Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Instabiel WiFi signaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Al een behoorlijke tijd problemen met de 2,4GHz en 5,0GHz WiFi. Hieronder staan de signalen van ons WiFi netwerk. De strakke lijn is het 5GHz netwerk en de twee instabiele lijnen zijn 2,4GHz netwerken. Al deze signalen komen van één router af. (5GHz, 2,4GHz en een 2,4GHz gast netwerk.)

Nu is het probleem dat de 2,4GHz netwerk enorm instabiel zijn en continu piekt en daalt. Het 5GHz netwerk kunnen we wel verbinding mee maken, maar we krijgen geen internetsignaal door.

EDIT: Het signaal is gemeten 4 meter van de router vandaan, zonder blockades zoals muren etc.

Is dit de oorzaak van een slechte router of komt dit door iets anders? |:(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NWTG2gm.png
Full res.: http://i.imgur.com/NWTG2gm.png

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2016 13:56 ]

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-11 17:38
welke router heb je?
heb je dit probleem ook met andere apparaten?
wat heb je al geprobeerd om het probleem op te lossen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:31

lier

MikroTik nerd

Kan je ook een plaatje van alle WiFi netwerken (mbv inSSIDer of Acrylic) hier posten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:38

donny007

Try the Nether!

Welke provider heb je? Welke router? Hoe is het opgesteld?

Heeft slechts één apparaat hier last van, of heb je het getest met meerdere apparaten?

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:39:
welke router heb je?
heb je dit probleem ook met andere apparaten?
wat heb je al geprobeerd om het probleem op te lossen?
- Asus RT-AC66U
- Ja
- Wifi kanalen gewijzigd, kanaal frequentie aangepast en alleen laten zenden op 2,4 GHz of 5 GHz
lier schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:59:
Kan je ook een plaatje van alle WiFi netwerken (mbv inSSIDer of Acrylic) hier posten?
Onderstaande plaatjes is de Asus router uit het netwerk verwijderd en tijdelijk de router functie van de Ziggo router weer geactiveerd omdat het anders niet mogelijk is om draadloos een redelijke verbinding te krijgen. Op 2,4G valt het signaal telkens weg en de 5G verbind wel maar is er geen internet mogelijk.
Om een signaal overzicht te hebben maakt het denk ik niet uit of de Asus of Ziggo router actief is in mijn netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9DAvBFm.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kOsw448.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kc0IHBK.png
Link: http://imgur.com/a/VipUx
donny007 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:16:
Welke provider heb je? Welke router? Hoe is het opgesteld?

Heeft slechts één apparaat hier last van, of heb je het getest met meerdere apparaten?
- Ziggo
- Asus RT-AC66U
- Zie onderstaand schema
- Alle mobiele apparaten hebben een slechte verbinding

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iFdc7ob.png
Link: http://i.imgur.com/iFdc7ob.png

• dennisdennis12
heb je met de andere accesspoints (access point 1 en 2 wel een goede verbinding).
Klopt het dat je de asus router gebruikt als een accesspoint, dus je gebruikt de routing functionaliteit van de asus router niet?

heb je ook al de nieuwste firmware op de asus ac-66u geïnstalleerd?

[ Voor 14% gewijzigd door dennisdennis12 op 19-06-2016 19:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 19:46:
heb je met de andere accesspoints (access point 1 en 2 wel een goede verbinding).
Klopt het dat je de asus router gebruikt als een accesspoint, dus je gebruikt de routing functionaliteit van de asus router niet?

heb je ook al de nieuwste firmware op de asus ac-66u geïnstalleerd?
- Met de anders AP's heb ik geen verbindings problemen
- De Asus wordt niet als access point gebruikt
- De laatste firmware is geïnstalleerd

• dennisdennis12
hoe gebruik je de asus dan, gebruik je de asus als router, zo ja?
1. gebruik je de asus ook als router voor de andere accesspoints, of
2. gebruik je de asus alleen als router voor zichzelf, en de asus is toegevoegd in de DMZ van de ziggo modemrouter.

