Huurwoning als starter met eerste fulltime functie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QS08
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-11-2024
In augustus rond ik mijn master Computer Sciences af en per 1 september ga ik aan de slag met mijn eerste fulltime baan. Hoogstwaarschijnlijk zal dit startsalaris zo rond de 2500 euro bruto per maand liggen. Op dit moment heb ik een parttime baan.

Omdat ik vroeger nooit ben ingelicht om mij in te schrijven voor de woonpas, heb ik dit pas anderhalf jaar geleden gedaan. Terwijl ik dit al ruim 5 jaar kon hebben. Helaas. Hierdoor sta ik dus vrij onderaan de lijst bij sociale huurwoningen, zeker met de parttime baan nu.

Nu wil ik ook wel een koophuis, maar daar wacht ik liever nog +/- 3 jaar mee zodat de opties voor koophuizen wat breder worden.

Als ik start met mijn eerste fulltime baan, wil ik graag zsm een huurwoning. Nu wordt er een inkomensverklaring gevraagd van de Belastingdienst, maar dit gaat dan over een bepaald jaar. Over 2015 zal dit dus zijn over de parttime baan.
Er zullen toch wel mogelijkheden zijn om direct een huurwoning te kunnen krijgen met een fulltime contract ipv te wachten tot 2017 om een inkomensverklaring aan te vragen over 2016 (met groot deel parttime salaris en klein deel fulltime salaris)?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of weet hier meer over? Op internet kon ik namelijk geen specifieke informatie vinden over deze situatie

M3 SR+ Pearl White / black / Aero | LM: Alphabet | Besteld: 04/10 | VIN: 08/11 | G-XXX-RB | SMS: 06-12 | Leverdatum: 14-12

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Over het aan een huisje komen kan ik helaas niet zo veel zeggen.

Ik mocht het geluk hebben dat ik per 17-09-2011 ingeschreven heb op een website voor sociale huurwoningen (andere regio dan ik eerst woonde, dus vandaar zo laat), terwijl ik 17 oktober erin kon (loting woning). Mijn eerste werkdag begon een maand eerder op 1 september. Hierdoor had ik slechts één loonstrookje, samen met een IB60 formulier waarop nog geen 3k stond vermeld (stage). Daar werd echter niet moeilijk over gedaan vanwege het fulltime contract van onbepaalde tijd. Ik zou het dus niet af laten hangen van de inkomensverklaring, in ieder geval omdat er bij mij amper naar werd gekeken. Positieve ervaring dus wat mij betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door Feanathiel op 18-06-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:59

sjaool

Every life should have 9 cats

Waarom vraag je dit hier en niet bij de verhuurcorporatie waar je wilt gaan huren? Die kunnen je vast veel beter helpen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Denk dat als je een contract en een salarisstrook kan laten zien het ook geen probleem is. Maar informeer eens waar je wilt huren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QS08
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-11-2024
Feanathiel schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:06:

Ik mocht het geluk hebben dat ik per 17-09-2011 ingeschreven heb op een website voor sociale huurwoningen (andere regio dan ik eerst woonde, dus vandaar zo laat), terwijl ik 17 oktober erin kon (loting woning). Mijn eerste werkdag begon een maand eerder op 1 september. Hierdoor had ik slechts één loonstrookje, samen met een IB60 formulier waarop nog geen 3k stond vermeld (stage). Daar werd echter niet moeilijk over gedaan vanwege het fulltime contract van onbepaalde tijd. Ik zou het dus niet af laten hangen van de inkomensverklaring, in ieder geval omdat er bij mij amper naar werd gekeken. Positieve ervaring dus wat mij betreft.
Dank, dat wilde ik weten. :)
sjaool schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:10:
Waarom vraag je dit hier en niet bij de verhuurcorporatie waar je wilt gaan huren? Die kunnen je vast veel beter helpen.
Ga ik ook zeker doen. Wilde alleen even snel weten of dit mogelijk is.
Mr_gadget schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 13:02:
Denk dat als je een contract en een salarisstrook kan laten zien het ook geen probleem is.
Ja, dat vroeg ik mij dus af. Heb nooit zelf een woning gehuurd, en de informatie die er is, is niet echt duidelijk. Dacht dat het allemaal wat bureaucratischer ging. Bedankt voor je antwoord :D

M3 SR+ Pearl White / black / Aero | LM: Alphabet | Besteld: 04/10 | VIN: 08/11 | G-XXX-RB | SMS: 06-12 | Leverdatum: 14-12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Feanathiel schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:06:

Mooie ervaring, maar totaal andere situatie. Jij ging in een sociale huurwoning. Daar geldt geen minimuminkomen maar juist een maximuminkomen (van zo'n EUR 32k/j) :o

Sociale huurwoningen zijn er ook voor mensen in de bijstand enzo, de verhuurder heeft een sociale taak en mag je niet weigeren ivm lage inkomen (mede ook natuurlijk omdat je met zo'n lage inkomen aardig wat toeslagen kunt krijgen).
QS08 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 13:58:
[...]

