Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:14

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb onlangs een Access Point van een tweaker gekregen: V&A aangeboden: TP-Link TL-WA701ND - Openwrt

Vannacht mee lopen prutsen en na wat diverse knopcombinaties en een permanente ping naar 192.168.1.1 kwam ik in de failsafe mode en kon ik de boel weer goed configureren.

Toen wilde ik ook weer even terug naar de stock TP-Link firmware.

Dit heb ik gedaan middels het commando via putty

mtd -r write /tmp/original_firmware.bin firmware

Hier gaf hij aan dat er iets niet klopte en dus niet geflashed kon worden _dacht_ ik. Toen kwam ik gewoon weer in de OpenWRT interface met de browser.

Echter na een reboot doet hij niks intelligents meer lijkt het, het powerledje brandt continu, alle andere leds knipperen elke 2-3 seconden allemaal tegelijk.

Het lijkt alsof ik hem fundamenteler heb gesloopt dan de eerste koper heeft gedaan. Omdat ik dit soort kapotte computerdingen stiekem wel leuke puzzels vind (dat was ook waarom ik het access point wilde). Wilde ik nu eens kijken hoe ik het nu nog kan fixen.

Als beginneling met solderen heb ik op de 4-serial gaten alvast een 4-pins header gesoldeerd.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/K0Me8GikoYO2LcbS696l9GGs/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/FPUO7qdpNwGOpnRzn0IE9cw0/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/u8fZLC2L6SXyTt4iJt5vi72c/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/hr3EU3XuZkUrdFkrFzALg0w7/full.jpg

Wat ik nu wil proberen is met mijn arduino te kijken met het serial gebeuren. Ik las dit al jaren als optie, maar vaak had ik mijn router nooit zo fundamenteel gesloopt dat ik het nodig had, en als ik het toen nodig gehad zou hebben dan had ik het niet aangedurft. Nu wil ik weleens een stapje verder in router repair.

Ik heb deze al besteld: http://www.aliexpress.com...Converter/1095621364.html

Maar heb ook gewoon een Arduino liggen voor nu.

Wat ik me als eerste afvraag is, hoe weet ik nou wat de volgorde is van de 4 pinnen? De JTAG volgorde is bij alle routers weer anders, hoe zit dat met serial? Voordat ik voltages op de verkeerde pinnen geef.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucacker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04-2019
Als je naar de laatste foto kijkt lijkt het alsof de linker 2 pinnen richting de processor gaan, en de rechter pin aan een flinke trace gesoldeerd zit (waarschijnlijk V+) en de 3e zal dan waarschijnlijk aan de ground-plane vastzit.
Mijn vermoeden zou zijn dat de linker 2 pinnen de RX en TX zijn, dit zou je eventueel kunnen controleren door de trace te volgen, en in de datasheet van de processor te kijken aan wat voor pin de trace gesoldeerd zit.
Aangezien de rechter 2 pinnen op V+ en ground lijken zou je daar kunnen proberen het voltage tussen de pinnen te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-07 12:32

donny007

Try the Nether!

Ik heb het één keer gedaan met een Linksys WRT320N icm een "Nokia kabeltje" (wat eigenlijk een USB naar serieel converter is). Alleen RX, TX en GND hoef je aan te sluiten; vervolgens kun je met Putty een seriële console openen en dan kun je aan de slag.

Zie ook hier hoe dat gaat: https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Serial_Recovery

Een Arduino met losse FTDI chip kun je als USB naar serieel converter gebruiken, dan moet je wel de Atmega chip uitschakelen door een jumper tussen RESET en GND te plaatsen. Vervolgens kun je de TX/RX/GND verbinden met je bord.

Als je TX en RX omkeert richt je nog geen schade aan, maar voorkom dat je iets met een voedingslijn verbind. GND heb je zo gevonden met een multimeter.

[ Voor 3% gewijzigd door donny007 op 18-06-2016 13:54 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar even houtje touwtje aan het proberen:

Links staat J1 dat beschouw ik als links voor de volgorde.