wanneer je de asus ook als router voor de andere accesspoints gebruikt: heb je de asus met 1 kabel op de switch aangesloten, en de accesspoints ook op de switch aangesloten? Waarmee je d.m.v. VLAN's het internetverkeer via de switch, naar de asus router, vervolgens naar de switch en vervolgens naar de ziggo modemrouter laat gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door dennisdennis12 op 19-06-2016 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:32:
hoe gebruik je de asus dan, gebruik je de asus als router, zo ja?
1. gebruik je de asus ook als router voor de andere accesspoints, of
2. gebruik je de asus alleen als router voor zichzelf, en de asus is toegevoegd in de DMZ van de ziggo modemrouter.

wanneer je de asus ook als router voor de andere accesspoints gebruikt: heb je de asus met 1 kabel op de switch aangesloten, en de accesspoints ook op de switch aangesloten? Waarmee je d.m.v. VLAN's het internetverkeer via de switch, naar de asus router, vervolgens naar de switch en vervolgens naar de ziggo modemrouter laat gaan.
Ik gebruik de Asus als router voor de accessoires pointes.

• dennisdennis12
Staat de zend sterkte ook op maximum?

Verwijderd

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 07:24:
Staat de zend sterkte ook op maximum?
- Ja op 100%

• dennisdennis12
Als je de Asus al gereset hebt en dat ook niet helpt. Dan verwacht ik toch dat de Asus router niet goed werkt/defect is.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
In het shema teken je dat de ziggo modem eerst op een switch zit?
Dat betekend dus dat hij nu niet in bridge staat? of heb je de lijn tussen je Ziggo modem en de WAN poort van de ASUS niet (rechtstreeks) getekend????

Het lijkt er nu op dat je de Asus nu alleen als DHCP server gebruikt terwijl de ziggo ook nog als router aanwezig is met DHCP uit. (anders zou de huidige setup helemaal niet werken).

Op deze mannier kan je asus geen internet afgeven draadloos omdat dit standaard naar de WAN poort gaat.

Heb je een reden dat je de ziggo modem router per see niet als router wilt??? (waarschijnlijk de gastnetwerk optie van de ASUS ?)

zo ja,laat hem dan in bridge zetten (klantenservice) en sluit alles als volgt aan:

1 ziggo ding in bridge (evt door klanten service in bridge laten zetten)
1 kabel van ethernet poort 1 naar de WAN poort van je Asus,
rest van je netwerk aansluiten op de LAN poorten van je asus (dus ook je switch kan daar op)

Overige poorten van de ziggo modem router leeg laten.

Let op dat de ziggo moden in bridge zich bind aan het eerste apparaat wat hij 'ziet' als hij wordt aan gezet. Mocht je dus dingen willen veranderen of testen direct aan je ziggo modem router (in bridge) dan moet je altijd de stroom er even af halen en dan weer op zetten als je dingen aan past.

Heb je er minder verstand van of is het niet mogelijk om de ziggo modem net de WAN poort van de ASUS te verbinden, doe dan het volgende:

DHCP op ziggo modem weer aan
ASUS router in Accespoint modus zetten.
Let op dat je in dit geval weinig hebt aan het gast netwerk van de Asus. (enige is dat je niet jou wifi wachtwoord hoeft te delen met gasten, maar ze kunnen wel je hele netwerk op).

Als je dat doet (1 van de 2 opties) zou alles weer moeten werken.

[ Voor 17% gewijzigd door VVV-007 op 20-06-2016 15:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi VVV-007,

Het klopt, de Asus was verkeerd aangesloten in het netwerk. Op het schema wijzigen gemaakt zoals jij hebt aangegeven.
Morgen ga ik alles omzetten en het Ziggo modem/router in bridge laten zetten.

