Vraag

• Sus4nne
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-09-2022
De stroomvoorziening van mijn LaCie Network Space 2 is doorgebrand. De harde schijf zelf werkt nog. Dat heb ik test door hem uit de case te halen en hem in een pc te zetten. Daar wordt de schijf wel gedetecteerd, maar kan Windows de schijf niet benaderen. We hebben het ook geprobeerd om de schijf in een Synology NAS te plaatsen. Ook daar gaat de schijf draaien, maar Synology wil speciale software installeren om de schijf te benaderen en dan wordt alles wat er op staat gewist.
Het was mijn backup schijf met waardevolle foto's erop. Die wil ik graag terug. Heeft iemand een idee hoe ik bij de data op de schijf kan komen?

Beste antwoord (via Sus4nne op 29-01-2017 01:38)

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gehad (ook een LaCie). Ik heb een versie van Ubuntu gedownload die je vanaf USB kunt opstarten. Als je dat doet, kan je twee harde schijven (de Lacie en een andere ntfs/fat schijf) mounten, en de data van de LaCie-schijf naar de andere schijf kopieren.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OT.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Aangenomen dat LaCie een linux derivaat gebruikt als OS zou ik eens proberen je PC te booten met een Ubuntu live CD terwijl de schijf uit de LaCie er aan hangt. Grote kans dat je dan wel bij je partities met data kunt komen en deze dan naar een andere locatie kunt kopieren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-01 14:20
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als dit je Back-up schijf is, dan heb je de originele bestanden van de foto's toch nog beschikbaar op een andere schijf?

Is de voeding niet te repareren/vervangen?

[Voor 12% gewijzigd door SpamLame op 19-06-2016 08:37]

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je root ssh toegang tot die Synology hebt, denk ik dat je de schijf gewoon kunt mounten. De data partitie is de 2e partitie, en heeft een XFS filesysteem.

Anoniem: 19701

SpamLame schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:36:
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als dit je Back-up schijf is, dan heb je de originele bestanden van de foto's toch nog beschikbaar op een andere schijf?
Mijn nichtje dacht blijkbaar ook dat als ze alle data op een externe schijf zette... .dat ze dan een backup heeft...
Helaas vergat ze ook de data op haar laptop te zetten.... dus paniek toen de externe schijf crashte...
Gelukkig met Get Data Back voor NTFS alles terug kunnen halen.....

Het komt dus vaker voor... helaas..... niet voor niets dat verlies van data op veel forums een hit is....

• Cor1950
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-12-2022
Ik heb een 1TB versie, heb deze jaren niet gebruikt, maar nu uit de kast gehaald, hij doet het nog, wordt trouwens wel warm, HD blijft draaien. Maar ik wil proberen daar een 3tb HD in te zetten, die ik nog heb liggen. Krijg hem alleen niet open, weet iemand hoe dat moet ?

• Mijzelf
  • Niet online
Met wat gewurm kun je de bodem eruit trekken. Daar zit alles op gemonteerd.

Jouw upgrade gaat trouwens niet zomaar werken. Een Lacie heeft zijn OS op de schijf, dus die zal je moeten klonen. Maar een 3TB schijf heeft een GPT partitie tabel nodig, en ik weet niet of de bootloader die ondersteund. Er zijn verschillende versies van de Networkspace 2, en alleen de meest recente heeft GPT ondersteuning.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gehad (ook een LaCie). Ik heb een versie van Ubuntu gedownload die je vanaf USB kunt opstarten. Als je dat doet, kan je twee harde schijven (de Lacie en een andere ntfs/fat schijf) mounten, en de data van de LaCie-schijf naar de andere schijf kopieren.

Anoniem: 19701

Mijzelf schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:47:
Jouw upgrade gaat trouwens niet zomaar werken. Een Lacie heeft zijn OS op de schijf, dus die zal je moeten klonen. Maar een 3TB schijf heeft een GPT partitie tabel nodig, en ik weet niet of de bootloader die ondersteund. Er zijn verschillende versies van de Networkspace 2, en alleen de meest recente heeft GPT ondersteuning.
Zou dit iets zijn?
http://www.backup-utility...e-mbr-os-to-gpt-4348.html

• Mijzelf
  • Niet online
Misschien. Het ziet er nogal Windows georiënteerd uit, en ik lees nergens welke filesystemen worden ondersteund. Als ik het me goed herinner heeft De Lacie een ext2 partitie, een ext3, en een xfs. En verder tenminste 3 partities zonder filesysteem, maar wel met data. Als die worden 'weggeoptimaliseerd' werkt de nas niet meer.

