Pvc electrabuis met kabel openknippen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 12:05
Ik heb een 3/4 electrabuis in mijn huis met een stroomkabel er in.
Ik wil de buis van de kabel afknippen / afsnijden zonder de kabel te beschadigen.
De buis moet dus in de lengte opengesneden worden.

Is er een handige manier voor / is er gereedschap voor?
Op internet vind ik alleen buizenknippers die voor afkorten bedoeld zijn.
Voordat iemand het gast opperen alvast het volgende: Het is niet mogelijk om de kabel te verwijderen, want dan had ik het wel gedaan :)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Karsten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

SLeddert schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 18:58:
Voordat iemand het gast opperen alvast het volgende: Het is niet mogelijk om de kabel te verwijderen, want dan had ik het wel gedaan :)
Oke, verwijder dan gewoon de buis. Nee grapje hoor, ik heb geen zinnige suggestie voor je maar ik ben wel echt ziekelijk benieuwd naar de situatie en waarom je dit wilt.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 07:09
Ik gebruik altijd een buizenschaar om een buis in te korten met de kabel er nog in. Gewoon rondom insnijden en dan ombuigen en breekt hij af op de inkerving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Eddie001 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:08:
Ik gebruik altijd een buizenschaar om een buis in te korten met de kabel er nog in. Gewoon rondom insnijden en dan ombuigen en breekt hij af op de inkerving.
De TS wil de buis over de gehele lengte open hebben.

Dremel of plaatschaar denk ik dan aan. Maar vooral; waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
De kabels lopen in een ijzeren balk (gewoon zichtbaar) dwars over een muur van mijn woonkamer. Ik wil de kabels in een kanaal leggen zodat ze uit het zicht zijn. Helaas heeft de aannemer twee van de drie kabels ongeveer 1 meter in de pvc laten uisteken.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Nylon touwtje als zaag gebruiken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
Goed idee, maar de buis moet in de lengte open, niet in de breedte....

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejavu023
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-05 17:02
voorzichtig schuin inzagen met een junior zaagje, haal wel eerst de spanning van de kabel.
Of eerst de pvc buis rond inzagen op 2 punten en daarna met een zijkniptang door lengte open knippen knabbelen

[ Voor 38% gewijzigd door dejavu023 op 18-06-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
SLeddert schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:07:
Goed idee, maar de buis moet in de lengte open, niet in de breedte....
Dan kan het toch nog steeds? Gleufje maken met het touwtje, dan touwtje via die gleuf doorvoeren naar het uiteinde en dan kun je hem over de lengte doorzagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 11:15

Onbekend

...

Spanning eraf halen natuurlijk.
Maar dan met een Dremel met een zaagje erop open slijpen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:39

Bozevkwa

The Falcons have landed

Ik zou het denk ik met een snoeischaar zou gaan proberen (bijv. de Gardena Classic snoeischaar). Niet bedoeld voor het dit soort werk, maar wel stevig genoeg om het PVC te kunnen knippen.

Anders wat al eerder is genoemd: de Dremel met een slijpschijf. Loop je wel het risico dat je door kan schieten naar de kabel.

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00

Illusion

(the art of)

(Mini-)cirkelzaag. Diepte instellen op net iets minder dan wanddikte en gaan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic-NI
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 12:08
Slijptol, dremel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Misschien ook nog een idee: zou zo'n kabelmes geen optie zijn? ik weet niet of die mesjes stevig genoeg zijn om dit te redden, maar bij de bouwmarkt kan je die dingen (van matige kwaliteit) vaak voor spotprijzen vinden, en is het nog wel het proberen waard.

Voordeel is dat je de diepte kunt instellen, en dus niet je kabel in zou kunnen gaan.
Nadeel is dat ik niet zeker weet of de buis erin past :(

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1206384-0/jokari-kabelmes-secura-27-jokari-kabelmes-secura-27.jpg
Dit soort dingen bedoel ik dus
deze zou van 8 tot 28mm kabels moeten aankunnen, misschien ook wel een pvc pijpje :)

[ Voor 12% gewijzigd door nick_haak op 20-06-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:54

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Wat is er mis met een ouderwets maar degelijk Stanley mes? Die gaat prima door PVC heen lijkt me.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:02
Je doel is dus de pc buis om de kabel heen weg halen ipv de kabel uit de buis halen. Over de lengte insnijden is de oplossing die je zelf bedacht hebt. Correct me if I'm wrong.

Als je je vraag wat algemener stelt dan krijg je meestal wat betere antwoorden.

Kun je de pc buis niet kapot knijpen met een tang? Ik weet niet wat voor kabel erin zit maar die druk moet hij toch wel kunnen hebben. Die pc buizen breken gewoon onder genoeg druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
bvk schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:08:
Wat is er mis met een ouderwets maar degelijk Stanley mes? Die gaat prima door PVC heen lijkt me.
Moet ook prima gaan, en is ook op diepte in te stellen, waardoor je de kans om je kabel te slopen kan beperken.

Echter is de kans op wegslippen wel groter denk ik, met alle mogelijke vervelende gevolgen van dien.
Als je dat weet te voorkomen, lijkt het me een prima oplossing, en niet duur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Craven schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:09:
Je doel is dus de pc buis om de kabel heen weg halen ipv de kabel uit de buis halen. Over de lengte insnijden is de oplossing die je zelf bedacht hebt. Correct me if I'm wrong.

Als je je vraag wat algemener stelt dan krijg je meestal wat betere antwoorden.