Dank, dat wilde ik weten. :)
Helaas, je hebt hier weinig aan. Jij bent in vrije sector aan het zoeken, daar gelden wel minimale inkomenseisen. Het heet niet voor niet de 'vrije' sector, de verhuurder is vrij om zelf z'n eisen te stellen. Jaarsalaris 30x de maandelijkse huur of meer is vrij gangbaar. Hoe hard die eisen blijken hangt vooral af met hoe populair de woning is. Als je in een stad als A'dam of Utrecht op een gewilde plek bezig bent kun je het vergeten: na jou 100 anderen die wel voldoen aan de eis. Zit je in de minder gewilde delen van R'dam of Heerlen of ergens in de noordoostelijke provincies te kijken, waar de huren lager liggen en verhuurders vaak hun woningen niet aan de straatstenen kwijt kunnen, dan is de bereidheid tot risico nemen qua huurder wat groter.
[...]

Ja, dat vroeg ik mij dus af. Heb nooit zelf een woning gehuurd, en de informatie die er is, is niet echt duidelijk. Dacht dat het allemaal wat bureaucratischer ging. Bedankt voor je antwoord :D
Het gaat in de sociale sector bureaucratisch omdat daar met wachtlijsten gewerkt wordt en transparantie vereist is. De vrije sector is... vrij. Het is zelfs mogelijk alles mondeling te regelen doe dat NIET al zou een verhuurder het voorstellen, maar er is in beginsel niet meer nodig dan een huurcontract. Een beetje bona-fide competente verhuurder gebruikt een standaardhuurcontract.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:19
QS08 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:16:
Als ik start met mijn eerste fulltime baan, wil ik graag zsm een huurwoning. Nu wordt er een inkomensverklaring gevraagd van de Belastingdienst, maar dit gaat dan over een bepaald jaar. Over 2015 zal dit dus zijn over de parttime baan.
In de vrije sector wordt vaak niet perse een IB60 van de belastingdienst gevraagd. Een recente loonstrook is dan vaak voldoende. Dus stel jij wilt in oktober een huis huren dan kan dat gewoon met een loonstrook uit september. Vaak heb je nog wel een uittreksel bevolkingsregister bij de gemeente waar je nu woont, een verhuurdersverklaring van je vorige verhuurder of je ouders als je nog thuis woont en een intentieverklaring van je werkgever indien je niet direct een vast contract krijgt.
Er zullen toch wel mogelijkheden zijn om direct een huurwoning te kunnen krijgen met een fulltime contract ipv te wachten tot 2017 om een inkomensverklaring aan te vragen over 2016 (met groot deel parttime salaris en klein deel fulltime salaris)?
Dat is zeker wel mogelijk alleen zit je in de vrije sector dus met inkomenseisen waar je aan moet voldoen. Dat is meestal 3,5 tot 4x de maandhuur wat je bruto moet verdienen. Probeer dus een zo hoog mogelijk bruto salaris te krijgen. Iets hoger dan 2500 moet toch wel lukken met een MSc CS? Want de meeste vrije sector appartementen beginnen toch wel bij de €700,- per maand.

Een tip is om als je in de grote steden zoekt te kijken bij de woningscorporaties die ook vrije sector woningen aanbieden. Die zijn vaak een stuk redelijker met de huur en betrouwbaarder dan een particulier als het op onderhoud e.d. aankomt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

dion_b schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:53:
[...]

Mooie ervaring, maar totaal andere situatie. Jij ging in een sociale huurwoning. Daar geldt geen minimuminkomen maar juist een maximuminkomen (van zo'n EUR 32k/j) :o
Het maximuminkomen is zo'n 35k, met een verwacht bruto maandsalaris van 2500 / mnd komt ie net op het randje uit; zou dus niet zomaar met zekerheid durven zeggen dat die sociale huurwoning geen optie gaat zijn voor TS ;) Da's afhankelijk van het precieze salaris en de secundaire voorwaarden zoals 13e maand enzo.

