Problemen met Windows Update op diverse Win7 machines

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:18
Er zit me iets niet lekker, ik wil het aan jullie voorleggen. Kijk ik weet dat er veel mensen zijn die problemen hebben met Windows Update, met name het laatste jaar. Maar nu merk ik op 3 machines die ik gebruik met Windows 7, sinds ongeveer deze dinsdag problemen.

Probleem: Ik gebruik 3 computers met Windows 7. Alle 3 staan ze op de instelling "Naar updates zoeken maar laat mij bepalen of ik ze wil downloaden en installeren" Maar het punt is, Windows Update zoekt zelf niet meer naar de updates!

Dus nu heb ik op 2 machines zelf maar geklikt op "naar updates zoeken" en dan lukt het wel om ze te downloaden en te installeren. (bij 1 pc duurde het wel heel lang en ging het moeizaam overigens), maar het punt is Windows Update doet zelf zijn werk niet meer. Ik heb nog 1 machine staan die ik niet de updates van de afgelopen patch Tuesday heb laten installeren, want ik wil kijken of Windows Update namelijk nog misschien zelf op gang komt. Ik heb op die machine ook nu gekozen voor automatisch installeren en downloaden, maar ook dat heeft tot nu toe geen effect er op. Bij die 2 machines die ik wel zelf heb geüpdate (omdat Win Update niet eens met een notificatie kwam) heb ik er vandaag een van aangehad, en nu zoekt hij wel keurig of er updates zijn. Dus ik heb hem als ware op gang geholpen.

Mijn vragen

1. Is dit probleem voor iemand herkenbaar, ook sinds deze week troubles? Als ik het op 3 machines die ik gebruik, die alle 3 windows 7 pro hebben, alle 3 problemen hebben sinds deze week, dan denk ik niet dat het aan mij of aan de machines ligt...
2. Stel dat het niet goed komt van zelf op die ene machine, dan heb ik toch niet zo'n vertrouwen meer in Windows Update op Windows 7. Op security.nl loopt er ook een draadje waarbij zeer veel mensen problemen hebben. Ik zou bijna uit armoede Windows 10 installeren, maar eigenlijk wil ik gewoon Windows 7 voorlopig houden. En ja ik heb Windows 10 gewoon geprobeerd genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
Je kunt proberen de updates installeren met wsusoffline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
jeroen3 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:05:
Je kunt proberen de updates installeren met wsusoffline.
Zoals ik al schreef, ik kan hem zelf ook op gang helpen door te klikken op "naar updates zoeken" maar dat doet niks af aan het feit dat WU niet goed functioneerd uit zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
Zeurt hij wel om Windows 10? Mogelijk is microsoft van mening dat de upgrade naar 10 belangrijker is dan de zero-day patches in 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
jeroen3 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:16:
Zeurt hij wel om Windows 10? Mogelijk is microsoft van mening dat de upgrade naar 10 belangrijker is dan de zero-day patches in 7.
Nope, heb never10. Enerzijds vanwege de popups/push meldingen, anderzijds op te voorkomen dat hij mogelijk ongeautoriseerd hem "stiekem" gaat upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
dennis_rsb schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:18:
Nope, heb never10. Enerzijds vanwege de popups/push meldingen, anderzijds op te voorkomen dat hij mogelijk ongeautoriseerd hem "stiekem" gaat upgraden.
Mogelijk dat Never10 je in de weg zit? Windows 10 komt via Windows Update binnen, althans, het begin. Dikke kans dat Never10 daar ingrijpt en in dat proces de rest van de updates ook voor het gemak de nek omdraait. Dergelijke flut tools maken nog wel eens wat kapot.

Je kan ook kijken wat er gebeurt als je de aanbevolen instelling neemt van automatisch downloaden en installeren. Je kan dan kijken of Windows Update dan wel goed zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
CMD-Snake schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:49:
[...]

