Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto kopen voor <€2500

Pagina: 1
Acties:

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:58
Hallo tweakers,

Ik ben op zoek naar een andere auto en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hierbij.

Mijn budget hiervoor is ongeveer 1000 euro + inruil van mijn panda. Ik denk zelf dat dit op ongeveer 2500 totaal neerkomt. Goedkoper is natuurlijk altijd beter. :9

Autohistorie
Ik heb eerst een hele tijd in een ford ka gereden. Deze beviel prima en was een leuk scheurijzer. Helaas kwamen er toen dure reparaties aan waardoor die weg is gegaan. Nu rij ik in een fiat panda. Deze auto bevalt totaal niet. Elke bocht voelt alsof je om gaat vallen en hij is niet vooruit te branden. Daarnaast heb ik erg veel onderhoud aan dat ding. Vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe auto.

Wishlist
Met het oog op de toekomst heb ik een paar eisen aan de auto:
>2002/2003
<170.000 km
4-5 deurs auto
Hatchback of station (iets groter dan een panda is ook wel fijn met het oog op de toekomst)
Benzine (want ong. 10-15.000 km per jaar)
Airco
0-100 <12 sec. (Geen langzaam hok meer!)
Leeggewicht <1150 kg i.v.m. belasting
Goed onderhouden
Betrouwbaar

Nice to have
Trekhaak
Cruise control
Winterbanden erbij
Geen lelijk hok

Zelf gevonden
Skoda fabia (station). Ruim, vaak met cruisecontrol en airco te vinden voor redelijke prijzen. Sommige versies hebben een kettingmotor, dat scheelt ook. Ze zijn alleen niet spectaculair snel met 75pk op 1070kg.

Ford focus (wagon) mk1. Met de 1.6 motor een leuke auto denk ik. Rijd wel iets minder zuinig dan de fabia volgens spritmonitor maar daarintegen is hij wel vlotter. Deze auto heeft mijn voorkeur op het moment.

Volkswagen golf IV. Vaak te duur met een beetje nornale uitrusting.

Nussan Almera. Deze autos zijn schijnbaar best wel zwaar. Verder wel redelijk compleet uitgevoerd te vinden.

Overige
We hebben niet zulke goede ervaringen met franse en italiaanse autos, die kopen wij dus liever niet. Er is kans dat er in niet al te korte tijd gezinsuitbreiding komt dus een beetje formaat auto is handig.

Mis ik nog auto's? Hebben jullie nog tips en trucs bij het kopen van een andere auto? Of bij het verkopen van mijn huidige auto? (Kan ik deze beter zelf verkopen of inruilen bij een garage?)
Waar moet ik op letten bij het kopen van een auto? (Deze panda blijkt namelijk een beetje een miskoop)

Alvast bedankt!

don't mind me

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:33
Kijk eens of je een Toyota in die prijsklasse kan vinden, of iets anders Japans.

En verder zou ik denk ik niet voor 2500 euro een auto kopen, maar voor iets minder, zodat je nog een potje over hebt voor evt. reparaties.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2016 11:14 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:14
ThinkPadd schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:13:
[...]

Kijk eens of je een Toyota in die prijsklasse kan vinden, of iets anders Japans.

En verder zou ik denk ik niet voor 2500 euro een auto kopen, maar voor iets minder, zodat je nog een potje over hebt voor evt. reparaties.
Inderdaad iets Japans :), tenzij je zelf wat kan sleutelen

• Pindakaas
Toyota corolla heb ik ook naar gekeken inderdaad. Maar die schijnen ook aardig prijzig voor de leeftijd te zijn. Ik zal nig even verder zoeken naar zo'n ding.

Wat betreft sleutelen aan de auto. Ik kan redelijk wat zelf maar lang niet alles. Potje voor onderhoud is er ook wel. Hier wordt elke maand voor gespaard. Op het moment ga ik uit van 50 euro per maand aan onderhoud. (600 per jaar dus). (Waar die panda trouwens ruim overheen gaat)

don't mind me

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:47
Ik heb destijds heel veel plezier van een Mitsubishi Carisma gehad. Heerlijk betrouwbare auto en weinig onderhoud aan gehad.

http://m.autoscout24.nl/a...o-benzine-blauw-290082984

• ThinkPad
JeroenF schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:33:
Toyota corolla heb ik ook naar gekeken inderdaad. Maar die schijnen ook aardig prijzig voor de leeftijd te zijn. Ik zal nig even verder zoeken naar zo'n ding.

Wat betreft sleutelen aan de auto. Ik kan redelijk wat zelf maar lang niet alles. Potje voor onderhoud is er ook wel. Hier wordt elke maand voor gespaard. Op het moment ga ik uit van 50 euro per maand aan onderhoud. (600 per jaar dus). (Waar die panda trouwens ruim overheen gaat)
Toyota is wel aardig waardevast, daardoor zijn de prijzen ook nog vrij hoog soms. Heb zelf een Yaris P1 (2001) gehad, gekocht met 55K op de teller en toen 3500 euro voor moeten betalen. En heb hem onlangs met 86K erop voor dezelfde prijs weer kunnen verkopen :9

En met onderhoud bedoelde ik meer dat als je een auto koopt voor iets minder dan je budget, je een aantal zaken kunt laten vervangen en dan gegarandeerd een betrouwbare auto hebt. Stel dat jij voor 2500 euro een auto koopt dan weet je bijv. niet wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen. Als je dat onderhoud er bij in calculeert dan weet je precies waar je aan toe bent :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2016 11:41 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Als je naar een 13-15 jaar oude aan het kijken bent van 2500 euro, dan zou ik zeker wat geld opzij leggen voor een technische keuring. Dat klinkt dat wat vreemd, want zo'n keuring kost immers ook geld, maar bedenk wel dat je bij een slechte aankoop makkelijk meer dan 2500 kwijt kan zijn aan kosten als bijvoorbeeld je versnellingsbak dan wel het blok zelf vervangen moeten worden. Ook electronika zoals een nieuw motor management systeem kan bijzonder duur uitvallen.

In deze leeftijds en prijsklasse zou ik mij niet blind staren op het merk / type en elke auto apart met grote argwaan aanschouwen. Een slecht onderhouden Toyota Corolla kan nog veel problematischer worden dan een goed verzorgde Alfa Romeo. Denk dus niet, "Het is een Japanner dus die kan ik wel redelijk blind kopen".

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Pindakaas
@hierboven

Goed punt. Ik ben ook echt op zoek baar een goed onderhouden auto. Dat is waar het met mijn huidige auto ook is misgegaan namelijk. Daar heb ik ondertussen van geleerd. Ik zal even kijken hoe duur een technische keuring is.

Alvast bedankt voor alle reacties. Een carisma was ik nog niet tegengekomen, daar ga ik mij ook even in verdiepen.

Iemand nig tips betreft de verkoop van mijn huidige auto? Kan ik deze beter zelf verkopen via autoscout of marktplaats? If is inruilen bij een garage een betere optie?

don't mind me

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Inruil krijg je altijd een lage prijs ervoor terug - de dealer moet er immers ook geld aan verdienen en tijd in steken.

Zelf verkopen levert meer geld op maar je moet er wel tijd in steken en ik vind het zelf altijd zo'n gezeur met mensen die langs willen komen, proefrit doen en dan de auto niet nemen. (Is helemaal hun goed recht natuurlijk maar na 4x heb je er wel snot van.)

Is een Opel Zafira iets? Ik zag deze op autotrader en dat zag er wel leuk uit - geen idee hoe betrouwbaar ze zijn of niet. Maar wel lekker ruime gezinsauto en die 2.2 levert bijna 150 pk en gaat wel vooruit komen.

http://www.autotrader.nl/...meterstand-tot-160000%7C6

Overigens, kleinere en lichte auto's zijn altijd gewild en daarom prijzig. Als je een klasse hoger gaat kijken in gewicht dan is er vaak meer keuze. Bijvoorbeeld een Polo of Golfje (oid) wordt makkelijker verkocht dan een zwaardere, minder zuinige Volvo bijvoorbeeld. Zou heb ik zelf ooit voor een prikkie een hele late Audi 100 Avant 2.6 (eerste generatie A6) op de kop weten te tikken. Ja, de auto was niet goedkoop qua belasting en verbruik maar ik reed wel als een vorst en een grotere auto is voor een jong gezin veel handiger. Je knalt alles gewoon achterin en je bent weg. Met een kleinere auto sta je daar met krijsende koter kinderwagen origami te spelen......

Been there, done that.....daarom is onze gezinsauto een 2008 Ford Mondeo Wagon. :)

Daarnaast, als je bereid bent een gok te nemen - je zou naar een Saab kunnen kijken. Omdat Saab's niet meer gemaakt worden, heeft het merk echt geen handelswaarde meer en er is soms echt geen peil op de prijs te trekken. Ik heb zelf twee Saab's gehad en ben zelf een fan van het merk maar het kunnen af en toe draken van auto's zijn m.b.t. betrouwbaarheid. Maar als het allemaal wel werkt, dan zijn het wel erg fijne, ruime en veilige auto's en gewoon lekker anders. Kleine disclaimer: Ik rijd zelf een Saab 9-3 Aero en zou niet anders willen rijden maar het moet je maar liggen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Uitgaande van 2500 EUR:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/291294318?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/287926508?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/290633624?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/291036132?asrc=pl|as

Je kan iets als een Dacia Logan nemen. Voor rond de 2500 EUR koop je er eentje uit 2006 met iets meer dan 100.000km op de teller. Niet te meest indrukwekkende auto, maar wel betaalbaar. Weegt slechts 950kg dus in het benzinetarief moet de wegenbelasting wel meevallen. Genoeg keuze tot 2500 EUR.