Pin 1 & 2: + ~2,65 volt
Pin 1 & 3: + ~ 2,65 volt
Pin 1 & 4: - ~0.60-0.70 volt

Pin 2 & 3: 0 volt
Pin 2 & 4: -3.30 volt

Pin 3 & 4: -3.30 volt

Kan ik hier wat mee?

De middelste lijken RX en TX? Of is dat een onjuiste conclusie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 13:55:
Nee, wat Lucacker zegt klopt.
De derde pin zonder zichtbare traces is ground.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cdHqLmY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Kan ik hier wat mee?

Bijna, het is ook van belang om te weten op welke pin de rode/zwarte probes van je multimeter zitten. Nu zie je de polariteit nog niet.

Maar aan de hand van de PCB is wel te zien dat Pin 4 een powerpin is, dus dan is de rest weer te herleiden:

Pin 3 en 4 zijn voedingspinnen. Pin 3 lijkt me ground (kun je nog een keer checken door weerstand te meten tussen Pin 3 en dat gaatje in het witte vlak waar C185 bij staat), als dat tegen de 0 Ohms is zit je goed. Pin 4 is dan een 3.3V voedingslijn.

Pin 1 en 2 zijn TX en RX. Aan je meetresultaat te zien schat ik dat Pin 1 de TX is en Pin 2 de RX, maar dat is een kwestie van aansluiten en kijken of het werkt, zo niet dan keer je ze om.

Let op: de TX van je converter sluit je aan op de RX van de router, de RX van je converter sluit je aan op de TX van de router, GND gaat op GND.

TX -> RX
RX -> TX
GND -> GND

EDIT: Precies zoals in het plaatje van Dav1d dus :)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 13:03:
Toen wilde ik ook weer even terug naar de stock TP-Link firmware.

Dit heb ik gedaan middels het commando via putty

mtd -r write /tmp/original_firmware.bin firmware
Ik denk dat je vergeten bent de bootloader te verwijderen uit de binary (eerste 131584 bytes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Dat zou kunnen. Is het dan ondanks serial toch FUBAR?

Vanmiddag even een Nokia-kabel gezocht voor een serialkabel, maar helaas niet gevonden.

Ik had de polariteit al goed, rode op plus en de zwarte op min.

Maar thanks voor de verheldering :-) dit is allemaal best leerzaam zo.

Dat ik dan ergens -0.6 volt meet komt omdat het dan gewoon een rekensom wordt van + 2,65 aan de ene kant en dus een -3.30 voltage aan de andere kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

MsG schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:31:

Vanmiddag even een Nokia-kabel gezocht voor een serialkabel, maar helaas niet gevonden.

Ik had de polariteit al goed, rode op plus en de zwarte op min.

Maar thanks voor de verheldering :-) dit is allemaal best leerzaam zo.

Dat ik dan ergens -0.6 volt meet komt omdat het dan gewoon een rekensom wordt van + 2,65 aan de ene kant en dus een -3.30 voltage aan de andere kant?
Pin 1 en 2 zijn signaalpinnen, het voltage wat je daarop ziet met je multimeter is niet heel relevant.

De zwarte probe zet je ergens op een ground (pin 3), vervolgens ga je meten met de rode probe... Als het goed is zie je nu +3.3v op Pin 4. Als dat niet zo is heb je een groter probleem, een negatief voltage zou betekenen dat de voeding een verkeerde polariteit heeft (of je meter is kapot).

Het Nokia kabeltje waar ik het over had is type CA-42:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y4ogwp0.jpg

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:31:
Hij is wel te redden denk ik.

Putty verbinden met de virtuele COM-poort:

Baud rate: 115200
Data bits: 8
Stop bits: 1
Parity: none
Flow control: none

Zodra "Autobooting in 1 seconds" verschijnt, typ "tpl" dan kom je in de prompt:
Autobooting in 1 seconds
hornet> 

Geef je PC vast IP 192.168.1.100. Gebruik een TFTP server zoals Tftpd32. Zet in de root van de TFTP server het bestand "openwrt-15.05.1-ar71xx-generic-tl-wa701nd-v2-squashfs-factory.bin".