De reden dat ik de Asus wil behouden is de bandbreedte en het gast netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HDBBEFa.jpg
Link: http://i.imgur.com/HDBBEFa.jpg

• VVV-007
Ziet er goed uit zo. Je horizon box heeft alleen geen WAN poort (althans het model wat ik heb niet), alleen 4 lan poorten, maar die kun je gewoon gebruiken zoals je aangeeft. Mocht hij wel een wan poort hebben, schakel dan DHCP uit op de horizon en gebruik alleen de LAN poorten (laat WAN leeg) dan hangen al je apparaten "in hetzelfde netwerk"

Je cisco zal je ziggo verbinding ook gewoon aan kunnen kwa router snelheid trouwens, alleen de WiFi daarvan is niet zo heel best. Maar vanwege je gast netwerk moet je inderdaad hem laten bridgen en de asus als router in gebruik nemen. Als je de aanpassingen hebt gedaan zou je in elk geval het internet op moeten kunnen via de WiFi van de asus, en kan het testen om te kijken of de WiFi zelf stabiel (genoeg) is beginnen.

Succes!

ps let goed op dat je dus je Cisco moet elke keer moet herstarten (als hij in bridge staat) om een nieuw apparaat te laten herkennen. Daar gaat het vaak mis, men vergeet dit en dan kunnen ze niet online ze eerst met de laptop aan de gebridged modem router hebben gehangen en daarna dan de router aansluiten.

In bridge mode, "binden" zigo routers zich aan het eeste apparaat wat aan ze wordt gehangen. Als je er daarna wat anders aan hangt, herkent hij dit niet en geeft hij dus geen internet door. Na een herstart reset dit en zal hij opnieuw kijken naar het eerste apparaat en daar internet aan door geven.

Hou er ook rekening mee dat je de andere LAN poorten van de cisco ook niet meer kan gebruiken (je schema geeft ook aan dat je dit niet doet, maar ik meld het toch maar even want ook daar gaat het vaak mis)

[ Voor 7% gewijzigd door VVV-007 op 20-06-2016 20:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals VVV-007 heeft beschreven uitgevoerd en het lijkt nu goed te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Jammer, het leek even goed te gaan maar mijn wifi signaal is weer instabiel.
Na de laatste veranderingen die ik op aanwijzing van VVV-007 gedaan heb is het een paar dagen goed gegaan en nu alweer een aantal dagen slecht.

Wie heeft voor mij nog meer tips op weg naar een goed en constant wifi signaal?

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:16

Boost9898

Software developer

BUMP

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Schakel de wifi van die horizon box eens uit?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
shure-fan schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:49:
Schakel de wifi van die horizon box eens uit?
Heb ik ook al gedaan maar dit geeft geen verbetering.

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-11 10:43
Lees dat je de laatste firmware erop hebt staan. Is dit de officiële firmware van Asus, of die van Merlin, HGG of een andere?

Ik had ongeveer hetzelfde probleem wat je hier schetst qua wifi, alleen op mijn 5 GHz i.p.v. 2.4 GHz. Dit had ik wel nadat ik de firmware van HGG had geïnstalleerd. Opgelost door firmware (in mijn geval van HGG) opnieuw te flashen, daarna een hard reset te geven, opnieuw te configureren en te kiezen voor een vaste kanaal.

Dit al eens gedaan + zend vermogen iets terug geschroefd naar bijv. 70% ?

• VVV-007
Vervelend dat het weer terug is, maar nu de setup correct is kunnen we het WiFi probleem aan pakken.

Voor het testen is het handig dat je al je accespoints (horizon, archer en asus) even een andere naam (SSID) geeft zodat je zeker weet met welke je verbonden bent. Geef de 5ghz SSID ook even een afwijkende naam zodat je ook dit kan zien. Test vervolgens in welke accespoint(s) de problemen zitten.

Weet niet of je dit al had gedaan, maar voor het beste WiFi bereik, stel je voor de 2.4 ghz het beste vaste, maar verschillende kanalen in (bijv. kanaal 1 voor de asus, 6 voor de horizon en 11 voor de archer) Als die al heel vol zijn kun je ook bijv. 3,8,en 13 gebruiken.