Je hebt wel een nice to have lijstje, maar met dat budget. :/ Laten we inzetten op betaalbaar en iets wat je niet al te veel kosten zal geven.
JeroenF schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:49:
Iemand nig tips betreft de verkoop van mijn huidige auto? Kan ik deze beter zelf verkopen via autoscout of marktplaats? If is inruilen bij een garage een betere optie?
Als inruilt krijg altijd minder voor je auto dan wanneer je deze zelf verkoopt. De handelaar moet er ook aan verdienen. Aan de andere kant ben je wel van je auto af.

Als je zelf via Autoscout of Marktplaats verkoopt kan je dus het hele bedrag in je zak steken (als het ware). Maar je moet wel dus zelf de verkoop doen. Je zal ook proefritjes e.d. moeten maken met mensen die je aan de deur krijgt. Niet iedereen vindt dat leuk.

Wat beter is ligt dus aan je voorkeuren. Je hebt 1000 EUR en je wil dus 1500 EUR vangen nog voor je Panda. Die Panda moet dan verrekte goed zijn, je schrijft zelf al dat er gebreken zijn. Let op dat je deze moet melden.

Je kan eventueel op Autoscout e.d. Panda's zoeken die vergelijkbaar zijn met de jouwe om een idee te krijgen voor een vraagprijs.
tazzman schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:05:
Daarnaast, als je bereid bent een gok te nemen - je zou naar een Saab kunnen kijken.
Een Volvo mag dan niet ontbreken. Maar bij Saab als Volvo moet je voor 2500 EUR aanschafprijs een kilometerstand verwachten die hoger is dan die van de Enterprise. ;)

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
Aan bijna die hele lijst kan je voldoen (met extra opties) als je de kilometerstand vergeet. Zo was mijn goed onderhouden Volvo S60 precies 2500 euro, alleen heeft die wel 3 ton gelopen.

Ow, en het gewicht :P

[ Voor 6% gewijzigd door Maegrim op 19-06-2016 12:22 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

CMD-Snake schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:07:

Een Volvo mag dan niet ontbreken. Maar bij Saab als Volvo moet je voor 2500 EUR aanschafprijs een kilometerstand verwachten die hoger is dan die van de Enterprise. ;)
Inderdaad, Volvo's zijn ook erg mooie auto's. Als de TS flexibel is met zowel kilometerstand als gewicht, dan kan je een hele mooie Volvo of Saab op de kop tikken. Veel Saab's en Volvo's hebben kilometerstanden die je bij andere merken niet zo gauw ziet (m.u.v. Mercedes.), dus zo vreselijk slecht gebouwd zijn ze toch ook niet.

Zo rijd mijn vader nogaltijd vrolijk rond in z'n Volvo 850 uit 1993 die bijna op de 4 ton zit. Behalve de airco pomp die al 3x stuk gegaan is, is die auto gewoon onverwoestbaar. Maar goed, die auto gaat dan wel al meer dan 20 jaar elke jaar trouw naar de lokale Volvo dealer en op onderhoud wordt niet bezuinigd.

Ik weet niet of de link werkt voor niet-leden, maar op het Saab forum staat een zeer fraaie 9-3 Hatchback 2.0 Turbo te koop uit 2002 met bijna 3 ton erop. Maar wel voor 1950 Euro waar je dan zeker 500 euro in de tas houdt voor onderhoud, etc.

http://www.saabforum.nl/s...single_ad.php?ad_id=15674

Dit is dan een leuke 9-3 Turbo in fraai rood waar ik toch weer kriebels bij krijg. :9~

• ThinkPad
Een Saab of een Volvo zal wel meer dan 1150kg wegen (de grens die TS noemt) en hakt er dus aardig in qua wegenbelasting. Het zijn zeker prachtige auto's, maar niet goedkoop om te rijden.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ThinkPadd schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:57:
Een Saab of een Volvo zal wel meer dan 1150kg wegen (de grens die TS noemt) en hakt er dus aardig in qua wegenbelasting. Het zijn zeker prachtige auto's, maar niet goedkoop om te rijden.
De Dacia's die ik in een eerdere post linkt zijn denk ik een redelijk alternatief. Ze zijn recent, binnen het budget van de TS, wegen slechts 950kg en het zijn ook eenvoudige auto's. Dat moet denk ik de onderhoudskosten ook binnen de perken houden.

De occassiontest: http://www.anwb.nl/auto/t...006-09-01/2008-06-01/1320

[ Voor 9% gewijzigd door CMD-Snake op 19-06-2016 13:44 ]

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:47
Tip: Kijk, als je een model gevonden hebt die je interesseert ook even op de site van ANWB. Hier staat in de regel aardig wat informatie over onderhoud en bekende problemen. V.B: http://www.anwb.nl/auto/t...999-05-01/2000-08-01/1348

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:32
Hoezo niet zoiets?

http://link.marktplaats.nl/m1061396929

Ja het is Frans maar de wagens zijn redelijk zeker. Zorgen dat je de draagarmen en achteras laat nakijken.

Deze wagen is:
- ruim
- vlot
- heeft een trekhaak
- heeft een automatische airco
- ziet er prima uit

[ Voor 8% gewijzigd door Rene op 19-06-2016 19:50 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Focusjes zijn hele leuke auto's, rijden goed en zeker de station is erg ruim maar toch lekker licht.

Maar de roest!

Een Focus uit die periode zonder een roestprobleem is behoorlijk zeldzaam. Natuurlijk, ze zitten er tussen, maar dan kun je je gaan afvragen wanneer het probleem alsnog opspeelt.

Je huidige auto zelf verkopen levert ongeveer altijd meer op, tenzij je echt een wrak hebt, maar dat kost natuurlijk ook meer tijd. Als hem gebruikt als inruil kan hij wat minder opleveren, maar ben je er wel direct vanaf.

Wat wel ietwat lastig is, is een vrij ruime auto vinden met dat gewicht + die leeftijd. Auto's begonnen toen alweer wat zwaarder te worden, waardoor een [echte] station vaak over de 1150 zal gaan.

Een Toyota Avensis Station zit bijv. een schijfje hoger, maar dan heb je wel direct een flinke station.

Overigens zou ik bij deze leeftijden ook rekening houden met een auto die [ruim] over de 200k is gegaan. Vergeet niet dat dit auto's zijn van meer dan 10 jaar oud, zeker de auto's waar jij naar kijkt zijn vaak auto's die gekocht worden om ook serieus mee te rijden, waardoor 15k+ per jaar heel normaal is. En zolang er goed onderhoud geweest is, moet dat geen enkel probleem zijn. Van bepaalde merken, Subaru en Volvo zijn daar typische voorbeelden van, wordt gegrapt dat ze pas bij 250k een beetje lekker ingereden zijn :+

Echter, dat zijn dan wel direct twee merken die ook lekker zware, en dorstige, auto's maken. Een Volvo V40 zal nog meevallen [maar hoezeer dat een "echte Volvo" is, is maar de discussie] en Subaru Legacy's zitten op 1335kg, en hebben, met het 2.0 [het kleinste] blok, een verbruik van, mwah, 1:12 als je niet sportief rijdt.

Waarom ik telkens over stations praat? Ik zou met gezinsuitbreiding, dus buggy's, kinderwagens etc. echt geen sedan nemen. In een stevige hatchback of station kun je gewoon alles makkelijk kwijt.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

maarja moderne stations zijn ook niet meer echt stations te noemen. bar weinig ruimte, kun je in sommige sedans meer kwijt.

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:40
Persoonlijk zou ik Saab niet willen aanraden tenzij je een fors maandelijks brandstofbudget hebt. Ze zijn dan wel onverwoestbaar (mits degelijk onderhouden) maar ook nogal zwaar, en er zit toch een vrij dorstige motor in :9 meestal zo'n 1:10-11, als je relatief rustig rijdt.

Als verbruik en wegenbelasting niet zo'n bezwaar zijn en onderhoud en comfort belangrijker wegen zou ik zeker wel naar een Saab gaan kijken. Zoals gezegd is een goed onderhouden Saab een auto die lang, erg lang mee gaat en het zijn gigantisch comfortabele en ruime auto's :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Vergeet in deze prijsklasse niet de Volvo's, niet kapot te krijgen en je krijgt gewoon heel veel auto voor je geld.
Onze S40 kochten we 6j geleden voor 2200 euro, en is dit jaar probleemloos door een APK gekomen. Still going strong.

Zoek bijvoorbeeld een S40 1.8 europe, die zit qua wegenbelasting net onder de <1250kg, dus niet zo gek duur. Je wil perse onder de 1150, daar ga je geen Zweed in vinden denk ik zo.

[ Voor 30% gewijzigd door _Apache_ op 20-06-2016 16:08 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even over de wishlist:
JeroenF schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:09:
[...]

