Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

Topicstarter
Even een inleidend verhaaltje.
I know my shit, maar gezien het gaat om grote bedragen aan geld, wil ik niet zomaar een koop doen. Ook omdat ik relatief weinig ervaringen heb in het segment van ultra-wide monitoren. Ik heb mijn onderzoek zeker wel gedaan en mijn pc trekt het ook. Er is geen twijfel mogelijk dat ik wat anders wil dan een ultra-wide monitor, dus deze punten zijn van de baan af :) Ik waardeer posts met goede beargumentatie en linkjes naar bronnen enorm! Dus dit wordt een best inhoudelijk topic hopelijk :)

Ik zoek een?
Ultra wide monitor op 3440x1440P

Wat is je budget?
Mijn budget zal tot ~850 euro gaan. De meeste monitoren die redelijk voldoen aan mijn specs zijn ook 750 euro, maar als er wat doorslaggevends is aan een andere monitor ben ik dus bereid om 100 euro extra uit te geven. Details staan verderop.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, ik wil gewoon het beste. Ik heb geen fanboyïsme.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil hem gebruiken voor games die redelijk slow paced zijn. Voornamelijk Star Citizen waarbij immersion key is.

Extra info die ik zelf heb gevonden

Er zijn nu een stel monitoren die me enorm aanspreken, namelijk de
pricewatch: Dell Ultrasharp U3415W Zwart
pricewatch: Samsung S34E790C Zilver, Zwart
En de
pricewatch: LG 34UC88-B Zwart

Waarom nu die 3 monitoren?

De Dell:
De Dell monitor heeft een zeer goed prijspunt en levert een prima AH-IPS paneel met het geweldige garantiebeleid van Dell zelf. Bijna een no brainer.

De Samsung
De Samsung heeft een VA paneel. Een VA paneel is bekend door tussen TN en IPS in te zitten qua kwaliteit, met 1 groot voordeel en dat is zijn zwartwaarde. De kleuren zijn ietwat minder (maar na kalibratie zijn deze ook geweldig als ik deze https://pcmonitors.info/reviews/samsung-s34e790c/ zeer goed onderbouwde review mag geloven. Ook een voordeel hiervan is dat het paneel vrijwel geen last heeft van backlight bleeding.
Ik kan de zwartwaarde enorm waarderen in games, gezien ik redelijk wat donkere games speel (Bijvoorbeeld Star Citizen. Daar vlieg je continu rond in de ruimte waar alles om je heen zwart is en de Elder Scrolls wordt ook geremastered waar het soms ook enorm donker kan zijn). Maar nu lees ik ook in andere reviews, die iets minder zijn onderbouwd, dat de zwartwaarden worden gecrusht. Dat betekend dat grijs snel veranderd in diep zwart en dat je dus geen subtiele details kan zien in het zwart zelf (vanaf 1:22: YouTube: This ultra-wide Samsung curved monitor is ultra fine ). Dit zou juist zeer negatief zijn voor mijn games (Ik heb daar namelijk nu al last van met mijn gewone TN monitor). Maar gezien deze reviews niet altijd even onderbouwd zijn, wil ik toch wel weten hoe dat nou echt zit met luxere VA panelen in monitoren.
VA heeft ook de neiging om wat meer reactietijd nodig te hebben, maar in de reviews zeiden de meesten dat dit paneel daar geen last van had.

Helaas kan ik niet alle 3 de monitoren naast elkaar zetten om ze te testen zonder er enorm veel gedoe voor te doen (door ze alle 3 te bestellen en weer terug te sturen bijvoorbeeld)

De LG
De LG heeft een wat mooier oogend design en heeft ook Freesync. Ik heb zelf een Nvidia GPU dus ik weet dat ik niet volledig gebruik kan maken van de Freesync technologie. MAAR In de Tweakers review van JulianvdBerge stond dit:
Zeer mooi uitziende monitor, 60hz maar als de freesinc optie wordt aangezet kan er met nvidia kaarten ook gebruik worden gemaakt van75 hz (wel even in nvidia control panel aangeven)
Ik snap niet hoe er door middel van Freesync de monitor sneller kan lopen dan 60Hz icm een Nvidia kaart. Op google was niks te vinden over voordelen van Freesync monitoren op een Nvidia kaart helaas, dus mijn DM is onderweg naar Julian.
De extra 15 FPS zou wel fijn zijn in games om het toch even nét iets vloeiender te laten lopen. Je krijgt ook een game bij de monitor die zo'n 40 euro waard is, dus het prijsverschil tussen de LG monitor en de Dell is niet zo groot. Maar het is wel het randje van mn budget. Ook is dit model net nieuw op de markt gekomen en dat kan ik altijd wel waarderen. Helaas heeft dit wel als nadeel dat deze monitor nog nooit echt gereviewed is.

