Beste virusscanner voor een Game PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.777 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrV
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-02 15:53
Mijn vraag
Wat is de beste virusscanner voor een Game PC?
Dus, welke vertraagd de PC het minste, maar heeft wel het hoogste virus detectie gehalte?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro
Samsung 850 Evo 500GB
GTX 1080
WD Black 2TB 7200RPM
i7 6700K

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Avast, AVG, Panda Free Antivirus e.d.
Maar ik kom er niet uit... :'(

Gratis of betaald, maakt mij totaal niet uit.
Als het de PC maar niet (al te zwaar) belast.

[ Voor 11% gewijzigd door MrV op 19-06-2016 19:54 ]

Dikke doei!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrV
Dat bedoel ik, zat leesvoer. Oftewel, niks concreets mbt. mijn setup.

Dikke doei!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ja, en? Dit is niet de helpdesk met hapklare antwoorden :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. En ook zie ik niets dat je echt speciaal maakt? (Behalve de gratis-eis, wat vreemd is na veel te hebben uitgegeven aan een game-PC).

Waar twijfel je precies over bij de betreffende merken? En, gratis. Dus proberen en dan meten kan kosteloos.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Inmiddels zijn PC's snel genoeg om geen last te hebben van langzaam worden door een virusscanner. Ik draai zelf een betaalde Norton. Vroeger wou Norton de PC nog wel langzaam maken, maar dat is al lang niet meer zo.

Verder zie ik niet waarom je geen 30 euro per jaar zou betalen voor 5 apparaten. Betaald is altijd beter dan gratis en een paar tientjes per jaar is nou ook niet veel geld als je een GTX1080 kan betalen.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 19-06-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrV
HooijmansNL schreef op zondag 19 juni 2016 @ 15:36:
Gratis of betaald, maakt mij totaal niet uit.
Als het de PC maar niet (al te zwaar) belast.
Post aangepast aan gestelde "eisen".

Betalen maakt dus niet uit. Dat heb ik er zeker voor over. (En de ontwikkelaars van de software help je zo toch een handje, dus, tja).

Norton valt bij mij al gelijk af vanwege eerdere ervaringen.
AVG en Avast lees ik veel nare dingen over, deze ook geprobeerd (gratis versie).

Maar, wat is nu dus de 'beste'?

[ Voor 39% gewijzigd door MrV op 19-06-2016 19:57 ]

Dikke doei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:40
Windows defender is prima en gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:24
Avira al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 21:07

NoFearCreations

3DPrint the world!

Was dat vroegah niet Nod32?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrV
Ja zeker! Alleen vraagt deze nogal veel resources volgens de pc. (en blijkt bij meer mensen te zijn)

Dikke doei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je zult in het andere topic de herkenningspercentages hebben gezien in de verschillende testscenario's.
HooijmansNL schreef op zondag 19 juni 2016 @ 20:27:
Ja zeker! Alleen vraagt deze nogal veel resources volgens de pc. (en blijkt bij meer mensen te zijn)
Ah, je hebt dus zelf al verschillende scanners geprobeerd op de eigen PC. Zou je wat concrete resultaten kunnen delen met ons? Interessant :)

Wat was de bottleneck? (En: was het wel een bottleneck? Zie eerder). CPU zal het niet zijn op een i7. Opslag ook niet met je SSD. Wat dan concreet wel?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
HooijmansNL schreef op zondag 19 juni 2016 @ 20:27:
[...]

Volgens diverse testen zou de systeem impact van Avira laag zijn, zie bijv:
http://www.av-comparatives.org/performance-tests/
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Welke resources bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrV
Met resources bedoel ik het geheugen en CPU gebruik.
De HDD percentage blijft laag.

Dikke doei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Was hij niet nog bezig met een voledige systeem scan oid?

Wat zijn je verwachtingen precies? Een virusscanner zal altijd wat geheugen en processor kracht gebruiken natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrV
- J.W. - schreef op zondag 19 juni 2016 @ 20:44:
Was hij niet nog bezig met een voledige systeem scan oid?

Wat zijn je verwachtingen precies? Een virusscanner zal altijd wat geheugen en processor kracht gebruiken natuurlijk..
Nee, volgens de logs was hij niet bezig met een scan.
Ik snap dat een programma resources moet gebruiken, maar een aantal keren dat ik keer zat het geheugen gebruik (volgens taakbeheer) op 12% en de processor op 15%.
Dit vind ik toch wel erg veel voor een progje.

Dikke doei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HooijmansNL schreef op zondag 19 juni 2016 @ 20:46:
[...]

Nee, volgens de logs was hij niet bezig met een scan.
Ik snap dat een programma resources moet gebruiken, maar een aantal keren dat ik keer zat het geheugen gebruik (volgens taakbeheer) op 12% en de processor op 15%.
Dit vind ik toch wel erg veel voor een progje.
Als een programma er net op staat kan het best zijn dat het tijdelijk wat meer CPU en RAM gebruikt dan wanneer het een tijd draait. Mijn Norton gebruikt tussen de 0% en 0.4% CPU en een dikke 12MB aan RAM.