Wishlist
Met het oog op de toekomst heb ik een paar eisen aan de auto:
>2002/2003
<170.000 km
Waarom max 170k km? Je hebt het over een auto van minimaal 13 jaar oud. 170k km betekent max 13k km/j gereden. Dat is bij een auto die voor woon-werk gebruikt is 32km per enkele rit, maar als je er een paar weekendjes weg en vakanties van pakweg 3000km bij elkaar aan vastplakt hou je 25km/enkele rit over. Een motor is pas na 20km ofzo warm. Ik zou daarom zeker niet minder dan 150k km aanraden omdat je dan te maken hebt met korte ritjes het blok sneller laten sluiten. Omgekeerd zie ik geen enkele reden om - mits aantoonbaar goed onderhouden - een auto van deze leeftijd met 250k km op de teller niet te nemen. Staat van onderhoud is IMHO veel belangrijker dan tellerstand.
4-5 deurs auto
Hatchback of station (iets groter dan een panda is ook wel fijn met het oog op de toekomst)
Benzine (want ong. 10-15.000 km per jaar)
Oh? Dit is zowel qua formaat als qua kilometrage exact segment waar wij ook in rijden. En zelfs met 10k km is LPG stukken goedkoper. Sterker nog, met zowel onze huidige auto (Renault Megane Grand Tour 1.6i 2005) als met de alternatieven die we destijds bekeken hebben als wat ik nu zou kopen is LPG met 7.5k km al goedkoper :o

Edit - nu thuis m'n spreadsheet er even bij gepakt:
Onze Megane 1.6 LPG kost nu met 10k km/j per maand alles bij elkaar EUR 183. Zouden we de benzinevariant rijden, dan zou het ons per maand EUR 209 kosten (en ja, dat is met goedkoper wegenbelasting mee gerekend). EUR 26 verschil is niet dramatisch, maar tikt aan, over 3 jaar is dat al ruim EUR 900 verschil :o
Zelfs met 7.5k km blijft het goedkoper, al is het verschil dan klein (EUR 172 per maand vs EUR 185 per maand, dus EUR 13/m, EUR 470 over 3 jaar)
Met 15k km gaat het trouwen om bijna EUR 2k verschil over twee jaar.

Nu roepen mensen vaak "LPG is duurder in onderhoud", maar EUR 900 duurder in drie jaar tijd? Ik geloof er niets van (en dat als iemand die al vier jaar LPG rijdt).
Airco
0-100 <12 sec. (Geen langzaam hok meer!)
Leeggewicht <1150 kg i.v.m. belasting
Wel focus op belasting maar niet op verbruik? Dat is kortzichtig. Neem beide mee (en verzekering ook) en kijk naar TCO.

Meestal zijn lichtere auto's ook zuiniger, maar dat hoeft niet altijd op te gaan. En LPG is altijd (iets - het is geen diesel) duurder in de belasting, maar de lagere verbruikskosten compenseren dat prima.

Gewoon alles (belasting, verzekering, schatting van onderhoud, afschrijving en verbruik) in een spreadsheet gooien. Dan kun je makkelijk scenario's mbt verschillende kilometrages of ontwikkelingen in brandstofprijzen doorrekenen.

Verder is <1150kg sowieso een lastige gezien je ruimte wilt. Ruimte kost metaal en dat weegt wat.
Goed onderhouden
Betrouwbaar

Nice to have
Trekhaak
Cruise control
Winterbanden erbij
In deze prijs/leeftijdssegment? Dan beperk je je keuze enorm. Gewoon de prijs van een set winterbanden meerekenen bij auto's die het niet hebben.
Geen lelijk hok
Dat blijft natuurlijk subjectief :z
Zelf gevonden
Skoda fabia (station). Ruim, vaak met cruisecontrol en airco te vinden voor redelijke prijzen. Sommige versies hebben een kettingmotor, dat scheelt ook. Ze zijn alleen niet spectaculair snel met 75pk op 1070kg.
Die kettingmotoren zijn overrated. Een ketting hoeft minder vaak vervangen te worden dan een riem, maar als het vervangen wordt is het duurder, en een ketting kan ook kapot als je het niet doet.

Specifiek de 1.4i 16V waar je het hier met 75pk waarschijnlijk over hebt, heeft geen goede naam mbt betrouwbaarheid (kantelende zuigers :X ).
Ford focus (wagon) mk1. Met de 1.6 motor een leuke auto denk ik. Rijd wel iets minder zuinig dan de fabia volgens spritmonitor maar daarintegen is hij wel vlotter. Deze auto heeft mijn voorkeur op het moment.
Rijdt zeker leuk (al merk je het verschil tussen hatch en station qua wegligging), maar zoals al aangehaald, roestbak.
Is ook een klasse hoger dan de Polo/Fabia, met bijbehorend gewicht en prijskaartje. Sowieso, VW-logotje is blijkbaar duurder dan die van Skoda of Seat. Kijk ook even naar de Octavia en Leon. Even zwaar en (on)zuinig, maar vaak wel goedkoper dan de Golf. Overigens heb ik gelest in een Golf IV en zelfs toen het nog vrij nieuw was, waren de stoelen waardeloos voor m'n rug.
Nussan Almera. Deze autos zijn schijnbaar best wel zwaar. Verder wel redelijk compleet uitgevoerd te vinden.

Overige
We hebben niet zulke goede ervaringen met franse en italiaanse autos, die kopen wij dus liever niet. Er is kans dat er in niet al te korte tijd gezinsuitbreiding komt dus een beetje formaat auto is handig.

Mis ik nog auto's? Hebben jullie nog tips en trucs bij het kopen van een andere auto?
Ja: vooroordelen zijn dom en kosten je geld. Jullie hebben niet zulke goede ervaringen gehad met specifiek modellen uit specifieke jaren van auto's die Frans en Italiaans waren. Dat zegt zeker niet dat alle Franse en Italiaanse auto's onbetrouwbaar zijn en zegt nog minder dat dus auto's die niet Frans of Italiaans zijn daarom al betrouwbaarder zullen zijn.

Kijk eerder naar specifieke jaargangen van specifieke modellen. ADAC publiceert lijsten waarvan de bovenkant (minste storingen) discutabel is, maar de onderkant (meeste storingen) duidelijk genoeg (tip: als je zoekt op auto uit 2002-2003 ga je die niet in hun nieuwste lijsten vinden, wel in oudere, ik verwacht zo rond 2007-2008). http://www.reliabilityindex.com/ is een andere redelijke bron. Let ook hier op jaargang. Toch hebben deze overzichten beperkingen, vooral omdat ze niet ingaan op specifieke motorblokken of opties. Zo komt de Skoda Fabia 00-07 er goed uit ondanks de kantelzuigers van de 1.4 16V omdat de overige motorblokken wel betrouwbaar bleken.

Dus zoeken op specifieke model + uitvoering is nog steeds relevant, maar algemene sites kunnen je snel een beeld geven. Een Renault Laguna uit 2003 is bijvoorbeeld een rampzalig idee - maar een Honda Civic uit 2008 ook :o

Verder andere tip om in ieder geval de opties helder te krijgen:

Bij Autotrack.nl kun je uitgebreid zoeken, o.a. ook op gewicht. Vul daar je eisen qua gewicht, km-stand en vraagprijs in, en zoveel andere opties als je relevant vindt, en dan krijg je mooi overzicht van wat er in die categorie te koop is :)
En als je toch wat verder besluit te kijken dan de zaken die je hierboven in je eisen zette, dan kun je de search net zo goed aanpassen.
Of bij het verkopen van mijn huidige auto? (Kan ik deze beter zelf verkopen of inruilen bij een garage?)
Zeker niet als je beste prijs wilt. Bovendien kun je je volgende auto ook beter van een particulier kopen en de kans dat hij jouw brakke Panda wilt, is zeer klein :z
Waar moet ik op letten bij het kopen van een auto? (Deze panda blijkt namelijk een beetje een miskoop)
Op autoweek.nl kun je uitgebreide gebruikersreviews vinden incl bedragen die mensen kwijt waren aan onderhoud. Let iedere keer op dat n=1, maar als uit meerdere reviews zelfde plaatje komt krijg je een indruk wat je kunt verwachten.

Om dan toch met een suggestie aan te komen die voldoet aan wat je schreef, dus:
- 2002 of nieuwer
- max 1150kg
- zo ruim mogelijke station
- 0-100 in max 12 sec
- airco
- betrouwbaar

Dan zeg ik: Suzuki Baleno 1.8GTX 2002

Want:
2002 laatste jaar dat hij gemaakt werd.
Weegt maar 1035kg
Is een station met genoeg ruimte voor twee volwassenen voorin en twee/drie kinderen achterin (al is het zeker niet luxe/ruim) en een flinke kofferbak.
0-100 in 10.2 sec met 121pk (vooral icm dat lage gewicht), met max koppel lekker laag op 3400rpm
Standaard airco in GLX en GTX uitvoering
Onverwoestbare eenvoudige Japanse techniek (die ook nog vrij zuinig is, mede wederom dankzij lage gewicht)
Oh, en mocht je alsnog LPG overwegen, hij is (met moeite) in LPG te vinden cq zelf om te laten bouwen.

Nu, of je het mooi genoeg vindt is een tweede, en het is allesbehalve luxe. Het is wel een heel mooie baseline, de goedkoopste optie (zowel in aanschaf als verbruik/belastingen/rest van die zooi) dat minimaal aan je eisen voldoet. Als je dan kiest om toch te gaan voor meer ruimte, meer luxe of een nieuwere auto, dan kun je exact uitrekenen wat dat je kost.

Zelf ben ik niet voor de Baleno gegaan omwille van paar redenen:
- cruise control was voor mij dealbreaker. En Baleno is niet met cc geleverd.
- ruimte op achterbank was ivm achterwaards geplaatste kinderzitje relevant.Dat gezegd, enige auto die ik ooit had waar ik daar niet tegenaan liep was een Volvo V40 (riante achterbank, miniscule koffer - en erg onzuinig); met m'n huidige en zeker niet krappe Renault Megane kan ik ook niet comfortabel achter het stuur zitten met kinderzitje erachter :(
- LPG was voor mij een must en Baleno's op LPG zijn zeldzaam, met geen interessante voorhanden toen we een auto nodig hadden.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 20-06-2016 23:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Sylver84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:07
Nissan Primera Station vanaf 2001, P11-144, dus niet de RENAULT P12
SR20 ( oersterk, betrouwbaar etc etc tec )
veel ruimte achterin en huge kofferbak
Vele jaren trekauto van het jaar geweest onder caravan en vouwwagen bezitters.
Heerlijke handeling en met SR20 een motor die je snel vooruit brengt.