Dus de vragen:
Een hoogwaardig VA paneel, heeft dat betere/fijnere zwart/grijswaarden ingame?
Werkt Freesync ook voordelig met Nvidia?
Zijn er andere monitoren die ik over het hoofd zie? (Ja ik weet van de goedkope LG monitoren, maar de Dell monitor is toch beter en valt nog binnen budget)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Ik heb zelf de LG34UC88 die in je lijstje staat, als je freesync aanzet kun je met een nvidia kaart 75 hz op dit scherm doen. De variabele refresh rate doet het zo ver ik weet echter niet.

Verder kan ik je vertellen dat ik erg tevreden ben over de kwaliteit van de LG, geen ghosting en goede kleurweergave. Het enige wat mij opviel is de tijdelijke image retention die aanwezig is, als je langere tijd kleuren met hoog contrast op je scherm hebt staan (bv wit window met zwart bureaublad). Voor games zal je er zeker geen last van hebben.

Verschil met VA kan ik weinig over zeggen, ik heb nooit een VA scherm gehad.

Ik was toen ik deze kocht ook aan het twijfelen over LG vs Samsung (IPS vs VA) maar heb uiteindelijk gekozen voor IPS op aanraden van mensen in het 21:9 ultrawide topic, specifiek dit:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46973177

Bij een VA paneel krijg je sneller last van gedoe met kijkhoeken en moet je dus meer in de 'sweet spot' zitten om goed beeld te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Nycrea op 18-06-2016 20:01 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Bedankt voor je reactie :)
Het enige wat mij opviel is de tijdelijke image retention die aanwezig is, als je langere tijd kleuren met hoog contrast op je scherm hebt staan (bv wit window met zwart bureaublad)
Ik had gelezen dat dit een bij oorzaak kan zijn om de reactietijd van het paneel te verhogen door middel van een game modus. Het kan wezen dat ik dit fout heb, maar wil je misschien voor me nakijken of dit toevallig bij jou aan staat? En hoe storend vind je dit? En hoeveel backlight bleeding heeft jouw exemplaar? En waarom verkoos je deze over de Dell?

Zoveel vragen :+
Ik was toen ik deze kocht ook aan het twijfelen over LG vs Samsung (IPS vs VA) maar heb uiteindelijk gekozen voor IPS op aanraden van mensen in het 21:9 ultrawide topic, specifiek dit:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46973177

Bij een VA paneel krijg je sneller last van gedoe met kijkhoeken en moet je dus meer in de 'sweet spot' zitten om goed beeld te hebben.
In zijn geval was het meer in combinatie met videobewerking. Ik geef niet veel om natuurgetrouwe kleuren en ik zit wel vaak genoeg in de sweet spot wanneer ik game neem ik aan. De kijkhoeken van een VA paneel neem ik dan wel genoegen mee.
Ook is er verteld dat de colorshifting in het paneel van de Samsung nog wel mee viel, dus het gaat mij specifiek om de zwartwaarden.

[ Voor 39% gewijzigd door Fordox op 18-06-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Freesync staat uit, game modus ook uit, response time staat op 'Middle'.
De image retention is niet echt storend, in het begin schrok ik er even van "Oh nee, burn in!" maar het is niet schadelijk of permanent dus je ziet het wel eens eventjes, maar is ook zo weer weg, max 1 minuut.

Ik heb totaal geen backlight bleeding, scherm op zwart is gewoon zwart, geen lichtere plekken.