En het bootloader probleem blijft.

• Cor1950
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-12-2022
Ik heb hem open gekregen en heb hem in een pc gehangen en bekeken met Easus. Heb een schermafdruk gemaakt, maar kan deze hier niet plaatsen ? Er staan 3 EXT3 partities op en 3 "Other" partities, waarvan de laatste de data partitie is van 930 GB. Ga eind deze week proberen beide schijven ( de 1TB en de 3TB) tegelijk in een pc te plaatsen, dan met Easus alles kopiëren , en dan de data partitie vergroten. Zit dan inderdaad zoals hier vermeld aan MBR vast met max 2TB zodat er circa 1TB loze ruimte over blijft.

• Sus4nne
Anoniem: 19701 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:34:
[...]
Mijn nichtje dacht blijkbaar ook dat als ze alle data op een externe schijf zette... .dat ze dan een backup heeft...
Helaas vergat ze ook de data op haar laptop te zetten.... dus paniek toen de externe schijf crashte...
Gelukkig met Get Data Back voor NTFS alles terug kunnen halen.....

Het komt dus vaker voor... helaas..... niet voor niets dat verlies van data op veel forums een hit is....
Ik had een kopie van de data op de Lacie op een schijf staan die bij mijn ouders stond. Helaas was dat ook een Lacie schijf en deze schijf is praktisch gelijktijdig doorgebrand. Blijkbaar moet je je data op minstens drie plekken zetten om safe te zijn en dan ook nog op datadragers van verschillende merken.

• Sus4nne
KabouterSuper schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:52:
Bedankt voor je reactie. Ik heb de handschoen nog maar eens opgepakt.
Ik heb Ubuntu 12.10 (beetje oud misschien, maar het werkt) draaien. En als ik de harde schijf uit de LaCie in een usb-case aansluit, opent een scherm. De schijf heet 'test' en heeft 1 map 'System Volume Information'. Daarin zit een met Ubuntu onleesbaar bestand. Wat moet ik nu doen om bij de data te komen?

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01 18:56
@topic starter indien geïnteresseerd mag je mijn Networkspace2 behuizing lenen of overnemen..

Stuur maar PM indien geïnteresseerd.

• KabouterSuper
  • Niet online
Sus4nne schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:06:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb de handschoen nog maar eens opgepakt.
Ik heb Ubuntu 12.10 (beetje oud misschien, maar het werkt) draaien. En als ik de harde schijf uit de LaCie in een usb-case aansluit, opent een scherm. De schijf heet 'test' en heeft 1 map 'System Volume Information'. Daarin zit een met Ubuntu onleesbaar bestand. Wat moet ik nu doen om bij de data te komen?
Zo te lezen zit je harde schijf nog in een usb-case. Ik vermoed dat je meer succes hebt als je de harde schijf direct aansluit op je pc. Had je dat geprobeerd?

• Mijzelf
  • Niet online
Kun je een command prompt openen, en de output van
cat /proc/partitions
cat /proc/mounts
hier posten?

• Sus4nne
KabouterSuper schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:07:
[...]

Zo te lezen zit je harde schijf nog in een usb-case. Ik vermoed dat je meer succes hebt als je de harde schijf direct aansluit op je pc. Had je dat geprobeerd?
Nee, ik heb een laptop. Dat past niet...

• Sus4nne
Mijzelf schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:11:
cat /proc/partitions
cat /proc/mounts
hier posten?
Wat komen we met die commando's te weten? Verander ik dan niets in de schijf?

• Mijzelf
  • Niet online
De commando's vragen aan de kernel op welke block devices hij allemaal heeft (schijven, partities, ...), en of en waar ze allemaal gemount zijn.

Het is puur informatie opvragen, zonder enige bijeffecten.

• Sus4nne
Mijzelf schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:52:
De commando's vragen aan de kernel op welke block devices hij allemaal heeft (schijven, partities, ...), en of en waar ze allemaal gemount zijn.

Het is puur informatie opvragen, zonder enige bijeffecten.
Ok. Ik ben nu Ubuntu aan het upgraden naar de nieuwste versie en dat duurt nu al een eeuwigheid. Als het klaar is, wil ik het proberen.

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 07:28
Sus4nne schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:54:
[...]

Ok. Ik ben nu Ubuntu aan het upgraden naar de nieuwste versie en dat duurt nu al een eeuwigheid. Als het klaar is, wil ik het proberen.
Wat werkt nu precies niet? Wat bedoel je met de stroomvoorziening is doorgebrand? Als je daarmee bedoelt je adapter dan is dat niet moeilijk te repareren of te vervangen.

