Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vanuit 1 UTP kabel een bedraad netwerk maken *

Pagina: 1
Acties:

• RoyRolls
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-10 16:18

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik wil thuis op een oude PC linux installeren om een soort home-server te hebben waar ik op kan klooien en proberen, nooit iets mis mee denk ik. Ik zit alleen met 1 probleem: Ik woon nog bij mijn ouders, en heb dus een kamer en kan geen kabel trekken van uit de modem (cisco EPC3925) naar boven toe. Echter, er loopt wel al een kabel naar mijn kamer toe, want daar staat mijn andere PC op aangesloten.

Ik heb echter weinig verstand en ervaring met netwerken, dus heb ik een beetje hulp nodig. Nu zit ik met twee opties waar ik feedback op wil, en eventuele toevoegingen! Ik wil deze 'home-server' bedraad aansluiten dus ik zat te denken aan:
1. Een switch kopen, de kabel die er momenteel loopt als input gebruiken en dan andere kabels naar al mijn apparaten laten lopen
2. Een router kopen, zo wordt mijn wi-fi verbeterd + kan ik daar beide PC's in doen. Alleen, kan dat zomaar aangesloten worden op de modem.
Eventuele andere optie:
3. Een router en een switch kopen, dan kan ik beide dingen doen, en heb ik genoeg poorten over

Hebben jullie ideeën/feedback? En wat zouden jullie aanraden voor switches en/of routers?

Graag hoor ik van jullie!
Met vriendelijke groeten,
Roy

Roy

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-11 12:28
Optie 1 en 2 zijn eigenlijk de logische. Een router zorgt ook al voor meer dan genoeg porten dus optie 3 is niet echt nodig.
Als je nu geen last hebt van slechte wifi zou ik gewoon een klein hubje halen en die op je huidige kabel doen, om zo de kabel te splitsen naar alles wat je nu hebt staan.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 23:20

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dwarrelegel schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:04:
Optie 1 en 2 zijn eigenlijk de logische. Een router zorgt ook al voor meer dan genoeg porten dus optie 3 is niet echt nodig.
Als je nu geen last hebt van slechte wifi zou ik gewoon een klein hubje halen en die op je huidige kabel doen, om zo de kabel te splitsen naar alles wat je nu hebt staan.
Een hubje halen? Wut?

@TS, een switch is wat je zoekt, plug and play. Als je je WiFi wilt verbeteren kun je ook een router kopen en deze als client mode instellen, een FritzBox! 7360 is relatief goedkoop op marktplaats bijvoorbeeld en kan gewoon als onderdeel van je huidige LAN functioneren; als switch voor je bedraade apparatuur en als AP voor je draadloze apparatuur.

www.google.nl

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:39

lier

MikroTik nerd

En als je wil weten hoe je een router als accesspoint moet instellen:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Eerst het probleem, dan de oplossing

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!
Zoals al is gezegd, zou ik dan voor een switch gaan i.p.v. een hub. Maar een router heeft inderdaad ook genoeg poorten dus dat is ook een optie!

Roy

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:09:
[...]

Een hubje halen? Wut?

@TS, een switch is wat je zoekt, plug and play. Als je je WiFi wilt verbeteren kun je ook een router kopen en deze als client mode instellen, een FritzBox! 7360 is relatief goedkoop op marktplaats bijvoorbeeld en kan gewoon als onderdeel van je huidige LAN functioneren; als switch voor je bedraade apparatuur en als AP voor je draadloze apparatuur.
Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik had hier zelf nog niet aan gedacht, maar dit is natuurlijk ook nog een mogelijkheid!

Roy

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
lier schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:13:
En als je wil weten hoe je een router als accesspoint moet instellen:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Bedankt voor het linkje!

Roy

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:18
Wat [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point betreft: hiermee kan je van vrijwel elke wifi-router een draadloos toegangspunt maken (en daarmee je wifi dus verbeteren), veel van die wifi-routers zijn daarna ook meteen als switch bruikbaar met 4 a 5 poorten - maar sommige merken zijn daar wat minder geschikt voor.

Onlangs een TP-Link archer C2 geprobeerd en dat werkte wel - maar als switch kwam 'ie niet boven de 10Mbps uit, wat voor een gigabit-apparaat wat teleurstellend is. Andere TP-Links lijken zelfde problemen te hebben, als ik google mag geloven.

Asus lijkt het zelfs als standaard feature aan te bieden - in elk geval m'n RT-AC66U en RT-AC68U geven in de webinterface de mogelijkheid om 'm als draadloos toegangspunt in te stellen, inclusief switch-mogelijkheden.

Ofwel, veel wifi-routers doen wat jij wil, maar sommige net niet.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Het Ziggo "Extra WiFi Punt" werkt goed, niet duur en is plug n play

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een hubje???
Wanneer heb je voor het laatst iets met netwerken gedaan, eind vorige eeuw?

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-11 12:28
Techneut schreef op zondag 19 juni 2016 @ 15:51:
[...]
Een hubje???
Goed goed, mensen aangezien iedereen hier zo hard over valt. Ja dat is ongeveer correct. En natuurlijk bedoelde ik voor hem een switchje.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:18
Ik denk eigenlijk dat de suggestie van RobinF wel het beste is: goedkoop, gegarandeerd succes en voldoet precies aan de wensen van de TS.

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
RobinF schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:20:
Het Ziggo "Extra WiFi Punt" werkt goed, niet duur en is plug n play
Bedankt voor je reactie!
Ik heb hier nog nooit eerder wat over gehoord, ik ga is even googlen! Bedankt in ieder geval !

Roy

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
Die mag altijd in een adem worden genoemd met de 'WiFi-versterker' van KPN/Telfort. Beide degelijke dualband access points waarbij voor hetzelfde geld eigenlijk geen alternatieven zijn,

Voordeel van het model van Ziggo is dat je hem kunt omflashen naar de originele TP-Link firmware en hem dan kunt inzetten als router (dat gaat met die van KPN/Telfort niet).

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-11 21:35
Thralas schreef op zondag 19 juni 2016 @ 18:15:
Die mag altijd in een adem worden genoemd met de 'WiFi-versterker' van KPN/Telfort. Beide degelijke dualband access points waarbij voor hetzelfde geld eigenlijk geen alternatieven zijn,

Voordeel van het model van Ziggo is dat je hem kunt omflashen naar de originele TP-Link firmware en hem dan kunt inzetten als router (dat gaat met die van KPN/Telfort niet).
Een degelijke dualband router heb je al voor onder de 50 euro, dus dat valt wel mee.Zie bijvoorbeeld de pricewatch: D-Link DIR-842 Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router. Zie hier (mijn) review: D-Link DIR-842 AC1200 WiFi Router Review.

Ziggo rekent er 59 euro voor. Geen ideel wat KPN rekent maar de devolo power lan waaren in ieder geval aardig prijzig.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• RobinF
sdk1985 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 18:26:
[...]

Een degelijke dualband router heb je al voor onder de 50 euro, dus dat valt wel mee.Zie bijvoorbeeld de pricewatch: D-Link DIR-842 Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router. Zie hier (mijn) review: D-Link DIR-842 AC1200 WiFi Router Review.

Ziggo rekent er 59 euro voor. Geen ideel wat KPN rekent maar de devolo power lan waaren in ieder geval aardig prijzig.
KPN/Telfort rekent 50€. Let er wel op dat beide eerder genoemde APs plug n play zijn. Daarbij is KPN haar AP geschikt voor DFS kanalen (Ziggo weet ik niet) en beide APs o dersteunen bandsteering

In deze situatie zou ik gewoon voor zo'n KPN/Ziggo ding gaan en geen router kopen

• sdk1985
RobinF schreef op zondag 19 juni 2016 @ 19:20:
[...]

