Geheugen videokaart uit te breiden?

Pagina: 1
Acties:

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09-2025
Hallo allemaal. Ik heb een gtx 650 ti met 1 gb vram. Zou het mogelijk zijn om hiervan het geheugen uit te breiden naar 2 gb? Voordat ik reacties krijg als 'waarom koop je geen nieuwe kaart', zet even je tweakerbril op.

Ik heb even op het forum gezocht en gevonden dat het met de oudere videokaarten (Trident enzo, echt oud!) wel mogelijk is. Bij mijn videokaart zal je waarschijnlijk moeten gaan solderen en misschien wel de bios flashen?

Als iemand hier interessante info/links/filmpjes van heeft, hou ik me aanbevolen!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 15:17

Redneckerz

A place to be.

''Zet even je tweakerbril op''.

Oke, dan zeg ik alsnog dat dit niet kan ;)

MSI heeft in het verleden wel eens een kaart uitgebracht die je kon upgraden, de Geminium-GO - nieuws: MSI introduceert upgradebare videokaart dat werkt op basis van MXM modules.

GPU's zijn exponentieel veel krachtiger geworden, dus waar je voorheen nog een beetje kon prutsen met het PCB is dat nu zeker niet meer van toepassing.

Voor zover ik weet bestaan er geen MXM modules voor GPU geheugen, dat zijn dusdanig gesoldeerde chips dat als je het zou willen upgraden, je letterlijk nieuwe geheugenchips aan je bestaande PCB moet solderen, naast het creëren van communicatielijntjes op de PCB. Dat zou eigenlijk al een geheel nieuw PCB vereisen.

De conclusie luidt dus: Koop een nieuwe kaart ;) Er bestaan GTX 650 Ti kaarten met 2 GB geheugen, maar je zou ook kunnen kijken naar een goedkope GTX 750 Ti of GTX 960.

Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:13
Door opmerkingen zoals "Voordat ik reacties krijg als 'waarom koop je geen nieuwe kaart', zet even je tweakerbril op." vraag ik mij af wat je doel dan is met dit topic?

Blijkbaar weet je dat kaarten tegenwoordig geen geheugenslots hebben waar je het geheugen inprikt en dus het vervangen niet zomaar uit te voeren is.
Zelf kaart je al aan dat je zult moeten gaan solderen en wellicht ook het bios moet flashen, dus de oplossing is er al? Daarnaast zit je nog met het probleem van het aansturen van dit geheugen?

Dus wat is de bedoeling van dit topic? Als het doel namelijk is om het sneller/beter te maken houdt het vrij snel op. Desalniettemin misschien een leuk filmpje voor je op Youtube:
YouTube: How to upgrade ram on graphics card ( GPU memory upgrade )

Specs

• Cageman1984
Het idee achter m'n topic is dat deze videokaart al wat ouder is. Succes is niet perce nodig. De kaart hoeft ook niet sneller of groter te worden. Het leek me leuk om te kijken of ik de kaart zou kunnen aanpassen (tweaken). Als het ding in het proces sneuvelt, is niet zo erg.

Ik ga de linkjes eens bekijken. Bedankt voor de reactie in ieder geval

• Cageman1984
Oké, gekeken naar wat ik zou moeten doen voor m'n projectje. Inderdaad kansloos. Jammer.
Redneckerz schreef op zondag 19 juni 2016 @ 14:26:

De conclusie luidt dus: Koop een nieuwe kaart ;) Er bestaan GTX 650 Ti kaarten met 2 GB geheugen, maar je zou ook kunnen kijken naar een goedkope GTX 750 Ti of GTX 960.
Nieuwe kaart: vraag daarover. Stel, ik koop een gtx 960 en zet die tijdelijk in mijn oude moederbord (socket 775, g41 en een pcie 16x 1.1) totdat ook die wordt geüpgrade (wat ik jammer zou vinden. Er zit 8 gb werkgeheugen in en een q9550 die met 20% overclock uitstekend loopt en koel blijft). Dat werkt prima, maar de kaart zal vermoedelijk niet op z'n volle kracht werken. Ik kan echter niet achterhalen hoe veel dit zal schelen met een nieuwer moederbord. Misschien zoek ik niet op de juiste termen. Kunnen jullie hier nog iets intelligents over zeggen?

Verwijderd

In http://www.guru3d.com/art...ce_analysis_review,1.html kun je lezen wat de impact is van de verschillende PCI-e versies. De cpu zal in jou geval een grotere bottlekneck zijn.

• nelizmastr
  • Laatst online: 08:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Core2 is echt aan zijn eind anno 2016. Als je toch bezig bent kan je beter meteen sparen voor een geheel nieuw systeem. De 750Ti is zonde van je geld. Echt een achterhaalde kaart. Dan kan je beter de binnenkort de RX460 of RX470 pakken. Meer dan een 460 heeft geen zin met een Quadje. Maar dat is amper een upgrade...

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 27-06-2016 22:17 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Redneckerz
  • Laatst online: 27-01 15:17

Redneckerz

A place to be.

