Makkelijk Linux vraagje ?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
Beste medetweakers,

Ik ben zoals velen ( ;) ) een newbie als het gaat over linux. Ik heb dan ook een probleem waar ik niet uitkom:

Ik kom niet als user op mijn ftpserver. Anonymous lukt echter wel. Weet iemand waar ik dit kan configureren ?

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegegeven.
anders hoor ik het wel.

grtz ...

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 23:21

Cyril

it's all in my mind

welke ftpserver gebruik je?

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

• packman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Op maandag 25 juni 2001 19:46 schreef niorg81 het volgende:
welke ftpserver gebruik je?
hmm, t'is een newbie zegt hij zelf, dan weet je zoiets meestal al niet. Vraag eerst welke distributie hij gebruikt.

Dus: Welke distributie gebruik je? :P

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk even in /etc/xinetd.conf of /etc/inetd.conf, groter kans dat daar wel staat welke ftp-server je gebruikt. Als user inloggen zou erg simpel moeten zijn, gewoon de usernamen en password van een aangemaakte account op de server nemen. user 'root' is standaard geblokkeerd i.v.m. veiligheid. Dus voeg eens een gebruiker toe met "useradd pietje" of "adduser pietje", en dan met "passwd pietje" het wachtwoord instellen. Als het dan nog niet werkt, geef eens de foutmeldingen die je krijgt bij het inloggen.

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 23:21

Cyril

it's all in my mind

nou, hij weet in ieder geval dat hij een ftpserver draait.. dat is al heel wat ;)
Maar kan je misschien vertellen of je WUftp of proftpd draait (de 2 meest gebruikte ftpservers)?

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Typ anders eens linuxconf in in je console/term. Als je dat hebt staat er meestal al wel direkt een menu entry in voor het configureren van de desbetreffende FTP server. Als je RedHat gebruikt is t iig WuFTPd .

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
Het is een newbie, dus waarschijnlijk Mandrake 8, en die installeert standaard ProFTPd als je ervoor kiest om een FTPserver te draaien.

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 25 juni 2001 20:00 schreef Platypussy het volgende:
Het is een newbie, dus waarschijnlijk Mandrake 8, en die installeert standaard ProFTPd als je ervoor kiest om een FTPserver te draaien.
Tja, tegen zo'n redenatie kan niemand op! :P

• Platypussy
Op maandag 25 juni 2001 20:11 schreef banaan-X het volgende:
[..]
Tja, tegen zo'n redenatie kan niemand op! :P
[irony-detection-mode]
Zo gek was het toch niet bedacht? :)
[/irony-detection-mode]

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 25 juni 2001 20:25 schreef Platypussy het volgende:

[..]

[irony-detection-mode]
Zo gek was het toch niet bedacht? :)
[/irony-detection-mode]
Zijn meer newbies die Red Hat gebruiken dan Mandrake denk ik zo. Maar ach ;) Als de topicstarter weer eens even langskwam kan die ff vertellen of ie Red Hat of Mandrake draait :)

• Platypussy
Dat zou niet gek van 'm zijn... Ik kan de spanning bijna niet meer aan :P
Maar ff serieus: dit wordt idd wel een beetje een kansloos topic als de topicstarter geen antwoord geeft.

• Stalkert
sorry voor mijn late reply ! Ik had dus ff wat problemen met mijn server zo dat ik niet kon replien.

nou ik draai dus redhat 7.1 en als ik in de setup kijk draaien er de volgende ftp deamons: gssftp, tftp en wu-ftpd

btw. ik ben een newbie als we het over linux hebben.. maar dat wil niet zeggen dat ik dan ook mongool ben ;)

• Stalkert
Op maandag 25 juni 2001 19:53 schreef banaan-X het volgende:
Als het dan nog niet werkt, geef eens de foutmeldingen die je krijgt bij het inloggen.
USER joost
< 530 Must perform authentication before identifying USER.

deze foutmelding krijg ik dus ..

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
<offtopic mode>

Weet iemand dan een goede howto over proftp? Overal waar ik zoek vind ik howto's over wuftp en ik gebruik mandrake (en ja, ik weet dat je dan ook wu kunt gebruiken maar ik hoorde dat die veel security problemen met zich meebrengt?)

</offtopic mode>

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op dinsdag 26 juni 2001 00:09 schreef CYBERSTALKERT het volgende:

[..]

USER joost
< 530 Must perform authentication before identifying USER.

deze foutmelding krijg ik dus ..
Dat is geen foutmelding, hier wil hij gewoon het wachtwoord van "joost" ingevoerd krijgen.

• Stalkert
het wachtwoord van joost invoeren.. ja dat had ik zelf ook nog wel kunnen verzinnen.
Dat werkt dus niet.. maar ik weet al wat het was..

ik heb die deamons uitgezet. en alleen Wu-ftpd aangezet en het werkt nu wel !

Iniedergeval bedankt voor jullie hulp ..
grtz

• banaan-X
  • Niet online
Op dinsdag 26 juni 2001 00:31 schreef x-wolf het volgende:
<offtopic mode>

Weet iemand dan een goede howto over proftp? Overal waar ik zoek vind ik howto's over wuftp en ik gebruik mandrake (en ja, ik weet dat je dan ook wu kunt gebruiken maar ik hoorde dat die veel security problemen met zich meebrengt?)

</offtopic mode>
proftpd is inderdaad beter beveiligd. En, ik geef toe, het is lastig te bedenken, maar op http://www.proftpd.org/docs/ staat veel documentatie.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op dinsdag 26 juni 2001 13:04 schreef banaan-X het volgende:

[..]

proftpd is inderdaad beter beveiligd. En, ik geef toe, het is lastig te bedenken, maar op http://www.proftpd.org/docs/ staat veel documentatie.
mmmm.... Da's idd niet zo slim van me. Ik had ook niet verwacht dat proftp een eigen site zou hebben >:) Ik zat meer op algemene linux sites te kijken en daar staat overal ftp uitgelegd met wuftp :) iig, tnx
Pagina: 1