Geen bootable OS na plaatsen van nieuwe schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
Ok, ik heb dan toch even jullie hulp nodig.

De situatie is als volgt.
Ik heb een Macbook pro 15 inch, model Late 2008 waarvan ik dacht dat de schijf een aantal kuren had. dus ben aan het troubleshooten gegaan. Voor de goede orde, er staat een goede installatie met documenten en programma's op de huidige harde schijf, deze mogen dus niet verloren gaan.

Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht en deze in de Macbook geplaatst, vervolgens via een bootable usb stick het Mac os El Capitan er op gezet. Toen kwam ik tot de conclusie dat dit prima werkte en was ik toch benieuwd hoe de Macbook het weer met de oude originele harde schijf zou gaan doen. dus ik heb de oude schijf er weer in geplaatst en vervolgens de Macbook aan gezet.

En in plaats van dat deze het mac OS weer netjes laad, boot hij direct naar de recovery pagina. Dit vind ik dus nogal vreemd. Als ik op de recovery pagina ben en dan vervolgens links bovenin op het appeltje klik en kies voor Opstartschijf, dan blijft het venster blanco. Er verschijnen dus geen bootable mediums.

Hebben jullie tips wat mijn Macbook weer netjes laat opstarten zoals in de oude situatie? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Birdie_NL op 19-06-2016 20:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 22:14
Via timemachine een back up maken. Nieuwe schijf er in en via time machine back up terugplaatsen?
Is denk ik meest makkelijke manier...

[ Voor 18% gewijzigd door koentjuh1987 op 19-06-2016 20:49 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
koentjuh1987 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 20:48:
Via timemachine een back up maken. Nieuwe schijf er in en via time machine back up terugplaatsen?
Is denk ik meest makkelijke manier...
Klinkt als een vraag die je zelf ook niet helemaal kan beantwoorden? Want ik zat eens te denken, wat nou als de boot sector corrupt geraakt is? Dan maak ik deze time machine backup en zet ik hem terug op de nieuwe schijf.

Dan behoud ik toch mijn probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
Update:
Ik heb even rondgebladerd in de recovery modus en er is een optie om je huidige filesystem in te zien. Echter als ik door de Applications blader of de usr map. Dan ziet het er allemaal erg kaal en leeg uit. Alsof ik door de filesystem blader van de harde schijf die ik als test gebruikt heb met een nieuwe installatie van El capitan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 22:14
brndst schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:04:
[...]

Klinkt als een vraag die je zelf ook niet helemaal kan beantwoorden? Want ik zat eens te denken, wat nou als de boot sector corrupt geraakt is? Dan maak ik deze time machine backup en zet ik hem terug op de nieuwe schijf.

Dan behoud ik toch mijn probleem?
Maakt volgens mij alleen een back up van je bestanden en programma binnen osx.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:04
koentjuh1987 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:51:
[...]

Maakt volgens mij alleen een back up van je bestanden en programma binnen osx.
Time Machine maakt een volledige backup van je hele Mac. Je kunt wel je Mac doorstarten tot je in het OS zit. Dan kan je daar Migratie-assistent openen en selectief zaken terugzetten.
Pagina: 1