Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau1406
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 12:03
Beste allemaal,

Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is voor het melden van mijn probleem, als het niet zo is hoor ik dat graag.

Ik ben net sinds vandaag(of eigenlijk net gister aangezien het al half 1 is) de trotse eigenaar van een Asus pg279q. Alleen heb ik een of eigenlijk een paar, ik denk gerelateerde, problemen met de monitor.

Zodra ik de monitor had aangesloten heb ik gelijk in het OSD de monitor op 165 Hz gezet. Vervolgens wou ik in windows ook het scherm op 165 Hz laten draaien dus ben ik naar nvidia control panel gegaan en voila 165 Hz is een optie, dus die aangevinkt. Wat er vervolgens gebeurde is dat mn scherm half grijs werd en half wit terwijl het snel knipperde. Na een poosje ging windows weer naar 60 Hz en was het weer goed.

Ik heb nu al op verschillende manieren geprobeerd om de monitor aan de praat te krijgen, op alles tussen 100 Hz en 165Hz in. Met en zonder de overclock uit het OSD en met en zonder g-sync. Ik heb het ook geprobeerd zonder m'n andere monitor, maar helaas zonder succes. Het gekke is dat de monitor wel in het OSD aangeeft dat het een 100 Hz signaal ontvangt als ik dat ook op m'n pc instel, maar ik ook dan een deels wit deels grijs scherm krijg dat klippert.

Wat me wel is(was) gelukt is de monitor op 85 Hz te laten draaien. Alleen (ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan) ziet m'n computer de monitor nu helemaal niet meer en kan ik dus helemaal niks meer proberen 8)7

Ik heb ook de andere DP van mn GPU geprobeerd maar helaas hetzelfde resultaat.

Ik gebruik de mee geleverde DP kabel van de monitor, ik neem aan dat deze op z'n minst 100 Hz @1440p aan kan. De GPU die in m'n pc zit is een GTX 980ti en de CPU een i7 5820k.

Hopelijk heeft iemand een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
De kabel kan gewoon 1440p @ 165hz aan, daar draai ik ook op. Misschien de monitor eens resetten via de OSD? Als je daar niet meer in komt even de DP kabel er uit halen en het scherm opstarten zonder de kabel er in.
Draai je wel op 1440p? volgens mij ondersteund de monitor lagere resoluties niet op 144hz
heb je Nvidia ULMB uitstaan?
Andere DP port proberen?
Probeer eens lagere frequenties? als dat wel zichtbaar is, lijkt het mij digitale storing en is mogelijk toch je kabel defect zie: https://www.reddit.com/r/...q_doesnt_want_to_display/

[ Voor 8% gewijzigd door willy83 op 19-06-2016 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau1406
Ik heb nu inmiddels weer beeld.
Ik heb in het OSD op reset all geklikt en daarna alleen maar de brightness aangepast. Dus ULMB staat uit en de overclock modus staat ook uit. Alleen zie ik nu in nvidia control panel geen 144 of 165 hz opties meer.
Ik draai gewoon op 1440p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy83
Staat je display niet via de knop boven de uitknop op een lagere HZ ingesteld?
Anders ben ik bang dat het je kabel is. de HDMI/DVI kabel gaat dacht ik ook niet heel ver qua HZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau1406
Als ik er 1 keer op klik staat er turbo 85 Hz en als ik nog een keer klik turbo 60 Hz. Ik denk dat dat goed is, heb het nu weer op 85 Hz staan.

Het scheelt dat de kabel die mee kwam te kort was om mooi te routen naar mn pc dus moet sowieso een nieuwe langere halen, dus ga dat morgen(vandaag) even halen. Bedankt voor de tips, ik post hier nog wel even morgen of het is gelukt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

willy83 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 01:21:
Staat je display niet via de knop boven de uitknop op een lagere HZ ingesteld?
Anders ben ik bang dat het je kabel is. de HDMI/DVI kabel gaat dacht ik ook niet heel ver qua HZ
Een kabel zou dan toch helemaal niet moeten werken lijkt mij.
Lau1406 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 01:27:
Als ik er 1 keer op klik staat er turbo 85 Hz en als ik nog een keer klik turbo 60 Hz. Ik denk dat dat goed is, heb het nu weer op 85 Hz staan.

Het scheelt dat de kabel die mee kwam te kort was om mooi te routen naar mn pc dus moet sowieso een nieuwe langere halen, dus ga dat morgen(vandaag) even halen. Bedankt voor de tips, ik post hier nog wel even morgen of het is gelukt of niet.
Kan je met een interne gpu wel 144hz krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau1406
ionn schreef op zondag 19 juni 2016 @ 01:31:
[...]

[...]

Kan je met een interne gpu wel 144hz krijgen?
Mijn pc heeft geen igpu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Lau1406 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 01:38:
[...]