Kijk met deze settings eens of het beter is/je kan vinden waar het probleem precies zit. Soms komt een slechte verbinding omdat je apparaat (laptop/tel) nog op de router beneden verbinding maakt, terwijl je boven bent en er dus een veel sterker AP in de buurt is. Als je alle SSID's en wachtwoorden het zelfde hebt kun je die niet zien.

Verwijderd

Topicstarter
SparTi schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:26:
Lees dat je de laatste firmware erop hebt staan. Is dit de officiële firmware van Asus, of die van Merlin, HGG of een andere?

Ik had ongeveer hetzelfde probleem wat je hier schetst qua wifi, alleen op mijn 5 GHz i.p.v. 2.4 GHz. Dit had ik wel nadat ik de firmware van HGG had geïnstalleerd. Opgelost door firmware (in mijn geval van HGG) opnieuw te flashen, daarna een hard reset te geven, opnieuw te configureren en te kiezen voor een vaste kanaal.

Dit al eens gedaan + zend vermogen iets terug geschroefd naar bijv. 70% ?
- De firmware van Asus heb ik erop staan.
- Het zendvermogen terug naar 70% zetten van de 2,4 GHz en/of de 5 GHz?
VVV-007 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:16:
Vervelend dat het weer terug is, maar nu de setup correct is kunnen we het WiFi probleem aan pakken.

Voor het testen is het handig dat je al je accespoints (horizon, archer en asus) even een andere naam (SSID) geeft zodat je zeker weet met welke je verbonden bent. Geef de 5ghz SSID ook even een afwijkende naam zodat je ook dit kan zien. Test vervolgens in welke accespoint(s) de problemen zitten.

Weet niet of je dit al had gedaan, maar voor het beste WiFi bereik, stel je voor de 2.4 ghz het beste vaste, maar verschillende kanalen in (bijv. kanaal 1 voor de asus, 6 voor de horizon en 11 voor de archer) Als die al heel vol zijn kun je ook bijv. 3,8,en 13 gebruiken.

Kijk met deze settings eens of het beter is/je kan vinden waar het probleem precies zit. Soms komt een slechte verbinding omdat je apparaat (laptop/tel) nog op de router beneden verbinding maakt, terwijl je boven bent en er dus een veel sterker AP in de buurt is. Als je alle SSID's en wachtwoorden het zelfde hebt kun je die niet zien.
- De wifi kanalen heb ik verdeeld op 1, 6 en 11 op de 2,4 GHz en op de 5 GHz zijn deze verdeeld over 36+40+44+48. Van de horizon is de 5 GHz uitgeschakeld omdat deze maar een max. speed van 300 Mbps heeft.
- Alle AP's een andere naam geven heb ik al eens geprobeerd ook de 5 GHz (behalve de horizonbox want die had ik toen nog niet) en dan kom ik tot de conclusie dat het wifi signaal beneden heel wisselend is.
Wat ook nog is; het gastnetwerk van de Asus is meestal nog sterkste. Als ik op de 2,4 een slechte signaal heb en ik verbind dan met het gastnetwerk dan heb ik vaak een beter signaal, terwijl dit toch beide de 2,4 GHz zijn.
Maar het belangrijkste is eigenlijk de 5 GHz want die heeft een hogere data doorvoer.

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-11 10:43
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:13:
- De firmware van Asus heb ik erop staan.
- Het zendvermogen terug naar 70% zetten van de 2,4 GHz en/of de 5 GHz?
Aangezien je 2,4 GHz niet stabiel is, zou ik dat juist iets naar beneden gooien. Ik had ergens gelezen dat 100% zendvermogen wel eens ten koste kan gaan van je stabiliteit. 70% instellen en daarna voor de zekerheid je router rebooten en nog eens testen op instabiliteit.