Op letten bij aankoop.
abs ringen, maak 3 noodstoppen vanaf 50 km/h of hoger. trap je er doorheen dan zit je aan 2 x 285 euro ( homokineten met abs ringen )
remleidingen voorzij, voornamelijk bij de aansluiting aan de veerpoot lekken ze nogal eens.
Remklauwen achter, hellingproef doen en als je doorrijdt naar achter? vervangen! +/- 500 materiaal. aan remklauwen. Dan niet hopen dat je schijven en blokken erbij zitten.( 300 )
Airco retour leiding nalopen.
frontbalk bovenzijde, motorkap open en onder de radiator kijken, zijn regelmatig doorgerot

in iets mindere maten maar als je ff oplet scheelt het een hoop, maar onderstaande komt voor maar voornamelijk gebruikers dingetjes.
CHeck de mistlampen, Nissan maakt ze niet meer APK eis ( afkeur? Koppel ze af, klaar )
Koppeling, de orginele gaan makkelijk 100k mee ( ook met dagjes groene hell )
Airbag lampje ( 999 x van de 1000 ) slecht contact onder de stoel, loshalen en weer vast maken.
dashboard lampjes, 1 stuk? allemaal vervangen!! verschrikkelijk but klus om dat console zonder schade los te krijgen.
Grote beurt? Bougies zijn duur ( laser variantjes ) elke 4 jaar trouwens

Al jaren bezitter en na 110k kmters zit ik bijna op de 200k en ben nog lang niet van plan hem weg te doen. Blijft gaan

Asus GL703VM

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:30:
0-100 in 10.2 sec met 121pk (vooral icm dat lage gewicht), met max koppel lekker laag op 3400rpm
Buiten dat ik een diepe buiging maak voor de rest van je post heb ik toch een kanttekening:
max koppel op 3400rpm is niet bepaald 'lekker laag'. Ik heb een A4 gehad met 105pk en het max koppel op 3500rpm, wat er op neerkomt dat je toch flink moet gassen. De Golf daarentegen die ik daarvoor had, deed het met 75pk en max koppel op 2500rpm toch een stuk gemoedelijker. De Golf was zeker niet sneller maar reed wel een stuk lomer/ontspannen. (en scheelde vooral flink wat rpm op de snelweg)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 01:06:
[...]

Buiten dat ik een diepe buiging maak voor de rest van je post heb ik toch een kanttekening:
max koppel op 3400rpm is niet bepaald 'lekker laag'. Ik heb een A4 gehad met 105pk en het max koppel op 3500rpm, wat er op neerkomt dat je toch flink moet gassen. De Golf daarentegen die ik daarvoor had, deed het met 75pk en max koppel op 2500rpm toch een stuk gemoedelijker. De Golf was zeker niet sneller maar reed wel een stuk lomer/ontspannen. (en scheelde vooral flink wat rpm op de snelweg)
Max koppel op 2500rpm? Dat klinkt als een diesel... zo ja geen vergelijking natuurlijk :z

Bedenk dat max koppel niet alles zegt, hoe smal de powerband is, is eigenlijk bepalender voor hoe gemoedelijk je kunt rijden. Als je een vrij vlakke vermogenscurve hebt, kun je ver onder max vermogen al flink trekken, terwijl met een smalle piek je echt in die piek moet zitten om vooruit te komen. Max koppel is vaak een indicatie van de vorm (laag = vlakkere vermogenscurve, hoog = steiler curve), maar niet meer dan dat.

Even vergelijking van twee auto's die ik heb gehad. Beide hadden ze met 4000rpm max koppel wat ik dus niet 'laag' noem of 'lekker' trouwens. De ene was een 1.8 met 120pk, de ander een 1.6 met 115pk. Qua gewicht zat de 1.8 in een iets zwaardere auto, maar het ontliep elkaar geen 100kg, dus goed vergelijkbaar. Reden ze ook vergelijkbaar? Nee, de 1.8 had een ellendig steile powercurve. Onder de 3000rpm deed het echt niets, pas met 3500rpm begon het iets te trekken. De 1.6 wil daarentegen rond 2000rpm enigszins wakker worden, vanaf 2500rpm trekt het aardig. Nog steeds verre van zo soepel als de auto die ik ervoor had (1.6 105pk geval met max koppel op 3250rpm die onder de 2000rpm vrolijk en krachtig trok), maar de 1.6 kon bijv 50 prima in 4e versnelling rijden, de 1.8 had al moeite om 50 in z'n 3 te doen. Op de snelweg idem, je moest met de 1.8 echt terugschakelen naar 4 om in te halen, terwijl je dat met de 1.6 absoluut niet hoeft.

Sowieso, die Golf was geheid lichter dan de A4 wat ook scheelde.

Oslik blyat! Oslik!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

dion_b schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 01:19:
[...]

Max koppel op 2500rpm? Dat klinkt als een diesel... zo ja geen vergelijking natuurlijk :z
Nee hoor, de Saab B207R (GM Eoctec LK9) in mijn 2005 9-3 Aero levert zijn max koppel van 300 Nm ook bij 2500 rpm. Max. vermogen van 210 pk wordt pas bereikt bij 5300 rpm.

De B207R is een 2 liter 4-pits 16-klepper, voorzien van een Mitsubishi TD04-14T turbo en met een af-fabriek max boost van 12.3 psi of 0.85 bar.

M.a.w. max koppel bij 2500 rpm is zeker niet voorbehouden aan diesels.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

Ik zou deze 2 eisen niet te strikt nemen, ze zijn voornamelijk psychologisch. Ik zou zelf veel liever een auto kopen die goed onderhouden is en die netjes is. De leeftijd en kilometerstand zeggen vrij weinig over de staat en de betrouwbaarheid van een auto.
Ter informatie, ik rij zelf een Lexus IS200 uit 1999 met 265.000 op de klok en ik heb tot nu toe nog geen enkel onverwacht onhouden en/of reparaties gehad :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 01:19:
[...]

Bedenk dat max koppel niet alles zegt, hoe smal de powerband is, is eigenlijk bepalender voor hoe gemoedelijk je kunt rijden. Als je een vrij vlakke vermogenscurve hebt, kun je ver onder max vermogen al flink trekken, terwijl met een smalle piek je echt in die piek moet zitten om vooruit te komen. Max koppel is vaak een indicatie van de vorm (laag = vlakkere vermogenscurve, hoog = steiler curve), maar niet meer dan dat.

Even vergelijking van twee auto's die ik heb gehad. Beide hadden ze met 4000rpm max koppel wat ik dus niet 'laag' noem of 'lekker' trouwens. De ene was een 1.8 met 120pk, de ander een 1.6 met 115pk. Qua gewicht zat de 1.8 in een iets zwaardere auto, maar het ontliep elkaar geen 100kg, dus goed vergelijkbaar. Reden ze ook vergelijkbaar? Nee, de 1.8 had een ellendig steile powercurve. Onder de 3000rpm deed het echt niets, pas met 3500rpm begon het iets te trekken. De 1.6 wil daarentegen rond 2000rpm enigszins wakker worden, vanaf 2500rpm trekt het aardig. Nog steeds verre van zo soepel als de auto die ik ervoor had (1.6 105pk geval met max koppel op 3250rpm die onder de 2000rpm vrolijk en krachtig trok), maar de 1.6 kon bijv 50 prima in 4e versnelling rijden, de 1.8 had al moeite om 50 in z'n 3 te doen. Op de snelweg idem, je moest met de 1.8 echt terugschakelen naar 4 om in te halen, terwijl je dat met de 1.6 absoluut niet hoeft.

Sowieso, die Golf was geheid lichter dan de A4 wat ook scheelde.
Nee beide autos waren benzine, ook allebei 140Nm koppel. Het gewicht scheelde iets van 150 kilo geloof ik. Het verschil in rijbeleving zou trouwens ook nog in 8v vs. 16v kunnen zitten, 8 kleppers hebben vaak hun koppel wat meer onderin zitten.

Maarja, het maakt me allemaal niet zoveel meer uit. Ik rij tegenwoordig met 4x zoveel vermogen als toen met mijn Golf, tel daar de automaat bovenop en dan heb je altijd zonder er bij na te denken voldoende vermogen. ;) Overigens is deze auto kostentechnisch niet aan te raden bij TS.

• Pindakaas
Sowee, wat een reacties! bedankt allemaal!

Op het moment heb ik inderdaad een budget van 2500 euro gesteld. (incl. verkoop van panda). Ik zat hier zelf nog over na te denken om de aanschaf te verschuiven. Ik ben bijna afgestudeerd en druk aan het solliciteren. Ik denk dat het handiger is om de aankoop van een auto uit te stellen totdat ik zekerheid heb m.b.t. een baan. (en misschien woon-werk verkeer etc. bekend is). Ik zal dan zelf mijn panda gaan verkopen voordat ik een andere auto ga halen. Dan weet ik zeker wat mijn budget is.

Toch wil ik wel doorzoeken zodat ik weet welke auto's interessant zijn om in de gaten te houden. Het budget laat ik dan op 2500 euro staan. Mijn budget per maand is ongeveer 300 euro. Ik heb voor mezelf inderdaad een spreadsheet gemaakt met een overzichtje voor verschillende auto's. (eventuele suggesties hier heb ik daar nog niet in staan. komt nog)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1ZQje0W.jpg
Verbruik van spritmonitor, onderhoud en restwaarde zelf ingeschat, verzekering van independer.

Zware auto's vallen dan eigenlijk gelijk af. Deze zijn vaak duur in de wegenbelasting, verzekering en verbruik. Niet heel geschikt dus. (al zou ik heel graag een mooie volvo rijden natuurlijk 8) ) Brandstof maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit. Als het maar binnen het maandbudget blijft met mijn km's. Voorlopig heb ik met 15.000 km gerekend maar dit zal tussen de 10.000 en 15.000 liggen.