Cageman1984 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 18:52:
Nieuwe kaart: vraag daarover. Stel, ik koop een gtx 960 en zet die tijdelijk in mijn oude moederbord (socket 775, g41 en een pcie 16x 1.1) totdat ook die wordt geüpgrade (wat ik jammer zou vinden. Er zit 8 gb werkgeheugen in en een q9550 die met 20% overclock uitstekend loopt en koel blijft). Dat werkt prima, maar de kaart zal vermoedelijk niet op z'n volle kracht werken. Ik kan echter niet achterhalen hoe veel dit zal schelen met een nieuwer moederbord. Misschien zoek ik niet op de juiste termen. Kunnen jullie hier nog iets intelligents over zeggen?
Ik schaar me bij de persoon hierboven hierover :) Overigens zou je met een GTX 750Ti dan ook prima af zijn of vergelijkbaar als je 1080p op high settings aan houdt :)

Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

• Cageman1984
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 19:29:
In http://www.guru3d.com/art...ce_analysis_review,1.html kun je lezen wat de impact is van de verschillende PCI-e versies. De cpu zal in jou geval een grotere bottlekneck zijn.
Interessant linkje. Wat ik uit het verhaal op kan maken is dat bij het gebruik van slechts één high end kaart op een oud moederbord het mislopen van je volledige potentieel nog wel meevalt... Je gaat het past echt merken bij SLI of crossfire lijkt het.
nelizmastr schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:16:
Core2 is echt aan zijn eind anno 2016.
Klopt, core2 is al behoorlijk oud. Toch heb ik het idee dat er bij de nieuwere generaties voornamelijk is gekeken naar energiebesparing. M'n q9550 lijkt toch nog goed mee te komen.

[ Voor 22% gewijzigd door Cageman1984 op 28-06-2016 12:24 ]

• nelizmastr
  • Laatst online: 08:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Cageman1984 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:15:
[...]

Interessant linkje. Wat ik uit het verhaal op kan maken is dat bij het gebruik van slechts één high end kaart op een oud moederbord het mislopen van je volledige potentieel nog wel meevalt... Je gaat het past echt merken bij SLI of crossfire lijkt het.

[...]

Klopt, core2 is al behoorlijk oud. Toch heb ik het idee dat er bij de nieuwere generaties voornamelijk is gekeken naar energiebesparing. M'n q9550 lijkt toch nog goed mee te komen.
Afhankelijk van welke spellen je wilt spelen uiteraard. Zolang de resolutie 1920x1080 of hoger is, is de bottleneck minder, dan kan je met een dikke graka nog GTA V op 4K spelen :P

Maar je bent denk ik het beste af met een nieuwe kaart zoals de over twee dagen beschikbare RX470. Als je de RX480 neemt kan je die nog meenemen naar een volgend systeem.

Even terugkomende op de nieuwere generaties: de grootste stap is niet zozeer energiebesparing. Wel op de komende generaties maar Sandy Bridge was een enorme stap voorwaards in IPC, iets wat vrij vitaal is voor games tegenwoordig. Op een dual 2.8Ghz Xeon E5462 Mac Pro(win8.1) kon ik door een gebrek aan goede single thread performance geen GTA V spelen boven de 30-40fps en dat was echt onspeelbaar, terwijl een i7-920 op 2.66 het een stuk beter kon verteren.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Cageman1984
nelizmastr schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:12:
[...]
Afhankelijk van welke spellen je wilt spelen uiteraard. Zolang de resolutie 1920x1080 of hoger is, is de bottleneck minder, dan kan je met een dikke graka nog GTA V op 4K spelen :P
Ik dacht zelf aan AC unity en syndicate. Op m'n huidige systeem (q9550 en gtx 650 ti met 1gb) haal ik na overclocken en tweaken met lage resolutie slecht 24 fps. Is toch wel echt te weinig...

[...]
Maar je bent denk ik het beste af met een nieuwe kaart zoals de over twee dagen beschikbare RX470. Als je de RX480 neemt kan je die nog meenemen naar een volgend systeem.
Nooit zo van AMD/ATI geweest... Maar dank voor de tip. Ik hou hem in de gaten.
[...]

Even terugkomende op de nieuwere generaties: de grootste stap is niet zozeer energiebesparing. Wel op de komende generaties maar Sandy Bridge was een enorme stap voorwaards in IPC, iets wat vrij vitaal is voor games tegenwoordig. Op een dual 2.8Ghz Xeon E5462 Mac Pro(win8.1) kon ik door een gebrek aan goede single thread performance geen GTA V spelen boven de 30-40fps en dat was echt onspeelbaar, terwijl een i7-920 op 2.66 het een stuk beter kon verteren.
Hmm... En als ik een core i5 2300 op 2.8 GHz vergelijk met mn q9550 op 2.83 GHz dan scoort die inderdaad beter op cpu benchmark... Het is dus blijkbaar meer dan alleen GHz wat de snelheid van je cpu bepaald, ook als je binnen het merk Intel blijft en niet eens gaat kijken naar bijvoorbeeld AMD...

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Cageman1984 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:47:

Hmm... En als ik een core i5 2300 op 2.8 GHz vergelijk met mn q9550 op 2.83 GHz dan scoort die inderdaad beter op cpu benchmark... Het is dus blijkbaar meer dan alleen GHz wat de snelheid van je cpu bepaald, ook als je binnen het merk Intel blijft en niet eens gaat kijken naar bijvoorbeeld AMD...
Ghz zegt niks over de snelheid van de processor als je verschillende generaties met elkaar vergelijkt. Daarnaast komt natuurlijk het verschillende aantal cores/threads. En nog een bak andere dingen.

[ Voor 7% gewijzigd door MichaelvD op 29-06-2016 15:52 ]

Pagina: 1