Voer deze commando's uit:
tftpboot 0x80000000 openwrt-15.05.1-ar71xx-generic-tl-wa701nd-v2-squashfs-factory.bin
erase 0x9f020000 +0x3c0000
cp.b 0x80000000 0x9f020000 0x3c0000
bootm 0x9f020000

Nu zal OpenWrt starten.

Het kan zijn dat je per ongeluk de "art" partitie (64 kB) hebt overschreven. In dat geval werkt de radio niet. Je kunt de "art" partitie lenen van een technisch vergelijkbaar apparaat. Op remont-aud.net staan dumps van o.a. TL-WR740N v4.2, v4.21 en v4.27, die zijn geschikt (ook AR9331 SoC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Vanavond dit geprobeerd met mijn arduino. Helaas krijg ik niks binnen vanaf de router. Als ik de TX en RX pinnen omdraai (zodat ze verkeerd staan) krijg ik wel output, maar dat zijn allemaal gekke tekens, omdat de kabels dus precies zijn omgedraaid. Lijkt alsof ik wel m'n bootloader naar de rag heb geholpen. Ik zie helaas geen Jtag pinouts voor deze router, dus vrees dat ik hem te erg gesloopt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

MsG schreef op maandag 20 juni 2016 @ 01:01:
Vanavond dit geprobeerd met mijn arduino. Helaas krijg ik niks binnen vanaf de router. Als ik de TX en RX pinnen omdraai (zodat ze verkeerd staan) krijg ik wel output, maar dat zijn allemaal gekke tekens, omdat de kabels dus precies zijn omgedraaid. Lijkt alsof ik wel m'n bootloader naar de rag heb geholpen. Ik zie helaas geen Jtag pinouts voor deze router, dus vrees dat ik hem te erg gesloopt heb.
Welke Arduino gebruik je?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Arduino Uno clone.

Foto's en filmpje volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:32
Ik weet niet of het bij meer apparaten zo werkt maar bij het spelen met een ESP8266, kwam ik erachter dat je de snelheid van je seriele poort moet aanpassen om leesbare tekens te krijgen.
Op de ene snelheid kan je alleen communiceren met de bootloader, en weer op een andere snelheid met de rest van de software. Misschien daar even mee spelen?

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

MsG schreef op maandag 20 juni 2016 @ 01:09:
Arduino Uno clone.

Foto's en filmpje volgt.
Clone.... Heeft die een losse FTDI chip?

Heb je de resetpin doorverbonden met GND op je Arduino? Anders blijft de microcontroller lekker meepraten op de achtergrond.

EDIT: En, zoals Yoram opmerkt, check de baudrate.

[ Voor 7% gewijzigd door donny007 op 20-06-2016 01:16 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Die reset heb ik doorverbonden met GND.

Deze heb ik: http://www.aliexpress.com...SB-CABLE/32350449393.html

Zal nog even duidelijke foto's maken er van.

Maar ik krijg de garbage alleen als ik de pinnen TX en RX überhaupt al verkeerd aansluit, dus zo:

TX -> TX
RX -> RX

Als ik ze goed aansluit krijg ik niks te zien in de console.

"Klopt" het dat je wel garbage kan krijgen als je ze verkeerd aansluit terwijl als je ze goed aansluit er geen communicatie lijkt te zijn? Baudrate zal ik ook even mee spelen.

[ Voor 46% gewijzigd door MsG op 20-06-2016 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Ik zie de losse USB naar serial converter zitten op dat model, dus ik denk dat het wel kan.

Nu kun je nog gaan spelen met de baudrate tot je iets bruikbaars ziet (wel even het AP opnieuw starten bij iedere poging).
"Klopt" het dat je wel garbage kan krijgen als je ze verkeerd aansluit terwijl als je ze goed aansluit er geen communicatie lijkt te zijn? Baudrate zal ik ook even mee spelen.
Het kan wel, maar het is ongebruikelijk.

