wifi in studentenhuis - oplossing & tips

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeszeszes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-07-2024
Hey allemaal,
Ik woon al een paar jaar in een studentenhuis in een drukke woonwijk, en de internet verbinding is dan ook tragisch. We gebruiken wi-fi vanuit een router-modem hybride geval die je gratis bij je ziggo abonnement krijgt, die beneden bij de voordeur hangt (top positie |:( ).

Nu wil ik hier echt iets aan veranderen, alleen is de huisbaas niet blij als ik overal gaten ga boren en kabels ga leggen, dit is dus geen optie. Daarom heb ik het volgende bedacht:

Ten eerste wil ik overstappen van kabel (150/15mbit) naar glasvezel (100 mbit) omdat dit waarschijnlijk stabieler is? (go/no go?)

Het modem zal op dezelfde plek blijven hangen, een powerline adapter wil ik gebruiken om deze te verbinden met een router die ik boven nog heb staan. Het idee hierachter is dat de powerline adapter met kabels aan het modem en de router verbind wordt, zodat die 2 een stabiele en snelle connectie hebben. Dan kan ik de router instellen om als een extender of nieuw netwerk te dienen, zodat er een groter bereik is met minder lag en hopelijk ook stabieler. Zou dit kunnen? En gaat het wat opleveren? Of is het vooral tijd/geld verspilling?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
-Standaard mode/router bijgeleverd bij Ziggo OF van de nieuwe provider (tips voor provider?)

-Netgear wndr3400
http://www.netgear.com/ho...s/WNDR3400.aspx?cid=gwmng

Nog aan te schaffen:
- TPav500 starter kit (of is er een beter product aan te raden?)
pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit TL-WP...

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
Ik lees nu niet echt goed wat er precies mis gaat? Slecht signaal? Instabiel? Traag?

Wat is het exacte Ziggo modem wat je hebt?

Op dit moment met weinig informatie zou ik adviseren om een fatsoenlijke wifi zender te gebruiken in plaats van het standaard Ziggo routertje

Die Netgear router heb je nog? Of die staat aangesloten?

[ Voor 9% gewijzigd door nooberke op 19-06-2016 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Hoeveel gebruikers?

Studentenhuis klinkt toch als relatief veel devices en gelijktijdig gebruik.

Een paar handvaten:
- 150 kabel of 200Mbit glas: Vermoedelijk is dat niet de bottleneck. Enige voordeel is dat de latency van glas wat lager is en je 100Mbit upload hebt. Maar meten = weten. Als je huidige verkeer vnl download is, heb je meer aan een 300/30 lijntje dan aan 100/100 glas.

- Powerline en repeaters: Niet aan beginnen. Gebruik meerdere AP's, en verdeel die over het pand. Alles bekabeld aansluiten. Gebruik / dwing 5Ghz af waar mogelijk (Bandsteering). 2.4Ghz zal een uitdaging blijven, vermoedelijk kom je met 5Ghz een stuk beter weg. Wel meerdere AP's nodig.
- Leef je met zn allen een keertje uit en leg per kamer 1 (of 2) netwerkkabels. Dan heb je de stabielste oplossing.
- Plaats op de gangen meerdere AP's om zo overal wifi dekkend te krijgen voor alle overige apparaten. Ga niet zomaar wat ophangen, maar ga eerst meten en zorg voor een plattegrond. Dan kun je een inschatting maken van het aantal benodigde AP's per verdieping.
Kwa AP's zou ik voor de Unifi AC series gaan (al dan niet LR).
- Gebruik een goede router. Een standaard provider-ding hoeft niet slecht te zijn, maar in een studentenhuis is het gebruik toch wat intensiever. Een Edgerouter, Mikrotik of PFsense bak is een stabielere oplossing.
- Zorg voor een goede switch, waar je ook wat security dingen op kunt doen (dhcp blokkeren, loop detection enz). Je wilt niet dat het netwerk om de haverklap over de zeik gaat doordat er weer iemand loopt te hobbyen
- Denk na over support. Een pfsense bak is leuk, maar dat ding moet ook onderhouden worden. Documenteer het en maak het dom en hufterproof, heb je zelf het minste werk, en ook na jouw kan het blijven draaien.