Reden dat ik niet voor de Dell ging was dat ik had gehoord dat deze vaker last zouden hebben van backlight bleed, en dat was mijn grootste zorg bij een IPS scherm.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Een minuut is nog best lang :\ Ik had meer secondenwerk verwacht. Ik weet zelf neit wat ik dan erger vind, backlightbleed of image retention. De Samsung lijkt me daarom nu ook een iets betere keuze, al wil ik nu wel graag opheldering qua het crushen van het donkergrijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Hey Fordox.

Ik heb hier 2x een Dell staan, gezien de prijs prestatie voor mij belangrijk was. Plus ze worden gecalibreerd afgeleverd. Star Sitizen draait er erg leuk op ;). Kijkhoek is nvt, gezien je in de "sweet spot" gaat zitten (daarom is curved ideaal voor PC, en niet zo ideaal voor TV), en misschien val je over de refreshrate. Persoonlijk zit ik daar niet zo mee, heb er ook nog een snel paneel naast hangen. Backlight bleed eigenlijk alleen nog maar gemerkt tijdens het aanzetten vd PC, verder nog niet.

Heb er ook wat shooters op gespeeld, en het scherm is snel zat voor mijn single players.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:11
Nycrea schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 20:12:
Reden dat ik niet voor de Dell ging was dat ik had gehoord dat deze vaker last zouden hebben van backlight bleed, en dat was mijn grootste zorg bij een IPS scherm.
Ik vind het niet storend, het is bij revisie A02 ook beter dan bij de oudere.
Heb overigens ook lang naar de Samsung met VA paneel gekeken, maar vond het de 150 euro extra niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Darkangle schreef op zondag 19 juni 2016 @ 00:02:
Hey Fordox.

Ik heb hier 2x een Dell staan, gezien de prijs prestatie voor mij belangrijk was. Plus ze worden gecalibreerd afgeleverd. Star Sitizen draait er erg leuk op ;). Kijkhoek is nvt, gezien je in de "sweet spot" gaat zitten (daarom is curved ideaal voor PC, en niet zo ideaal voor TV), en misschien val je over de refreshrate. Persoonlijk zit ik daar niet zo mee, heb er ook nog een snel paneel naast hangen. Backlight bleed eigenlijk alleen nog maar gemerkt tijdens het aanzetten vd PC, verder nog niet.

Heb er ook wat shooters op gespeeld, en het scherm is snel zat voor mijn single players.
Hey Angle :)

Dit zijn niet echt de punten waarmee ik wat kan. Ik weet dat de reactietijd van de Dell prima is, ik had die vraag alleen voor de Samsung, samen met de kijkhoeken. 60Hz valt te doen, maar 75Hz van de LG is toch nét iets fijner, dus vandaar de vragen over de LG.
Ik kan wel wat met de backlight bleed :) Heb je hier last van in Star Citizen wanneer je rondvliegt? Ik wil namelijk wel fijne gedetailleerde zwartwaarden wanneer ik echt in de ruimte vlieg of een film zit te kijken.
mitsumark schreef op zondag 19 juni 2016 @ 00:33:
[...]

Ik vind het niet storend, het is bij revisie A02 ook beter dan bij de oudere.
Heb overigens ook lang naar de Samsung met VA paneel gekeken, maar vond het de 150 euro extra niet waard.
Hoeveel beter is dit geworden met de nieuwe revisie? Beter dan de concurrentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Fordox schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:07:
[...]
Hoeveel beter is dit geworden met de nieuwe revisie? Beter dan de concurrentie?
Het zal natuurlijk nooit zo goed/zwart worden als het Samsung scherm. het blijft IPS.

Ten opzichte van de LG's was dit destijds het grootste minpunt, volgens mij is dat nu opgeheven en lijkt het scherm in nagenoeg alle opzichten beter dan de LG.
Ik heb echter na mijn aanschaf niet gekeken of er nog meer revisies zijn geweest, eventueel ook bij de andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Ten opzichte van de LG's was dit destijds het grootste minpunt, volgens mij is dat nu opgeheven en lijkt het scherm in nagenoeg alle opzichten beter dan de LG.
Op de refreshrate na :9

Ik zie ook nog dat recente kopers van de Dell nog steeds last hebben van IPS glow. Ik neem aan dat de oude revisies ook nog steeds worden verkocht dan. Ik heb geen zin in dat RMA gebeuren.
Weet iemand of er ergens de Samsung op display staat?