Garbage data duidt meestal op een onjuiste baudrate, of op een slechte groundverbinding tussen je apparaat en de seriële adapter.

Met een logic analyzer of oscilloscoop is het makkelijk om te zien of je data "klopt", maar gezien de middelen die je hebt wordt het trial-and-error ;) .

[ Voor 54% gewijzigd door donny007 op 20-06-2016 01:35 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar op de goede manier aangesloten heb ik op alle geteste baud rates geen output in Putty. verkeerd aangesloten op elke baud rate garbage output.

Morgen maar weer verder :-). In ieder geval leerzaam.

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 20-06-2016 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je garbage krijgt op elke baud kan het ook aan de serial levels liggen. Prober met een shifter 1.8v omhoog of omlaag te gaan.

Het feit dat er een berg rommel binnen komt zegt in elk geval dat de bootloader nog werkt. Nu je seriele connectie dus eerst werkend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar zoals gezegd krijg ik überhaupt alleen visuele output als ik de transmit en receive pinnen verkeerd om aansluit. Anders heb ik nog geen output gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
MsG schreef op maandag 20 juni 2016 @ 02:32:
Maar zoals gezegd krijg ik überhaupt alleen visuele output als ik de transmit en receive pinnen verkeerd om aansluit. Anders heb ik nog geen output gekregen.
Hoezo verkeerd om? Waarschijnlijk is je pinout gewoon anders.

De enige pinnen die je voor nu moet aansluiten zijn GND en RX (aan de kabel kant dus). GND kan aan elke digitale GND, dus bijv. een LED gehangen worden. De LED's zijn over het algemeen met de + kant aan een GPIO van de SoC verbonden en de andere kant zit op de GND plane.

Pas nadat je data kan ontvangen heeft het zin om uit te zoenen waar de RX pin op het bord zit.

Dus eerst:
Adapter RX aansluiten op Board TX + Adapter GND aansluiten op Board GND.

Verder kan je als je dan nog niet zeker weet wat je als TX op het bord moet zien ook altijd een PC buzzer pakken, daar de GND op een duidelijke GND op het bord aansluiten (bijv. weer de GND kant van een van de front panel LED's) en dan met de + kant gewoon de pinnetjes een voor een testen. Dus eerst pin 1, ding aanzetten, kijken of je ruis/serial geluid hoort of helemaal niks, of slechts 1 klik.

Hoor je niks: dan heb je GND naar GND te pakken.
Hoor je 1 klik: dan heb je + op de header of RX op de header te pakken, of je bord is dood en je hebt TX te pakken, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Dan moet de SoC echt gefrituurd zijn.

Als je modem/serial/ruis/gepiep hoort heb je TX op het bord te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verbaasd mij niet 100% dat je RX en TX verkeerd om zijn:

Kan ik hier wat mee?

Als we hiernaar kijken, en we weten dat pin 4 VDD is en pin 3 ground, dan is de normale spanning voor de TX pin Vdd. Pin 1 zit een 0.7V onder Vdd, wat nog zou kunnen is dat het een 2.5V swing heeft, wat misschien voor de Arduino wel erg laag wordt. Maar gezien je andersom wel garbage krijgt: Kan het niet dat pin 1 de RX is, die een beetje loopt te floaten, en pin 2 de TX is, die gezien zijn staat geïnverteerd is? Vraag me niet waarom iemand het zou inverteren, maar er zijn er die het doen. (Of ook bij access points durf ik niet te zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 20 juni 2016 @ 02:48:
[...]

Hoezo verkeerd om? Waarschijnlijk is je pinout gewoon anders.

De enige pinnen die je voor nu moet aansluiten zijn GND en RX (aan de kabel kant dus). GND kan aan elke digitale GND, dus bijv. een LED gehangen worden. De LED's zijn over het algemeen met de + kant aan een GPIO van de SoC verbonden en de andere kant zit op de GND plane.

Pas nadat je data kan ontvangen heeft het zin om uit te zoenen waar de RX pin op het bord zit.

