• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-11-2025
Laatst rook ik een vreemde geur van iets dat doorgebrand was en een paar tellen later schakelde de PC zichzelf uit. Direct dacht ik aan de voeding die was doorgebrand en dit bleek inderdaad het geval te zijn (getest met een andere PC).

Dus, nieuwe voeding besteld en deze wilde ik er gisteren inzetten. Nu wilt de PC niet doorstarten (fans bewegen licht, maar stoppen direct) als ik alles heb aangesloten. Laat ik de CPU-kabel (de 4 pins) achterwege, dan gaat wel alles draaien/werken enzo (behalve de CPU dan). Ditzelfde gebeurt met de voeding van een andere PC.

Even kort:
- Nieuwe voeding werkt
- Moederbord geeft stroom door aangezien de fans draaien die op het moederbord zijn aangesloten.
- CPU zelf is niet het probleem, met een andere, 100% werkende CPU (zelfde socket) start de PC ook niet op.
- Probleem lijkt alleen te onstaan bij aansluiten van de 4-pins CPU-connector.

Systeem:
- Asrock 880 GMH/U3D3
- AMD FX 6300
- AMD Sapphire 6850 HD
- Corsair VS 450 watt
- 8 GB RAM Kingston
- 1 TB WD Blue

Ik heb eigenlijk alle onderdelen van de ene PC in de andere PC gezet, maar steeds bij het aansluiten van de 4-pins connector lijkt de PC niet door te starten. Iemand enig idee?

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:50
Ik denk zelf dat het probleem kan zijn dat je oude voeding toen die kapot ging ook andere onderdelen van je PC mee heeft genomen zijn graf in.

• feye1
Miyazono schreef op zondag 19 juni 2016 @ 14:09:
Ik denk zelf dat het probleem kan zijn dat je oude voeding toen die kapot ging ook andere onderdelen van je PC mee heeft genomen zijn graf in.
Dat vermoeden heb/had ik ook, maar de vraag is wat dan. De CPU zelf werkt nog, de videokaart werkt nog, de HDD en ook het geheugen doen het nog prima. Alleen lijkt het probleem te ontstaan bij de 4-pins connector van de CPU.

Enige wat ik nog kan bedenken is dat de voeding de weg van CPU 4-pin naar de CPU ergens heeft beschadigd, maar hoe kan ik dat testen?

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-01 15:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Moederbord vervangen al getest ?

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:05
Ik denk zelf dat je moederbord is overleden, heel veel anders is er eigelijk niet meer..

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 11:49
Met wat je hebt gedaan kom je eigenlijk al uit op je moederbord; Wrs heeft de spanningsregelaar voor je cpu op het moederbord het begeven. (Wat Miyazono ook al zegt) OF dat je voeding gemold heeft of andersom is niet meer na te gaan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• feye1
Dat wordt dus dan maar direct één van de twee PC's upgraden. Dank.
Pagina: 1