EDIT:
Oke, ik lees dat de LG last heeft van frameskipping wanneer je hem op 75 Hertz zet op een Nvidia GPU. Beetje jammer. Maar het is nu praktisch een Dell scherm met minimale backlight bleeding en een meer noticeable curve wat me ook wel wat waard is. De inputlag is daarintegen weer slechter.
In andere reviews over de Samsung monitor zeggen ze niet dat de zwartwaarder slecht zijn zoals in die youtube review, maar de kleur kalibratie is een beetje all over the place. De ene site zegt dat het geweldig is, de andere zegt dat het minder is en dat je dat mag verwachten van een VA paneel.
Daarnaast lees ik ook weer over de Samsung dat tekst niet altijd even scherp is (in meerdere reviews), wat me redelijk vreemd lijkt. Maar de inputlag is 1 van de beste.

Ik ben nu dus nog steeds nergens op uitgekomen :') Al gaat de voorkeur nu wel uit naar de Samsung.

[ Voor 49% gewijzigd door Fordox op 19-06-2016 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cErEaL_KS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 19:14
Ik was ook aan het kijken naar 34" schermen. Uiteindelijk kwam ik ook uit bij de Samsung, voornamelijk vanwege blacklight bleed/ips glow. Zie hier een vergelijking tussen de Samsung en de Dell: https://www.flickr.com/ph...07/sets/72157653199414595

In mijn geval ben ik alleen nog aan het twijfelen of 21:9 wel de moeite is. TV series zijn allemaal 16:9 en niet alle games zullen het ondersteunen. En een 32" 16:9 is groter en goedkoper...

Smash forehead on keyboard to continue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
cErEaL_KS schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:59:
Ik was ook aan het kijken naar 34" schermen. Uiteindelijk kwam ik ook uit bij de Samsung, voornamelijk vanwege blacklight bleed/ips glow. Zie hier een vergelijking tussen de Samsung en de Dell: https://www.flickr.com/ph...07/sets/72157653199414595

In mijn geval ben ik alleen nog aan het twijfelen of 21:9 wel de moeite is. TV series zijn allemaal 16:9 en niet alle games zullen het ondersteunen. En een 32" 16:9 is groter en goedkoper...
Ik heb een Dell U3415W en naar mijn mening is het veel beter dan 16:9/10 omdat het scherm niet zo hoog is. Je hebt heel veel horizontale ruimte en het overzien van het gehele scherm is een stuk makkelijker.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Ik denk ook dat 21:9 'beter' is, maar ik kwam van een setup met 2 schermen en was die breedte al gewend.
Volgens mij ondersteunt bijna elke game de resolutie wel, desnoods met een 'hack'.

Verschil in input lag ga je niet merken volgens mij.

Ik zie dat de Samsung nu een stuk goedkoper is geworden, met maar 50 euro verschil met de Dell zou ik denk ik voor de Samsung hebben gekozen een jaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:21
mitsumark schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:44:
Ik denk ook dat 21:9 'beter' is, maar ik kwam van een setup met 2 schermen en was die breedte al gewend.
Volgens mij ondersteunt bijna elke game de resolutie wel, desnoods met een 'hack'.

Verschil in input lag ga je niet merken volgens mij.

Ik zie dat de Samsung nu een stuk goedkoper is geworden, met maar 50 euro verschil met de Dell zou ik denk ik voor de Samsung hebben gekozen een jaar terug.
Als je zeker wilt weten of een spel native 21:9 ondersteund: http://www.wsgf.org/; de 'hack' is inderdaad eenvoudig en werkt voor de meeste games: https://www.flawlesswidescreen.org/

@Fordox, volgens mij heb je alles keurig op een rijtje gezet - meer informatie ga je denk ik niet vinden, dus wordt het een kwestie van voor- en nadelen wegstrepen (voor jezelf) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Yep, ik weet het.
Mijn voorkeur gaat naar de Samsung dus ik denk dat dat hem wordt. Als hij me tegenvalt ga ik denk ik voor de LG en stuur ik de Samsung terug.

Pagina: 1