Mogelijk dat Never10 je in de weg zit? Windows 10 komt via Windows Update binnen, althans, het begin. Dikke kans dat Never10 daar ingrijpt en in dat proces de rest van de updates ook voor het gemak de nek omdraait. Dergelijke flut tools maken nog wel eens wat kapot.

Je kan ook kijken wat er gebeurt als je de aanbevolen instelling neemt van automatisch downloaden en installeren. Je kan dan kijken of Windows Update dan wel goed zijn werk doet.
Het lijkt me sterk dat never10 het probleem is. En zodra ik op die ene pc de updates zelf liet zoeken en downloaden en installeren, daarna zoektte de pc wel. Wat betreft de aanbevolen instelling, dit heb ik op 1 pc zo gezet, tot op heden zonder resultaat.

Edit: Ik heb in never10 nu even de Windows 10 upgrade mogelijkheden ge-enabled. Maar dat maakt geen verschil, dus never10 lijkt niet de boosdoener. Ik heb namelijk het systeem geherstart en even 10 minuten gewacht. Normaal heeft hij binnen 10 minuten wel de lijst met eventuele updates.

[ Voor 14% gewijzigd door dennis_rsb op 18-06-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
dennis_rsb schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:04:
Edit: Ik heb in never10 nu even de Windows 10 upgrade mogelijkheden ge-enabled. Maar dat maakt geen verschil, dus never10 lijkt niet de boosdoener. Ik heb namelijk het systeem geherstart en even 10 minuten gewacht. Normaal heeft hij binnen 10 minuten wel de lijst met eventuele updates.
Ik zou never10 verwijderen en dan kijken wat er gebeurt. Je hebt toch nog maar twee weken tot het aanbod van Windows 10 over is, dan heb je never10 sowieso niet meer nodig.

off-topic: let wel dat je straks naar 10 zal moeten omdat Windows 7 richting het einde van de extended support gaat. Straks betaal je dan het volle pond voor een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
CMD-Snake schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:03:
[...]

Ik zou never10 verwijderen en dan kijken wat er gebeurt. Je hebt toch nog maar twee weken tot het aanbod van Windows 10 over is, dan heb je never10 sowieso niet meer nodig.

off-topic: let wel dat je straks naar 10 zal moeten omdat Windows 7 richting het einde van de extended support gaat. Straks betaal je dan het volle pond voor een upgrade.
Never10 is een portable programmatje. Hiervoor heb ik wel eens gwx control panel geprobeerd, en die kon je wel echt installeren. Maar die heb ik maanden geleden al verwijderd.

Ik weet het, maar goed tot januari 2020 krijg je nog updates van MS. 2 weken? Volgens mij kan je tot 29 juli 2016 upgraden.

[ Voor 3% gewijzigd door dennis_rsb op 19-06-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 20:09

Pos

Even terug naar het update probleem. Je bent niet de enige met w7 update problemen. Dit topic schoot me te binnen met verschillende mensen met vergelijkbare problemen.
Misschien vind je er iets tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
dennis_rsb schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:44:
Never10 is een portable programmatje. Hiervoor heb ik wel eens gwx control panel geprobeerd, en die kon je wel echt installeren. Maar die heb ik maanden geleden al verwijderd.
Toch veranderd never10 bepaalde zaken om Windows 10 upgrades tegen te houden. Een van die veranderingen kan ongelukkig uitpakken, het moet immers Windows Update aanpassen om Windows 10 te blokkeren.

Ik heb doorgaans weinig vertrouwen in dergelijk tooltjes, maar goed, ik had ook geen problemen met 10. Sinds het uitgekomen is heb ik al mijn computers meteen overgezet. Windows 7 voelt haast antiek aan in vergelijking met 10.
Ik weet het, maar goed tot januari 2020 krijg je nog updates van MS. 2 weken? Volgens mij kan je tot 29 juli 2016 upgraden.
My bad, 29 juli is inderdaad de einddatum, ik dacht 29 juni.
http://windows.microsoft....upgrade-to-windows-10-faq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
CMD-Snake schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:14:
[...]