• Sus4nne
Lennyz schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:59:
[...]

Wat werkt nu precies niet? Wat bedoel je met de stroomvoorziening is doorgebrand? Als je daarmee bedoelt je adapter dan is dat niet moeilijk te repareren of te vervangen.
De stroomvoorziening van de Lacie schijf is doorgebrand. Het plastic van de case was zelfs wat gesmolten. Het geheel gaat niet meer aan. De hdd-schijf draait nog wel in een andere usb-case. Maar in Linux kom ik niet bij het deel van de schijf met de data.
Ik las op een ander forum dat ik met gparted de schijfnaam zou kunnen zien. Ik kreeg dat programmaatje niet geïnstalleerd in mijn oude versie van linux op een oude laptop. Dus die ben ik nu aan het updaten, althans ik doe een poging. Toen wist ik nog niet dat je met twee commando's deze info ook kunt achterhalen, nu dankzij @mijzelf wel.

• Sus4nne
Mijzelf schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:11:
cat /proc/partitions
cat /proc/mounts
hier posten?
output: cat /proc/partitions

major minor #blocks name

1 0 65536 ram0
1 1 65536 ram1
1 2 65536 ram2
1 3 65536 ram3
1 4 65536 ram4
1 5 65536 ram5
1 6 65536 ram6
1 7 65536 ram7
1 8 65536 ram8
1 9 65536 ram9
1 10 65536 ram10
1 11 65536 ram11
1 12 65536 ram12
1 13 65536 ram13
1 14 65536 ram14
1 15 65536 ram15
8 0 156290904 sda
8 1 12582912 sda1
8 2 65542547 sda2
8 5 77188096 sda5
8 6 973824 sda6
11 0 1048575 sr0
8 16 976762584 sdb
8 17 976759808 sdb1

output: cat /proc/mounts

sysfs /sys sysfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
proc /proc proc rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
udev /dev devtmpfs rw,nosuid,relatime,size=452724k,nr_inodes=113181,mode=755 0 0
devpts /dev/pts devpts rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000 0 0
tmpfs /run tmpfs rw,nosuid,noexec,relatime,size=94400k,mode=755 0 0
/dev/sda5 / ext4 rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered 0 0
securityfs /sys/kernel/security securityfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
tmpfs /dev/shm tmpfs rw,nosuid,nodev 0 0
tmpfs /run/lock tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=5120k 0 0
tmpfs /sys/fs/cgroup tmpfs ro,nosuid,nodev,noexec,mode=755 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/systemd cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,xattr,release_agent=/lib/systemd/systemd-cgroups-agent,name=systemd 0 0
pstore /sys/fs/pstore pstore rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/cpuset cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/freezer cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/blkio cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/hugetlb cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,hugetlb 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/memory cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,memory 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/pids cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,pids 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpu,cpuacct 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/perf_event cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/devices cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/net_cls,net_prio cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls,net_prio 0 0
systemd-1 /proc/sys/fs/binfmt_misc autofs rw,relatime,fd=29,pgrp=1,timeout=0,minproto=5,maxproto=5,direct 0 0
mqueue /dev/mqueue mqueue rw,relatime 0 0
hugetlbfs /dev/hugepages hugetlbfs rw,relatime 0 0
debugfs /sys/kernel/debug debugfs rw,relatime 0 0
fusectl /sys/fs/fuse/connections fusectl rw,relatime 0 0
tmpfs /run/user/1000 tmpfs rw,nosuid,nodev,relatime,size=94400k,mode=700,uid=1000,gid=1000 0 0
gvfsd-fuse /run/user/1000/gvfs fuse.gvfsd-fuse rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000 0 0
/dev/sdb1 /media/susanne/test fuseblk rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other,blksize=4096 0 0

Begrijp ik goed dat de sdb en sdb1 partitie de via usb aangesloten schijf is? Ik zag in GParted dat de sdb1 schrijf 931 GB groot is, maar dat slechts 204 MB gebruikt is. Qua grootte kan het de zal het de Lacie schijf zijn want die was '1TB'. Maar er staat een grote foto-collectie op, die is veel groter dan 204 MB, dus ik vind dit vreemd. Ik begrijp ook niet waarom die partitie Test heet. Kun je me weer een stapje verder helpen?

• Mijzelf
  • Niet online
Ik ben bang dat er iets grondig mis is gegaan. sda is duidelijk de schijf waarop je OS is geinstalleerd, aangezien sda5 is gemount op /.