wat betreft de huisbaas: Als je met een goed verhaal komt zal er best wat mogelijk zijn. Ik snap dat die man niet een paar huurders wil die random kabels gaan leggen (ook ivm de eisen hieraan) maar als je een net voorstel doet en het netjes wegwerkt dan is dat een prima mogelijkheid.
Verhuurtechnisch is dat interessant: Een student betaalt rustig 10-15 eur meer per maand als ie weet dat er goed internet aanwezig is in de woning. Dat is nanno 2016 gewoon een essentieel iets voor een student.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 19-06-2016 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Overleg met de huisbaas en maak hem duidelijk dat een goed netwerk meerwaarde geeft aan het huis. Maak een duidelijk plan ook hoe je de kabels gaat leggen en dat het netjes afgewerkt wordt. Een plan in een keer goed uitvoeren presenteer het goed en maak de huisbaas ook blij.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of, wat ik eerder in een studenthuis gedaan heb, gewoon lange netwerkkabels pakken en netjes langs de plinten, kozijen en deurposten trekken. In m'n eigen huis zou ik 't niet doen, maar in studentenhuizen boeit dat wat minder. Je hoeft niets te boren in zo'n geval, maar zijn je kabels gewoon wat minder mooi weggewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
TERW_DAN schreef op zondag 19 juni 2016 @ 14:02:
Of, wat ik eerder in een studenthuis gedaan heb, gewoon lange netwerkkabels pakken en netjes langs de plinten, kozijen en deurposten trekken. In m'n eigen huis zou ik 't niet doen, maar in studentenhuizen boeit dat wat minder. Je hoeft niets te boren in zo'n geval, maar zijn je kabels gewoon wat minder mooi weggewerkt.
Dat. Gewoon je eigen kabel trekken vanaf de voordeur, wifi router in je kamer, (al dan niet op 5Ghz) en opgelost. ;) Als je weer weggaat kan de kabel weer makkelijk van de muur af.

[ Voor 5% gewijzigd door Whatson op 19-06-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Overstappen op glas heeft niet echt nut voor snellere wifi.

Om het goed op te lossen leg je een kabel en als dat niet mogelijk is zet je een eigen Acces Point neer bij de modem van Ziggo.
Koop dan wel een goeie (zijn topics zat over) en stel een kanaal in wat weinig gebruikt is. Als je dan zorgt dat jij als enige het WW hebt kan je lekker snel van je WiFi genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Whatson schreef op zondag 19 juni 2016 @ 14:03:
[...]

Dat. Gewoon je eigen kabel trekken vanaf de voordeur, wifi router in je kamer, (al dan niet op 5Ghz) en opgelost. ;) Als je weer weggaat kan de kabel weer makkelijk van de muur af.
Of nog beter, gewoon een netwerkkabel in je PC rammen :P

Met je telefoon gaat dat idd wat lastiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bekend probleem, heb ik ook in een studentenpand gehad. Router/wifi in meterkast bij voordeur, in de achterste kamers en tuin geen stabiele wifi.

We hebben met een kleine hele mini mini trekveer, zoiets als deze, door de mantelbuis van een tv-kabel een netwerkkabel getrokken. De tv kabel zat al in het buisje, en daar hebben we heel voorzichtig een netwerkkabel bij in getrokken.

Wel een uur werk gehad maar heel voorzichtig omdat er twee bochten in zat, het is toch gelukt! Hier een wifi routertje neer gehangen. Omdat er veel kanalen al vol zaten hebben we het gewoon op auto gezet en twee netwerken gemaakt. Voorhuis, achteruit.

Cables are king, good luck! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Mbt kabel vs glas: zolang je nu nog brakke binnenhuiszooi hebt maakt dat geen ene drol uit. Qua stabiliteit ontloopt het elkaar ook niet noemenswaardig in beide gevallen zul je eerder problemen hebben met de meegeleverde modem/router dan met onderliggende infra. Enige relevante is dat glas symmetrisch is en coax niet. Als je tegen de grenzen van je uploadbandbreedte aanloopt kan overstappen op glas interessant zijn. Let wel dat je dan gelijk ook qua TV over gaat en dat dat met meerdere aansluitingen (ieder kamer...) nogal wat werk/kosten met zich mee kan brengen. Of je houdt Ziggo aan voor TV, maar betaalt twee keer voor infra.

2) Binnenhuis: zoals iedereen al aangeeft, doe het bedraad. Ik ben van de oude slag en zeg UTP naar iedere kamer zodat iedereen zelf kan bepalen wat hij verder doet, maar als je een stel niet-technische studenten bij elkaar hebt is de toegevoegde waarde daarvan moeilijk uit te leggen. In ieder geval aan de kant van het huis met slechtste WiFi-dekking een AP bedraad aansluiten.

Mbt interferentie:
- 2.4GHz zit waarschijnlijk gewoon vol. Zorg voor 5GHz.
- in 5GHz loop je ook snel tegen interferentie op in de non-DFS kanalen. Zorg dus voor een AP die DFS doet. Dat kan al voor EUR 50 (KPN/Telfort Arcadyan AP).
- kijk ook naar exacte specs van de kabelmodem/router. Dat kan verschillen van een Cisco EPC3925 of Ubee EVW320 (rampzalig) via bruikbare maar niet spectaculaire dingen als Cisco EPC3928 en Ubee EVW321 tot best erg goede apparaten als Technicolor TC7210 of Compal CH7465LG. Bij die laatste twee moet je erg diep in de buidel tasten om qua WiFi iets beters neer te zetten, bij de eerste paar zou ik zeggen: WiFi uit en ook aan de voorzijde zo'n EUR 50 AP neerplempen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeszeszes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-07-2024
Hey Allemaal, bedankt voor de tips! Ik ga van de zomer eens klussen met t huis en dan kijken we hoever we komen! :*)
Pagina: 1