Ruimte is overigens niet zo super belangrijk nu. Ja er gaat een keer gezinsuitbreiding komen maar de komende 2-3 jaar nog niet. Voor nu van minder belang. Ik wil liever ook niet in een koekblik rijden maar mijn vrouw heeft liever niet een grote auto want dat is zo lastig parkeren. 8)7

Km-stand en bouwjaar die ik heb genoemd is inderdaad meer een psychologische eis. Als een auto inderdaad aantoonbaar goed onderhouden is is dit uiteraard flexibel. Ik wil gewoon zo min mogelijk onderhoud hebben de komende jaren.

Wat betreft de betrouwbaarheid van diverse occassions had ik inderdaad ook de site van de ANWB al gevonden. Ook de reliability index ga ik even bekijken. Misschien kan ik die ook in mijn excel sheet verwerken.

Dan de verschillende modellen:
- Ford focus dus erg veel roest problemen. Mits in goede staat en goed onderhouden zonder (te) veel roest is dit een interessante optie.
- Skoda Fabia, motoren hebben last van kantelende zuigers, tevens langzaam hok.
- Peugoet 206sw, ziet er prima uit. Wel het liefst een 1.6 motor. Betrouwbaarheid moet ik nog opzoeken.
-Renault megane (op LPG?), ik lees dat er veel modellen zijn die vaak (kostbare) elektra problemen hebben?
- Suzuki Baleno, wat een lelijk hok :X Gaat moeilijk worden om die bij mijn vrouw er door te krijgen :Y)
- mitsubishi carisma: Ga ik nog even onderzoeken. In eerste instantie ziet het er goed uit wat betreft betrouwbaarheid, verbruik en ruimte. Wel een sedan helaas.

Modellen waar ik me nog even in moet verdiepen:
- Opel astra nog interessant?
- Fiat Stilo: Niet heel betrouwbaar heb ik begrepen
- Nissan Almera? meningen hierover?
- Toyota Yaris is te klein. Toyota corolla is misschien interessant. Wel dure auto's.
- Seat Ibiza / Leon

Alvast bedankt voor jullie input! ik houd jullie op de hoogte en alle tips zijn welkom!

don't mind me

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-11 15:12
De Peugeot is een diesel? Dan klopt je bedrag voor de belasting toch niet? En voor het verbruik kan je prima 5,3 ipv 5,8 aanhouden (is ook het gemiddelde op spritmonitor).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JeroenF schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:06:
Sowee, wat een reacties! bedankt allemaal!

Op het moment heb ik inderdaad een budget van 2500 euro gesteld. (incl. verkoop van panda). Ik zat hier zelf nog over na te denken om de aanschaf te verschuiven. Ik ben bijna afgestudeerd en druk aan het solliciteren. Ik denk dat het handiger is om de aankoop van een auto uit te stellen totdat ik zekerheid heb m.b.t. een baan. (en misschien woon-werk verkeer etc. bekend is). Ik zal dan zelf mijn panda gaan verkopen voordat ik een andere auto ga halen. Dan weet ik zeker wat mijn budget is.
En nog relevanter: hoeveel kms je moet maken. Als je pakweg 50km verderop werk hebt, ga je dus 50 x 2 x 5 x 40 = 20k km alleen al aan woon/werkverkeer rijden. Dat gaat de afweging tussen benzine/LPG/diesel zwaar beinvloeden, maar ook de afweging vaste lasten vs variabel (meer km = variabel steeds dominanter) en omgekeerd hoe zwaar je aan comfort moet tillen (als je dagelijks 3u achter het stuur zit, wil je echt niet op de letterlijke pijnbank zitten, en is bijv stilte of gebrek daaraan op snelwegsnelheden ook een relevante)/
Toch wil ik wel doorzoeken zodat ik weet welke auto's interessant zijn om in de gaten te houden. Het budget laat ik dan op 2500 euro staan. Mijn budget per maand is ongeveer 300 euro. Ik heb voor mezelf inderdaad een spreadsheet gemaakt met een overzichtje voor verschillende auto's. (eventuele suggesties hier heb ik daar nog niet in staan. komt nog)
EUR 300/maand zou prima te doen moeten zijn. De getallen die ik hierboven noemde gingen wel uit van een ouwe lul van tegen de 40 met aardig wat schadevrije jaren, maw jij gaat meer betalen voor verzekering, maar als ik voor EUR 209 in een kleine middenklasser station kan rijden met zelfde aantal kms die jij nu verwacht, kun jij dat zeker voor minder dan EUR 300 :z

Detail: je moet dan wel op LPG rijden, bij benzine is verbruik te hoog en bij diesel de belastingen
[afbeelding]
Verbruik van spritmonitor, onderhoud en restwaarde zelf ingeschat, verzekering van independer.

Zware auto's vallen dan eigenlijk gelijk af. Deze zijn vaak duur in de wegenbelasting, verzekering en verbruik. Niet heel geschikt dus. (al zou ik heel graag een mooie volvo rijden natuurlijk 8) ) Brandstof maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit. Als het maar binnen het maandbudget blijft met mijn km's. Voorlopig heb ik met 15.000 km gerekend maar dit zal tussen de 10.000 en 15.000 liggen.
WA+ verzekering bij budget van EUR 2500? Lijkt me weggegooid geld. Daar kun je gelijk op besparen, gewoon WA nemen.
Ruimte is overigens niet zo super belangrijk nu. Ja er gaat een keer gezinsuitbreiding komen maar de komende 2-3 jaar nog niet. Voor nu van minder belang. Ik wil liever ook niet in een koekblik rijden maar mijn vrouw heeft liever niet een grote auto want dat is zo lastig parkeren. 8)7
:')

In ieder geval geldt voor auto's zelfde als voor computers: koop nu wat je nu nodig hebt, niet wat je over een paar jaar denkt nodig te hebben. Als je nu met z'n tweeen bent en geen enorm ruimtevretende hobby's hebt of regelmatig vrienden/familie vervoert is er geen enkele reden een grotere (en dus zwaardere) station oid te nemen, Als die reden er wel komt, verkoop wat je nu aanschaft en neem dan wat past bij je eisen.
Km-stand en bouwjaar die ik heb genoemd is inderdaad meer een psychologische eis. Als een auto inderdaad aantoonbaar goed onderhouden is is dit uiteraard flexibel. Ik wil gewoon zo min mogelijk onderhoud hebben de komende jaren.
Dat blijft een gok, maar wederom, aantoonbare onderhoudshistorie zegt op dat vlak veel meer dan een random getal. Sowieso, als je al naar km-stand kijkt, kijk dan naar hoe hoog je ze ziet rondrijden. Extreem geval: Mercedes 300D is een model van ondertussen bijna 40 jaar oud. Toch rijden ze bijna allemaal nog rond, soms met letterlijk miljoenen km op de teller. Een 300D met 250k km op de teller is nog maar net ingereden (sterker nog, die heeft waarschijnlijk een decennium of meer stilgestaan, wat gelijk een rode vlag is). Omgekeerd, probeer maar eens sommige modellen Alfa Romeo uit de jaren '90 te vinden met 250k km op de teller. Ga je gewoon niet vinden, dat halen ze niet :')
Wat betreft de betrouwbaarheid van diverse occassions had ik inderdaad ook de site van de ANWB al gevonden. Ook de reliability index ga ik even bekijken. Misschien kan ik die ook in mijn excel sheet verwerken.
Ja, maar staar je ook daar niet op blind. Zoals gezegd, het is heel grofmazig waardoor je specifieke probleemconfiguraties (de genoemde VAG 1.4 16V kantelzuigers bijv) mist. En omdat je met slecht gebruik en slecht onderhoud zelfs het meest betrouwbare ontwerp om zeep kunt helpen.
Dan de verschillende modellen:
- Ford focus dus erg veel roest problemen. Mits in goede staat en goed onderhouden zonder (te) veel roest is dit een interessante optie.
- Skoda Fabia, motoren hebben last van kantelende zuigers, tevens langzaam hok.
- Peugoet 206sw, ziet er prima uit. Wel het liefst een 1.6 motor. Betrouwbaarheid moet ik nog opzoeken.
-Renault megane (op LPG?), ik lees dat er veel modellen zijn die vaak (kostbare) elektra problemen hebben?
- Suzuki Baleno, wat een lelijk hok :X Gaat moeilijk worden om die bij mijn vrouw er door te krijgen :Y)
- mitsubishi carisma: Ga ik nog even onderzoeken. In eerste instantie ziet het er goed uit wat betreft betrouwbaarheid, verbruik en ruimte. Wel een sedan helaas.

Modellen waar ik me nog even in moet verdiepen:
- Opel astra nog interessant?
- Fiat Stilo: Niet heel betrouwbaar heb ik begrepen
- Nissan Almera? meningen hierover?
- Toyota Yaris is te klein. Toyota corolla is misschien interessant. Wel dure auto's.
- Seat Ibiza / Leon

Alvast bedankt voor jullie input! ik houd jullie op de hoogte en alle tips zijn welkom!
Volgens mij pak je het mbt modellen volstrekt van de verkeerde kant aan. Mensen roepen dingen en jij neemt ze klakkeloos over. zonder eerst te kijken naar je eisen. Zo voldoet de helft van de bovenstaande dingen niet aan wat jij in topicstart zette. En er zijn tientallen modellen die dat wel doen die niet genoemd zijn cq hierboven niet voorkomen :o

Ga nou eens gewoon zoals ik al aanraadde op autotrack.nl bij uitgebreid zoeken je eisen invullen en kijken wat daar uit komt rollen. Als je (zoals bij de Baleno blijkt) sterke meningen hebt over uiterlijk kun je dan gelijk eea wegstrepen. Dan kun je met de overige een check doen op verbruik en betrouwbaarheid. En dan kom je tot een shortlist.