Mijn pc heeft geen igpu :P
Dan zou ik een andere kabel proberen of desnoods een andere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau1406
Ik heb net even een game gestart en die laat de monitor wel op 120hz draaien. Volgens het OSD is de inout 120hz @2560x1440 en ook de on screen fps counter geeft dit aan.

Ik haal sws die kabel nog en moet dan nog steeds dingen fixen, maar dit laat gelukkig wel zien dat de monitor zelf het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy83
ionn schreef op zondag 19 juni 2016 @ 01:31:
[...]

Jawel, een kabel kan ook slecht zijn en dus of artefacts geven of bv wel op 100hz werken maar niet op 144hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

willy83 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 02:25:
[...]

Jawel, een kabel kan ook slecht zijn en dus of artefacts geven of bv wel op 100hz werken maar niet op 144hz.
Idd. Het is een kwestie van welke bandbreedte betrouwbaar over de kabel kan. Vergelijk het met een DSL-verbinding: met dezelfde modem is de snelheid die je haalt afhankelijk van je afstand tot de centrale en de kwaliteit van je kabels. Alleen zijn bij HDMI de bandbreedtes veel groter (we hebben het over >5Gbps in een geval als dit) dus de eisen aan de kabel evenredig veel hoger en de afstanden veel korter.

Vergelijking gaat trouwens evengoed op mbt lengte kabel: als je een langere afstand wilt overbruggen moet je kabel beter zijn. Dezelfde type kabel die goed werkt op 1.5m lengte kan falen op 5m oid. Wil je dus een langere kabel, dan moet je juist investeren in betere kwaliteit.

HDMI kabels hebben altijd een opgegeven bandbreedte die ze zouden moeten kunnen halen (vaak uitgedrukt als HDMI 1.1, 1.2, 1.3 etc). Helaas zie je dat dat vaak erg optimistisch geschat is (99.9% gebruikers gebruiken toch alleen maar 1920x1080 wat met 1.1 nog prima gaat) en dat ze falen als je alsnog meer ervan vraagt. Als je je kabel bij een NL retailer gehaald hebt kun je in zo'n geval verhaal gaan halen. Als het daarentegen een EUR 0.60 kabel was van DealExtreme of AliExpress heb je pech (maar gezien prijs heb je waar voor je geld gekregen :z )

TS, exact welke kabel heb je? (merk, model/typenr en voorzover bekend welke HDMI versie ondersteund) En als je bij het gamen 120Hz alsnog krijgt, is dat vrij van artefacten?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau1406
dion_b schreef op zondag 19 juni 2016 @ 09:01:
TS, exact welke kabel heb je? (merk, model/typenr en voorzover bekend welke HDMI versie ondersteund) En als je bij het gamen 120Hz alsnog krijgt, is dat vrij van artefacten?
Ik gebruik nu de kabel die meegeleverd met de monitor kwam, daar staat dit nummer op: e326508
Het gamen was zonder artifacts, maar de game zag 'maar' 120hz ipv de 144 of 165 die het scherm aan zou moeten kunnen.

Dit is de kabel die ik het laten reserveren die ik straks ga ophalen, ik neem aan dat dit op z'n minst redelijke kwaliteit is. De rede dat ik die heb gekozen is dat 2 meter net te kort is en ik deze vandaag al kan halen. http://www.kabelstore.nl/...rt-1-2-kabel-3-meter.html

Ik las daarnet dat nvidia een hotfix driver heeft uitgebracht tegen flikkeren van sommige schermen op hoge refresh rates, dus ik ga die nu even proberen mbv DDU.

Edit 1:

Ik heb goed nieuws, for some reason accepteert windows nu wel 144 hz. Het enige dat er is gebeurd is dat ik m'n computer gister nacht in slaap stand heb gezet(doe dit meestal zodat ik niet al m'n vensters etc opnieuw hoef te laden), alleen toen ik daarnet weer verder wou bleek dat hij zichzelf had uitgezet 8)7

Edit 2:

165Hz werkt ook! De volgende keer dat ik een probleem heb moet ik misschien 1) niet te lang mee bezig blijven maar gewoon gaan slapen en 2) 'have you tried turning it off and on agian?' maar eerst proberen 8)7
Bedankt iedereen voor jullie advies, ik edit deze post straks nog even om te laten weten of die langere kabel het ook doet.

Edit 3:

Ik ben er achter wat het probleem heeft veroorzaakt. Ik had van nvidia inspector multi display power saver nog aan staan. Ik opende die daarnet weer omdat m'n gpu weer op 50% power usage draaid :( en toen kwam het probleem terug

Edit 4:

De 3 meter kabel werkt :)
Iedereen heel erg bedankt voor de hulp en wat mij betreft kan dit nu op slot

[ Voor 34% gewijzigd door Lau1406 op 19-06-2016 14:15 . Reden: Alle problemen opgelost ]

Pagina: 1