Ik ga er vanuit dat je 5 GHz probleem nu is opgelost, nadat je de netwerkaanpassingen had doorgevoerd op advies van VVV-007.
- Alle AP's een andere naam geven heb ik al eens geprobeerd ook de 5 GHz (behalve de horizonbox want die had ik toen nog niet) en dan kom ik tot de conclusie dat het wifi signaal beneden heel wisselend is.
Wat ook nog is; het gastnetwerk van de Asus is meestal nog sterkste. Als ik op de 2,4 een slechte signaal heb en ik verbind dan met het gastnetwerk dan heb ik vaak een beter signaal, terwijl dit toch beide de 2,4 GHz zijn.
Maar het belangrijkste is eigenlijk de 5 GHz want die heeft een hogere data doorvoer.
Het gast netwerk + je 'eigen' wifi netwerk van Asus zullen bij jou ook op hetzelfde kanaal zitten. Ik kan dat bij mijzelf niet wijzigen tenminste en volgens inssider zitten ze bij mij op hetzelfde kanaal. Heb je al eens getest of het verbetering geeft als je het gast netwerk uitzet?

• VVV-007
De data doorvoer is afhankelijk van de verbinding snelheid. 5ghz kan in theorie vaak hoger halen dan 2.4ghz maar heeft wel meer last van obstakels, waardoor 2.4 ghz soms beter werkt/sneller is. zeker door muren/plafonds heen merk je dat.

Maar je hebt op alle accespoints problemen begrijp ik? Heb je die ook als je zaken via je interne netwerk doet (bijvoorbeeld streamen van Video vanaf 1 van je PC's naar een mobiel/laptop met WiFi?

Om eventuele problemen met het modem uit te sluiten, bedraad is alles wel in orde?

Het gast netwerk op de asus is een virtueel netwerk wat op hetzelfde kanaal zit als je eigen 2.4 ghz netwerk van de asus. In theorie moeten die het beide kwa bereik en snelheid hetzelfde zijn.

Daarnaast hoeveel snelheid verwacht je op je draadloze netwerk. 300 mbps is net zo snel als het snelste internet wat ziggo momenteel aan klanten levert.

Verwijderd

Topicstarter
SparTi schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:31:
[...]

Aangezien je 2,4 GHz niet stabiel is, zou ik dat juist iets naar beneden gooien. Ik had ergens gelezen dat 100% zendvermogen wel eens ten koste kan gaan van je stabiliteit. 70% instellen en daarna voor de zekerheid je router rebooten en nog eens testen op instabiliteit.
2,4 GHz ingesteld op 70% maar geeft geen beter resultaat.
VVV-007 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:34:
Maar je hebt op alle accespoints problemen begrijp ik? Heb je die ook als je zaken via je interne netwerk doet (bijvoorbeeld streamen van Video vanaf 1 van je PC's naar een mobiel/laptop met WiFi?
Ja, op alle routers/accespoints is de snelheid op de 2,4GHz band niet stabiel en ook niet zoals hij hoort te zijn. Intern streamen gaat prima.
Om eventuele problemen met het modem uit te sluiten, bedraad is alles wel in orde?
Dat is zo goed als zeker in orde, een aantal gebruikers hier werken intern met grote bestanden vanaf en naar een NAS.
Daarnaast hoeveel snelheid verwacht je op je draadloze netwerk. 300 mbps is net zo snel als het snelste internet wat ziggo momenteel aan klanten levert.
Nou ik verwacht rond de 140mbit te zitten aangezien we een 150/15 mbit pakket hebben.

Momenteel halen we op meerdere devices een wisselende snelheid die varieert van letterlijk 3mbit tot ~40mbit.

Interne speedtest vanaf NAS
4GB file over 5GHz > 300mbit/s
4GB file over 2,4GHz > "Ongeveer een uur resterend""

• VVV-007
Gezien je verhaal, de acrylic plaatjes van het begin van dit topic en ook het feit dat je ook al weg vallende 2.4 ghz had voordat de internet verbinding werkte, vrees ik toch dat je op de 2.4 ghz band last hebt van drukte door andere netwerken en of andere stoorzenders. Voor de zekerheid ik neem aan dat je 20hz mhz aan breedte gebruikt voor 2.4 ghz. 40 mhz is in theorie sneller, maar niet veel en wel veel gevoeliger voor storingen.