12% RAM en 15% CPU is echt niet normaal, voor geen enkele scanner die idle draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
^^ Klopt...

Als alle geprobeerde virusscanners zo'n verbruik laten zien terwijl ze idle / niet aan het updaten zijn, is het mogelijk wat anders.
Virus? :+

Meerdere virusscanners proberen kan ook het probleem zijn, namelijk dat een vorige niet helemaal goed verwijderd is..
Nod32 bestaat gewoon nog... :P

[ Voor 29% gewijzigd door - J.W. - op 19-06-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrV
Ik verwijder alles met een premium Revo Uninstaller.

Dikke doei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf gebruik ik al tijden Bitdefender, gebruikt bij mij maximaal 200MB aan RAM, en is lekker licht voor de CPU.

En qua prestaties op het gebied van virussen is het een van de betere, zo niet de beste.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:10

muhda

Time & Space traveler

Pakketen van Norton of BitDefender komen als de beste uit de test.
Let op dit zijn wel de betaalde pakketen!

Anders kan je voor de gratis versie van Comodo kiezen, alleen is dit relatief nieuw en dus nog niet een volwassen product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

HooijmansNL schreef op zondag 19 juni 2016 @ 19:55:
[...]

Post aangepast aan gestelde "eisen".

Betalen maakt dus niet uit. Dat heb ik er zeker voor over. (En de ontwikkelaars van de software help je zo toch een handje, dus, tja).

Norton valt bij mij al gelijk af vanwege eerdere ervaringen.
AVG en Avast lees ik veel nare dingen over, deze ook geprobeerd (gratis versie).

Maar, wat is nu dus de 'beste'?
Raar om een product gelijk af te laten vallen door "ervaringen".

Norton was vroeger misschien log, maar momenteel scoren ze gewoon prima in tests, zowel qua detectie, als qua performance. Het enige wat ik zelf nog heb veranderd, is het "idle time optimization", aangezien Windows dat prima zelf kan. Norton gedraagt zich keurig, en geeft alleen af en toe een pop-up tijdens het browsen, als er een plugin wordt geladen door een site.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je zou Norton ook eens kunnen proberen. Er is een 30 dagen trail. Ik moet zeggen dat ik er vroeger ook een hekel aan had, maar het is niet meer zoals het vroeger was.

Wat voor mij persoonlijk een groot voordeel is zijn de 5 licenties voor 30 euro per jaar. Ik gebruik Norton op mijn PC, tablet, telefoon, laptop van mijn ouders en laptop van mijn zus. Dat allemaal voor 30 euro per jaar vind ik erg netjes.

Zoals gezegt dus minder dan 1% CPU gebruik en nog geen 15MB aan ram tijdens idle. Veel lager kan je het denk ik niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrV
Misschien is Norton dan wel een optie.
Heeft die ook een Game mode?

Dikke doei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HooijmansNL schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:42:
Misschien is Norton dan wel een optie.
Heeft die ook een Game mode?
Even door de instellingen lopen na het installeren. Ik heb vrijwel alle meldingen uitgezet en ook de toolbar hoef ik natuurlijk niet te hebben. Alleen als er tijdens browser iets binnen wil komen krijg ik een melding, verder is het alsof het programma er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik heb zelf Kaspersky Internet Security. Doet wat het moet doen en heeft ook een gaming mode, al zet ik die niet aan. In gaming mode herkent het pakket games en zal dan geen pop-ups tonen. Ook scan taken worden dan uitgesteld. Let wel dat dit pakket betaald is.

Overigens kan ik prima gamen tijdens een full scan. CPU verbruik valt mee (op een Core i7 en ook op een Core i3) en de vertraging van de schijven maakt weinig uit gezien het SSD's zijn. Alleen als de data disk gescand wordt, wat een normale harde schijf is, komt er wat vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrV
Nog even terugkomend op BitDefender.

BitDefender blijkt bij mij als volgt te draaien: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eQCqUVq.jpg (zware load, VMware staat volop te blazen).

Maar is dit dan niet nog steeds hoog?

(Vreemd dat CPU op 0% zit en RAM op 178,8MB...)

[ Voor 14% gewijzigd door MrV op 21-06-2016 10:58 ]

Dikke doei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
HooijmansNL schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:57:
Nog even terugkomend op BitDefender.

BitDefender blijkt bij mij als volgt te draaien: [afbeelding] (zware load, VMware staat volop te blazen).

Maar is dit dan niet nog steeds hoog?