Kijk sowieso naar LPG, dat gaat echt schelen in de kosten. Ipv appels met peren te vergelijken in je spreadsheet, gewoon van een paar modellen (bijv de Peugeot 206) zowel benzine als gas als diesel meenemen.

Oslik blyat! Oslik!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:45

servies

Veni Vidi Servici

€618 per jaar voor WA+ verzekering van een Skoda Fabia/Peugeot 206 van 13 jaar oud??????
Ik zit All Risk voor een Skoda Rapid uit 2015 op +/- 130 per kwartaal....
De restwaardes zou ik na jou gebruik ook maar gewoon op 0 zetten... Zeker bij een dan 17 jaar oude diesel die tegen die tijd mogelijk in alle binnensteden (al dan niet onterecht) wordt geweigerd...
Ja, maar staar je ook daar niet op blind. Zoals gezegd, het is heel grofmazig waardoor je specifieke probleemconfiguraties (de genoemde VAG 1.4 16V kantelzuigers bijv) mist. En omdat je met slecht gebruik en slecht onderhoud zelfs het meest betrouwbare ontwerp om zeep kunt helpen.
Het kantelzuigers probleem wordt nu wel heel erg overdreven. Ik heb zelf ook een Fabia uit 2004 gehad zonder problemen en ook op het Skodaforum ben ik het probleem nauwelijks tegengekomen, ik kan zelfs geen topic terugvinden...

[ Voor 42% gewijzigd door servies op 22-06-2016 15:42 ]

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

@Verwijderd wat is het uiteindelijk geworden? Ik heb ongeveer hetzelfde wensenlijstje :)

If it aint fixed, it's broken.

• Pindakaas
Uiteindelijk is het een Renault Megane grand tour uit 2008 geworden. 1.5 diesel met iets meer dan 2 ton op de teller.

Mijn woon-werk verkeer is tegenwoordig 60 km (enkeltje) en dus kan een diesel al snel uit. ik denk dat ik ongeveer 50K km ga rijden dit jaar. Benzine auto kan ik je dus niet meer helpen helaas.

Ben over het algemeen wel tevreden met de Renault. Hij is heel complete uitgerust met navigatie, cruise control, regensensor, trekhaak e.d. Hij rijd ook dikke prima en de aanschafprijs was incl. achterstallig onderhoud iets boven de 2500 euro. Helaas wel een paar maanden geleden een motorstoring gehad die de pret een beetje drukte maar ook die is weer verholpen. (en als ik de kosten per km bereken valt het nog erg mee moet ik zeggen).

Benzine auto kan ik je dus niet mee helpen. Koop alleen geen gele fiat panda uit 2005
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
want die bleek bij verkoop een stukje minder waard te zijn dan gehoopt. Schijnbaar is deze auto ooit 90.000 km terug gedraaid. 8)7

don't mind me

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
Met een grote boog omheen lopen!
De Golf ‘IV’ is helaas niet de beste auto die Volkswagen ooit heeft gebouwd. Vooral nu ze op leeftijd komen, zijn er vaak kleine euvels te melden. Zo behoort dit type tot de generatie die last heeft van veelvuldig kapot springende (kop)lampjes, door piekspanningen in het elektrische circuit. Om dezelfde reden verbranden massakabels op termijn, wat startproblemen geeft. Het instrumentarium geeft als de auto wat ouder wordt ook vaak de geest en dat is een kostbare reparatie. Remlichtschakelaars gaan vaak stuk. In deursloten kan een breuk optreden, waardoor de sleutel er niet meer uit wil. In het mechanisme van de zijruiten zit een nylon bus, die bij veroudering wel eens breekt, waardoor de ruit in het portier zakt. Benzinemotoren hebben last van inwendige vervuiling, wat tot dure motorschade kan leiden. Luchtmassameters vervuilen of gaan stuk, waardoor de motor slecht loopt: dure reparatie. Diesels hadden oorspronkelijk een slecht voedingrelais. Die klacht komt nog zelden voor, waarschijnlijk zijn ze allemaal vervangen. De ABS-pomp kan vastlopen: kostbaar APK-afkeurpunt.
Bron: https://www.anwb.nl/auto/...000-05-01/2003-12-01/1396

EDIT: oh wacht, onmunnig oud topic :D sorry!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:58

Polycom

Poes van goud

Renault Megane uit 2008 met 200X KM op de teller. Ik zou maar alvast gaan sparen :P

• Pindakaas
Polycom schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:32:
Renault Megane uit 2008 met 200X KM op de teller. Ik zou maar alvast gaan sparen :P
Onderhoud de afgelopen jaren is prima. Verder is dit het model van de na de facelift en heeft dus een stuk minder electra problemen. Mechanisch zijn deze auto'tjes dik in orde.

Buiten de motorstoring om heb ik 2 nieuwe banden gemonteerd en een stel nieuwe remschijf'jes er op laten zetten. Normale slijtageonderdelen dus. Ik hoop nog wel een goeie 100.000 km met deze auto door te kunnen rijden in ieder geval.

don't mind me

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:58

Polycom

Poes van goud

JeroenF schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:13:
[...]

Onderhoud de afgelopen jaren is prima. Verder is dit het model van de na de facelift en heeft dus een stuk minder electra problemen. Mechanisch zijn deze auto'tjes dik in orde.

Buiten de motorstoring om heb ik 2 nieuwe banden gemonteerd en een stel nieuwe remschijf'jes er op laten zetten. Normale slijtageonderdelen dus. Ik hoop nog wel een goeie 100.000 km met deze auto door te kunnen rijden in ieder geval.
Wel grappig dat je in de TS aangaf liever niet Frans/Italiaans te willen rijden. Liever een goed onderhouden Renault dan een afgetrapte BMW natuurlijk. Succes ermee i.i.g. :)

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:49:
Met een grote boog omheen lopen!
De diverse electrische problemen die je daar noemt aan bv verlichting hebben Megane's en alle 307's ook verschrikkelijk veel last van overigens. Sowieso is dat een beetje een Frans euvel. Misschien in de moderne auto's wat minder al zal de tijd dat leren maar in de periode dat de 307 werd gebouwd is dat echt een drama geweest. Als je in een donkere periode over de weg gaat is de kans zo'n 80/90% dat een auto met defecte verlichting Frans is.

• FastFred
RodeStabilo schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:46:
[...]

De diverse electrische problemen die je daar noemt aan bv verlichting hebben Megane's en alle 307's ook verschrikkelijk veel last van overigens. Sowieso is dat een beetje een Frans euvel. Misschien in de moderne auto's wat minder al zal de tijd dat leren maar in de periode dat de 307 werd gebouwd is dat echt een drama geweest. Als je in een donkere periode over de weg gaat is de kans zo'n 80/90% dat een auto met defecte verlichting Frans is.
Generaliseren much? Die issue's blijven beperkt tot Peugeot 206, 207, 307 en een aantal auto's daar aan verwant.

Om direct te zeggen dat alle Franse auto's hier last van hebben... Mijn ZX had in 3 jaar tijd 4 kapotte lampjes. Mijn C4 tot nu toe 3 in 2 jaar tijd.

• RodeStabilo
  • Niet online
FastFred schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:50:
Generaliseren much? Die issue's blijven beperkt tot Peugeot 206, 207, 307 en een aantal auto's daar aan verwant.
Nee. Gewoon puur op basis wat ik zelf zie in donkere tijden.Maar die 206, 207 etc zijn inderdaad ook niet best op dat gebied.
Mijn ZX had in 3 jaar tijd 4 kapotte lampjes. Mijn C4 tot nu toe 3 in 2 jaar tijd.
Jouw N=1 ervaring zegt me niet zoveel. Verder vind ik in drie jaar tijd vier kapotte lampjes ook zeer slecht maar goed dat geheel terzijde en van een C4 is helemaal bizar. Bewijst alleen maar m'n punt dat deze merken dat structureel niet op orde krijgen blijkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 14-06-2017 12:00 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:51

A13X

Dude

Ik had een Ford Focus station uit 1999 1.6 (4jaar) en heb nu een Ford Focus hatchback uit 2001 (3/4jaar) en kan mij niet vinden in het roestbak verhaal. Misschien zoek ik wat secuurder of heb ik geluk gehad maar de eerste was er eentje van €800 en zag er nou niet zo geweldig uit en daar had ik dan wel roest problemen mee moeten krijgen als het zo erg is als hier word beweerd.

Nu is dit n=2 (+1 zwager had er ook een zonder roestproblemen) maar ik zou ze hierop niet zo maar afschrijven. Daarbij zijn het eenvoudige auto's waar je nog heel veel zelf aan kan doen.

Overigens heb ik de 1.8 nog wel in de aanbieding, ik rij namelijk veel meer km's dan ik had ingeschat toen ik hem kocht. (rijd 1:12-13,5 afhankelijk van je rechtervoet)

[ Voor 14% gewijzigd door A13X op 14-06-2017 12:07 ]

Awesome

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
RodeStabilo schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:46:
[...]

Vlak met verlichting VAG niet uit!
Mijn (nieuwe) Fabia had iedere 6 maanden nieuwe lampen vóór nodig...

Bij Volvo had ik het ook met enige regelmaat, maar veel minder dan bij VAG. Terwijl Volvo ze altijd liet branden.

Met de Ford had ik Xenon, in 4 jaar tijd nooit problemen gehad.

Nu een 308 en weer terug naar halogeen :-(
Tot nu toe nog geen vervangen lampjes...