Verder kun je nog proberen om te kijken of je andere kanalen kan kiezen die minder druk zijn (misschien 3,8,13 aangezien 1,6,11 nogal wat buren hebben). Weet niet of je kanalen op automatisch hebt staan of niet, maar het kan best zijn het eerste beter werkte omdat je een minder druk kanaal had gevonden wat nu weer drukker is geworden. Of er is meer storing van andere apparatuur (er is nogal wat apparatuur wat 2.4 ghz gebruikt voor draadloze signalen, naast wifi, bluetooth bijvoorbeeld, maar ook draadloze telefoons, magnetrons zijn ook een stoor zender, en nog wel meer. )

Aangezien 5ghz het wel goed doet zowel intern als extern lijkt er met je verdere netwerk setup of modem niets aan de hand te zijn.

Probeer dus eens uit of het wisselen van kanalen kan helpen, of kijk als je mogelijke stoorzenders kan vinden (kanaal wisselen kan ook helpen om de problemen daarmee te voorkomen).

Plaats eventueel nog nieuwe plaatjes van de netwerken om je heen.(acrylic)

Verwijderd

Topicstarter
VVV-007 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 06:36:
Gezien je verhaal, de acrylic plaatjes van het begin van dit topic en ook het feit dat je ook al weg vallende 2.4 ghz had voordat de internet verbinding werkte, vrees ik toch dat je op de 2.4 ghz band last hebt van drukte door andere netwerken en of andere stoorzenders. Voor de zekerheid ik neem aan dat je 20hz mhz aan breedte gebruikt voor 2.4 ghz. 40 mhz is in theorie sneller, maar niet veel en wel veel gevoeliger voor storingen.

Verder kun je nog proberen om te kijken of je andere kanalen kan kiezen die minder druk zijn (misschien 3,8,13 aangezien 1,6,11 nogal wat buren hebben). Weet niet of je kanalen op automatisch hebt staan of niet, maar het kan best zijn het eerste beter werkte omdat je een minder druk kanaal had gevonden wat nu weer drukker is geworden. Of er is meer storing van andere apparatuur (er is nogal wat apparatuur wat 2.4 ghz gebruikt voor draadloze signalen, naast wifi, bluetooth bijvoorbeeld, maar ook draadloze telefoons, magnetrons zijn ook een stoor zender, en nog wel meer. )

Aangezien 5ghz het wel goed doet zowel intern als extern lijkt er met je verdere netwerk setup of modem niets aan de hand te zijn.

Probeer dus eens uit of het wisselen van kanalen kan helpen, of kijk als je mogelijke stoorzenders kan vinden (kanaal wisselen kan ook helpen om de problemen daarmee te voorkomen).

Plaats eventueel nog nieuwe plaatjes van de netwerken om je heen.(acrylic)
- Router en AP staan nu vast ingesteld op 20 MHz bij de 2.4GHz.
- Ik heb de 2.4 GHz van de horizon nog uitgeschakeld, stond nog aan.
- De kanalen van de anderen AP's ingesteld op kanaal 3 en 8.

Vandaag nog geen problemen gehad op de 5GHz zowel verbonden met de Asus en TP-Link.
Verbinding met TP-Link op 2.4GHz is ook redelijk stabiel maar met Asus op 2.4GHz is het zeer wisselend. Dus het lijkt er inderdaad op dat het met drukte op de 2.4GHz te maken heeft.

Als ik mijn router vervang voor één met meer zendvermogen op de 2.4GHz en 5 GHz kan dat mijn probleem oplossen?

• VVV-007
Nee dat heeft weinig zin. Ten eerste is het illegaal. Ten 2e zenden je clients niet harder, dus zien ze de router mischien wel, maat gaat de communicatie van cliënt naar router dan niet.

Je kunt dan beter (waar mogelijk) in 5 ghz ontvangers investeren of nog meer AP's plaatsen
Pagina: 1