That said, @TS: Mijn ervaring is alweer een paar jaar geleden (en de regels zijn inmiddels flink verandert), maar ook ik had bij mijn eerste sociale huurwoning in principe geen bewijs van voldoende salaris, omdat ik alleen een jaaropgaaf kon tonen van een half jaar fulltime werk. Maar omdat ik gewoon een arbeidscontract had (niet voor onbepaalde tijd, maar voor 4 jaar) met een salaris dat hoog genoeg was, kon ik alsnog probleemloos die woning krijgen...

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 20-06-2016 09:11 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:40

Rmg

QS08 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:16:
Omdat ik vroeger nooit ben ingelicht om mij in te schrijven voor de woonpas, heb ik dit pas anderhalf jaar geleden gedaan. Terwijl ik dit al ruim 5 jaar kon hebben. Helaas. Hierdoor sta ik dus vrij onderaan de lijst bij sociale huurwoningen, zeker met de parttime baan nu.

Nu wil ik ook wel een koophuis, maar daar wacht ik liever nog +/- 3 jaar mee zodat de opties voor koophuizen wat breder worden.
Bij deze dan inlichtingen over het kopen van een woning. In 2018 mag je "nog maar" 100% van de waarde van je huis in je hypotheek steken. Dat betekent dat je ~4 tot 6% klaar moet hebben liggen (overdrachtsbelasting/notaris/keuringen etc.) aan spaargeld. Zorg dus dat je toch wel 10K hebt gespaard in 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

naitsoezn schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:07:
[...]

Het maximuminkomen is zo'n 35k, met een verwacht bruto maandsalaris van 2500 / mnd komt ie net op het randje uit; zou dus niet zomaar met zekerheid durven zeggen dat die sociale huurwoning geen optie gaat zijn voor TS ;) Da's afhankelijk van het precieze salaris en de secundaire voorwaarden zoals 13e maand enzo.
Sociale huurwoning gaat zeker geen optie zijn om andere redenen:
Maw, over 5 a 10 jaar is z'n inkomen van belang voor sociale huurwoning, nu maakt hij ongeacht salaris geen kans.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Met zo'n salaris is een leuke starterswoning echt geen probleem, beetje afhankelijk van de regio ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 13:06

Stoney3K

Flatsehats!

dion_b schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:47:
[...]

Sociale huurwoning gaat zeker geen optie zijn om andere redenen:

[...]

Maw, over 5 a 10 jaar is z'n inkomen van belang voor sociale huurwoning, nu maakt hij ongeacht salaris geen kans.
Het kan nog gekker: Bij ons is het gezinsinkomen te hoog voor de sociale huur, maar voor de vrije sector verdienen we te weinig.

Mijn partner heeft namelijk een uitkering en die wordt bij de sociale woningbouw wél meegeteld, maar in de vrije sector niet.

Sowieso is het achterlijk dat je nu moet gaan plannen waar je over 5-10 jaar wil wonen en waar je dus werk zou kúnnen hebben...

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 22-06-2016 16:45 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Stoney3K schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:44:
[...]

Het kan nog gekker: Bij ons is het gezinsinkomen te hoog voor de sociale huur, maar voor de vrije sector verdienen we te weinig.

Mijn partner heeft namelijk een uitkering en die wordt bij de sociale woningbouw wél meegeteld, maar in de vrije sector niet.

Sowieso is het achterlijk dat je nu moet gaan plannen waar je over 5-10 jaar wil wonen en waar je dus werk zou kúnnen hebben...
Ach verdien gewoon wat meer dan de sociale huur grens en je valt sowieso tussen wal en schip. Hoef je geen 'speciaal' geval voor te zijn.

Met je andere conclusie ben ik het zeker eens, huis kopen terwijl je net je eerste baan hebt en van een Uni komt rollen.. Tja moet je willen/weten waar je toekomst ligt (en maar bezien hoeveel deze plannen nog wijzigen).

Hoezo flexibilisering :+

@TS, gefeliciteerd, je valt tussen wal en schip.
Mogelijkheden:
- thuis blijven wonen
- kamer huren/huis delen
- wachten en zoeken op een 'buitenkansje'
- kopen

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 23-06-2016 00:24 ]

Pagina: 1