Dus ja, sdb zal de 1TB schijf zijn die is aangesloten via USB, en die heeft 1 partitie, die de hele schijf inneemt. sdb1 is gemount als 'fuseblk', dus dat zal een NTFS of exFAT filesysteem zijn.
Dat is dus geen schijf zoals die in een Lacie NAS heeft gezeten.
Ik *denk* dat hij aan een Windows systeem heeft gehangen, en dat Windows er niets mee kon, en dus voorstelde om hem te 'initialiseren', en dat iemand op dat voorstel is ingegaan.

Je zou kunnen proberen of TestDisk kans ziet om de partitie tabel te herstellen. Afhankelijk van hoe het huidige filesysteem precies op de schijf staat, zou de oude datapartitie mogelijk nog gemount kunnen worden.

Een Networkspace 2 heeft normaal gesproken een partitie tabel die hier op lijkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Disk /dev/sda: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks  Id System
/dev/sda1               1         250     2008093+  5 Extended
/dev/sda2             251      121601   974751907+ 83 Linux       (xfs)
/dev/sda5               1          32      256977  82 Linux swap
/dev/sda6              33          33        8001  83 Linux       (raw)
/dev/sda7              34          34        8001  83 Linux       (ext3)
/dev/sda8              35         140      851413+ 83 Linux       (ext3)
/dev/sda9             141         249      875511  83 Linux       (ext3)
/dev/sda10            250         250        8001  83 Linux       (raw)
Alleen partitie 2 is belangrijk. Als TestDisk een partitie kan vinden die begint op ongeveer 2GB, en de rest van de schijf vult, zou het kunnen kloppen.

• Sus4nne
@mijzelf, bedankt voor je reactie. Ik leer een hoop bij zo.

Dat 'initialiseren' met Windows zou wel eens kunnen kloppen. Al dacht ik dat we bij die vraag op annuleren hadden gedrukt. Of is dan toch het kwaad al geschiet?
Ik ga TestDisk proberen. Hoe kun je met dat programma de tabel herstellen?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sus4nne schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:38:
@mijzelf, bedankt voor je reactie. Ik leer een hoop bij zo.

Dat 'initialiseren' met Windows zou wel eens kunnen kloppen. Al dacht ik dat we bij die vraag op annuleren hadden gedrukt. Of is dan toch het kwaad al geschiet?
Dat is best dom. Dan ga je nu het standaard data recovery-proces in. Als het echt nog de laatste kopie is van de data, zou ik een gelijke of grotere disk kopen en de schijf op sectorniveau kopieren naar de nieuwe disk. Daar ga je vervolgens de data recovery op uitvoeren, zodat je originele disk niet verder kan beschadigen.
Ik ga TestDisk proberen. Hoe kun je met dat programma de tabel herstellen?
Dat kun je googlen.
edit:
Zucht, staat zelfs in de link van Mijzelf beschreven.

[Voor 3% gewijzigd door Room42 op 28-01-2017 11:49]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Sus4nne
@mijzelf en @KabouterSuper, enorm bedankt voor jullie reacties. Het is gelukt! Ik ben zo blij dat jullie zo behulpzaam zijn. Dank jullie wel, mijn foto-archief vanaf 2003 is terug en heb ik inmiddels gekopieerd naar diverse schijven.

Het blijkt dat ik gisteren bezig was met de Lacie schijf van mijn ouders. Daarvan hadden we het eerst geconstateerd dat die stuk was. Zonder echt te weten wat we deden hebben we toen met een mac de schijf een mount commando gegeven. Dat kun je blijkbaar beter niet doen. Die schijf is dus gehusseld en misschien krijg ik die nog goed met Testdrive.
Maar de opmerking van @mijzelf deed me realiseren dat ik niet met mijn Lacie-schijf bezig was. Die schijf moest nog in het Lacie bestandssysteem zijn. En ja, tot mijn grote geluk kon ik de schijf lezen terwijl hij in een usb-case aan een Ubuntu laptop hing. Ik kan mijn geluk niet op. Nogmaals, dankjewel voor de hulp.

• altorf
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-01 19:02
Hallo mensen,

Ik heb precies het zelfde probleem. Mijn condensators van de Lacie waren bol komen te staan en de schijf kon dus niet goed opstarten..

Ik heb er nieuwe op laten solderen, maar het probleem is nu dat ik geen toegang heb via het netwerk. Ik krijg een 500 - Internal server error fout als ik het IP adres open.

Ik heb nu maar een USB - Sata kabel besteld, en als deze binnen is ga ik proberen om via Ubuntu Live toch toegang te gaan krijgen tot de schijf. Hopelijk gaat het mij lukken, zo niet hoop ik dat jullie mij bij kunnen staan. Even wachten op de kabel dus.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee