Is het nog goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyRolls
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-07 21:34

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik heb hier thuis een oude PC kunnen bemachtigen met de volgende gevonden specificaties:
  • Een ASUS mobo
  • Een AMD athlon 64 bit dual core CPU
  • 1GB RAM
  • Een 500GB harde schijf, met waarschijnlijk niet al teveel RPM, kon de preciese specificaties niet vinden
Op deze PC wil ik eigenlijk een CLI Linux servertje hebben draaien om gewoon mee te klooien en dingen uit proberen zoals; owncloud, lokale file server etc. Nou had ik al in gedachten om ergens een goedkoop ramsetje (4?gb) vandaan te halen. Alleen is mijn vraag: Zijn de rest van de specificaties goed genoeg om Linux te laten draaien. Graag hoor ik jullie mening hierover!

Met vriendelijke groeten,
Roy

Roy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:43
Daar kun je inderdaad gewoon een headless linux op draaien. Athlon cpu's kunnen nogal wat stroom verbuiken dus misschien niet het meeste efficiënt om 24/7 te draaien. Afhankelijk van type socket heb je DDR1, DDR2 of DDR3 geheugen nodig, zou ik iig niet al te veel geld aan spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:03:
Daar kun je inderdaad gewoon een headless linux op draaien. Athlon cpu's kunnen nogal wat stroom verbuiken dus misschien niet het meeste efficiënt om 24/7 te draaien. Afhankelijk van type socket heb je DDR1, DDR2 of DDR3 geheugen nodig, zou ik iig niet al te veel geld aan spenderen.
Bedankt voor je reactie!
Momenteel zit er DDR3 geheugen in het systeem, en ben hem niet van plan 24/7 aan te hebben, ook omdat ik hem waarschijnlijk als enige gebruik en niet altijd gebruik!

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat je er DDR3 in hebt zitten? Volgens mij kan dat niet draaien op de oude AMD Athlon cpu's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
fm77 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:37:
Weet je zeker dat je er DDR3 in hebt zitten? Volgens mij kan dat niet draaien op de oude AMD Athlon cpu's...
Bedankt voor je reactie!
Ik ga morgen even kijken, want volgens mij heb jij inderdaad gelijk en is het DDR2, ik meende echt DDR3 te zien.

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
RoyRolls schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:43:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ik ga morgen even kijken, want volgens mij heb jij inderdaad gelijk en is het DDR2, ik meende echt DDR3 te zien.
Lijkt me verstandig om dat eerst even uit te zoeken voor je wat gaat bestellen ;)
Voor de rest zou ik gewoon uittesten of het gaat werken. Je hebt de hardware immers al. Je merkt vanzelf of het snel genoeg is (lijkt mij overigens wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
fm77 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:46:
[...]

Lijkt me verstandig om dat eerst even uit te zoeken voor je wat gaat bestellen ;)
Voor de rest zou ik gewoon uittesten of het gaat werken. Je hebt de hardware immers al. Je merkt vanzelf of het snel genoeg is (lijkt mij overigens wel).
Bedankt voor je reactie!
Ik ga het inderdaad even uitzoeken van het RAM, en testen! Bedankt !

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Misschien off-topic Maar bij.
http://www.happybytes.nl
Kan je Goed gebruikt computerspul kopen zoals ddr2 geheugen.

Ik heb er zelf goede ervaringen mee.

[ Voor 6% gewijzigd door frankym op 19-06-2016 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
RoyRolls schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:39:
Hallo allemaal,
Ik heb hier thuis een oude PC kunnen bemachtigen met de volgende gevonden specificaties:
  • Een ASUS mobo
  • Een AMD athlon 64 bit dual core CPU
  • 1GB RAM
  • Een 500GB harde schijf, met waarschijnlijk niet al teveel RPM, kon de preciese specificaties niet vinden
Zodra je een PC hebt weten te bemachtigen kun je de kast toch openen? Zodra je de kast opent kun je zien wat er in zit. Een typenummer van het moederbord staat doorgaans op het moederbord geprint met grote letters/cijfers. Voor de harde schijf net zo. Wanneer je de schijf even uit z'n comfortabele plekje haalt kun je zien wat er op de sticker staat. Wanneer je dat met enige Google-Fu skills combineert ga je ontdekken wat voor spullen je hebt.

Over je harde schijf: doorgaans zijn er 2 verschillende rotatievarianten: 5400 RPM en 7200RPM. Het is dus maar net wat je "niet al te veel RPM" noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
frankym schreef op zondag 19 juni 2016 @ 09:43:
Misschien off-topic Maar bij.
http://www.happybytes.nl
Kan je Goed gebruikt computerspul kopen zoals ddr2 geheugen.

Ik heb er zelf goede ervaringen mee.
Bedankt voor je reactie !
Ik kende deze site niet, maar bedankt voor de tip!

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
sypie schreef op zondag 19 juni 2016 @ 10:26:
[...]

Zodra je een PC hebt weten te bemachtigen kun je de kast toch openen? Zodra je de kast opent kun je zien wat er in zit. Een typenummer van het moederbord staat doorgaans op het moederbord geprint met grote letters/cijfers. Voor de harde schijf net zo. Wanneer je de schijf even uit z'n comfortabele plekje haalt kun je zien wat er op de sticker staat. Wanneer je dat met enige Google-Fu skills combineert ga je ontdekken wat voor spullen je hebt.

Over je harde schijf: doorgaans zijn er 2 verschillende rotatievarianten: 5400 RPM en 7200RPM. Het is dus maar net wat je "niet al te veel RPM" noemt.
Bedankt voor je reactie!
Je hebt gelijk, en ik heb deze ook open gehad! Ik kon alleen niet het typenummer vinden zo snel maar je hebt helemaal gelijk! Ik ben momenteel niet thuis maar als ik thuis ben ga ik even kijken !

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Kleine tip misschien, voor ongeveer het bedrag van DDR2-geheugen kan je ook een Raspberry PI kopen. Een 2 en misschien zelfs wel een 3 als je goed zoekt.

Snor ergens een externe hardeschijf op, en je hebt een apparaatje wat ongeveer een factor 20 minder aan stroom slurpt, en het is modern en ondersteund. Je leert er meer van en je kan er meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyRolls

RoyRolls

Ik ben Roy

Topicstarter
Powergrim schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:36:
Kleine tip misschien, voor ongeveer het bedrag van DDR2-geheugen kan je ook een Raspberry PI kopen. Een 2 en misschien zelfs wel een 3 als je goed zoekt.

Snor ergens een externe hardeschijf op, en je hebt een apparaatje wat ongeveer een factor 20 minder aan stroom slurpt, en het is modern en ondersteund. Je leert er meer van en je kan er meer mee.
Bedankt voor je reactie!
Dit is zeker waar!

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met Powergrim eens is, een Raspberry pi 3 hebt je voor 41 euro + wat toebehoren.
Verbruikt heel weinig stroom en is compleet stil. Oude PC's zijn vaak herriebakken.

Onlangs een nieuwe raspbian image op mijn oude raspberry pi geprobeerd en het
werkte vlotter dan mijn herinnering, de software heeft ook wat stappen voorwaarts
gemaakt.

1GB ram is op de pc ook wel genoeg voor linux.

[ Voor 6% gewijzigd door bouwfraude op 25-06-2016 14:51 ]

Pagina: 1