[ Voor 16% gewijzigd door BlakHawk op 14-06-2017 12:10 ]

Youtube: DashcamNL

• FastFred
RodeStabilo schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:59:
[...]
Nee. Gewoon puur op basis wat ik zelf zie in donkere tijden.Maar die 206, 207 etc zijn inderdaad ook niet best op dat gebied.

[...]

Jouw N=1 ervaring zegt me niet zoveel. Verder vind ik in drie jaar tijd vier kapotte lampjes ook zeer slecht maar goed dat geheel terzijde en van een C4 is helemaal bizar. Bewijst alleen maar m'n punt dat deze merken dat structureel niet op orde krijgen blijkbaar.
ZX:
1x kentekenplaat verlichting
1x remlicht rechts
1x mistlicht linksvoor
1x stadslicht rechtsvoor

Ik weet niet wat jij daar zeer slecht aan vind, maar dat is doodnormaal. Er gaan na 20 jaar wel eens lampjes stuk :S

C4 uit 2005 net zo
2x kentekenplaat verlichting (beide lampjes vlak achter elkaar)
1x stadslicht linksvoor

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Robicide schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:53:
Persoonlijk zou ik Saab niet willen aanraden tenzij je een fors maandelijks brandstofbudget hebt. Ze zijn dan wel onverwoestbaar (mits degelijk onderhouden) maar ook nogal zwaar, en er zit toch een vrij dorstige motor in :9 meestal zo'n 1:10-11, als je relatief rustig rijdt.

Als verbruik en wegenbelasting niet zo'n bezwaar zijn en onderhoud en comfort belangrijker wegen zou ik zeker wel naar een Saab gaan kijken. Zoals gezegd is een goed onderhouden Saab een auto die lang, erg lang mee gaat en het zijn gigantisch comfortabele en ruime auto's :)
Heel zuinig zijn ze idd niet, maar we rijden op dit moment met onze 2003 9-3 automaat (150pk) 1:13,5 aan de pomp, volgens de bc doen we op dit moment 1:14,9 maar das volgens mij redelijk optimistisch, al hebben we gisteren wel 350 km gereden, zonder al teveel oponthoud. En als je continu 120 kan cruisen zijn ze verbazend zuinig, zelfs de automaat.

In de winter redden we de 1:11 net.

Voor de rest kan ik de Saabs ook aanraden, lekker comfortabel, en wij doen 1x per jaar onderhoud bij een Saab specialist en daar tik ik ieder jaar met een glimlach de rekening af. Dat was overigens hetzelfde met de 9-5 die we 2 jaar hebben gereden.

Indianen verhalen over onderdelen die niet meer te vinden zouden zijn is overigens onzin.

Enige nadeel is dat de rubbers achter de eerste 5 minuten kraken als het serieus koud is buiten.

[Edit] dat was dus een reactie in een topic van een jaar geleden... 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Flagg op 14-06-2017 12:41 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Veel kapotte lampjes hoor je steeds vaker. Volgens mij heeft het ook ermee te maken dat auto's tegenwoordig allemaal automatisch schakelende verlichting hebben. Waar ik vroeger bij vertrek mijn lichten aan deed of uit liet (afhankelijk van de situatie), merk ik bij mijn huidige auto dat de verlichting voor iedere tunnel en wegovergang wordt in- en uitgeschakeld. Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor de levensduur.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

RodeStabilo schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:59:
[...]
Dan maken we daar N=2 van, want de Peugeot 307 wat we hadden heeft in 10 jaar tijd 3 achterlampen en 4 H7's versleten. 7 lampen op 10 jaar is imho niet veel ;)

Mijn Corsa heeft er al 2 (+1 als voorzorgsmaatregel) versleten in 1 jaar.

Sowieso, als lampjes je grootste zorg als onkosten zijn kan je beter geen auto rijden :X

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Pindakaas
Trouwens, mijn Megane heeft echt de meest achterlijke manier op de koplampjes te vervangen. Wat zou beter zijn voor de lampen als het gaat om levensduur? De lampen gewoon altijd aan of de lampen op de automatische stand?

don't mind me

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:22
Zeg dan niets

[ Voor 80% gewijzigd door PWM op 15-06-2017 16:12 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

JeroenF schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:48:
Trouwens, mijn Megane heeft echt de meest achterlijke manier op de koplampjes te vervangen. Wat zou beter zijn voor de lampen als het gaat om levensduur? De lampen gewoon altijd aan of de lampen op de automatische stand?
Het geweldige inspectieluikje vanuit de wielkast :')

Lampen slijten het meest door het inschakelen. Eenmaal aan kunnen ze het beste aan blijven. Een goede auto-stand gaat aan en blijft aan, tenzij het een trigger-happy auto-stand is die voor elke verandering in zon/schaduw de lichten in/uit schakelt.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• RodeStabilo
  • Niet online
MK1998NL schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:40:
Sowieso, als lampjes je grootste zorg als onkosten zijn kan je beter geen auto rijden :X
Wie zegt dat het daarom gaat? Het is gewoon gevaarlijk als je een compleet donkere kant tegenkomt op een onverlichte weg. Je denkt dat het om een motorrijder gaat maar op het laatste moment zie je dat het om een personenwagen gaat omdat een of andere idioot de weg opgaat met compleet defecte verlichting aan één kant :X

Helaas geeft de popo hier geen prioriteit meer aan en is helaas pas onlangs verplicht gesteld dat nieuwe auto's daarvoor een indicatie moeten geven als zelfs maar het simpelste lampje defect is maar daar hebben oudere auto's niets aan. Al reed ik in 2003 al een auto die dat al had maar goed, genoeg merken die dat pas doen als het verplicht moet.

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 19:13
Ik ben een beetje bevooroordeeld, maar ik kan je gezien de huidige & aanstaande (gezins)situatie maar één aanbeveling doen:

Volvo.

All things considered is het een van de weinige merken die je écht heel erg veel waar biedt voor je geld en gewoon enorm veel voordelen biedt. Eens zien:
  1. Veilig! Altijd bomvol actieve en passieve veiligheidsopties. Voor mij heel erg belangrijk
  2. Perfecte reisauto's. Vakanties, langere ritten voor familiebezoek, weekendje weg, shoppen, je zoeft echt over de weg.
  3. Comfort. Nog altijd by far de beste stoelen in zijn segment
  4. Compleet! Zelden zie je (youngtimer) Volvo's zonder Climate Control, Cruise Control, enzovoorts
  5. Betrouwbaar! Benzine/LPG motoren til je makkelijk over de 4 ton heen, diesel is pas net ingelopen op 4 ton :>
  6. Ruim. Wellicht geen Skoda als het op ruimte aankomt, maar zeker in de V70 kom je zelden tekort
  7. Grote community. De Volvo-community is groot, enorm behulpzaam en vriendelijk. Klusdagen, poetsmeetings, betaalbare Volvo-specialisten, echte liefhebbers.
  8. Fantastisch geluid. Niet alleen die heeeerlijke 5-cilinder, maar ook de ingebouwde audio (m.u.v. instap) klinkt gewoon fantastisch.
  9. Tweakbaar. Mede dankzij de grote community zijn er tal van mogelijkheden om je Volvo te 'tweaken'. Koop zelf een VIDA-DICE, een CFE, een GROM/Yatour, chip 'm van 140 naar 170PK, hengst er een vollederen interieur in, enzovoorts enzovoorts.
Nadelen heeft iedere auto, maar het is prima te overzien (zéker als je je aansluit bij de community [de fora]) !

Wat traditionele zwakke punten, die m.b.v. wat boerenverstand en de community prima goedkoop zijn op te lossen:
  1. Wielophanging. Het zijn lijvige auto's met lijvige motoren, dus de voorste draagarmen, schokbrekers rondom en motorsteunen (en wat kleinere rubbers) moeten eens per 1-2 ton worden vervangen
  2. Automaat. Koop je er een met automaat, laat hem dan (power)flushen. Voorkomt ellende.
  3. Middenconsole. De midden(tunnel)console, tussen de voorstoelen, kan wat rammelen en kraken.
  4. Draaicircel. Het is geen Nissan Micra en zal in het begin nogal wennen zijn - het is best een slagschip, maar eenmaal gewend is er niks aan de hand.
  5. Het is geen BMW. En dan bedoel ik dat het geen sportieve auto is, geen gooi-en-smijtbak. Het is een échte reisauto. Je kunt er prima sportief mee rijden, maar verwacht geen retestrak RWD gedrag.
Binnen jouw budget zou je moeten denken in de richting van 2200-2300 euro S60 of V70 op LPG en dan ~300 voor initieel onderhoud. Of goedkoper zodat je wat meer kunt opknappen/verbeteren.

Wat mogelijkheden:

https://www.autoscout24.n...7-01a82065580a?cldtidx=7#
https://www.autoscout24.n...2-1fc48e394e42?cldtidx=13
https://www.autoscout24.n...53-e250040a31c5?cldtidx=9

Als het je wat lijkt, wil ik je best persoonlijk helpen in de zoektocht naar een goede Volvo, samen proefrit maken bijvoorbeeld. Ik weet inmiddels waar ik op moet letten :)

Oh, en qua kosten:

- Wegenbelasting (NH) € 101 per maand
- Verbruik LPG: 1:10 á 1:11 (x € 0,55 per liter)
- Onderhoud: Reserveer 50 per maand, net als bij iedere auto
- Verzekering is afhankelijk van jouw situatie, maar zit zelf met 33jr, woon in het Gooi, 1jr schadevrij op een 43 euro per maand. Kan dus goedkoper.

Wegenbelasting lijkt veel, maar je bespaart forst met LPG. De meerprijs t.o.v. benzine heb je er met 1x tanken (= 40 liter/450km) al uit. Alles daarna is pure winst.