Dus eerst:
Adapter RX aansluiten op Board TX + Adapter GND aansluiten op Board GND.

Verder kan je als je dan nog niet zeker weet wat je als TX op het bord moet zien ook altijd een PC buzzer pakken, daar de GND op een duidelijke GND op het bord aansluiten (bijv. weer de GND kant van een van de front panel LED's) en dan met de + kant gewoon de pinnetjes een voor een testen. Dus eerst pin 1, ding aanzetten, kijken of je ruis/serial geluid hoort of helemaal niks, of slechts 1 klik.

Hoor je niks: dan heb je GND naar GND te pakken.
Hoor je 1 klik: dan heb je + op de header of RX op de header te pakken, of je bord is dood en je hebt TX te pakken, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Dan moet de SoC echt gefrituurd zijn.

Als je modem/serial/ruis/gepiep hoort heb je TX op het bord te pakken.
Dit even geprobeerd:

Pin 1: consistent kraakgeluidje
Pin 2: niks
Pin 3: niks
Pin 4: 1 klik

Correspondeert wel met de gebruikte pinout. Maar gek dat ik serieel niks binnenkrijg dan. We puzzelen verder :).

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 20-06-2016 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Doe jezelf een lol en scoor zo'n dingetje: http://nl.aliexpress.com/...be-4614-91c3-3e64cb14aa31

Dat maakt het zoeken naar dit soort dingen een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ja had bij mij mogen langskomen om logic analyzer te gebruiken, maar Eindhoven omgeving is wel erg ver weg vanuit Groningen waar TS zo te zien woont :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Pin 1 is dan vast tx op het bord. Probeer met een simpele seriele pullup of pulldown (diode en weerstand oid) te kijken of dat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucacker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04-2019
Zit er bij pin 2 niet al een pull-down?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Heb je al eens gekeken met welke pinnen van de chip die TX/RX lijnen verbonden zijn?

Hier is het datasheet van de Atheros AR9331 SoC:
https://www.openhacks.com...ctos/ar9331_datasheet.pdf
The AR9331 contains a single 16550 equivalent UART port for debug/console. The UART pins are multiplexed with GPIO pins, therefore the “General Purpose I/O Function (GPIO_FUNCTION_1)” on page 67 denote which register bits control the GPIO pins that are used for UART functions.
De converterchip van een "echte" Arduino kan wel met 3.3v en 5v signalen overweg.

EDIT:
Net getest met een Linksys WRT-320N, Arduino Mega 2560 en Putty als terminalapplicatie; het werkte meteen... TX op TX0(RX), RX op RX0(TX), ground naar ground en reset op de Arduino kortgesloten met ground.

Putty had ik als volgt ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GgwD8er.png
(Let naast de baudrate ook op de instellingen voor Parity en Flow control.)

De instellingen die ik heb gebruikt moeten ook correct zijn voor de Atheros chip van jouw TP-Link. Ik zal eens kijken of ik mijn TP-Link test-device kan vinden om dat nog een keer te verifiëren.

EDIT 2: Ik kom er na twee keer kijken achter dat Arduino de labels voor TX en RX heeft omgewisseld, dat komt omdat de pinnen een dubbele rol spelen voor zowel de microcontroller als de USB naar serieel converter...

Nu weet je meteen waarom je wel "iets" ziet op de manier hoe je het hebt aangesloten: de poort op de Arduino gelabeld "TX" is eigenlijk een RX. Dus in jouw geval moet het als TX op "TX" en RX op "RX" worden aangesloten.

[ Voor 48% gewijzigd door donny007 op 20-06-2016 21:32 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Over de garbage: is je jumper cable niet te lang?
Baud rate is in ieder geval 115200.

Ik lees net over de TL-WR740N v4.23 en TL-WR741ND v4.20:
Input is via a 1k/3k voltage divider, which does not make the RX line 5V tolerant! Connection needs a 3.3V RS232 level shifter, or can be directly done with, e.g., the Bus Pirate.
Zo te zien is dat ook van toepassing op het PCB van de TL-WA701ND v2.2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

In het datasheet van die chip staat dat het absolute maximum voltage op alle I/O pinnen 4v is, dus op de RX lijn zal er inderdaad geshift moeten worden. Een Arduino kan het 3.3v signaal wel gebruiken als input, maar de output blijft 5v.