Toch veranderd never10 bepaalde zaken om Windows 10 upgrades tegen te houden. Een van die veranderingen kan ongelukkig uitpakken, het moet immers Windows Update aanpassen om Windows 10 te blokkeren.

Ik heb doorgaans weinig vertrouwen in dergelijk tooltjes, maar goed, ik had ook geen problemen met 10. Sinds het uitgekomen is heb ik al mijn computers meteen overgezet. Windows 7 voelt haast antiek aan in vergelijking met 10.

[...]

My bad, 29 juli is inderdaad de einddatum, ik dacht 29 juni.
http://windows.microsoft....upgrade-to-windows-10-faq
Zover ik weet zet Never10 2 aanpassingen in het register namelijk de volgende:

Subkey: HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate
DWORD value: DisableOSUpgrade = 1

Subkey: HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows\Gwx
DWORD value: DisableGwx = 1

Maar goed, het blijft nu toch gokken waar de oorzaak zit. Ben ook benieuwd of er meer mensen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Pos schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:58:
Even terug naar het update probleem. Je bent niet de enige met w7 update problemen. Dit topic schoot me te binnen met verschillende mensen met vergelijkbare problemen.
Misschien vind je er iets tussen
Het topic heb ik destijds wel gelezen, zal het nu nog eens doorspitten, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dennis_rsb schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:21:
[...]

Het topic heb ik destijds wel gelezen, zal het nu nog eens doorspitten, thanks.
En dan met name het laatste bericht met deze link: http://wu.krelay.de/en/ , die ik na lang zoeken weer terug heb weten te vinden.

Om de zoveel tijd zijn er updates die er voor zorgen dat het zoeken zéér lang duurt, als je je pc niet lang genoeg aan hebt staan lijkt het alsof Windows Update niet meer zoekt, in plaats daarvan staat je pc niet lang genoeg aan om een zoektocht te kunnen afronden.

Als je de probleemgevallen zelf erop hebt gezet, dan zou het weer goed moeten gaan.

edit: Overigens heeft een van de pc's hier een bijkomend probleem. Het zoeken gaat inmiddels wel weer goed, maar zelfs al zijn er updates gevonden, komt er niet een notificatie in de systray. Ook niet na een reset van de updater. Dus daar moet ik om de zoveel tijd maar zelf even Windows Update openen en kijken wat die aangeeft...

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 19-06-2016 12:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

DarkSide

theres no place like ::1

Wat zegt. c:\windows\windowsupdate.log?

Daar staan de logdfiles wat met WAU te maken heeft. Kijk met welke server hij praat. en checkt etc.
Stop en start eventueel met de hand de Windows update service. Om e.e.a te forceren.
En kijk wat hij allemaal vermeld.

Vergelijk dit eventueel met waarbij je met de hand bent gaan zoeken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
DarkSide schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:50:
Wat zegt. c:\windows\windowsupdate.log?

Daar staan de logdfiles wat met WAU te maken heeft. Kijk met welke server hij praat. en checkt etc.
Stop en start eventueel met de hand de Windows update service. Om e.e.a te forceren.
En kijk wat hij allemaal vermeld.

Vergelijk dit eventueel met waarbij je met de hand bent gaan zoeken.
Ik zie wel activiteit in dat logje, maar het is een hele lange rij om dat uit te pluizen. En zoals ik zei kan ik hem triggeren, feit is echter dat ik benieuwd ben of er meer mensen last van hebben sinds deze week. Zoja dan is dat een slechte zaak van MS, waardoor ik me bijna genoodzaakt voel om te upgraden naar 10, want ik ben bang dat WU op Win7 er de komende jaren niet beter wordt, is mijn gevoel.
Pagina: 1