(Vreemd dat CPU op 0% zit en RAM op 178,8MB...)
Wat is het probleem....178 MB is toch peanuts....en qua CPU zit hij op 0% tja....heb ook Apps die 200+ MB ram gebruiken, maar 0% CPU, gewoon omdat ze idle zijn. Zou me er niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Ik heb review na review site afgelezen, waar ik compleet moedeloos van werd en diverse AV pakketten uitgeprobeerd (AVG, McAfee, Norton, F-Secure & Avast) en ben er maar bij één blijven hangen.

Tot nu toe ben ik altijd bij Avast blijven hangen en heb jaren de "Free" versie gebruikt en de trial van "Internet Security". Omdat ik zeer tevreden ben, toevallig vandaag een upgrade naar Internet Security 2016 gedaan. (€ 29,99 voor 3 licenties).
Ik vind Avast zeer overzichtelijk en het zit me werkelijk waar nooit in de weg. Niet op mijn game pc en niet op mijn surf laptoppie met 1,4 Ghz duo core en Intel HD graphics 4000 en heeft voor mij toch aardig wat addertjes onder het gras gepakt.

Ook makkelijk is dat je in de Avast store met "Ideal" kan betalen, houdt het voor mij op de één of andere manier een stuk laagdrempeliger dan CC gegevens uit te moeten wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:32
Staar je niet blind op scanners die een zogenaamde "game" mode hebben.

Games zijn niet anders dan Photoshop of Autocad, je wilt dat als jij de pc gebruikt het systeem voor jouw taak beschikbaar is en niet in de achtergrond aan het scannen is.
Je kan elke virus scanner zo instellen (al dan niet standaard) dat deze niet een full-scan gaat doen als jij ermee aan het werk ben maar zal wachten totdat het systeem idle is.

Waar scanners nog wel eens last van hebben is dat ze een interrupt veroorzaken bij het laden van onbekende bestanden/websites van het net en zal je last hebben van de bekende DPC latency spikes.
Als jij aan het gamen ben zal je van de meeste scanners geen last hebben.

Een game PC heeft vandaag de dag toch ten minste 12GB ram?
Ik zie geen probleem in een scanner die dan 200/300MB ram in gebruik neemt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N6AMXP3.png
Nooit last van framedrops of andere latency problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Ik heb thuis F-Secure draaien. Geen last van deze AV tijdens het gamen. En mijn systeem is minder "sterk" dan die van de TS.
- Core i5
- 8GB Memory
- SSD

Ik voorzie dan ook met de setup van TS geen problemen met een AV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

OCTiMod schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:27:
Staar je niet blind op scanners die een zogenaamde "game" mode hebben.
De meeste scanners met een game mode doen niets anders dan zelf beslissingen nemen tijden het draaien van een game ipv jou op dat moment een popup voorschotelen met vragen wat je wilt doen bij een gedetecteerde besmetting. Hierdoor ondervind je bij het gamen geen hinder maar heb je direct ook minder controle. Ik kies nooit voor zo'n auto pilot instelling. Dat gezegd te hebben zou je echt voldoende info moeten kunnen halen uit [Virusscanners] Discussietopic deel 4 . Ik zie eigenlijk geen echt speciale use cases waaruit anders zou blijken.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MASTER NO PRO
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-08-2021
de laatste keer dat ik een bevileging op mijn pc dee was MCafree of zo hoe dan ook een week later dat niewe laptop was al vol met malware :( vieze rot ding crashed naa een week ik zit nu op en ander laptop zonder bevijliging be halve windows defender en wat is nou een goede bevijliging dat geen dingen doet zo als bijvoorbeeld elke keer scannen onder de momenten waar van je denkt REALY YOU PYCE OF ...... ik ben aan het sparen voor en RIG maar het kan niet zonder enig bevijliging help me..... spelling is zeeeeer slegt kan er nix aan doen

MNP

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Welkom op GoT.
Het is niet de bedoeling dat je oude topics kaapt met je berichten. Beter een nieuw topic beginnen.
MASTER NO PRO schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:28:
spelling is zeeeeer slegt kan er nix aan doen
Je kan er wat aan doen. Er zijn bijvoorbeeld cursussen voor dyslexie op de PC.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Ik draai al jaren ESET NOD32 Internet Security en ik voel geen impact op gaming prestaties.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

MASTER NO PRO schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:28:spelling is zeeeeer slegt kan er nix aan doen
Nou, iets meer je best doen lijkt me een stap in de goede richting. "slegt" en "nix" in één zin is gewoon een teken van luiheid. Maar goed, lekker verschuilen achter een labeltje dan kom je er wel :X

[ Voor 11% gewijzigd door Ebayzo op 27-09-2017 09:33 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet of de OP al een antivirus heeft maar kijk anders eens naar webroot. Deze schijnt volledig van uit de cloud te draaien waardoor de impact op het systeem wordt beperkt tot het minimum.

Hier heb je een review

http://www.besteantivirus...ternet-security-complete/

EDIT: zie dat topic is gestart in 2016 beetje aan late kant 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik denk dat dit topic wat onzinnig is geworden :P

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.