Dat shiften is heel makkelijk te doen met een paar weerstanden....

Maar eerst eens kijken of je überhaupt receive aan de praat krijgt.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik gebruik bij gebrek aan een jumper male naar female eerst een pin-naar-pin kabel vanuit de arduino, en dan zo'n female female kabel die op de gesoldeerde headers van de router past. Ook niet ideaal begrijp ik :-P.

Stel ik zou wachten op dit reeds bestelde ding: http://www.aliexpress.com...Converter/1095621364.html

dan moet ik alsnog met dat 'shiften' aan de slag?
Ik probeer te leren hier maar sommige dingen met elektronica zijn nog een beetje abacadabra als beginneling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

MsG schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 00:01:
Ik gebruik bij gebrek aan een jumper male naar female eerst een pin-naar-pin kabel vanuit de arduino, en dan zo'n female female kabel die op de gesoldeerde headers van de router past. Ook niet ideaal begrijp ik :-P.

Stel ik zou wachten op dit reeds bestelde ding: http://www.aliexpress.com...Converter/1095621364.html

dan moet ik alsnog met dat 'shiften' aan de slag?
Ik probeer te leren hier maar sommige dingen met elektronica zijn nog een beetje abacadabra als beginneling.
Nee, shiften is niet meer nodig dan. De CP2102 die je hebt besteld draait helemaal op 3.3v (en kan tot 5v hebben op de input zonder kapot te gaan).

https://www.sparkfun.com/datasheets/IC/cp2102.pdf

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48
Om trouwens zeker te weten of je de GND hebt gevonden kun je met je multimeter even de weerstand tussen een herkenbaar GND punt (zoals het metalen omhulsel van de RJ45-connector, dat soort dingen zitten vaak aan de GND) op de PCB meten en dan één voor één de pinnetjes langs gaan. Met een 'doorpiep'-stand op je multimeter gaat dit nog makkelijker.

De 3.3V kun je ook vinden op die manier, door één pen op een GND te houden en met je andere pen van de multimeter de JTAG-pinnetjes bij langs te gaan. Op die manier houd je dan alleen RX / TX nog over, dat is een kwestie van proberen en omdraaien als het niet werkt.

En in plaats van te wachten op dat CP2102 ding uit China kun je ook deze kopen: http://www.tinytronics.nl...L-USB-Serial-Port-Adapter NL webshop, dus volgende dag in huis.
Die is in te stellen op 5V of 3.3V logic-level. Komt later vast nog wel weer eens van pas mocht je bijv. met ESP8266 gaan knutselen.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Ik heb het even getest met een TP-Link TL-WR702N, dat ding is qua chipset identiek aan de TL-WA701ND.

Met de Arduino ontvang ik direct seriële data, zenden kan ik nog niet proberen zonder te level shiften.

De Arduino is als volgt aangesloten:
- TX van de TP-Link op "TX in" van de Arduino,
- RX niet aangesloten
- GND op een random ground
- Reset van de Arduino kortgesloten met GND

Vervolgens heb ik Putty gebruikt met deze instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GgwD8er.png

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2IcbMmM.png

Als je dit kunt reproduceren dan weet je of de TP-Link te redden is.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:29:
Om trouwens zeker te weten of je de GND hebt gevonden kun je met je multimeter even de weerstand tussen een herkenbaar GND punt (zoals het metalen omhulsel van de RJ45-connector, dat soort dingen zitten vaak aan de GND) op de PCB meten en dan één voor één de pinnetjes langs gaan. Met een 'doorpiep'-stand op je multimeter gaat dit nog makkelijker.

De 3.3V kun je ook vinden op die manier, door één pen op een GND te houden en met je andere pen van de multimeter de JTAG-pinnetjes bij langs te gaan. Op die manier houd je dan alleen RX / TX nog over, dat is een kwestie van proberen en omdraaien als het niet werkt.