KPN/Telfort rekent 50€. Let er wel op dat beide eerder genoemde APs plug n play zijn. Daarbij is KPN haar AP geschikt voor DFS kanalen (Ziggo weet ik niet) en beide APs o dersteunen bandsteering

In deze situatie zou ik gewoon voor zo'n KPN/Ziggo ding gaan en geen router kopen
Hoe vendor specifiek zijn die dingen dan? Kun je later nog de de iprange omgooien etc?

• RobinF
Die van Ziggo kan je sowieso aanpassen en die van KPN draai ik ook op een andere IP Range

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titelfix

@RoyRolls gezien je niet veel verstand van netwerken hebt, zou ik op safe spelen en gewoon een switch op je kabel zetten zodat je van daaruit meerdere PC's bedraad aan kunt sluiten.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:06

Rmg

Eerste puntje. Koop een switch, dat is wat je zoekt, eventueel met een (los) accesspoint erbij als je wifi ook wil versterken

2e puntje.
Een router heeft meestal een wifi optie, een router is geen router omdat hij wifi heeft, maar omdat hij netwerk verkeer routeert. Ongeacht of hij wifi heeft.

Waarom geen router?, nou je hebt al een router. (Modem/Router, je cisco apparaat.) en NAT achter NAT is alleen maar lastiger.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 23:20

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Rmg schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:21:
Eerste puntje. Koop een switch, dat is wat je zoekt, eventueel met een (los) accesspoint erbij als je wifi ook wil versterken

2e puntje.
Een router heeft meestal een wifi optie, een router is geen router omdat hij wifi heeft, maar omdat hij netwerk verkeer routeert. Ongeacht of hij wifi heeft.
Correct, maar.
Waarom geen router?, nou je hebt al een router. (Modem/Router, je cisco apparaat.) en NAT achter NAT is alleen maar lastiger.
Een router (in dit geval bijvoorbeeld de door mij eerder benoemde FirtzBox! 7360) is niet persé een router omdat hij enkel verkeer kan routeren. De FritzBox kan ook prima worden ingesteld in 'IP client mode' waarbij hij puur functioneert als switch en AP (en evt. ATA t.b.v. VoIP), allemaal zonder dat er ook maar 1 pakketje gerouteerd wordt door hem.

@TS, aan jou de keus maar ik heb al vaker een FritzBox via de GUI als IP Client mode ingesteld en dit werkt uit de kunst. Instellen is een koud kunstje, zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/7Bvnf4Rd8YkmU5lrpPcQlQa1/full.png

www.google.nl

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
sdk1985 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 19:44:
[...]

Hoe vendor specifiek zijn die dingen dan? Kun je later nog de de iprange omgooien etc?
Beetje oftopic, maar die units van ziggo en KPN zijn accespoints. Die dus dus niets met IP range enz dat doet je router. Het enige wat je er op instelt is de WiFi (kanaal, netwerk naam en wachtwoord + beveiliging enz.) Dus er is niets vendor specific aan, je kunt ze gewoon in elk netwerk gebruiken en dus ook blijven gebruiken als je bijvoorbeeld van provider wisselt.

• sdk1985
VVV-007 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:20:
[...]

Beetje oftopic, maar die units van ziggo en KPN zijn accespoints. Die dus dus niets met IP range enz dat doet je router. Het enige wat je er op instelt is de WiFi (kanaal, netwerk naam en wachtwoord + beveiliging enz.) Dus er is niets vendor specific aan, je kunt ze gewoon in elk netwerk gebruiken en dus ook blijven gebruiken als je bijvoorbeeld van provider wisselt.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat een AP een static IP heeft, zo stel ik ze zelf namelijk in. In dat geval moet je de ip range wel kunnen aanpassen bij een ISP wissel (Ziggo doet 178, KPN 0). Aan jou antwoord leidt ik dan maar af dat ze standaard DHCP gebruiken en gewoon (elke dag) om een ip vragen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Techneut schreef op zondag 19 juni 2016 @ 15:51:
[...]
Een hubje???
Ach, een L2 switch is ook niks meer dan een mulitport repeater met was logica ;)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1