Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweak(st)ers,

Ik zit met een vraag/probleem. Ik heb onlangs mijn HD 6950 kaart vervangen door een GTX 970 (Sabertooth P67 mobo, i5-2500k OC @ 4,5 Ghz).

Aan mijn pc hangt een Benq W1070 beamer. Omdat mijn kamer vrij klein is (3m projectie afstand ongeveer), staat de beamer op zijn kleinste beeld. Ik ging er altijd vanuit dat de beamer op het kleinste beeld op 1080p draaide (ik heb de muur op die afstand ook wit geschilderd). Echter, nu ik mijn GTX 970 erin heb gestopt blijkt dat dit helemaal niet het geval is. Ik heb geen idee of de HD 6950 hier zelf voor corrigeerde, of de beamer zelf, maar op 1080p is het blijkbaar te groot en ik kan het beeld dus ook niet kleiner zetten (en geen ruimte meer op de muur). Ik heb de resolutie dus handmatig naar dezelfde resolutie gezet als bij de HD 6950 (1680x1050), zodat het weer precies in het witte kader projecteert.

Echter, ik merk dat als ik op de beamer GTA V speel mijn fps ongeveer gehalveerd wordt (van 70-90 naar 35-45). Als ik terug schakel naar 1920x1080 is de fps hetzelfde. Zou dit te maken kunnen hebben met deze suboptimale resolutie? Ik weet niet of deze drop bij de HD 6950 ook al bestond, omdat ik daar nooit GTA V op heb gespeeld, en heb niet zoveel zin de oude kaart er weer in te zetten (maar ja als het moet...).

Is vast een duidelijk antwoord voor, hopelijk kan iemand mij verlichten met zijn/haar kennis :)

Dank alvast.

Groetjes,
Tecnik

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2016 15:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 21:48
Hoi Technik,

Toevallig ben ik vandaag wat aan het lezen en Googlen over de GTX 970. Kan het zijn dat je tegen dit (bekende) probleem aanloopt? GTAV is natuurlijk een veeleisend spel, kwa VRAM.

nieuws: Gebruikers GTX 970 dienen aanklacht in tegen Nvidia wegens prestatiep...
nieuws: GTX 970 heeft minder L2-cache en minder rops dan Nvidia meldde
nieuws: Nvidia GeForce GTX 970 kampt met prestatieproblemen bij hoog geheugen...
https://www.wikiwand.com/...pecifications_controversy

Ik durf niet te zeggen of dit je probleem ook is. Maar ik hoop het in ieder geval niet voor je, want het ziet er onoverkomelijk uit. Succes iig!

Groet,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Mark!

Dank je voor je bericht. Ik denk niet dat dit te maken heeft met mijn probleem. Mijn kaart functioneert prima op mijn monitor. Het gaat erom dat zodra ik overschakel op mijn beamer (dus van beeldscherm 1 naar 2, en 1 ook niet meer gebruik), de fps halveert als de resolutie niet 1080p is op mijn beamer. Het is niet alleen het fps getal, ik merk ook duidelijk meer stutters.

Groet,
Wiebe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Denk eerder dat dit ee. Software matig probleem is .heb je alles drivers goed verwijderd en daarna de gpu geïnstalleerd met de laatste firmware ?
In het nvidia experience center kan je games optimaliseren als je daarna je 2 schermen instelt en het 2de scherm op een vaste resolutie instelt zou het gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09 08:39

SpX

GTA V is echt heel erg CPU afhankelijk. Ik ben recent van een 2500K op 4.4ghz naar een 6700K op 4.4ghz gegaan, en de (minimale) framerate is echt drastisch veranderd. Daarnaast zorgt grass op ultra altijd voor extreme framedrops, misschien heb je die aan staan?

Daarnaast raad ik je aan om de gpu-usage te controleren tijdens het spelen. Dat kun je doen op deze manier: http://www.overclockers.c...rboard-Monitoring-Overlay

[ Voor 30% gewijzigd door SpX op 19-06-2016 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 08:53
Misschien ook belangrijk om naar te kijken:

Wordt je fps werkelijk lager, of voelt het vooral langzamer?
Draai de benchmark op beide resoluties om dit te controleren.

Het kan zijn dat omdat je beamer niet zijn native resolutie gebruikt op 1680x1050, een extra interpolatieslag gemaakt moet worden. Dat kan leiden tot bijvoorbeeld extra input lag, waardoor alles langzamer reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:53

Trygve

Redacteur
Heb je al gekeken naar de opties voor underscan en overscan? (zowel videokaart als beamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, super bedankt voor alle reacties!

Ik heb het euvel ontdekt. De resolutie waar GTA 5 op mijn beamer op draaide bleek 1768x992 te zijn, een resolutie die ik niet kon gebruiken als ik mijn 2e monitor aan had staan. Die resolutie is alleen beschikbaar op 30Hz refresh rate. En ik had in-game natuurlijk VSync aan staan :). Hij bleef dus netjes op 31-32 fps steken. Toen ik VSync uit zetten schoot hij weer naar 80.

Waar ik nu wel benieuwd naar ben... hoe kan het dat de eerste keer dat ik mijn beamer aan zette met mijn oude video kaart, de resolutie ook op deze vreemde resolutie stond automatisch? Ik heb toen de resolutie zelf nooit aangepast. Mijn monitor heeft altijd op 1920x1080 gestaan. En ik wist niet dat resolutie beschikbaarheid per apparaat kan verschillen, weer wat geleerd :).

Nogmaals bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

De resolutie heeft bij je beamer niks te maken met hoe groot het beeld is.
Gewoon de boel op 1920x1080 pixels zetten, Vsync uit.

Dan zorgen dat je overscan/underscan settings op je PC en beamer goed staan.
Ik heb dezelfde beamer en die werkt perfect op 1920x1080 ongeacht hoe ik mijn lens ook stel.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Rye. Ehm, ja dat is inderdaad een goed punt, stom dat ik daar zelf niet aan dacht. Dat is wel vaag zeg, geen idee waarom ie dat nu opeens doet. Hij zal dan ws. met mijn oude kaart wel gewoon netjes 1920x1080 hebben gehad, klinkt logisch.

Nu voor de oplossing... Ik begrijp niet helemaal wat je met overscan/underscan bedoelt, want dit gaat toch over de zwarten randen die je ziet tijdens films in de bioscoop omdat de film een andere resolutie dan het scherm heeft?
Pagina: 1