Kun je de pc buis niet kapot knijpen met een tang? Ik weet niet wat voor kabel erin zit maar die druk moet hij toch wel kunnen hebben. Die pc buizen breken gewoon onder genoeg druk.
Inderdaad. Stukje inkorten en dan het losse stuk gewoon met bot gereedschap breken. Snelste oplossing, gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

stoom er af, kabel doorknippen, pvc eraf slopen kabel opnieuw verbinden.
klaar met dat moeilijke gezeik.
bvk schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:08:
Yeah right... Jij hebt nog nooit, of een pvc buis of een Stanley mes in je hand gehad en al helemaal niet beide tegelijk...

[ Voor 61% gewijzigd door kaasaanfiets op 20-06-2016 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:43
En gewoon met buis en al in de kabelgoot, is dat niet net zo makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:54

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

kaasaanfiets schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:32:
stoom er af, kabel doorknippen, pvc eraf slopen kabel opnieuw verbinden.
klaar met dat moeilijke gezeik.

[...]

Yeah right... Jij hebt nog nooit, of een pvc buis of een Stanley mes in je hand gehad en al helemaal niet beide tegelijk...
Misschien ben je met het verkeerde been uit bed gestapt, maar iets vriendelijker reageren mag best... ;)

Uiteraard hangt het van de PVC buis af, die heb je immers in alle maten en diktes. Maar die dunne gele buisjes die vaak voor elektra gebruikt worden lukken bij mijn weten prima met een Stanley.

Daar kon je vroeger mooi blaaspijpen van maken die je "tweakte" met een Stanley mes. Ging prima in mijn herinnering. Met zo'n dikkere grijze buis wordt het inderdaad wat lastiger...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik snap nog steeds niet waarom ie in de lengte open moet? Dan blijft er een kapotgeknipt stuk pvc zitten :?
Gaan die draden al ergens naartoe?

[ Voor 14% gewijzigd door AtomicShockwave op 20-06-2016 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
Wat ik begrijp uit het verhaal, zijn beide kanten van de kabel al ergens op aangesloten, en om ze netjes weg te werken, moet hij van een stuk pvc buis af wat uitsteekt (en niet zo makkelijk weg te buigen is als een stuk kabel).

Daarom wil hij de buis openknippen / snijden, zodat je de kabel eruit kan trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja 99% van de keren dat een ts zegt "het kan niet" kan het toch wel. Alleen is het een kwestie van geen zin, lijkt moeilijk, of snapt er geen drol van

Dus, mijn vraag

Waarom kan het niet ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 21:41

artificial_sun

Mazda Rx7

Een "tapijtmes" oid voor in een Stanley mes.
Je weet wel zo'n haak.

Of een jokari mes zoals boven al gezegd is. Die zijn gemaakt om kabel over de lengte open te snijden, maar gele pvc is ook niet hard. Alleen zou ik het wel in 2 X doen.

Don't worry, i'm an engineer :Y

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:24
Je weet dat een gele pvc buis gewoon in stukken gaat als je er met een hamer flinke tik op geeft? Is Totaal niet slagvast (dat is de grijze wel) Lijkt me het simpelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

BuG2FiX schreef op maandag 20 juni 2016 @ 23:25:
Je weet dat een gele pvc buis gewoon in stukken gaat als je er met een hamer flinke tik op geeft? Is Totaal niet slagvast (dat is de grijze wel) Lijkt me het simpelste.
"verse" gele pvc is best wel zacht en flexibel. Als ie al 20 jaar in een huis zit sla je hem zo aan gruzelementen inderdaad. Ik zou hem gewoon met een stanleymes inkerven over de lengte. Vervolgens wat mishandelen met een waterpomp tang. Dan komt ie wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SLeddert
Het is inmiddels opgelost, en ik zal het voor de volledigheid even toelichten!

Het ging op 1 meter harde 3/4 buis om de ene kabel en om 1 meter flexibele buis om de andere kabel.
Helaas zat er tussen de kabel en de buismantel zo weinig ruimte, dat ik flexen of machinaal snijden niet aandurfde.
Het openbreken van buis heb ik geprobeerd, maar zonder succes. Doordat de tussen de buis en de kabel weinig plek is, was het onmogelijk om tot het breekpunt door te drukken.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door in de bouwmarkt een zijdensnijder te halen met een zo klein mogelijke bek. Hiermee kon ik net tussen kabel en buis komen en 1 a 2 mm per keer inknippen.
Het was een klus je van ca.1 uur per buis, maar het resultaat is een onbeschadigde kabel en daar ging het me om!

In ieder geval, bedankt voor ieders inbreng!

Karsten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SLeddert
Fish schreef op maandag 20 juni 2016 @ 23:04:
Mja 99% van de keren dat een ts zegt "het kan niet" kan het toch wel. Alleen is het een kwestie van geen zin, lijkt moeilijk, of snapt er geen drol van

Dus, mijn vraag

Waarom kan het niet ?
Omdat de kabels achter muren en vers gestucte plafonds verdwijnen. Er is geen mogelijkheid om de kabel los te halen zonder voor 500 Euro schade aan te richten.
Bedankt voor kort-door-de-bocht reactie zonder dat je de situatie kent 8)7

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 13:37

lytjepole

Schier?

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:24
SLeddert schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:40:
[...]

Omdat de kabels achter muren en vers gestucte plafonds verdwijnen. Er is geen mogelijkheid om de kabel los te halen zonder voor 500 Euro schade aan te richten.
Misschien tijd voor een paar heldere duidelijke foto's? waarom dat niet eerder gedaan is vraag ik mij nu ook af :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SLeddert schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:40:
[...]

JA jammer dan ... i k heb zelfs toegeliicht waarom ik het vraag. lange teentjes ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Makkelijkste:

Buis insnijden/kerven met stanleymes en daarna met een waterpomptang knijpen.
Door de belasting zal deze open 'klappen of scheuren'.
Pagina: 1