En in plaats van te wachten op dat CP2102 ding uit China kun je ook deze kopen: http://www.tinytronics.nl...L-USB-Serial-Port-Adapter NL webshop, dus volgende dag in huis.
Die is in te stellen op 5V of 3.3V logic-level. Komt later vast nog wel weer eens van pas mocht je bijv. met ESP8266 gaan knutselen.
Ik heb de doorpiep even gemeten:

Zowel pin 1 en 4 geven een continuity
Pin 2 en 3 geven oneindige weerstand (geen continuity dus)

Ik kwam er achter dat pin 3 los zat, die heb ik even opnieuw gesoldeerd.

Ik ga nog even weer testen met de Arduino.

EDIT:

Ik krijg dit soort scrambled meuk:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/8BK9hMYtkFJtHJw39jiuUEJM/full.png

Stel, ik heb het flashgeheugen wel te erg gesloopt, is het dan logisch dat dat consistent knipperen van alle leds behalve de powerled, nog wel doorgaat? Of zit dat soort low-level intelligentie gewoon hardcoded in een of andere aansturing?

Ik heb wel een Arduino-clone, dus wie weet werkt het wel met mijn bestelde serial-converter.

[ Voor 15% gewijzigd door MsG op 22-06-2016 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Er komt wel "iets" uit de seriële interface, dat is goed nieuws.

Die clone Arduino kan een factor zijn; als 3.3v net te weinig is voor die chip kun je dit soort garbage krijgen.
Stel, ik heb het flashgeheugen wel te erg gesloopt, is het dan logisch dat dat consistent knipperen van alle leds behalve de powerled, nog wel doorgaat? Of zit dat soort low-level intelligentie gewoon hardcoded in een of andere aansturing?
De ledjes die je ziet knipperen worden aangestuurd door de chip, de powerled is direct aangesloten op de voeding. Wat de ledjes doen zou ik me geen zorgen om maken, het ding zit waarschijnlijk gewoon in een bootloop.

Pas als je weet wat voor signalen je krijgt uit die seriële poort kun je vaststellen of hij te redden valt.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
De Chinese serial adapter binnen, gelukkig geen garabage meer in de console :-)

Het volgende komt er uit:

U-Boot 1.1.4 (Apr 25 2013 - 20:53:49)

AP121 (ar9330) U-boot

DRAM:  32 MB
led turning on for 1s...
id read 0x100000ff
flash size 4194304, sector count = 64
Flash:  4 MB
Using default environment

In:    serial
Out:   serial
Err:   serial
Net:   ag7240_enet_initialize...
No valid address in Flash. Using fixed address
: cfg1 0x5 cfg2 0x7114
eth0: 00:03:7f:09:0b:ad
ag7240_phy_setup
eth0 up
: cfg1 0xf cfg2 0x7214
eth1: 00:03:7f:09:0b:ad
athrs26_reg_init_lan
ATHRS26: resetting s26
ATHRS26: s26 reset done
ag7240_phy_setup
eth1 up
eth0, eth1
Autobooting in 1 seconds
## Booting image at 9f020000 ...
   Uncompressing Kernel Image ... Too big uncompressed streamLZMA ERROR 1 - must RESET

AP121 (ar9330) U-boot

led turning on for 1s...
id read 0x100000ff

ag7240_phy_setup
eth0 up
athrs26_reg_init_lan
ag7240_phy_setup
eth1 up
eth0, eth1
Autobooting in 1 seconds
   Uncompressing Kernel Image ... Too big uncompressed streamLZMA ERROR 1 - must RESET

AP121 (ar9330) U-boot

led turning on for 1s...
id read 0x100000ff

ag7240_phy_setup
eth0 up
athrs26_reg_init_lan
ag7240_phy_setup
eth1 up
eth0, eth1
Autobooting in 1 seconds

AP121 (ar9330) U-boot

led turning on for 1s...
id read 0x100000ff

ag7240_phy_setup
eth0 up
athrs26_reg_init_lan
ag7240_phy_setup
eth1 up
eth0, eth1
Autobooting in 1 seconds

Hoe kan ik hier nu tegenaan praten? Want ondanks dat ik de receive-verbinding nu ook heb aangesloten, vind ik noch de tijd, noch de mogelijkheid om iets terug te sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 30-06-2016 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48
Top!