[ Voor 6% gewijzigd door musje83 op 14-06-2017 15:38 ]

• Jermaine
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:49
Zelf gevonden
Skoda fabia (station). Sommige versies hebben een kettingmotor, dat scheelt ook. Ze zijn alleen niet spectaculair snel met 75pk op 1070kg.
Let er wel op, als je een wagentje uit de VAG-stal wilt, dat de distributieketting vervangen is als "TSI" aan de zijkanten van de auto prijkt, onder de knipperlichten. Dit artikel egt eea uit en gold op het moment van schrijven blijkbaar alleen voor de 1.4 TSI. Zo moest de 1.2 TSI van mijn Seat (Ook VAG) er ook aan geloven.

Het zijn verder prima motoren (vind ik althans), maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en je wilt straks niet op een random moment met een total loss auto langs de weg staan.

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:51
Tja, ik denk dat alles al gezegd is.

Ik kan je alleen mijn eigen ervaringen geven, ik zat in een vergelijkbare situatie als jijzelf, en heb ook gekeken naar het verbruik, immers een mooie grote alfa 166 v6 loopt ook 1 op 8.

Daarom gegaan voor de middenmoot en uitgekomen op een opel astra G (1999-2004). Ik kocht de mijne met een kmstand van 114.000 voor precies 1750,- euro.

1 jaar apk, distributieriem en grotebeurt gedaan.
Airco, niet zo gek zwaar en iets groter voor de kids.

Verbruikt 1:14 gemiddeld. Op afstanden gaat ie naar 1:16,5 en in de stad zakt hij naar 1:11.
Wegenbelasting is 113,- per kwartaal, dus nog te overzien.

Neem dan wel de 1.6 8v met 75pk, de 16. 16v 101 pk en mijdt de 2.2 motoren, deze hebben nogal wat kuren met de ketting.

Tis alleen de smaak, beetje grijze muis auto, uitstraling van een naaktslak in winterslaap, maar een stuk mooier dan een multipla ;)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 17:05
Mijn vader rijdt al jaren in een vrij oude Toyota Corolla automaat, dat ding rijdt fijner dan de gemiddelde nieuwe auto en heeft nooit problemen.

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:51
Niet alles gelezen, en volgens mij is deze nig niet voorbij gekomen, maar wij rijden al jaren tevreden, en probleemloos een Kia Rio RS (station model) uit 2005.
Gekocht in 2013 voor 3000,- met 95.000 op de teller.
Zeeeeeeeerr ruime auto, geen bling-bling ofzo, maar gewoon no-nonses, en vrij goedkoop in de wegenbelasting, verzekering en verbruik.
Enige nadeel is misschien de wat lichte motor (1.3 à 85PK).

Jaren lang luxere auto's gereden (Lancia, Alfa, Ford, ...) maar dit voldoet nu ook.

Puntje van aandacht; de scharnieren van de achterklep zijn fabriek-af niet goed afgekit, daardoor kan er lekkage in de achterbak ontstaan.
Bekend probleem, bij ons door de garage netjes opgelost (gekocht zonder garantie, maar toch netjes opgelost zonder kosten)

Live from Denmark

• Pindakaas
Jongens, bedankt voor alle nieuwe adviezen maar dit is al een oud topic.
Ik heb ondertussen al een auto gekocht: JeroenF in "Auto kopen voor <€2500"

don't mind me

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:40

-tom-562

Oliesjeik

musje83 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:33:
Ik ben een beetje bevooroordeeld, maar ik kan je gezien de huidige & aanstaande (gezins)situatie maar één aanbeveling doen:

Volvo.

All things considered is het een van de weinige merken die je écht heel erg veel waar biedt voor je geld en gewoon enorm veel voordelen biedt. Eens zien:
  1. Veilig! Altijd bomvol actieve en passieve veiligheidsopties. Voor mij heel erg belangrijk
  2. Perfecte reisauto's. Vakanties, langere ritten voor familiebezoek, weekendje weg, shoppen, je zoeft echt over de weg.
  3. Comfort. Nog altijd by far de beste stoelen in zijn segment
  4. Compleet! Zelden zie je (youngtimer) Volvo's zonder Climate Control, Cruise Control, enzovoorts
  5. Betrouwbaar! Benzine/LPG motoren til je makkelijk over de 4 ton heen, diesel is pas net ingelopen op 4 ton :>
  6. Ruim. Wellicht geen Skoda als het op ruimte aankomt, maar zeker in de V70 kom je zelden tekort
  7. Grote community. De Volvo-community is groot, enorm behulpzaam en vriendelijk. Klusdagen, poetsmeetings, betaalbare Volvo-specialisten, echte liefhebbers.
  8. Fantastisch geluid. Niet alleen die heeeerlijke 5-cilinder, maar ook de ingebouwde audio (m.u.v. instap) klinkt gewoon fantastisch.
  9. Tweakbaar. Mede dankzij de grote community zijn er tal van mogelijkheden om je Volvo te 'tweaken'. Koop zelf een VIDA-DICE, een CFE, een GROM/Yatour, chip 'm van 140 naar 170PK, hengst er een vollederen interieur in, enzovoorts enzovoorts.
Nadelen heeft iedere auto, maar het is prima te overzien (zéker als je je aansluit bij de community [de fora]) !

Wat traditionele zwakke punten, die m.b.v. wat boerenverstand en de community prima goedkoop zijn op te lossen:
  1. Wielophanging. Het zijn lijvige auto's met lijvige motoren, dus de voorste draagarmen, schokbrekers rondom en motorsteunen (en wat kleinere rubbers) moeten eens per 1-2 ton worden vervangen
  2. Automaat. Koop je er een met automaat, laat hem dan (power)flushen. Voorkomt ellende.
  3. Middenconsole. De midden(tunnel)console, tussen de voorstoelen, kan wat rammelen en kraken.
  4. Draaicircel. Het is geen Nissan Micra en zal in het begin nogal wennen zijn - het is best een slagschip, maar eenmaal gewend is er niks aan de hand.
  5. Het is geen BMW. En dan bedoel ik dat het geen sportieve auto is, geen gooi-en-smijtbak. Het is een échte reisauto. Je kunt er prima sportief mee rijden, maar verwacht geen retestrak RWD gedrag.
Binnen jouw budget zou je moeten denken in de richting van 2200-2300 euro S60 of V70 op LPG en dan ~300 voor initieel onderhoud. Of goedkoper zodat je wat meer kunt opknappen/verbeteren.

Wat mogelijkheden:

https://www.autoscout24.n...7-01a82065580a?cldtidx=7#
https://www.autoscout24.n...2-1fc48e394e42?cldtidx=13
https://www.autoscout24.n...53-e250040a31c5?cldtidx=9

Als het je wat lijkt, wil ik je best persoonlijk helpen in de zoektocht naar een goede Volvo, samen proefrit maken bijvoorbeeld. Ik weet inmiddels waar ik op moet letten :)

Oh, en qua kosten:

- Wegenbelasting (NH) € 101 per maand
- Verbruik LPG: 1:10 á 1:11 (x € 0,55 per liter)
- Onderhoud: Reserveer 50 per maand, net als bij iedere auto
- Verzekering is afhankelijk van jouw situatie, maar zit zelf met 33jr, woon in het Gooi, 1jr schadevrij op een 43 euro per maand. Kan dus goedkoper.

Wegenbelasting lijkt veel, maar je bespaart forst met LPG. De meerprijs t.o.v. benzine heb je er met 1x tanken (= 40 liter/450km) al uit. Alles daarna is pure winst.
Ik ben ook Volvo fan, maar ik zou echt niet zomaar iedereen aanraden om een Volvo aan de onderkant van de markt te kopen :o ! Dan moet je of zelf het onderhoud willen doen, of het niet erg vinden om (veel) geld achter te laten bij een garage.
Je kan echt behoorlijk leeglopen op een (grote) Volvo die achterstallig onderhoud heeft. Een automaat of een handbak met die KM_stand maakt niet veel uit qua risico. Met handbak zit de koppeling er gewoon aan te komen (of die is al op), en die is duur (dual mass vliegwiel), en een automaat met die KM-stand moet je helemaal niet flushen, grote kans dat die dan in de soep loopt. Als die goed schakelt, schakelt die goed, en dan is het maar hopen dat het ding gewoon heel blijft en goed blijft schakelen.
Verder mag je aannemen dat met die KM-stand de wielophanging zijn beste tijd ook wel gehad heeft. En als die wel goed onderhouden is (draagarmen, dempers etc.), dan is de prijs vaak ook een stuk hoger.

Vaak bu'j te bang!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:15
JeroenF schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:37:
Jongens, bedankt voor alle nieuwe adviezen maar dit is al een oud topic.
Ik heb ondertussen al een auto gekocht: JeroenF in "Auto kopen voor <€2500"
Rijd ie nog een beetje? Als over anderhalf jaar mijn lease contract afloopt zit ik met hetzelfde "probleem" haha. Leuk om even dit topic door te lezen.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Pindakaas
Ja hij doet het eigenlijk prima. het blijft een Renault natuurlijk dus het dashboard is wel plastic fantastic en heeft hier en daar dus een paar piepjes en kraakjes, Maar dat went vanzelf ;)

Ik heb de 1.5 diesel met 105pk en dat is voor mij voldoende om fatsoenlijk mee te komen in het verkeer. (en stukken sneller dan mijn vorige auto's) Enige puntje wat ik wel irritant vind is dat hij voor een diesel redelijk veel toeren maakt (2600 rpm @ 130km/h in de 6) maar dat schijnt bij deze auto's normaal te zijn. Oorzaak/gevolg is dat de turbo dus ook pas laat inkomt. Voor snelwegritjes geen probleem maar in de stad is dat irritant.

don't mind me

Pagina: 1