandaar dat ik even kwam kijken.

Oh ja, en als blijkt dat het toch de monitor is. De service van Dell is vaak bijzonder goed, dus daar zou ik geen zorgen om maken.

• BillSpaarbank
  • Niet online
SamD schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:58:
[...]

Ja precies. Of zoals je zegt als het alleen bij het opstarten is, start hem continue opnieuw op?

Ja 1440p, als je er eenmaal aan gewend bent is 1080p niks meer :p. Het zelf ook deze monitor, vandaar dat ik even kwam kijken.

Oh ja, en als blijkt dat het toch de monitor is. De service van Dell is vaak bijzonder goed, dus daar zou ik geen zorgen om maken.
In principe sluit ik de PC dagelijks af.

De monitor werkt verder prima, maar zou graag het probleem verklaren en helemaal mooi als het op te lossen is. :)

Om de garantie maak ik me geen zorgen. Ik ben alleen bang dat als ze bij de reparateur gaan testen dat ze het probleem niet kunnen vinden.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 17:21

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb dit fenomeen ook eens gezien op mijn Dell P2416D toen mijn HDMI kabel er niet helemaal lekker in zat.

Controleer eens jouw HDMI kabel en als je de mogelijkheid hebt: probeer eens een andere HDMI kabel.

Edit:
Ik zie nu dat je het probleem nog steeds hebt met zowel HDMI als DisplayPort.
Dan is het serious wel een vreemd probleem. Zou je misschien eens kunnen kijken of de route van de kabel nog uitmaakt? Misschien koppelt er ongewenst signaal in de kabel waardoor de monitor zo raar doet bij het opstarten. Zit zowel de monitor als de PC in een geaard stopcontact of delen ze dezelfde geaarde stekkerdoos?

[ Voor 49% gewijzigd door DaWaN op 20-06-2016 16:08 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• BillSpaarbank
  • Niet online
DaWaN schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:04:
Ik heb dit fenomeen ook eens gezien op mijn Dell P2416D toen mijn HDMI kabel er niet helemaal lekker in zat.

Controleer eens jouw HDMI kabel en als je de mogelijkheid hebt: probeer eens een andere HDMI kabel.

Edit:
Ik zie nu dat je het probleem nog steeds hebt met zowel HDMI als DisplayPort.
Dan is het serious wel een vreemd probleem. Zou je misschien eens kunnen kijken of de route van de kabel nog uitmaakt? Misschien koppelt er ongewenst signaal in de kabel waardoor de monitor zo raar doet bij het opstarten. Zit zowel de monitor als de PC in een geaard stopcontact of delen ze dezelfde geaarde stekkerdoos?
Ik heb alle kabels nagelopen en heb het idee dat de stroomkabel niet helemaal lekker in de monitor zat. Even kijken of dit het probleem oplost. Verder lopen de kabels netjes en zit er niets vreemds in de weg.

Alles zit aangesloten op een degelijk stekkerblok. Wel in een ongeaard stopcontact.

Ik heb wel een andere tweaker gevonden die exact hetzelfde probleem had i.c.m. een Mac mini. Bij hem was het in 2-3 maanden een aantal keer voorgevallen en daarna nooit meer.

We gaan het zien. Bedankt voor de input zover.

• Robbie004
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik had precies hetzelfde, ik heb ook de Dell U2515H. Heel lang met dit probleem zitten te klooien. Soms ook zwart beeld tijdens het game. Dacht soms dat het aan mijn videokaart lag. Beeldscherm uit en aanzetten en het was weer goed voor een tijdje.

Oplossing was een nieuwe Displayport kabel te kopen. DP -> DP aansluiting. Met de Mini Displayport ingang van de monitor had ik dit probleem. Met de rechtstreekse Displayport naar Displayport geen problemen meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Robbie004 op 22-06-2016 12:37 ]

~ Kwaliteit staat boven alles!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Robbie004 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:37:
Ik had precies hetzelfde, ik heb ook de Dell U2515H. Heel lang met dit probleem zitten te klooien. Soms ook zwart beeld tijdens het game. Dacht soms dat het aan mijn videokaart lag. Beeldscherm uit en aanzetten en het was weer goed voor een tijdje.

Oplossing was een nieuwe Displayport kabel te kopen. DP -> DP aansluiting. Met de Mini Displayport ingang van de monitor had ik dit probleem. Met de rechtstreekse Displayport naar Displayport geen problemen meer.
Thnx, dan wordt dit de volgende stap om te proberen als het weer een keer voorkomt. Mooi om te horen dat het bij jou in ieder geval opgelost is.

• Robbie004
No problemo!

Ik had destijds op internet gelezen dat er meer van dit soort rare gevallen kunnen gebeuren met de Dell U2515H. Je kunt een proberen of er een update is voor je monitor: http://www.dell.com/suppo...ll-u2515h-monitor/drivers

DELL_U2515H-MONITOR_A00-00_DRVR_2HD58.exe Die van 27 augustus 2015 heb je dan nodig, bovenste uit de lijst.

• BillSpaarbank
  • Niet online
Robbie004 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:16:
No problemo!

Ik had destijds op internet gelezen dat er meer van dit soort rare gevallen kunnen gebeuren met de Dell U2515H. Je kunt een proberen of er een update is voor je monitor: http://www.dell.com/suppo...ll-u2515h-monitor/drivers

DELL_U2515H-MONITOR_A00-00_DRVR_2HD58.exe Die van 27 augustus 2015 heb je dan nodig, bovenste uit de lijst.
Vergeten te vermelden, maar dat was de eerste stap die ik had geprobeerd toen het voor het eerst voor kwam.

• Robbie004
Heb je nog kunnen achterhalen wat het probleem was? Of doet het probleem zich nog steeds voor?

• BillSpaarbank
  • Niet online
Robbie004 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:12:
Heb je nog kunnen achterhalen wat het probleem was? Of doet het probleem zich nog steeds voor?
Ik heb het sinds ik alle kabels opnieuw heb aangesloten niet meer gehad gelukkig. Maar aan de andere kant kwam het ook niet zo heel vaak voor.

Ik heb echter nog wel het probleem dat mijn computer niet meer automatisch in slaapstand te krijgen is als de Dell soundbar aangesloten zit.

"powercfg -requests" geeft aan dat er een audiostream in gebruik is. Zeer frustrerend :+

• BillSpaarbank
  • Niet online
OK, gister mijn videokaart vervangen door een GTX 1070. Vandaag bij het starten van Battlefield 4 dezelfde artifacts/ruis op het scherm. Het probleem treedt dus op met 2 verschillende videokaarten en 2 verschillende kabels.

Het is voor mij dan toch echt de monitor zelf.

Pagina: 1