Dan kun je nu de stappen van Dav1d in "Verkeerd geflashe of gebrickte Access Point herstellen" uitvoeren en dan zou hij weer moeten werken lijkt mij.

Je kunt bovenstaande log wel wat inkorten trouwens, er staat 3x hetzelfde in :p

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2016 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Top, hij werk weer inderdaad! :-) super bedankt voor julie begeleiding hierin. Nu voelt dit allemaal wat minder spannend, zodat ik dit weer eens zou kunnen doen mocht ik weer zoiets tegenkomen.

Ben stiekem nog wel benieuwd waarom mijn Arduino niet werkte hiermee. Misschien komt het toch door de brakke verbindingen met de Chinese kabels, namelijk van male -> male kabels naar female -> female, wat lange kabels maakt, en brakke verbindingen oplevert? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
MsG schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:11:
Ben stiekem nog wel benieuwd waarom mijn Arduino niet werkte hiermee. Misschien komt het toch door de brakke verbindingen met de Chinese kabels, namelijk van male -> male kabels naar female -> female, wat lange kabels maakt, en brakke verbindingen oplevert? :)
Ja, ik heb soms al foutjes in de output met kabeltjes van 20cm (bij 3.3V TTL, 115200 baud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Wat dwingt nou precies die baudrate af? Dat bepaald het apparaat zelf? Dus in dit geval de Access Point? of juist het Seriële apparaatje, dus de arduino, of in mijn geval de seriele USB-adapter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
De SoC van de AP praat en luistert op een door hem bepaalde baud rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

MsG schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:55:
De Chinese serial adapter binnen, gelukkig geen garabage meer in de console :-)

Het volgende komt er uit:

AP121 (ar9330) U-boot

led turning on for 1s...
id read 0x100000ff

ag7240_phy_setup
eth0 up
athrs26_reg_init_lan
ag7240_phy_setup
eth1 up
eth0, eth1
Autobooting in 1 seconds

AP121 (ar9330) U-boot

led turning on for 1s...
id read 0x100000ff

ag7240_phy_setup
eth0 up
athrs26_reg_init_lan
ag7240_phy_setup
eth1 up
eth0, eth1
Autobooting in 1 seconds

AP121 (ar9330) U-boot

led turning on for 1s...
id read 0x100000ff

ag7240_phy_setup
eth0 up
athrs26_reg_init_lan
ag7240_phy_setup
eth1 up
eth0, eth1
Autobooting in 1 seconds

AP121 (ar9330) U-boot

led turning on for 1s...
id read 0x100000ff

ag7240_phy_setup
eth0 up
athrs26_reg_init_lan
ag7240_phy_setup
eth1 up
eth0, eth1
Autobooting in 1 seconds

Hoe kan ik hier nu tegenaan praten? Want ondanks dat ik de receive-verbinding nu ook heb aangesloten, vind ik noch de tijd, noch de mogelijkheid om iets terug te sturen.
Druk herhaaldelijk op CTRL+C tijdens het opstarten, daarmee kom je in de recovery console.

EDIT: Of heb je het al voor elkaar gekregen?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
donny007 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:13:
Druk herhaaldelijk op CTRL+C tijdens het opstarten, daarmee kom je in de recovery console.
Nee, dat geldt niet voor zijn TL-WA701ND. Jouw TL-WR702N heeft een VxWorks bootloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Dav1d schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:18:
[...]

Nee, dat geldt niet voor zijn TL-WA701ND. Jouw TL-WR702N heeft een VxWorks bootloader.
Zelfde SoC, andere bootloader. Weer wat geleerd ;)

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ja hij werkt weer dankzij jullie :-)

Pagina: 1